Tuxedo silverado endler


stanovic

Well-known member
Lid geworden
4 maart 2010
Berichten
1,329
Leeftijd
56
Locatie
oosten des lands
Website
www.emeraldking-aquatics.com
De eerste aanzet ziet er al goed uit met mijn project om tuxedo silverado endlers (hybridestam) op te zetten. Nu verder met lijn 4 van dit project. Ik ben in december afgelopen jaar ermee begonnen. Ik poog de bouw van hun wat slanker te maken en dat gaat lukken. In de volgende generatie moeten de mannen ook wat strakkere zwaardpatronen in de staartvin hebben. Ben al blij dat de zilverenborst en kop er al goed op blijven zitten. En nu zitten er geen throwbacks meer tussen. Throwbacks zijn specimens die nog het fenotype hebben van de eerder gebruikte kweekvissen.
IMG_0318a.jpg
IMG_0285.jpg
IMG_0320.jpg

Maar het spelen met de genetica maakt het zo leuk en interessant om mee te werken. Als de volgende generaties zich zo verder volgens schema gaan ontwikkelen dan kunnen ze eind van dit jaar danwel het komend jaar gedistribueerd worden. Een nieuwe lijn kost nu eenmaal een tijdsinvestering. Maar dat vind ik niet erg.
 
Al een gaaf visje Stan šŸ‘.
 
Mooie visjes Stan en al met al best wat werk voor een mooi resultaat.
 
Eerlijk gezegd vind ik het maar een lelijk visje.

Anderzijds, leuk en mooi dat iemand zo intensief met z'n hobby bezig is!
 
Ik vind dat hij hele mooie kleuren heeft en de vorm is ook heel mooi strak! Alleen de staart is minder mijn smaak omdat het kwetsbaar en onnatuurlijk oogt. Hoewel dat rood wel super gaaf is. Ik ben benieuwd naar het eindresultaat straks! Meesterwerk hoor stan! šŸ˜„ geduld word gelukkig beloond!

Bij nader inzien, de staart op de foto is niet helemaal goed zichtbaar omdat hij zo doorzichtig is. Ik zie dat er in het midden nog verder door gaat. Ik dacht al ik mis fundering maar die zit proffesioneel weg gewerkt :)
 
Al een gaaf visje Stan šŸ‘.
Dank je, Ed...
Mooie visjes Stan en al met al best wat werk voor een mooi resultaat.
Het is en blijft een tijdsinvestering, John...
Eerlijk gezegd vind ik het maar een lelijk visje.

Anderzijds, leuk en mooi dat iemand zo intensief met z'n hobby bezig is!
Dat is nou het mooie ervan dat een ieder zijn/haar eigen smaak heeft. Daar valt ook absoluut niet over te twisten. Zou nogal saai zijn als iedereen dezelfde smaak zou hebben. Ik waardeer jouw eerlijkheid, Joost... šŸ‘
Ik vind dat hij hele mooie kleuren heeft en de vorm is ook heel mooi strak! Alleen de staart is minder mijn smaak omdat het kwetsbaar en onnatuurlijk oogt. Hoewel dat rood wel super gaaf is. Ik ben benieuwd naar het eindresultaat straks! Meesterwerk hoor stan! šŸ˜„ geduld word gelukkig beloond!

Bij nader inzien, de staart op de foto is niet helemaal goed zichtbaar omdat hij zo doorzichtig is. Ik zie dat er in het midden nog verder door gaat. Ik dacht al ik mis fundering maar die zit proffesioneel weg gewerkt :)
Zoals ik reeds heb aangegeven werk ik nog aan de staart. Het zwaardpatroon (want is op de staart en dus geen verlengde vinstralen) dat wil ik nog strakker hebben. Ik heb me eerst op de kleuren en patronen gefocust. Daarna werk ik aan de afwerking van de vormen.
Tja je kan je afvragen of jij een goede smaak hebt Joost:DD:pp
Ieder z'n/haar smaak, John... En dat mag zekers...!
 
Wat een intrigerende hobby heb je toch Stan.
Laat je ons het eindresultaat ook zien? Of bestaat er in jouw hobby niet iets als een eindresultaat?

Mooi visje, nu al.
 
Wat een intrigerende hobby heb je toch Stan.
Laat je ons het eindresultaat ook zien? Of bestaat er in jouw hobby niet iets als een eindresultaat?

