Tussen kunst en kitsch: opstarten Juwel 80cm


R

robert14

Guest
Hoi allen,

vanavond nieuwe 80cm bak binnen, een Juwel van 80x30 en 40cm hoog wel te verstaan. op het moment een 60x30x30 bak staan maar wil slagje groter met extern filter en beetje mooi ingericht voor zover ik dat kan.

zo staat de huidige 60cm erbij

aWcr1Uoe4R8tZMTsUbFD34HBS_087n0x.jpeg


Het zal geen prachtding worden aangezien ik met een beperkt budget moet werken (student). Dus niet al te exotische planten.

Wel nieuwe filter (fluval 303) al binnen en een nieuwe kast opgehaald waar de bak op komt te staan. Ik wil gaan werken met een zandbodem en geen onnatuurlijke ornamenten. Is het nodig onder een zandbodem nog een extra voedingsbodem te leggen voor de planten of is dit een overbodige luxe?


"nieuwe" kast
aWcr1Uoe4R8tZMTsUbFD34HBS_087n0x.jpeg


nieuw filter:
aWcr1Uoe4R8tZMTsUbFD34HBS_087n0x.jpeg


visbestand word in ieder geval:
7x neon tetra
8x corydoras aeneus
3x Japonica garnaal

dit word allemaal overgezet vanuit de 60cm.

commentaar/kritiek/tips zijn natuurlijk altijd welkom. het is mijn eerste grote project dus zal af en toe met vallen en opstaan zijn. Maar daar kunnen we weer van leren natuurlijk.
 
Je 60 cm ziet er leuk uit hoor en als je de 80 net zo gaat inrichten komt het vast goed.
Misschien is het een idee om een paar grote mooie Ecinodorus planten te kopen voor je 80 cm.
Dat vult direct mooi op en het zijn hele gemakkelijke planten voor in je bak.
ook Javavaren op een stuk hout zou erg leuk staan denk ik.
Pas op met je 80 cm dat je niet teveel en te lang belicht want dan kun je algen krijgen. Zelf heb ik boven de 80 cm het licht max 9 uur aan.
Ook zou je de reflectors kunnen verwijderen. ik heb ervaring met de 80cm van juwel en je kan vrij snel tekorten krijgen als je veel licht erboven hebt of lang licht.
Een en ander hangt ook van je waarden af maar de problemen die ik schets krijg je regelmatig met die 80 cm en de T5 verlichting.
Er zijn al diverse topics hier op het AF over te vinden.

Veel drijvers kan ook erg goed helpen om de vraag naar voeding te beperken.
 
Ik weet dat de 80cm 1 enkele lamp heeft. Welke exact moet ik nog even bekijken, ik krijg de bak van iemand (kennis) die met de hobby stopt. de 60cm heeft een keer een klap gehad en heeft daardoor een scheurtje in het glas. Lijkt me een mooi excuus op een slagje groter te gaan. Inrichten en indraaien ga ik gewoon stap voor stap doen. drijfplantjes zitten in de planning. Allemaal even rustig bekijken als de bak binnen is. Dan eerst de achterwand erin en water zodat de pomp kan gaan indraaien.
 
Ok, dan scheelt dat een hoop qua licht en dan heb je dus ook een suk minder licht en zal de vraag naar voeding minder zijn dan ik dacht.
Met wat minder licht kunnen die planten die ik noemde prima uit de voeten dus vooral met 1 lamp lijken die me prima geschikt.
Suc6.
 
Dat is een bekend filter!!!
Heb zelf de 403 staan.
Zet er ook eerst wat zuurstofplanten in.
 
303 is slagje kleiner maar zou voor een 80cm ruim voldoende moeten zijn. Zuurstofplanten zit inderdaad in de planning, groeit snel dus neemt veel stoffen op uit het water en houd de piek in het begin hopelijk wat meer onder controle. althans, in mijn theorie. Maar ik ben slechts een beginnen dus kan het fout hebben natuurlijk.
 
eerste plantjes zijn inmiddels opgehaald aangezien deze in de aanbieding waren. bak ook binnen en schoongemaakt. achterwandje op maat maken en alle buizen/slangen achter de wand maken. blijft altijd een uitdaging om een ongelijke achterwand van 60cm precies op elkaar te laten aansluiten. lokale aquariumzaak heeft alleen 60x45cm achterwandjes, gelukkig wel goed betaalbaar (10 euro p/s).

x4cqrpq1CwYzCtFvVWqJmCpRrekXMb48.jpeg
 
Voedingsbodem doe je beter niet, geeft heel wat troep.
Plantjes die extra nodig hebben kan je steeds een kleibolletje bij de wortels stoppen.
 
