trpoische bak in serre/kas


erwin2

Well-known member
Lid geworden
23 januari 2005
Berichten
3,132
Ik zit me af te vragen of het haalbaar is om vanaf mei tot oktober tropische vissen in een serre te houden .
Als ik bv. een bak maak bovengronds van bijvoorbeeld 2000 liter .
Overdag als de zon schijnt zal ie wel goed opwarmen , maar of dat genoeg is om in de nacht teveel afkoeling op te vangen is nog een
raadsel . Uitgangspunt is niet bijverwarmen .
Ik zou er dan melanotaenia's uit eigen kweek in laten zwemmen zodat ze extra zonlicht en algen tot zich krijgen .
 
Ik weet niet of het kan.. Zeker omdat 2000 liter best veel is en dus niet zo snel opwarmt. 's Nachts tegen de afkoeling zou je er natuurlijk een dekplaat op kunnen leggen wat al veel zou moeten schelen.
 
Een voormalige lid wiens naam ik kwijt ben had 3k assen aan elkaar waaronder een deel met sub-tropische vissen en een heel mangrove bos en 2 delen vol reptielen. Als je via de zoekfunctie zoekt op mangrove kun je ws wel wat vinden.
 
Ik ben er ook curieus achter,
kan me niet meer voorstellen welk lid dit was.
 
Ik ga het gewoon proberen , zal een bak van 2,44m bij 1,22m x 1,22m worden .
Druppelfilter erboven , metselzand erin , en nog wat vijverplanten .
Ik ga hem wel onder een druivelaar zetten denk ik om iets van het zonlicht te dempen .
Ga het vooralsnog simpel houden en een houten geraamte maken en dan vijverfolie erin .
 
Wauw die kassen van die man zijn erg indrukwekkend. Heb zijn hele website inmiddels al gelezen..

Vind het altijd erg mooi als mensen zo'n grote bak maken voor tropische vis. Zeker met prachtige vijverplanten...
Ben erg benieuwd naar hoe het gaat worden.
 
Ben zelf ook benieuwd mocht de temperatuur redelijk stabiel zijn , hoe zich dat gaat uiten .
Zal wel groen water worden , maar dan kleuren ze nog mooier (vergelijk met koi)
Binnenkort eens wat hout halen en vijverfolie , het kan al maar klaar staan he .
Nog een PVC leiding aanleggen vanuit de goot en een afvoer erop naar de groenten ... en je bent al bijna klaar .
Vijverplanten heb ik in grote overvloed dankzij de zachte winter , dus kan vanaf begin goed beginnen ...
 
Erg benieuwd gaat dit zeker volgen
 
Zal nog enkele maanden wachten zijn eer het zover is .
Ik heb in ieder geval al veel Kweek regenboogjes zitten die er dan in kan .
Die bereiken over een maand of 2 een mooi formaat .
Ik hoop echt dat lukt met de temperatuur .
Omdat dat nog een vraagteken is , ga ik de bak voor de zekerheid toch wat groter maken .
Mocht het te koud blijven kunnen er toch nog wat middelmaat koi in of andere vissen .
Ik ben ook benieuwd of ik er een mooie onderwaterwereld van kan maken , met gewone aquariumplanten .
 
De constructie van de bak is inmiddels gemaakt , watergedeelte is 2,20m x 1,16m x 0,88m
Is een hsb bak welke op 2 stalen IPE balken steunt (van de grond af)
Bak is nu nog in panelen , moet nog 4 "poertjes" maken waar het staal op rust en de onderkant van de bak voor de zekerheid in de grondverf zetten . Wanden laat ik voorlopig gewoon zoals ze zijn .
Folie moet ik nog halen .
 
Dat vraagt om foto's ;)
 
Morgen misschien , vandaag de balken op de dikke tegels gelegd en waterpas gelegd , efkens laten uitharden en morgen hopelijk de bodem erop en het geheel in elkaar zetten .
 
Staat inmiddels alweer een tijdje te wachten op folie .
Als het goed is van weekend erin . Dan kan ik eens gaan nedanken over de inrichting en het filtersysteem .

bodem-1.jpg


bak-1.png


serrebak.jpg


Ik ga er denk ik 50 a 60 regenboogjes inhouden zoals het er nu naar uitziet .
 
