turf , carbon . bioloog.


Petrolhead535

Active member
Lid geworden
8 mei 2020
Berichten
36
Leeftijd
34
Goeiemiddag,

Over turf zie ik veel topics en gezien het water bij ons een 8 PH is en rekelijk hard ga ik in mijn bioloog turf leggen en om de 2 weken wisellen. Nu vroeg ik me af of ik turf en carbon in de bioloog kan leggen. Turf voor iets zachter en zuurder water en carbon voor helder water. Ik meen gelezen te hebben dat de turf de waterwaardes verlaagt en dat de carbon hier geen negatief effect zou op hebben kan dit kloppen?

Groetjes.
 
Bedoel je met carbon actieve kool? Ik zou dat niet gebruiken want dat kan het ook chelaten uit je water trekken:

Klopt inderdaad actief kool. En sporadisch? Bij het zeeaquarium liet ik het bevoorbeeld 1 dag per maand filteren. Al is het maar om het water iets helderder te krijgen. :p Bedankt alvast voor het antwoord.
 
Dat is lastig te zeggen want des te meer vervuiling des te korter het meegaat.
Ik had het gevonden stond bij de product omschrijving. zie mijn berichtje hierboven. Maar hier kan ik mee aan de slag. Top bedankt voor de hulp allemaal.
 
Ja en toch vindt ik het raar dat ze daar 6 maanden opplakken maar dat zal een gemiddelde zijn. Bij veel vervuiling zal het sneller verzadigd raken en dus minder lang meegaan maar goed je ziet het wel een beetje aan de kleur van de korrels hoor en je kan het makkelijk regenereren.
 
Je kunt Purigen overigens regenereren als het eenmaal verzadigd is....dat doe je met normale bleek. Sommigen kiezen er voor om het dan te vervangen maar op zich is dat dus niet nodig.
Hoi, ik had er inderdaad net info over gevonden. Lekker makkelijk. bedankt alvast.
 
Goeieavond,

Nog snel een vraagje ik heb nu aquavital vijverturf 10 liter besteld. Ik begrijp dat je de hoeveelheid turf moet afstemmen op de ph die je wilt bereiken. In mijn geval 280 liter water effectief zandbodem en alles eraf.

Ik mik op een ph 7-7.5. Maar wat is een mooie richtlijn ik dacht ongeveer 0,5 liter turf om te beginnen en daarna waterwissel doen met regenwater? En blijft de ph dalen als ik elke keer weer een nieuwe hoeveelheid turf erin doe of als ik nooit boven een bepaalde hoeveelheid kom zakt de ph niet verder door? Hier bedoel ik mee bv steeds 0,5 liter vervangen om de 3 weken +-

Bedankt.
 
Dat kan ik :)
Op normaal kraanwater trekt 5 gram turf per liter je pH ongeveer een punt omlaag.
Dus heb je 200 liter heb je een kilo turf nodig voor een punt omlaag.
Heb je een hele hoge kH kan dit minder zijn, met een lage kH juist weer meer.
Mijn osmosewater gaat met 750 gram van pH 7 naar 5.2.
Reken er wel op dat je met kraanwater elke 3 a 4 weken de turf moet vervangen. Mij advies is om het over verschillende zakjes te spreiden, en deze met een week ertussen toe te voegen, zo krijg je geen al te grote stijging wanneer het is uitgewerkt. Na een tijdje weet je hoelang het duurt voor de turf uitgewerkt is, en kun je de regelmaat waarmee je vervangt gewoon plannen.
Succes!!
 
lijkt me dat je op deze manier onstabielen water waarde krijcht je kan tog gewoon je regen water aan vullen met ph 7.5 mineralen?
 
Dat kan ik :)
Op normaal kraanwater trekt 5 gram turf per liter je pH ongeveer een punt omlaag.
Dus heb je 200 liter heb je een kilo turf nodig voor een punt omlaag.
Heb je een hele hoge kH kan dit minder zijn, met een lage kH juist weer meer.
Mijn osmosewater gaat met 750 gram van pH 7 naar 5.2.
Reken er wel op dat je met kraanwater elke 3 a 4 weken de turf moet vervangen. Mij advies is om het over verschillende zakjes te spreiden, en deze met een week ertussen toe te voegen, zo krijg je geen al te grote stijging wanneer het is uitgewerkt. Na een tijdje weet je hoelang het duurt voor de turf uitgewerkt is, en kun je de regelmaat waarmee je vervangt gewoon plannen.
Succes!!
Ik ben geen expert maar hangt het ook niet af welke soort je gebruikt en dat de een de waarden meer laat zakken dan de andere soort?
 
