Truc tegen bruin alg


MadhouseNL

Well-known member
Lid geworden
26 juli 2022
Berichten
54
Leeftijd
35
Beste mede aquarium junkies ,

Ik zit met een bruinalg (startersalg probleem) het aquarium draait nu al bijna 2 maanden, maar ik blijf bruinalg krijgen , na een goede test met een JBL druppel koffer blijkt dat het fosfaat praktisch 0 is , maar het silicaat niet eens te meten is omdat dit een donkerblauwe kleur geeft en de test maar tot paars gaat en niet donkerblauw . Ik lijk dus een gigantische silicaat hoeveelheid te hebben wat de bruinalg stimuleert , nu zie ik wel een osmose generator van rond de 4 tientjes maar daar zal dan ook nog een apart silicaat filter voor nodig zijn om dit te elimineren ik vind dit voor een 60 liter bak eigenlijk wat overdreven . Hebben jullie nog handige tips of alternatieven om de silicaat te elimineren?
Zelf heb ik al een zakje met witte steentjes van Sera in het filter liggen maar dit lijkt niet echt heel veel effect te hebben .

Ps ik heb nog geen vissen genomen met het feit dat als er niks anders op zit dan osmose dat ik dan niet allemaal dode vissen heb omdat de waterkwaliteit ineens drastisch veranderd.

Ik heb al ondervonden dat er ontzettend veel expertise is op het forum daarom hoop ik dat iemand mij hier verder in kan adviseren !
 
Gewoon tijd. Tijd om in balans te raken. T trekt weg, echt. Langer licht helpen. Groene algen is dan weer teveel licht 😂 ik zou t even aankijken en lekker vissen halen als de rest vd waardes mooi zijn
 
Gewoon tijd. Tijd om in balans te raken. T trekt weg, echt. Langer licht helpen. Groene algen is dan weer teveel licht 😂 ik zou t even aankijken en lekker vissen halen als de rest vd waardes mooi zijn
Ik heb nu 9 uur licht aanstaan , denk je dat het nog langer moet?
 
Bruinalg gaat in de loop der tijd vanzelf weg. maar het is wel afhankelijk van de biologische filtratie van het filter en zeker ook van de planten.
Want hoe meer planten des te eerder je dat stadium bereikt.
Wil je er echter zo snel mogelijk van af dan is de meest efficiënte manier om zoveel mogelijk gebruik te maken van osmosewater, icm veel waterwissels
 
Heb je al planten in de bak? Zo ja, dan zou je misschien wat fosfaat en evt andere plantenvoeding kunnen toevoegen. Als het filter goed werkt en je vissen in de bak hebt dan wordt er misschien uit de uitwerpselen al genoeg plantenvoeding gevormd.
 
Negen uur is lastig te definiëren als ik niet weet wat de lichtsterkte is verder. Daarbij is elk aquarium verschillend. Als mijn goedlopende bak bruinalg heeft, verleng ik de verlichtingstijd. Maar jij hebt een nog instabiele bak dus er is nog geen balans. Geef t tijd plus zie tips hierboven :)
 
Ik zou geduld hebben want dit trekt wel weg zoals al is gezegd.
 
Gewoon tijd. Tijd om in balans te raken. T trekt weg, echt. Langer licht helpen. Groene algen is dan weer teveel licht 😂 ik zou t even aankijken en lekker vissen halen als de rest vd waardes mooi zijn
Ik heb nu 9 uur licht aanstaan , denk je dat het nog langer moet?
[/QUOTE]

Let op: Er is een verschil tussen lichtduur en lichtsterkte. Waarden die niet verwisseld kunnen en mogen worden! Lichtduur verzorgt de mogelijke groeiduur van een plant. Lichtsterkte bepaald de groeisnelheid van een plant. Bruinalg kan, maar dat hoeft niet zo te zijn, ook een gevolg zijn van een te lage lichtsterkte. Wanneer je de lichtduur verlengt betekend het in dit geval alleen dat je langer met een te lage lichtsterkte werkt en veranderd er verder niets. Groene algen worden veroorzaakt door te weinig CO2 en mogelijk een fosfaat tekort t.o.v. de lichtsterkte.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Na 5x Otocinclus affinis , 5x japonica garnaal en 5 x Neritina zebra slak te hebben toegevoegd was het aquarium letterlijk in 1 nacht brand en brand schoon . Ondanks het hoge silicaat gehalte lijkt de toegevoegde levende haven het goed bij te houden ! Bedankt overigens voor alle reacties
 
Mooi dat het weg is en nu maar hopen dat het ook wegblijft. Veel plezier met je bak verder.
 

Terug
Bovenaan