Tuinslang aansluiten op een Quooker - hoe?


Jacob_

Well-known member
Lid geworden
5 augustus 2020
Berichten
233
Leeftijd
39
Locatie
Assen
Zoals de titel al zegt, heeft er hier iemand ervaring mee?

Wij hebben een quooker flex, zonder schroefdraad zoals normale kranen dat hebben. Zie https://www.quooker.nl/flex

Het enige wat ik zo snel kan vinden is Dit
 
Waarom zou je dat willen?
 
Dan maakt het waterverversen een stuk makkelijker.
 
Dan maakt het waterverversen een stuk makkelijker.
is dat de enige kraan wat je hebt in je keuken?

je kan kijken naar een Adapter van gardena
1598948925451.png


als die erop past.
 
Qooker heeft toch alleen kokend of koud water? Of kun je ook mengen?
Yep, 4 in 1. Kokend, koud, warm en bruisend. Ideaal.

Verder is dat de enige kraan in de keuken.
 
Bruisend! Direct co2 erin! Hihi

ik heb voor mijn vakantiehuisje een waterdief om mijn kraan te verenigen met de tuinslang. Wie weet heb je hier wat aan :)
 
Ik zet een emmer onder de kraan en met een pompje en slang vul in het aquarium. In de emmer een thermometer om de temperatuur een beetje in de gaten te houden.
 
Die gardenaset is erg handig als je een spoeikop hebt die je zo kunt vervangen. In jouw geval heb je daar niets aan.

Wat je nodig hebt is een waterdief. Zowel die hozelock of van gardena zijn prima.
 
Ik zet een emmer onder de kraan en met een pompje en slang vul in het aquarium. In de emmer een thermometer om de temperatuur een beetje in de gaten te houden.
Met zo'n aansluiting op de kraan, een T-splitsing en kraantje kun je ook erg gemakkelijk een hevel maken naar je spoelbak

Emmers en opvoerpompjes zijn ook handig hoor maar als je eenmaal met zoiets hebt gewerkt wil je niet anders meer. Aansluiten, tuinslang in de bak, kraan 10s aan en weer uit en kraantje openen, loopt zo water de spoelbak in. Daarna vul je het aquarium zo weer met dezelfde slang.
Gardena.jpg
 
Ik zet een emmer onder de kraan en met een pompje en slang vul in het aquarium. In de emmer een thermometer om de temperatuur een beetje in de gaten te houden.

Dat kan natuurlijk ook, echter het aquarium wat ik op het oog heb, is 350 liter, na aftrek van het een en ander blijven er nog dermate veel liters over dat ik geen trek heb om in huis met emmers te gaan lopen.
 
Dat kan natuurlijk ook, echter het aquarium wat ik op het oog heb, is 350 liter, na aftrek van het een en ander blijven er nog dermate veel liters over dat ik geen trek heb om in huis met emmers te gaan lopen.

Ik denk dat je het verkeerd begrijpt, De emmer blijft in de spoelbak staan, het pompje in de emmer doet het zware werk. De emmer vul je constant bij met water uit de kraan : )
 
Ik denk dat je het verkeerd begrijpt, De emmer blijft in de spoelbak staan, het pompje in de emmer doet het zware werk. De emmer vul je constant bij met water uit de kraan : )
Het vullen is mij duidelijk maar het leeg halen niet. Doe je dan een opvoerpomp in het aquarium zelf? Anyway, met bovenstaande manier is dat allemaal overbodig alleen moet de spoelbak wel lager zijn dan het aquarium, of een langere slang naar buiten gebruiken.
 
Met zo'n aansluiting op de kraan, een T-splitsing en kraantje kun je ook erg gemakkelijk een hevel maken naar je spoelbak

Emmers en opvoerpompjes zijn ook handig hoor maar als je eenmaal met zoiets hebt gewerkt wil je niet anders meer. Aansluiten, tuinslang in de bak, kraan 10s aan en weer uit en kraantje openen, loopt zo water de spoelbak in. Daarna vul je het aquarium zo weer met dezelfde slang.
Bekijk bijlage 306580
Hier moet ik echt eens even werk van gaan maken. Ik heb maar een bakje van 60L, maar ik blijf het een hoop gedoe vinden, dat slepen met een teil...


