Twee mannen? Bek kapot?


F

foxalert

Guest
Ik heb een tijd geleden een koppel agassizii gehaald. Nu heeft de ene de bek kapot en ik krijg steeds meer het idee dat het twee mannen zijn.

Ter info. Ze maken onderling geen ruzie, althans nooit gezien. De panda dwergcichlide vrouw (ander koppel) is wel heel erg dominant. Heb een 120 cm bak met op zich voldoende ruimte voor twee koppels.

Vraag 1. Zijn het twee mannen

Vraag 2. Wat heeft de fletse vis? Heeft iets aan de bek, denk na ruzie? Wat hiermee te doen?
 

Bijlagen

  • IMG20200526191841.jpg
    IMG20200526191841.jpg
    164.2 KB · Weergaven: 152
  • IMG20200526191929.jpg
    IMG20200526191929.jpg
    107.5 KB · Weergaven: 158
  • IMG20200525215544.jpg
    IMG20200525215544.jpg
    90.6 KB · Weergaven: 163
  • IMG20200525215554.jpg
    IMG20200525215554.jpg
    84.7 KB · Weergaven: 158
Laatst bewerkt door een moderator:
Het zijn sowieso geen Ramirezi's.

Kan niet opmaken wat het probleem is, mogelijk weet iemand anders dat
 
Het zou nog de gold variant kunnen zijn van de Mikrogeophagus Ramirezi... maar zelfs die herken ik er niet geheel in.
wat is overigens een panda cichlide?

De bek, het lijkt een bloeduitstorting.
dat kan van het vechten zijn, maar kan ook zijn dat die zichzelf heeft opengehaald aan het 1 of ander.
 
Ramirezi?
 
Panda is volgens google een apistogramma maar ook dat zie ik niet op de foto's.
Zijn dit geen afrikaanse cichliden?
 
Mensen! Het gaat niet om het type. Het gaat om de schade aan de bek en het feit dat het beestje kapot aan het gaan is. Het is een Agassizii overigens.
 
Mannetje agassizii ziet er echt heel anders uit.
 
Nee even zonder dollen:

de vis die op kleur is heeft de verwonding? vis ziet er verder goed uit dus zou gewoon moeten helen.
de vis die op de 1e foto op de grond ligt maak ik mij meer zorgen over, ziet er flets, zwak & uitgeput uit.

Je had het erover dat het niet over het type gaat... maar hoe kan je bepalen om wat voor geslacht het gaat als het niet zeker is over wat voor vis we het hebben?
 
Ligt misschien aan de foto maar ik vind dat de vis in kwestie er precies ook wat bang uitziet... (Niet alleen door zijn fletse kleuren maar ook door zijn blik :rolleyes: en zijn houding.
Misschien dat hij toch wat nagezeten wordt door de andere vis en dat hij zich gekwetst heeft aan het hout/de stenen bij het vluchten?

de vis die op de 1e foto op de grond ligt maak ik mij meer zorgen over, ziet er zwak & uitgeput uit.

Is het niet net die onderste vis die we ook op de andere foto's zien? Heeft precies een blaasje op de onderlip....

Edit: het is mij ook niet 100% duidelijk eigenlijk. Op de andere foto lijkt het de bovenlip zijn die wat rood ziet...
 
Laatst bewerkt:
Behalve de staartvin lijkt ie hier wel op:
 
Ja maar daar lijkt die weer meer op kleur? vandaar de verwarring (bij mij).

Bij mij nu intussen ook een beetje verwarring moet ik zeggen.
Alleen de ts kan opheldering brengen denk ik ;))
 
Dwergchichliden kunnen erg agressief zijn tegen elkaar,als het zoals aangegeven het 2 mannen zijn kunnen deze elkaar misschien niet uitstaan en kunnen waarschijnlijk ook niet waarneembaar echt ruzie zoeken zonder dat we dit opmerken,dit ruzie zoeken kan ook zomaar in de avond gebeuren,of vroeg in de morgen.
Ik hou het op onderlingende concurentie,ze zijn erg territorium gevoelig,en dan is het vaak al te klein voor deze visje's.Bij het ruzie zoeken bijten ze elkaar in de bek,dit kan een antwoord zijn.

Jaren geleden had ik een stel ramirezi's die een discusbestand in de lengte van de bak 160. Cm. Zomaar in de 40 Cm. zone drukte,zo enorm aggressief kunnen deze kleine vissen zijn tegenover andere bewoners.
Gr.bert
 
Op een foto staan ze beide. De andere foto's zijn van de zwakkere. Ik heb even een 60 cm bak opgezet en hem/haar daar ingezet. Haar/zijn partner is nu naar haar op zoek. Maar die krijg ik niet te pakken.

Beestje is verwond door het vrouwtje van het panda koppeltje. Betrapt op heter daad. Bek op bek. Nu mag hij/zij bijkomen
 
Ik denk dat het wel degelijk A. agassizii is, maar wel een kleurvariant. Misschien zoals John zegt sp. 'Fire Red', of sp. 'Gold'.

En gelet op de puntige rugvinnen en de rode ruggen zouden het heel goed twee mannen kunnen zijn, naar mijn inschatting is dat het geval.
Dat is natuurlijk niet optimaal, maar als er geen vrouw in de buurt is kan dat best goed gaan. Mocht je tòch echt een koppel willen, dan zou ik de meest geel gekleurde vis (zéker een man) houden en de andere verruilen voor een vrouw.

Als ik het goed zie op de foto's is het de lichter gekleurde vis die een verwonding aan de bovenlip heeft.
Eet die nog wel normaal? Dan zou ik me over die wond niet te veel zorgen over maken, het ziet eruit alsof dat nog wel gewoon kan genezen.

Het is natuurlijk wel belangrijk dat er niet vaker zulke verwondingen ontstaan.
De "panda dwergcichlide", bedoel je daarmee Apistogramma panduro? Die staat wel bekend als wat agressiever naar andere soorten.
Ik zou, zeker als je nog eens agressie of verwondingen ziet, op ongeveer de helft van de bak (precies in het midden is niet mooi) voor een "gebroken zichtlijn" zorgen, bijvoorbeeld door daar een fors stuk hout of een flinke weinig doorzichtige plant te zetten. Dan kan elke soort een eigen territorium kiezen en de andere soort nauwelijks of niet zien, en dus ook niet lastig vallen.
 

Terug
Bovenaan