Twee pompen op één spraybar, blonde vraag

  • Onderwerp starter Garnaalkardinaal
  • Startdatum

G

Garnaalkardinaal

Guest
Ik heb mijn twee filters aangesloten op één lange spraybar. Nu wil ik de stroming in mijn bak verder verminderen voor de vissen zonder het kraantje van de slang deels dicht te draaien en dus een aantal gaatjes op de spraybar groter maken. Nu is het zo dat in het midden van de spraybar er veel meer stroming staat doordat beide waterstralen hier op elkaar botsen. Mogelijk is het te zien op de afbeelding
15955911713846382978409215916760.jpg


Als ik de uitstroom in het midden wil verminderen, moet ik dan de gaatjes in het midden groter maken (grotere gaatjes=water met minder kracht erdoorheen) of juist aan de zijkant (meer water "ontsnapt" voordat de stralen in het midden op elkaar botsen)
 
Haha zijn we beiden blond of heb ik twee goede theorieën?
 
Je hebt dus net als ik een spraybar met aan beide kanten een filter aangesloten, zelf merk ik niet dat hij in het midden meer druk geeft dan aan de zijkanten, mogelijk de gaatjes in het midden verminderen en de overige gaatjes wat groter boren.
Maar mogelijk is er nog iemand welke hier ervaring mee heeft.
 
Gaatjes aan de zijkant groter maken.
Doe je het in het midden groter gaat al het water daar eruit de weg van de minste weerstand.
Soortgelijk effect heb ik op mijn 32mm pvc daar regel ik met een kogelkraan de druk wat voor jou het midden is. Juist door daar te knijpen gaat het water in het begin er al uit. Vandaar in het begin de grootste gaatjes en hoe meer naar het midden des te kleiner de gaatjes.
 
Of de spraybar in het midden doorzagen en afdoppen.
Maar dat zal denk niet jou bedoeling zijn met 2 filters.
Mocht er dan 1 filter uitvallen dan heb je nog maar een halve spraybar over...
 
Dank voor de input! Duidelijk dus de gaatjes aan weerszijden :)

Afdoppen heb ik overwogen, maar het is praktischer om een buis te gebruiken
 

Terug
Bovenaan