Het vullen is mij duidelijk maar het leeg halen niet. Doe je dan een opvoerpomp in het aquarium zelf? Anyway, met bovenstaande manier is dat allemaal overbodig alleen moet de spoelbak wel lager zijn dan het aquarium, of een langere slang naar buiten gebruiken.

de weg terug heb ik geen idee van :(
 
Hier moet ik echt eens even werk van gaan maken. Ik heb maar een bakje van 60L, maar ik blijf het een hoop gedoe vinden, dat slepen met een teil...




de weg terug heb ik geen idee van :(
Ik heb het al eens wat uitgebreider beschreven, alleen de foto is weg zie ik. Nou ja die ik hier net gepost heb kun je daarvoor in de plaats zien.
Wat je nodig hebt is erg simpel, zo'n gardena kraankoppeling setje, wat kraanstukken van gardena, een gardena t-stuk en een kraantje (ik gebruik zelf gewoon een eheim kraantje die ik nog over had). je kunt het ook helemaal van PVC maken alleen dat is wellicht wat duurder.


Het idee zelf komt van Discuszolder.
 
Ik denk dat je het verkeerd begrijpt, De emmer blijft in de spoelbak staan, het pompje in de emmer doet het zware werk. De emmer vul je constant bij met water uit de kraan : )

Ik las het inderdaad te snel. Alsnog vind ik het omslachtig, ik ga voor de slang aan de kraan.
 
Ik sluit mij helemaal aan bij de reacties van @DanielHoogland hierboven. Ik gebruik het kraanstuk van Gardena en wil inderdaad nooit meer iets anders. Tot ik de nieuwe versie zag en toen wilde ik die natuurlijk hebben. :DD
Zonder grapjes, wat Daniël zegt is waarheid als een koe. Ik heb heel wat systemen geprobeerd maar ben echt een enorme fan van de hierboven beschreven methode. Ik werk met een slang die ik in mijn aquarium hang (met een shrimp guard er op). Daarmee laat ik de bak redelijk snel leeglopen en kan daarna met diezelfde slang weer het bakje vullen. Ook voor een bakje van 60 liter vind ik dit ideaal. Door de shrimp guard is de uitstroom namelijk redelijk gelijkmatig waardoor niet je hele inrichting wegspoelt door de waterstroming. :petjeaf:

Bruisend! Direct co2 erin! Hihi

ik heb voor mijn vakantiehuisje een waterdief om mijn kraan te verenigen met de tuinslang. Wie weet heb je hier wat aan :)
Een waterdief? Lekker dan, jij betalen en hij jat alles waar je bij staat.. :juggle:
 
Weet ook iemand of ze Aliexpress variant hebben van de jbl in-out?
 
Weet ook iemand of ze Aliexpress variant hebben van de jbl in-out?
Ik heb de adapter alleen, ligt in een doos doe er niks mee. het is een goede tool maar zoals Daniel al aangaf moet je kraan lager zijn dan je aquarium..

Ik heb zelf 2 slangen.
1. van de kraan met de gardena adapter met er tussen een temp meter en met aan de einde een JBL Inlet buis om te vullen,
2. om af te hefelen een 25mm spiraalslang naar de tuin.

gaat vele malen sneller dan zo een in en uit set van jbl
 
Zo'n In/out set van JBL is eigen niets anders als wat ik hierboven al liet zien. Je kunt dit met 'namaak' gardena koppelingen erg goedkoop zelf in elkaar sleutelen. Liran heeft wel een punt, het blijft 12mm slang en met een 25mm slang gaat het leeg lopen een stuk sneller. Stap 1 zou eigenlijk moeten zijn: Zorg eerst dat je koffieapparaat vol met water zit ;)
 