Vanmiddag laatste spulletjes opgehaald om het filter aan te sluiten zoals ik wil. Nu nog even op zoek naar mooi stuk kienhout voor in de bak. Iemand nog simpele tips om een beetje diepte in te bouwen in de bak? Bodem omhoog laten lopen richting de achterwand heb ik al gehoord.
 
Je kan een enkele planten soort, welke je normaal helemaal achterin zet wat naar voren halen om diepte te maken.
 
gaan we morgen mee puzzelen, morgen eerst het aquarium verder vullen en plantjes plaatsen. Achterwand zit er nu in samen met alle aansluitingen voor het externe filter (zoveel mogelijk weggewerkt). bodem ligt erin samen met een laag water om de boel een beetje te laten bezinken. Vanmiddag verder afvullen en morgenvroeg of vanavond het filter dan opstarten.

sy01Jq_RU0elc_DtyW8Ah-SuHUNjqNeQ.jpeg


sy01Jq_RU0elc_DtyW8Ah-SuHUNjqNeQ.jpeg


sy01Jq_RU0elc_DtyW8Ah-SuHUNjqNeQ.jpeg
 
Vol met water en indraaien gestart. Zal morgen even een foto doen als het water wat opgehelderd is. Dan zijn de plantjes en Inrichting ook zichtbaar.
 
intussen aardig opgehelderd en de eerste plantjes staan erin

QC-Gmegoc6YOHPNJDNzTfhYrRBnzs6Ta.jpeg


mogen denk ik wel wat meer planten is en wat diepte inbouwen zou ook mooi zijn. zeker gezien de achterwand en het feit dat de bak maar 30cm diep i..
 
gister de laatste planten toegevoegd en de indeling iets veranderd. lijkt nu een stuk minder kaal en heb ook geprobeert wat meer diepte in te bouwen. hier wat plaatjes:

PeWsSFDCsur8ujCGRrYbmUmmO2kqEK94.jpeg


PeWsSFDCsur8ujCGRrYbmUmmO2kqEK94.jpeg


PeWsSFDCsur8ujCGRrYbmUmmO2kqEK94.jpeg
 
Ziet er goed uit maar heb 2 puntjes als je het niet erg vindt? ;)
Je verwarmingselement lijkt me wat capaciteit betreft aan de kleine kant voor je bak en het grasachtige plantje aan de rechterkant is geen aquariumplant helaas.
 
Puntjes zijn altijd welkom. Daarvoor is dit forum toch?

Verwarming is 50w. Aan de kleine kant maar trekt het prima. Heb een andere (100w) onderweg dus even een tijdelijke oplossing. Houd de temperatuur overgins prima vast.

Plantje heb ik gekocht bij de intratuin op de aquarium afdeling. Zou toch mogen verwachten dat het dan zou moeten kunnen. We gaan het proberen en mocht het toch niet willen kan hrt plantje er natuurlijk zo weer uit ;)
 
robert14 zei:
Plantje heb ik gekocht bij de intratuin op de aquarium afdeling. Zou toch mogen verwachten dat het dan zou moeten kunnen. We gaan het proberen en mocht het toch niet willen kan hrt plantje er natuurlijk zo weer uit ;)

Vertrouw nooit op de intratuin, heb daar zelf ook in het verleden plantjes gekocht die eigenlijk niet voor het aquarium bedoeld waren en ook doodgingen. Menig forumlid heeft dit al eens meegemaakt... :)
 
robert14 zei:
Plantje heb ik gekocht bij de intratuin op de aquarium afdeling. Zou toch mogen verwachten dat het dan zou moeten kunnen. We gaan het proberen en mocht het toch niet willen kan hrt plantje er natuurlijk zo weer uit ;)

Zou je mogen verwachten inderdaad maar helaas is het echt niet geschikt voor een aquarium,niet alleen intratuin gaat hier de mist mee in hoor trouwens.

Wat vissen betreft wil ik je ook alvast waarschuwen dat ze bij een hoop winkels totaal de plank misslaan en alles aan je verkopen wat ze kunnen om maar omzet te draaien of simpelweg echt geen flauw benul hebben van waar ze mee bezig zijn.
 
