Tussen kunst en kitch: Dennis z'n Rio 240


D

DennisvM

Guest
Beste mede aquarianen,

Ik ben benieuwd wat jullie van mijn inrichting vinden :)

Daarnaast ontvang ik graag tips voor mooie vullende planten die vrij simpel te houden zijn. Planten die de achterwand goed bedekken. Dat creeert denk ik meer diepte.

Daarnaast denk ik dat mijn filtering niet goed is, omdat ik veel zweefvuil heb wat op de planten valt en het daardoor lijkt alsof de planten het slecht doen. Ik denk dan ook dat het grote hout rechts deze filtering blokkeert.

wazj.jpg


Zal vanavond even een betere foto neerzetten. Hier is de bak wazig na onderhoud.

Ben benieuwd wat jullie ervan vinden :)
 
Daarnaast ook benieuwd of jullie het gebruik vvn reflectors op de tl lampen aanraden.
 
Wat je al hebt zint me wel!

hier wat tips:

Ik zou wat plantjes naar voor halen.
Nu staat er vooraan in je bak bijna niets, je hebt precies een "strand" en daarna begint je bak pas echt (datgene waar je naar kijkt).
De plantjes moeten net niet tegen het glas staan, dan zal je bak er al veel dieper uit zien. Zoals je ze nu hebt gezet ben je al een deel van het diepte-effect kwijt.


Sommige planten zijn nog aan de kleine kant waardoor de bak wat leeg oogt, maar volgens mij ben je al goed bezig hoor!
Probeer je nu vooral te richten op een goede plantengroei, dan krijg je al heel wat meer mogelijkheden voor je inrichting (hogere plant, dikkere bos van ander plantje,...)

Als je beslist om wat plantjes te verzetten, kijk eens naar het midden van je bak...
daar staat ��n enkel stengeltje, zet die een stuk meer opzij. Waar het nu staat trekt het alle aandacht naar zich toe, wat de rest van je bak doet verbleken.
...
Als je dat plantje besluit te verzetten, doe dan hetzelfde met het stuk hout dat er achter staat. Anders neemt die de rol van "blikvanger" over. Blikvangers zijn goed, maar niet als ze pal in het midden van je bak staan. Beter ongeveer 1/3e van links of rechts...



i.v.m. de reflectoren; hoe hoog is je bak en wat zit er nu in van lampen?
 
Bedankt voor je tips :)

De standaard lampen zitten erin. Een witte daylight volgens mij en een wat rood getinte achter. De waterhoogte is zo'n 40-45cm.
 
Ik heb 4 lampen boven mijn bak, alle 4 voorzien van reflectoren.
Heb het er eerst jaren zonder gedaan. Pas toen ik me wat meer ging bezighouden met de plantengroei heb ik zowel verlichting, als plantenvoeding aangepast.

Planten hebben idd voldoende licht (lees: voldoende watt) nodig (vandaar vaak die reflectoren om meer lichtrendement te hebben in je bak), maar als je plantenvoeding ondermaats is (of niet volledig) dan zijn die reflectoren een zinloze kost.
Misschien start je hiervoor best een ander topic aan. Dan kunnen de kenners je adviseren wat en hoeveel je kan geven qua voeding, en dan kunnen reflectors ook nuttig zijn.
 
Ik mis een blikvanger in het decor. Mijn aandacht stuitert nu tussen het linker en rechter hout.
 
Zou dat zichzelf niet oplossen Jeroen, als straks de plantjes flink groeien?

~ Ivo
 
Ik vraag het me af Ivo. We gaan het zien. Als ik de huidige planten zie denk ik dat het een mooie groene bak kan gaan worden maar dat er nog steeds een redelijk lege plek blijft. MAar goed, we gaan het zien.

Zelf had ik denk ik het hout meer laten vallen in de bak. Een paar stukken zoals die kromme tak kan de opzet meer verbinden denk ik
 

Terug
Bovenaan