Turbo-tetras (TANICHTHYS ALBONUBES)


Menno Bosman

Well-known member
Lid geworden
22 mei 2023
Berichten
104
Leeftijd
65
Vraagje over gedrag.
Gisteren eerste bewoners in een nieuwe 450-literbak geplaatst: 10 Rummynose-tetra's en 10 TANICHTHYS ALBONUBES (Chinese Neons).
De Rummynose-tetra's doen het prima. Rode neusjes en gedrag zoals van die in mijn andere aquarium wonen. De Chinese Neons hebben echter de turbo er op gezet. Ze vliegen door de bak, van links naar rechts en van boven naar beneden. Ik ken deze soort niet en weet dus niet of dit gedrag normaal is of dat ik een probleem heb waarvan ik me niet bewust ben.
Heeft iemand ervaring met deze soort?
 
Ik lees bij AquaInfo dat de ene soort (de Hemigrammus bleheri) een temperatuur van 23-26C wil, terwijl de tanichthys-albonubes 18-22 C wil. Daar zit dus niet eens een beetje overlap in.
Tenzij mijn informatie niet goed is omdat ik bij de verkeerde soort heb gekeken? De rummynose-tetra wordt vertaald met de roodkopzalm, maar misschien bedoel je een andere vis?

Hoe dan ook, op welke temperatuur staat je bak?
 
Op 27 ⁰C. In de winkel zaten ze samen met andere tetra's.
 
Kijk dan hier eens naar:

Die te hoge temperatuur kan wel verklaren waarom ze zo opgefokt doen.

Enne oh ja: de deskundigheid van veel LFS is zo bedroevend weinig, dat het me niets zou verbazen als die winkel geen idee heeft op welke temperatuur die visjes eigenlijk gehouden dienen te worden....
 
De Chinese danio is een koudwatervis die in Nederland zelfs nog wel eens in de vijver wordt gehouden. Deze termperaturen zijn aangrenzend aan marteling voor deze dieren. Ik zou ze ZSM aan de winkel retourneren, met een sterk verwoorde klacht.
Deze soort is vrijwel alom bekend. Een dierenspeciaalzaak die ze verkoopt maar dit soort basiskennis niet beheerst zou ik persoonlijk als de dood mijden.
 
ik zou ze uit 27 graden halen en op kamertemperatuur in een bakje zetten terwijl je je beraad. Nu is t marteling voor ze, maar als je ze er de nacht in doorlaat zwemmen vind ik het erger dan marteling. Ze worden een soort van gekookt.
 
ik zou ze uit 27 graden halen en op kamertemperatuur in een bakje zetten terwijl je je beraad. Nu is t marteling voor ze, maar als je ze er de nacht in doorlaat zwemmen vind ik het erger dan marteling. Ze worden een soort van gekookt.
Dank. Ik ben er mee bezig, je hebt gelijk.
 
Reacties die ik lees zijn een beetje overtrokken, 27 graden kan best eens voorkomen voor deze vissen. Uiteraard houdt je ze daar niet het hele jaar op. Maar een nachtje langer op 27 graden zal geen directe problemen mogen geven.

Overigens een erg leuk visje, extra bakje op kamertemperatuur voor ze aanschaffen is zeker de moeite waard. Of ze vanaf het voorjaar mooi in de vijver zetten. Daar kunnen ze vervolgens jaarrond inblijven.
 
Reacties die ik lees zijn een beetje overtrokken, 27 graden kan best eens voorkomen voor deze vissen. Uiteraard houdt je ze daar niet het hele jaar op. Maar een nachtje langer op 27 graden zal geen directe problemen mogen geven.

Overigens een erg leuk visje, extra bakje op kamertemperatuur voor ze aanschaffen is zeker de moeite waard. Of ze vanaf het voorjaar mooi in de vijver zetten. Daar kunnen ze vervolgens jaarrond inblijven.

Dank voor de geruststelling!
Ik breng de temperatuur van de hele bak nu langzaam terug naar -eerst- 25 ⁰C, wat voor de andere bewoners acceptabel is. Morgen ga ik beslissen wat de definitieve oplossing wordt. Een apart bakje is zeker een goede oplossing!
 
Reacties die ik lees zijn een beetje overtrokken, 27 graden kan best eens voorkomen voor deze vissen. Uiteraard houdt je ze daar niet het hele jaar op. Maar een nachtje langer op 27 graden zal geen directe problemen mogen geven.

Overigens een erg leuk visje, extra bakje op kamertemperatuur voor ze aanschaffen is zeker de moeite waard. Of ze vanaf het voorjaar mooi in de vijver zetten. Daar kunnen ze vervolgens jaarrond inblijven.
Op een zomerse dag komt dit inderdaad wel eens voor, maar dan koelt het 's avonds ook weer af. Bij een constante temperatuur die zo veel te hoog is treed al heel snel hittestress in. Een NU METEEN OPLOSSEN probleem is het misschien niet, maar het moet zeker geen weken of maanden worden.
 
Op een zomerse dag komt dit inderdaad wel eens voor, maar dan koelt het 's avonds ook weer af. Bij een constante temperatuur die zo veel te hoog is treed al heel snel hittestress in.
Ik begrijp het en je hebt vast gelijk. Ik laat nu de temperatuur zakken. Het verschil zal de stress hopelijk al wat verlichten.
 
