turf rio 180


sander058

Well-known member
Lid geworden
28 december 2015
Berichten
657
Locatie
Zevenhuizen, Groningen
na veel speurwerk nog steeds geen duidelijkheid...

eerst maar de reden:

ik wil mijn pH waarde naar beneden halen zodat ik de natuurlijke PH waarde kan nabootsen van mijn vissen.

de vraag:

welk Turf wordt veel gebruikt in het aquarium.
hoe zit het met verversen.
heeft het gevolgen voor mijn CO2 bijvoorbeeld dat mijn co2 waarde kan stijgen doordat de KH zakt/stijgt.

alvast bedankt!
 
Je kan de gewone turf gebruiken die de lfs verkoopt of turfgranulaat. Als je ververst met kraanwater dan moet de turf de waarden weer omlaag trekken en zal je een kleine afwijking krijgen na het verversen.
Voeg je zelf ook co2 toe?
 
Je zal Sws zelf je CO2 moeten uitrekenen aan de hand van je ph/kh tabel als je dit toevoegt
Vroeger stond er in de handleiding van de continu tester van Dennerle dat zodra je ph verlagende spullen gebruikt de CO2 meting onbetrouwbaar werd
 
Normaliter staat een continutest er dacht ik juist om bekend dat het geen zuren zoals turf met maar enkel de co2 en dat een continutest toch betrouwbaar is?
Als je met enkel de tabel werkt dan klopt dat in zoverre wel want dan worden met onze testen bepaalde zuren ook meegenomen en dat heeft (kan) effect om het co2 gehalte.
 
welk Turf wordt veel gebruikt in het aquarium.
Aquavital zwart turf gebruik ik, topproduct! Je kunt het goedkoop halen, een 10 liter zak(voor vijvers), voor een tientje:!
 
Na mijn weten als je met turf je water zachter maakt en laten we zeggen de KH op 5 uitkomt dan zou je PH zonder Co2 op 20mg toevoegen op 6.9 uit komen.
Maar filter je over turf en is je KH5 en je PH 6.8 door de turf dan zou theoretische je PH op 6.7 uit moeten komen met 20mg Co2 in het water, ik zou een Co2 sneltest halen om deze goed in de gaten te houden en elke tiende verlaging met Co2 even meten hoeveel Co2 er in het water zit.
Met een langdurige test met zo'n eitje van Denerile of gelijkwaardig van een ander merk loopt de meeting van Co2 gemiddeld 2uur achter.
Ik weet ook niet hoe je Co2 toedient, op basis van KH invoeren dan heb je te weinig Co2 door over turf filteren dus je moet dan zelf via de PH invoeren welke PH waarde is gewenst dus in jou geval 6.7.
Hoe betrouwbaar je meetsonde is of betrouwbaar blijft om deze waarde te meten kan ik niet zeggen als je over turf filtert.
 
Je kan de gewone turf gebruiken die de lfs verkoopt of turfgranulaat. Als je ververst met kraanwater dan moet de turf de waarden weer omlaag trekken en zal je een kleine afwijking krijgen na het verversen.
Voeg je zelf ook co2 toe?

Ik voeg inderdaad co2 toe. En gebruik een ei om dit bij te houden of ik goed zit
 
Je zal Sws zelf je CO2 moeten uitrekenen aan de hand van je ph/kh tabel als je dit toevoegt
Vroeger stond er in de handleiding van de continu tester van Dennerle dat zodra je ph verlagende spullen gebruikt de CO2 meting onbetrouwbaar werd

Dus eigenlijk gewoon elke dag een deel turf toevoegen en blijven meten. Het nadeel aan al die tabellen is dat er zoveel verschillende zijn
 

Terug
Bovenaan