Misschienz ie ik het verkeerd, maar het lijkt erop dat je de vallisneria in een bosje hebt staan? Die moet je uit elkaar halen, per plantje in het zand zetten, met de wortelkroon er net boven (vooral niet te diep planten).
 
robert14 zei:
lokale aquariumzaak heeft alleen 60x45cm achterwandjes, gelukkig wel goed betaalbaar (10 euro p/s).

RqWRutTnViTOor_2eq97j9AO75GTNXUE.jpeg

Mag ik vragen welke lfs en wat het merk is van deze achterwand? Ziet er namelijk mooi uit, en voor die prijs is er inderdaad wel wat leuks van te maken. Ga binnenkort ook een 80cm opstarten, en deze achterwand lijkt me wel wat.
 
Amarantha zei:
Mag ik vragen welke lfs en wat het merk is van deze achterwand? Ziet er namelijk mooi uit, en voor die prijs is er inderdaad wel wat leuks van te maken. Ga binnenkort ook een 80cm opstarten, en deze achterwand lijkt me wel wat.

het zijn deze achterwanden, gekocht bij de jumper. Ik vond ze goed betaalbaar en er niet verkeerd uit zien voor de prijs. zijn meerdere modellen.

SaskiaZ zei:
Misschienz ie ik het verkeerd, maar het lijkt erop dat je de vallisneria in een bosje hebt staan? Die moet je uit elkaar halen, per plantje in het zand zetten, met de wortelkroon er net boven (vooral niet te diep planten).

welke plant is dat als ik vragen mag? ben om eerlijk te zijn niet bekend met alle namen. Ik kies gewoon uit wat ik leuk vind haha
 
Vallisneria zijn die lange sprieten.

Maar, misschien is het voortaan wel degelijk handig je wat meer te verdiepen in wat je koopt. Wat er leuk uit ziet kan ook een heel lastig plantje zijn of zelfs een plant die niet eens geschikt is voor je aquarium. Zie opmerkingen Seabait en sterker nog, ook bij aquariumspeciaalzaken zie ik wel eens van dat soort plantjes staan.

~ Ivo
 
Qua plantensoorten had ik me wel deels in verdiept. Maar grotendeels van wat ik in eerste instantie had uitgezocht hadden ze niet. Aquarium speciaalzaken met een wat ruimer assortiment zijn hier helaas ook niet om de hoek. Daarom maar wat anders uitgezocht eerst.
 
moet bekennen dat ik ook niet zeer tevreden er over ben..

heb t idee dat t een minde kwaliteit is..en veel al kleine plantjes..

positieve is..ze hebben ook vaak plantjes die je niet vaak ziet
 
inmiddels een paar weekjes verder, plantjes doen het goed. De bodem heb ik deels vervangen door een wat donkerdere bodem.

bewoners zijn inmiddels:
10x corydoras aeneus
5x maanvis
4x Otocinclus affinis

IjbGE4G8RJXzwlqHTjfcEKjwJjPnia43.jpeg


IjbGE4G8RJXzwlqHTjfcEKjwJjPnia43.jpeg


kweekbakje rechtboven is voor de cory's. inmiddels de eerste eiafzetting in de nieuwe bak alweer gehad en een paar jongen. Kijken of deze ook groot worden.
 
Voor corydoras wordt een zachte zandbodem aangeraden, heb je dat nu ook?

Maanvissen in een 80x30x40cm is helaas geen goed idee. De bak is veel te klein en ook veel te laag; maanvissen verlangen 50cm waterhoogte (dus een bak van 55cm of hoger want de bodem moet er nog af). Ook moeten jonge maanvissen zo strak in het voer staan dat een intern juwel filtertje dat nooit gaat trekken.

Even een quote uit het maanvissen/discussen forum, een 400 liter bak is al aan de kleine kant:

een volwassen maanvis heeft een 50 liter netto aquariumwater nodig.

Op een 400 liter zouden dat er 5 kunnen zijn mits je rustig aan met andere bewoners doet.

Je zult dan wel heel goed moeten filteren omdat de organische belasting gaat stijgen.
Regelmatig grote waterverversingen van een 40% minstens 1x per week.

Als je dat doet worden ze ook groot anders blijven ze klein.
 
Heb een afspraak dat als de maanvissen groter worden, dat ze terug mogen en worden ingeruild voor andere vissen of kleinere maanvissen. Dus ik kan ze altijd weer kwijt.

cory's heb ik altijd al op grindbodem gehouden zonder problemen. Heb grind dat niet teveel scherpe randen heeft en daar hebben ze geen problemen mee.

filter is ruim genoeg, heb een extern filter erop staan van 840L/uur.
 

Terug
Bovenaan