Daar maak je chinese danios op lange termijn niet gelukkig mee, die hebben wel echt een afkoeling nodig om lang en gezond te leven.
 
Ik monitor het goed. Heb een quarantainebakje klaar staan voor als ik meen dat ze het nodig hebben.
 
Dat is jammer, op een paar dagen warm water zal het niet hangen, maar een koudwatervis zo lang warm houden is ongezond. Monitoren heeft geen zin, ofwel je verzorgd ze goed of je verzorgd ze slecht. Probeer dus een permanente oplossing te vinden die voor al je soorten werkt.
 
Dat is jammer, op een paar dagen warm water zal het niet hangen, maar een koudwatervis zo lang warm houden is ongezond. Monitoren heeft geen zin, ofwel je verzorgd ze goed of je verzorgd ze slecht. Probeer dus een permanente oplossing te vinden die voor al je soorten werkt.
Ze vertonen momenteel volstrekt normaal gedrag. Ze zwemmen tussen mijn vingers door, ze eten en de mannetjes zoeken zelfs toenadering tot de vrouwtjes. Over een paar dagen beslis ik.
 
Kijk je het maar rustig even aan met de danios voordat je ze naar een koelerwater reservaat moet sturen23 a 24graden en op leidingwater goed genoeg voor de meeste vissen hoor
 
Dit is lastig, op zich ben ik het met Jelle eens, deze vissen wil je niet het hele jaar lang op 25 graden houden. Het mooiste is een onverwarmde bak of zelfs nog wat koeler in de winter, bijvoorbeeld een serre of onverwarmde zolder.

Aan de andere kant: Hoeveel vissen worden er niet op een constante 25 graden gehouden terwijl dat in de natuur absoluut niet zo is? In onze hobby worden bijna alle zuid amerikaanse vissen op deze temperatuur gehouden terwijl daar ook enorme verschillen in temperaturen voorkomen. Hetzelfde met veel vissen uit inda/myanmar etc.
 
Dit is lastig, op zich ben ik het met Jelle eens, deze vissen wil je niet het hele jaar lang op 25 graden houden. Het mooiste is een onverwarmde bak of zelfs nog wat koeler in de winter, bijvoorbeeld een serre of onverwarmde zolder.

Aan de andere kant: Hoeveel vissen worden er niet op een constante 25 graden gehouden terwijl dat in de natuur absoluut niet zo is? In onze hobby worden bijna alle zuid amerikaanse vissen op deze temperatuur gehouden terwijl daar ook enorme verschillen in temperaturen voorkomen. Hetzelfde met veel vissen uit inda/myanmar etc.
Ik heb de temperatuur verder teruggebracht, naar een waarde die voor de ene soort aan de bovengrens ligt en voor de andere soort aan de ondergrens. Niet optimaal, maar ik troost me met de gedachte dat de Chinese danio's 5 ⁰C - (incidenteel) 30 ⁰C verdragen kunnen.
Ik blijf hun gedrag natuurlijk goed observeren. Voor nu doen ze het uitstekend. Kennelijk waren ze al aan wat hogere temperaturen gewend.
 
Ik vind t vooral geruststellend dat ze geen stressgedrag meer laten zien en het leven het normale gangetje gaat bij een vis. Natuurlijk weet je dan nog niet zeker hoe een vis zich voelt, maar in ieder geval voelen ze zich beter dan als ze als turbovissen door het aquarium racen.
 
Ik vind t vooral geruststellend wanneer ze geen stressgedrag meer laten zien en het leven het normale gangetje gaat bij een vis. Natuurlijk weet je dan nog niet zeker hoe een vis zich voelt, maar in ieder geval voelen ze zich beter dan als ze als turbovissen door het aquarium racen.
Is dat stress gedrag of zijn ze gewoon actiever omdat ze warmer zijn als koudbloedigen?
 
Dat weet ik eigenlijk niet. Ik had het als stress geïnterpreteerd maar het kan natuurlijk ook actiever zijn door een hogere temperatuur. Weet jij dat?
 
Dat weet ik eigenlijk niet. Ik had het als stress geïnterpreteerd maar het kan natuurlijk ook actiever zijn door een hogere temperatuur. Weet jij dat?
De mannetjes onderling zetten hun vinnen op om te laten zien wie de grootste/sterke is, de mannetjes zitten achter de vrouwtjes aan, ze kruipen tussen planten om er wat alg af te snoepen, ze eten en ze zijn wel actief maar zwemmen niet sneller meer dan andere soorten. Ik zie het als normaal gedrag.
 
Is dat stress gedrag of zijn ze gewoon actiever omdat ze warmer zijn als koudbloedigen?
Dat kun je je afvragen ja. :) Als ik zo wat onderzoekjes doorlees over deze soort (🤓) krijg ik het idee dat ze op zich wel om weten te gaan met wat hogere temperaturen. Waarschijnlijk niet helemaal in dezelfde mate als bijvoorbeeld goudvissen, maar toch. Er is een verschil tussen sneller door de levenscyclus gaan en daadwerkelijk (zoals je bij zalmsoorten ziet) hittestress vertonen en daardoor ziektes krijgen etc.

Dus niet al te hard bijverwarmen en het zal wel ongeveer okee zijn.
 

Terug
Bovenaan