Heeft de qooker geen onthardingsfilter in de leiding zitten?
Mijn grohe red heeft dit namelijk wel om de boiler kalkvrij te houden
 
Heeft de qooker geen onthardingsfilter in de leiding zitten?
Mijn grohe red heeft dit namelijk wel om de boiler kalkvrij te houden
Geen flauw idee, maar ga ik uitzoeken.
@DanielHoogland De koffiemachine heeft een reservoir van 1 liter, kan ik wel even mee vooruit 😊
 
Ik heb de adapter alleen, ligt in een doos doe er niks mee. het is een goede tool maar zoals Daniel al aangaf moet je kraan lager zijn dan je aquarium..

Ik heb zelf 2 slangen.
1. van de kraan met de gardena adapter met er tussen een temp meter en met aan de einde een JBL Inlet buis om te vullen,
2. om af te hefelen een 25mm spiraalslang naar de tuin.

gaat vele malen sneller dan zo een in en uit set van jbl
Wat voor temperatuur meter is dat?

Verder ga ik het ook maar zelf in elkaar zetten.
 
Wel handig, zou een Btje jammer zijn van het filter als je dat opmaakt met een paar waterwissels

Dit is het enige wat ik op hun site kan vinden
Het is niet toegestaan apparaten van Quooker aan te sluiten op een omgekeerde osmose installatie of een waterontharder met een pH-verlagende werking.

Verder wel het een en ander over ontkalken. Nog wel dat er een actief koolstoffilter in zit.
 
Dit is het enige wat ik op hun site kan vinden


Verder wel het een en ander over ontkalken. Nog wel dat er een actief koolstoffilter in zit.
PH verlagen lijkt me ook niet slim gezien het zure water je kraan etc aan kan tasten.
Maar als je geen filter in de leiding hebt tussen de toevoer en je boiler kan je er van uit gaan dat je geen onthardend filter hebt.
Maar zou dan ook een waterteller in moeten zitten om je verbruik bij te houden zodat je tijdig het filter wisselt
 
In de paar jaar dat ik dat ding heb, heb ik er nog nooit iets aan onderhoud aan gedaan...
Nog maar eens kijken wanneer dat nodig is.

Litertje of 100 per week extra zal toch niet zoveel zoden aan de dijk zetten of zie ik dat verkeerd?
 
ik hen een extra setje koppelingen gekocht en gebruik de externe pomp om het water uit het aqarium via de tuinslag in de gootsteen te pompen.
voor vullen sluit ik hem aan op de kraan en de toevoerslang van de spraybar.

welke qooker heb je presies die standaard waterdief past niet op de qookers die ik ken deze kranen zijn over het algemeen veel dikker
 
Met zo'n aansluiting op de kraan, een T-splitsing en kraantje kun je ook erg gemakkelijk een hevel maken naar je spoelbak

Emmers en opvoerpompjes zijn ook handig hoor maar als je eenmaal met zoiets hebt gewerkt wil je niet anders meer. Aansluiten, tuinslang in de bak, kraan 10s aan en weer uit en kraantje openen, loopt zo water de spoelbak in. Daarna vul je het aquarium zo weer met dezelfde slang.
Bekijk bijlage 306580
Ja wel eens gezien. Maar in mijn geval werkt dat niet, mijn aquarium staat lager dan de wasbak.


Het leegmaken doe ik met de emmer op de grond met de pomp erin. Met de afhevel slang srofzuig ik de bak en dat water gaat de emmer in, de pomp met slang pompt het water dan de tuin in.
 
Dat kan natuurlijk ook, echter het aquarium wat ik op het oog heb, is 350 liter, na aftrek van het een en ander blijven er nog dermate veel liters over dat ik geen trek heb om in huis met emmers te gaan lopen.
Hier is de bak 240 liter. De eerste keer vullen duurt wel ff, maar met water verversen doe ik 20% en dat gaat vrij vlot.
 

Terug
Bovenaan