Zonde dat er geen glazen wandje in komt, zeker bij regenbogen, schitterend om te zien....
Maar word een flink bakje, al denk ik dat 50/60 wel wat veel is.
 
Over de ruit heb ik nog even over aan het nadenken geweest , echter is dit maar een test of het lukt .
Nu ga ik er een epdm folie inleggen .
Mocht dit seizoen goed lukken kan ik ik de bak natuurlijk aanpassen met een ruit erin .
Dat is redelijk te doen (epoxy aan binnenkant , daar kan een ruit tegenaan)
Qua aantal voor volwassen vissen misschien wat veel , echter is de helft nog maar enkele maanden oud (of jonger)
Dus die belasting is laag .
3 kuub gaat erin .
Zit alleen nog wat te twijfelen over welk water ik ga gebruiken => hard putwater , regenwater of kraanwater of een mengeling ...
teveel mogelijken :p
 
Geen folie van t weekend . :(
Ik heb wel de flap liggen , echter komt de code op de folie niet overeen met wat ik heb besteld .
Der wordt ergens gesjoemeld volgens mij ...
Ik had pondgard van firestone besteld , op de flap zou minstens een F moeten gedrukt staan met PNDG erop , dat is niet het geval .
Er staat geheel andere codering op .
 
erwin2 zei:
Geen folie van t weekend . :(
Ik heb wel de flap liggen , echter komt de code op de folie niet overeen met wat ik heb besteld .
Der wordt ergens gesjoemeld volgens mij ...
Ik had pondgard van firestone besteld , op de flap zou minstens een F moeten gedrukt staan met PNDG erop , dat is niet het geval .
Er staat geheel andere codering op .

Dan hebben ze volgens mij een soort van witte product verkocht ipv Firestone ;)
niet dat dit slechter is van kwaliteit denk ik, maar het hoort niet.
 
De folie nemen ze terug , geen probleem , netjes afgehandeld .
Nu heb ik een andere besteld en in huis , weer wat mee :mad: , krijg ik maandag als het goed is antwoord van firestone zelf . Ik heb de vraag gesteld of het originele firestone is of namaak .
Ik hoop dat het ooit goed komt .....
 
Folie is origineel , gelukkig .
Kunnen weer verder :thumbs:
 
Weer een paar uurtjes aan bezig geweest , en staat nu halfvol met water .
Er zit een bodem in van rijnzand , hier stop ik nog wel wat turfplaten onder voor mijn crypto,s en echinodorussen (die heb ik onlangs wat doorgekweekt zodat ik nu een vijftal planten extra heb)
Verder zal er reuzenvallisneria in komen , al mijn crypto's uit de 500 literbak en veel javamos en sterrekuid , myriophyllum , noem maar op . En natuurlijk nog wat grote keien .

Hier nog enkele foto's :

Binnenkant in de isomo :

isomo.jpg


Folie erin en wat grenen als randafwerking (ik wou eerst eik erop leggen , maar dat was nog duurder dan bankirai, dus maar mooi laten liggen .

rand.jpg


Ben de trikcle nog wat aan het afstellen , en laat nu het water maar wat opwarmen :p
 
Ziet er goed uit....
Ga je de visjes nog zien in zo'n donkere bak?

Ik dacht gewoon serieus dat je hem in een serra aan huis ging maken :p is het gewoon echt een kas
 
Ik zal ze genoeg zien , regenbogen zijn ontzettend nieuwsgierig , dus elke keer dat ik er langs kom (ik doe dat toerke wel een keer of 10-20 per dag) verwacht ik dat ze net als koi's reageren , ik zal dan ze dan wel van bovenaf zien , maar als ik dan wat voer zal ik wel wat kleur te zien krijgen en ik verwacht dat die veel intenser zal zijn dan in een aquarium .
De cory's zal wat moeilijker te zien zien , maar als je er dan eentje ziet is dat des te specialer .