Mooi visje, nu al.
Oh, zekers wil ik dat tzt wel laten zien hoor...
Men kan pas over een eindresultaat spreken als men zelf tevreden is met het behaalde resultaat en geen verdere acties wenst te ondernemen. Dus praktisch bezien is "eindresultaat" een niet vast omlijnd woord. Het is maar net hoe ver men met een project wilt gaan.

De aquaristiek kan zekers heel intrigerend zijn. Het is maar net hoe ver iemand zich er in wil gaan verdiepen en het in de praktijk wil gaan brengen. Vanuit mijn perspectief, vind ik het heel erg interessant hoe de genetica te manipuleren valt om tot een bepaald resultaat te komen. Willekeurig kruisen kan opmerkelijke exemplaren voortbrengen doch zal het qua genetica een hele wirwar zijn om ermee verder te kunnen gaan werken. Veel mensen gaan op het fenotype (uiterlijk) van een vis af als men een project wil gaan opzetten omdat ze dan denken dat dat een goede houvast is om mee te gaan kweken. En dan blijkt dat de uitkomst qua fenotype(s) van het nageslacht totaal iets anders heeft opgeleverd als men dacht. Het is dus belangrijker om te weten welk genotype de kweekvissen zijn. En als men dat niet weet dan blijft het gokwerk met het kweken.

Ik hou nu eenmaal van dergelijke droge stof (zoals men dat vaak noemt). En kom er ook rond voor uit dat ik wel een echte nerd ben. Proud to be a nerd...! Vanuit de nationale guppen en endler werkgroep (initiatief vanuit Poecilia Nederland alwaar ik deze groep zelf leid), zal ik het stuk "genetica' tezamen met Fred Poeser (die de Poecilia werkgroep" voorttrekt) op ons nemen. Momenteel kunnen enkel nog leden van Poecilia Nederland, Poecilia Scandanavia, GWG working group en leden van de DGLZ) gebruik maken van onze werkgroep. Of we dit ook aan anderen beschikbaar stellen is iets waar nog geen standpunt in is genomen. Dit heeft ook meer te maken met het gegeven dat wij geen lokale aquariumvereniging zijn die Jan en alleman erbij moeten hebben. Niet negatief bedoeld, doch is het wel de bedoeling dat wij met mensen te maken willen hebben die deze hobby heel erg serieus benaderen. En dat we met bepaalde levendbarenden werken die niet overal en niet genoeg aangeboden worden waardoor bij uitval we kunnen terugvallen op een serieus netwerk (binnen- en buitenland) waarbij mensen die in dezelfde scene zitten ons verder kunnen en willen helpen. Als iemand bijv. een leuke bakje heeft met wat leuke guppen van de winkel maar zichzelf niet verder wil gaan bekwamen en zich bij een vereniging wil gaan aansluiten, dan is die beter af bij en lokale vereniging dan bij een landelijke sociƫteit. Maar goed, het staat men uiteraard wel vrij om zich aan te melden. Maar we merken gewoon dat mensen die zich niet met de diepere materie bezig willen gaan houden dat die zich doorgaans weer afmelden. Vandaar de opmerking die hier gemaakt is.
 
Ik denk ook dat die materie niet altijd even makkelijk is en dus niet weggelegd voor iedereen. Ik lees weleens stukjes of vererving en genen en dat soort zaken maar als je daar nog niets vanaf weet dan is dat veel te zware kost.
Je moet er net interesse in hebben om dat allemaal te willen weten. Maar ik heb respect voor de mensen die dat weten en dit toepassen.
 
Ik denk ook dat die materie niet altijd even makkelijk is en dus niet weggelegd voor iedereen. Ik lees weleens stukjes of vererving en genen en dat soort zaken maar als je daar nog niets vanaf weet dan is dat veel te zware kost.
Je moet er net interesse in hebben om dat allemaal te willen weten. Maar ik heb respect voor de mensen die dat weten en dit toepassen.
Het kan idd zware kost zijn. Genetica kan vrij complex zijn. Maar goed, ik hou wel van uitdagingen waarbij wat hersenkraakwerk om de hoek komt kijken. De enige factor die roet in het eten kan gooien is Moeder Natuur haarzelf. Als we de logica van de doorvererving volgen en er komt totaal iets anders uit een kweekproject, dan is Moeder Natuur de onberekenbare factor die anders heeft beslist en waar dan de vinger niet goed op gelegd kan worden.
 

Terug
Bovenaan