Dat kan ik :)
Op normaal kraanwater trekt 5 gram turf per liter je pH ongeveer een punt omlaag.
Dus heb je 200 liter heb je een kilo turf nodig voor een punt omlaag.
Heb je een hele hoge kH kan dit minder zijn, met een lage kH juist weer meer.
Mijn osmosewater gaat met 750 gram van pH 7 naar 5.2.
Reken er wel op dat je met kraanwater elke 3 a 4 weken de turf moet vervangen. Mij advies is om het over verschillende zakjes te spreiden, en deze met een week ertussen toe te voegen, zo krijg je geen al te grote stijging wanneer het is uitgewerkt. Na een tijdje weet je hoelang het duurt voor de turf uitgewerkt is, en kun je de regelmaat waarmee je vervangt gewoon plannen.
Succes!!
Super bedankt al voor de uitleg. 👍🏼
 
Laatst bewerkt:
lijkt me dat je op deze manier onstabielen water waarde krijcht je kan tog gewoon je regen water aan vullen met ph 7.5 mineralen?
Maar gaat regen water zonder externe middelen ook niet snel stijgen in ph? Want gefilterd regen water is geen probleem dat heb ik in huis. Ik wou sowieso met regenwater water verversen maar wist niet of dit een goed idee was.
 
Ik ben geen expert maar hangt het ook niet af welke soort je gebruikt en dat de een de waarden meer laat zakken dan de andere soort?
Bij aquavital vijverturf geven ze aan 10 liter op 4000 liter water. Ik ga er dan vanuit dat ze een veilige waarde van 7 ph nemen. En had dan zelf uitgerekend dat ik rond de 0,7 liter nodig had.

Ik moet alleen als ik de zak heb de liters nog omzetten naar grammen. En dan denk ik dat ik 2 zakjes ga voorzien en dan de ph goed in het oog houden en de zakjes +- een week tussen laten. Dan zou ik normaal stabiele waardes moeten kunnen krijgen denk ik. 😅 had ik maar chemie gestuurd. Hmm hmm. 🤣
 
Ik ben geen expert maar hangt het ook niet af welke soort je gebruikt en dat de een de waarden meer laat zakken dan de andere soort?
Nee dat valt redelijk mee.
De vijverturf die TS hier gebruikt heb ik ook, die is eigenlijk van iedere leverancier hetzelfde (heb er inmiddels 3 getest).
Granulaat kan iets afwijken, maar eigenlijk is het verschil meer hoe lang een turfsoort mee gaat.
 
goeie vraag ik gebruik een mix van kraan en osmose/regen water met ph.7.5 mineralen 1/4 kraan water daar zit kalk in dat zal de ph wel stabiel houden
en dat is met sulawesi garnalen staan bekend om dat ze stabielen water waarde nodig hebben
 
goeie vraag ik gebruik een mix van kraan en osmose/regen water met ph.7.5 mineralen 1/4 kraan water daar zit kalk in dat zal de ph wel stabiel houden
en dat is met sulawesi garnalen staan bekend om dat ze stabielen water waarde nodig hebben
Als je mixt heb je inderdaad een kH buffer.
Wanneer je puur regenwater (of RO water) gebruikt, kun je turf ook als buffer gebruiken. Hoe minder je gebruikt, hoe minder de pH inzakt.
 
Nee dat valt redelijk mee.
De vijverturf die TS hier gebruikt heb ik ook, die is eigenlijk van iedere leverancier hetzelfde (heb er inmiddels 3 getest).
Granulaat kan iets afwijken, maar eigenlijk is het verschil meer hoe lang een turfsoort mee gaat.
Ok dat kan want ik heb granulaat gebruikt en dan ben ik daarmee in de war misschien. Ik dacht dat het voor alle turf zo zijn zijn.
 
Ok dat kan want ik heb granulaat gebruikt en dan ben ik daarmee in de war misschien. Ik dacht dat het voor alle turf zo zijn zijn.
Granulaat is eigenlijk geconcentreerde turf. Bij turfbrokken vind je vaak nog plantenresten enzo in de brokjes, bij granulaat is het echt alleen nog het turfmolm dat je overhoudt. Daarom is het ook veel duurder.
Ik heb beiden in gebruik, granulaat werkt iets sneller en langer, maar wanneer je de prijs tegenover vijverturf gaat zetten ben je al snel klaar ;)
 

Terug
Bovenaan