Tussen kunst en kitsch; Juwel lido 120


M

Mndy

Guest
Hallo allemaal,

Mijn juwel lido 120 draait nu een tijdje goed, maar ik ben gewoon niet tevreden over de inrichting. Ik heb al veel geschoven en gedaan, maar ik kom er niet uit!

Het huidige plantenbestand:
- Echinodorus bleheri
- Cabomba
- 3x Anubias nana mini
- Anubias barteri
- Javamos
- Javavaren
- Rotala rotundifolia
- Limnobium laevigatum

En met het visbestand:
- 3x Colisa chuna
- 20x Boraras brigittae
- 11x Corydoras pygmaeus
- x aantal slakken
- binnenkort garnalen!

bDxOZCZHWl96e8bYAVt9j38dqRZ30TJN.jpeg


Vooral de E. bleheri staat me in de weg en ik denk dat ik die beter kan weg halen. Met de Anubias barteri weet ik me eigenlijk ook geen raad. Meer door de stukken hout :p

Ik zie graag de pvc buis en het warmte element ook verborgen (cabomba goed laten groeien?)

Wie o wie kan mij helpen?
 
waarom heb je een pvc buisje?

die plant links lijkt mij wat te groot, en je hebt geen snelgroeiers ;)

verder ziet het er al leuk uit :)
 
Die pvc buis is naar het bioloog toe ;)
De linkse plant (E. bleheri) wil ik inderdaad weg hebben. Daar achter staat cabomba, maar die zie je dus amper.

Ik vind het heel rommelig ogen zo.
 
wat ik heb gedaan ooit is eikelbladeren en beukenbladeren drogen, dan in heet water weken, en dan die om de buis doen, maar dan moet het wel bij je ''thema'' passen.
 
Misschien is 1 iets groter stuk hot mooier en die kun je dan een beetje op de achtergrond plaatsen. Hier kan dan Anubia en javavaren op worden gebonden.
ook zou ik zelf wat lagere plantjes nemen zodat die weer op de voorgrond kunnen of in het midden.
De 2 stukken hout vind ik wat kollossaal overkomen nu. Dat vult de bak zo.
 
Ja ik denk ook dat je bij de lido wat meer in de hoogte moet gaan werken dan in diepte. Met het hout bijvoorbeeld, of met planten.
Achterste planten mooi hoog, daarna steeds lager.
 
Ik heb in mijn aqua 40 nog een stuk spiderwood staan die er wel leuk staat (zie fotoalbum)
Ik heb met paint heel onprofessioneel even een tekeningetje gemaakt met een idee.

mwSJ-Db5eMvC8e1i0wOWo9kRLvIoGQ1b.png


Stukje hout is niet heel mooi getekend, en waarschijnlijk issie iets groter dan dat ik m nu heb getekend. Maar wat vinden jullie hier van?

De cabomba goed laten groeien zodat de hele linker hoek word gevuld door de cabomba.
Voor de blauwe en de paarse plantjes heb ik dan nog geen idee.
 
"less is more" zeggen ontwerpers weleens.
mi iets teveel verschillende planten en dan oogt t wat rommelig wat je zelf zegt.
je hout kun je ook samenbinden tot een geheel iets omhoog stekend ofzo en dan daar of de anubia of de javavaren tegenaan knopen evt rechtopstaand tegen je afvoer binden (incl hout).

Evt ook je drijfplantjes in die hoek erboven dan kun je met wat kleiner en laag spul "vanuit die hoek" naar voren werken zeg maar.
Dan kun je ook je thermometertje daar wegstoppen uit t zicht.

zoiets zit ik aan te denken, succes
 
Ben het met je eens wat betreft de hoeveelheid planten.
Bedoel je dan meer een hoek wat Anubias/Javavaren gaat worden zeg maar?
 
Wat vinden jullie hier van?
Het mos zweeft nog los, maar dit moet in de linker voor hoek worden vast gemaakt.

51hbf50SWFQWTe_cJGXCag82vk1KHS64.jpeg
 
Ik heb even een fototje gemaakt.
De achterwand poster is vervangen voor een zwarte en het mos zit ondertussen netjes op zijn plaats. De Rotala is ondertussen verplaats naar de kweekbak. En omdat ik wat Riccia over had probeer ik nu dat Riccia bolletje te maken.

1zf27bmU3qEMzQ6wzYTE1_5Fvd7YQAzd.jpeg


Ik heb nu een extern filter mee draaien, dus het bioloog gaat er volgende week uit hoop ik. Dan verdwijnt de pvc buis en dan wil ik het Cabomba ook vervangen, want die doe het helemaal niet. Volgens mij is het nog geen centimetertje gegroeid sinds de vorige foto..
 
het mos slaat wel aan zo te zien of niet?
volgens mij heb ik je dat tijdje geleden toegestuurd maar weet niet helemaal zeker.
mooi dat hij nu verder goed draait.
ik heb zelf nu ondertussen ook een lido :)
leuke bakken zijn het.
 
Het mos slaat zeker goed aan! De garnaaltjes en cory's zijn er erg blij mee :)

Zou zomaar kunnen dat ik het van jou heb, maar dat weet ik ook niet zeker meer haha!
 

Terug
Bovenaan