Tussen kunst en kitsch: Heikjes rio 180 met sluiers


H

Heikje

Guest
Na eindelijk van de zweefalg verlost te zijn, heb ik vandaag mijn nieuwe plantjes in mn bak geplaatst. Hebben jullie tips waar en welke planten ik nog meer toe kan voegen? links voor heb ik expres niks gezet, daar komt het voer namelijk op de bodem, dus daar wroeten de vissen elke dag door de bodem. Ik wil het wel graag rustig houden, maar nu mist er nog iets...
het moeten wel makkelijke en stevige planten zijn, want m'n sluiers zijn nogal destructief :engel: .
er staat nu vallisneria asiatica achter en wat echinodorus tenellus rechts voor.

885593heikje_0_82_dscf2265.jpg


384875heikje_0_82_dscf2266.jpg
 
Java-varen en/of Anubias, die kan je mooi op steen binden en zijn stevige planten ;)
 
Meer Vallisneria en de bodem mag een heel stuk dunner. Zoals je het nu hebt neemt het onnodig liters in en verhoog je het risico op ammoniakverbranding.
 
ok, maar ik heb nu al moeite om die planten vast te krijgen (heb al weer een keer of 6 wat terug gestoken vandaag). Hoe doe ik dat met een dunnere bodem?
 
Geduldig alles terugzetten tot het voldoende geworteld heeft. In mijn sluierbak staan de planten in een laag zand van ca. 5 cm. Waar geen planten staan bedekt het zand maar net de bodem. Veel makkelijker schoon te houden en minimaal verlies van liters.
 
Ik heb deze keer van die JBL plantis klemmen besteld.
het schijnt dat je de planten daarmee in de bodem krijgt zonder dat ze gaan zweven.
De klemmen trek je eruit als ze goed geworteld zijn.
Ben benieuwd of het werkt.....
 
Ik ken het probleem. Mijn maanvissen en sleutelgatcichlides maken er ook een sport van om er elke keer de Vallisneria uit te trekken. Er zit inderdaad niks anders op dan het elke keer weer terug te zetten en te wachten tot de wortels lang genoeg zijn en zich goed verankerd hebben :)
 

Terug
Bovenaan