Tja, wij noemen het een serre , in NL is het een kas .
Ik heb de discussie van benaming op t' werk ook al gevoerd :D
 
Vandaag 3,5 graden opgewarmd , net geen 18 graden , nog 3 graden en dan gaan de planten over , alleen gaat het weer niet meezitten .
Vandaag al mooi op de rijnzandbodem kunnen kijken , dus mocht ik hem helder kunnen houden zal ik de cory's wel zien schoffelen .
 
Gaat langzaam met opwarmen , vandaag net 20,5 , en in de morgen meestal rond de 17 .
Planten zijn al voor een deel over en wat grote maaskeien af laten dalen .
Trickle al stopgezet wegens veel te hoge pH .
Na 6 uur stop te zetten al 0,6 pH gedaald .
Nu maar proberen te filteren op enkel de planten en een stromingspomp van 1200 liter (hij is wel aardig in beweging met vrij sterke stroming)
 
Was net mijn water wat aan het verdunnen met demiwater voor mijn planten , en zag ik 2 kleine speldekopjes zwemmen .
Ik schat ze op een dag of 4 oud .
Zullen waarschijnlijk met het mos meegekomen zijn .
Water is momenteel 18 graden .
 
Toestand momenteel : groenig water , maar kan de bodem nog zien .
Ammonium is wel goed , 0,03 mg/l .
Der komt soort van slijmalg opzetten .
Ph te hoog (>8,5) , gevolg van groenig water .
Ben momenteel hem aan het warmstoken , want de temperatuur wil niet echt stijgen ondanks de warme middagen van 35 graden .
Als de bak 22 haalt ga ik beginnen met de trifasciata's over te zetten om de bak te gaan belasten .
Aquarium is reeds ontdaan van verwarming en koelt traag af , dus straks zit ik mooi op dezelfde temperatuur .
 
Vanmiddag kon ik het niet laten om de eerste erin los te laten .
Ik heb er 13 trifasciata's en 6 boesemani's in losgelaten .
Ik had eerst wat twijfels bij de pH , echter gaf dat weinig problemen en ze zwemmen,zwemmen en zwemmen nog eens .
De boesemani's's zijn wel het actiefst , hebben nog niet gepauzeerd .
Voer werd ook direct opgegeten , altijd een goed teken .
Voor de corydoras moet ik wel wachten met overzetten , daar is de pH niet gunstig voor .
Morgen misschien de kweek erbij , maar ligt nog niet vast .
 
Re: tropische bak in serre/kas

Vanmiddag nog 20-21 kleintjes toegevoegd .
Ook deze zwommen gelijk rond en heel actief.
Morgen hopelijk de laatste lading toevoegen , zijn er ook nog eens dik 20 .
s' Nachts stook ik bij , overdag trek ik de verwarming eruit .
Vandaag ook nog veel planten toegevoegd :
Veel crypto's , echinodorussen , reuzenvallisneria , sterrekruid , myriophyllum , grote plakkaten javamos .
Toevoegen van vis en voer heeft weinig invloed op de NH3-N , die is vandaag 0,02 gestegen naar 0,04 mg/l (wat een goed omgevingsgehalte is , omdat de inhoud maar 1 keer per 2 uur door een intern filter gaat)
 
Re: tropische bak in serre/kas

Ik zou toch nog eens moeten stoppen als ik bij jou in de buurt ben ;)
denk dat dit uniek is om te bekijken.
 
Nou , kleine tegenslag inmiddels , ze lijken nog al eens te springen (en dan ook nog uit de bak) :stom: van mij .
Net erover (vogelnet) , maar is te grof , springen ze toch doorheen .
Nieuw alternatief gaan zoeken ... :!
 
Inmiddels zwemmen er ongeveer 65 regenbogen en ongeveer 45 corydoras sterbai in .
Vis actief en water is goed helder , kan alles zuiver zien .
Planten zijn heel voorzichtig aan het groeien (pH van 7,9 tot 8,1)
Temperatuur 22 (in de morgen 20,5 a 21)
Lastig om een foto te trekken onder water omdat je dan niet kunt scherpstellen .
Filmpjes van onderwater gezien heb ik wel (wel geen hoge kwaliteit) , maar kan ik niet uploaden .
 

Terug
Bovenaan