Tussen kunst en kitsch: Plek van spiderwood en Vallisneria giganthea


Jorinde

Well-known member
Lid geworden
21 juni 2013
Berichten
227
Het gaat om een gezeldschap aquarium met visjes uit Zuid-Amerika en Azie. (overgebleven vanuit het vorige dus het visbestand is nog wat 'rommelig')

Er zitten o.a. Diamantgoerami's en Honinggoerami's in en die hebben wel enige beschutting nodig. Ik vraag me af of de wens om onderstaande scape (of ontwerp of hoe het ook wordt genoemd) wel kan of voldoende geschikt is voor Goerami's?

Het aquarium is nog niet volgroeid en na wat pech met algen en plantjes ben ik het opnieuw gaan bekijken.

Zou graag een rustig beeld krijgen met een open zwemruimte en als het binnenfilter weg is bedacht ik dat daar de spiderwood kon staan. Maar vind het toch nog een beetje rommelig zoals het er nu uitziet. Misschien dat het hout beter op een andere plek kan voor een rustig beeld? Op het hout komen nog enkele Javaplantjes.

De Vallisneria giganthea breidt zich nu fijn uit, dat is positief maar ik vind dat het wat teveel naar achteren gaat groeien, terwijl het meer opzij moet komen zodat het straks in een grote boog over het oppervlakte komt voor een diffuus licht.

Ik zal hieronder foto's plaatsen van het idee.
Alvast bedankt.
 
u_scape.jpg
 
ditidee.jpg


Beetje dit idee wat de reuze Vallisneria betreft...
 
Het geheel ziet er leuk uit :) Die goerami's vinden beschutting wel fijn ja en eventueel is het ook wel handig om meerdere beschutte plekken aan de oppervlakte te hebben. Zo heeft elk mannetje de mogelijkheid om een nest te bouwen. Zelf heb ik ook de reuze Vallisneria en deze had ik links, rechts en achterin in het aquarium staan, maar dat beviel niet. Langzaam maar zeker heb ik het geheel toch naar een kant verplaatst. Als die reuze Vallisneria eenmaal begint te groeien vanuit alle kanten is het oppervlak zo vol. Zoals die foto's van je post hiervoor vind ik persoonlijk dus wel een aanrader. Dat is wat makkelijker om het geheel in toom te houden en het ziet er mooi uit. Een open zwemruimte in het middel cre�ert sowieso rust. Geef het wat tijd om het geheel te laten groeien :) Het hout ziet er mooi uit op die plek. Javaplantjes op het hout zal het zeker nog mooier maken. Voor je het weet zie je het hout niet meer terug ;)

Groetjes!
 
Dank je voor het compliment. Als het binnenfilter weg is dan denk ik dat het wel mooier is op die plek, ook als het hout wat is begroeid. Grote mosbollen heb ik ook nog die vind ik niet zo mooi om er los in te leggen en misschien is het dan wel mooi om dat gedeeltelijk om wat wortels van het hout te wikkelen zodat er een andere look ontstaat? Maar dan zonder java erbij denk ik.
Of zou dat een beetje teveel van het goede zijn?
 
Mosbollen zijn van algen, als je deze op hout zou leggen, is dit zo helemaal begroeid en groeit het ook door naar andere planten etc. Ik raad dat dus af. Het is daarnaast ook erg moeilijk om weg te krijgen.
 
De mosbollen heb ik inmiddels liggen op een mooie plek om nog meer diepte te crie�en, zo staan ze wel mooi en de Siamese algeneters zijn er dol op! En er zitten inmiddels kleine javaplantjes op het hout.

Het groen is al goed gegroeid, nu ziet het geheel er wat beter uit. De rode plant (Ludwigia mullertii) komt tot aan de wateroppervlakte en groeit tot nu toe als kool. Bedankt voor het meedenken.
 
Nog even over de Vallisneria giganthea, het was mooi in een hoek. Helaas bleef de wand een klein beetje spiegelen (geen binnenachterwand) dat leverde een onnatuurlijk onrustig beeld op (en de visjes konden zichzelf zien in het glas) en daarom is de Vallisneria nu wat meer langs de achterwand gezet zodat je een rij achter de beplanting krijgt en aan het oppervlak veel drijfgtoen door de lange stengels/bladeren. De Siamese algeneters eten ervan dus wordt het wat in toom gehouden.
(Zal nog proberen onderstaande info als link werkend te krijgen).
 
Leuke bak Jorinde. Alleen vind ik het weer jammer dat er zo n bak van een binnenfilter te zien is.
Misschien zou je een buitenfilter kunnen overwegen want deze hebben vaak ook een betere stroming in de bak ten gevolg.
 
Is inmiddels vervangen door buitenfilter. Geen spijt van. Zal binnenkort een nieuwe foto posten.
 

Terug
Bovenaan