Tussen kunst en kitsch: Trofis Colisa A-800+


Spacefish

Member
Lid geworden
20 december 2014
Berichten
20
Hoi,

Ik heb zelf nu zo'n 2 maanden een aquarium. Aquarium is een Trofis Colisa A-800+.
Afmetingen aquarium: 800 mm(l) x 420 mm(b) x 650 mm(h)
Verlichting: 2 x 24W T5
JBL CristalProfi e901 Greenline
JBL ProFlora Bio160
JBL Protemp S200
Temp rond de 22C

Planten die ik erin heb zitten:
Hygrophila polysperma
Cryptocoryne moehlmannii
Althernanthera reineckii 'rosaefolia' (heb ik eruit gehaald, deed het erg slecht)
Lobelia cardinalis
Anubias barteria
Vallisneria americana
Cabomba caroliniana (niet geheel zeker of dit de juiste naam is)
Limnophila heterophylla (niet geheel zeker of dit de juiste naam is)
Echinodorus soort (denk ik)

Op dit moment heb ik er 35 vissen in zitten:
2 blauwe spats
3 guppy's
2 harnasmeervallen
15 kardinaaltetra's
13 roodkopzalmpjes

AbBgCbg44apXSqAoscU1UxgdcPiuFUPv.jpeg


Iemand tips voor de inrichting of andere tips?
 
ik persoonlijk zou de guppen eruit halen en de bio co2 vervangen voor een systeem met drukcilinder.

verder ziet het er leuk uit hoor ;)

doe je nog iets met bemesting anders dan co2?
 
De guppen had ik er als eerste inzitten, maar achteraf gezien niet zo'n goede keuze.
Verder voeg ik elke week 1 maal jbl ferropol toe en elke dag jbl ferropol 24. (verder heb ik onder het grind een voedingsbodem liggen). Ik heb naar een co2 systeem gekeken met een cilinder maar was me een beetje duur.

Zit vooral te stoeien met een beetje aquascapping, maar wil me niet echt lukken.
 
Ik probeerde iets leuks met het hout, maar dat lukt me dit echt. Als ik het hout bijv. plat neerleg dan neemt dit naar mijn mening veel te veel ruimte in. Verder wou ik iets met hoogte doen, zodat het van laag naar hoog gaat. Is enigszins gelukt.
Zit mogelijk te denken om een paar stenen eruit te halen.

Het is vooral als je andere aquaria zit te bekijken van wow die zijn erg mooi qua beplanten en opzet
 
dat is zo.. merendeel is denk ik wel ervaring hoor van de eigenaar van die mooie bakken.

ik heb voor hoogte werking terrassen gebruikt, en ik heb wel eens wat hout opgehangen of rechtop gezet
 
Hee,

Scaping is uiteindelijk vooral ervaring en de wil om vanalles uit te proberen. Waar ik persoonlijk veel aan heb gehad zijn de mooiste bakken van Nederland, getest en beoordeelt door de NBAT. Deze kan je hier vinden: http://www.nbat.nl/aquarium/aquar_lhk.html

Door foto's van deze bakken te bestuderen (vroeger echt uren gedaan) kan je veel leren, let dan vooral op contrasten tussen mooie planten, welke bakken zijn het mooist? Probeer aan de hand hiervan een plantenschema te maken en heel veel planten te proberen. Zo kom je vanzelf bij de planten en contrasten die bij je bak passen.

Mijn ervaring is dat terrassen meestal niet werken, doordat de bodem hierin erg dik is en snel dicht slibben, plus zakt dit naar verloop van tijd in waardoor het hoogteverschil te verwaarlozen is. Kijk eens goed naar de bakken op de link, dan zie je hoe je diepte kan cre�ren door de achterwand te beplanten. De mooiste bakken vind ik die een beplantte achtergrond hebben.

Succes!
 
Hee Spacefish, je scape is in een paar stapjes aan te passen, grotendeels, met wat je hebt!


1. De Echinodorus op links 1/3 van de zijruit en voorruit zetten.
2. Belgisch groen van linksachter (ietsje lager dan de Echinodorus), links langs de Echinodorus naar de vooruit toe (+/- 5cm) en een beetje voor de Echinodorus. Dan krijg je een mooi veld van laag naar hoog, die de aandacht op je Echinodorus richt. Want dat is een prachtig exemplaar!
3. De Lobelia laat je van de vooruit in een mooie gebogen straat achter de Echinodorus weglopen. Dan trek je de aandacht achter je sterke punt langs naar iets wat je niet kan zien.
4. De Cryptocoryne zet je op de plek vanaf de stenen richting de vooruit.
5. De Limnophila kan prima in de rechtsachter in de hoek.
7. Linksvoor zet je je Vallisneria als coulisse.
8. Een van de twee stukken hout kan je tegen de achterwand zetten aan de rechterkant van je straatje Lobelia, en wellicht iets naar voren laten hellen.
9. Anubias kan prima tegen de achterwand om je verwarming te verbergen.
10. Heb je alleen nog iets nodig voor op de open plek in het midden: bijvoorbeeld vaantjes of sterretjes. En voor in de hoek rechtsvoor. Iets van een plantje dat je tot 2/3 hoogte laat groeien. Een Bacopa soort bijvoorbeeld. Op de achterwand zou ik javavaren toevoegen of mos. Maar dat is een kwestie van smaak. Aan de rechterkant zou ik op 1/3 van de achterwand en 1/3 van de rechterruit een klein toefje rood plaatsen voor keur. Rotala rotundifolia zou daar mooi staan. Iets anders kan ook maar zorg dat het geen groot blad heeft want anders werkt het toefje effect niet!
11. De stenen zou ik weghalen. Ik weet niet of het holletje een specifiek doel heeft, anders kan je die ook langs de achterwand leggen zodat vissen er gebruik van kunnen maken, maar je het niet ziet. Het maakt inrichten wel moeilijker als je hem graag wil zien.

Succes, maar er zijn natuurlijk meerdere wegen die naar Rome leiden! ;)
 
Mooie bak , maar je temp is rond de 22 graden ? Veel van je vissen doen het beter als ze rond de 25 graden zouden zitten , je tetra's en de roodkopjes zitten samen genomen tussen op 25 graden op hun best.
 
Ik zou drijfplanten toevoegen. Dat is wel zo prettig (zelfs vereist) voor je gourami's.
 

Terug
Bovenaan