Trofis 1800a twee keer verplaatsen in dezelfde ruimte


Crash

Administrator
Forumleiding
AquaForum Donateur
Erelid
Lid geworden
28 juli 2012
Berichten
11,242
Leeftijd
49
Locatie
Purmerend
Ben bezig de woonkamer op te knappen en daarbij zal ook de vloer worden vernieuwd. Laminaat wordt vervangen voor nieuw laminaat. Mijn Trofis (60x65x180cm) bak zal hiervoor van zijn plek moeten en later weer terug. Nu wil ik eigenlijk niet alle vissen gaan uitvangen, maar vraag me af of dit wel te doen is met zo'n grote bak. Het originele meubel zelf staat op een underlayment plaat van 18mm.

Wil het grind plus stenen eruit halen. Scheelt toch weer behoorlijk wat kilo's. dan ongeveer tussen de 5 � 10 cm water erin laten staan met de vissen. Heb drie bakken van ongeveer 45 liter en nog wat emmers om water in te bewaren.

Nu vraag ik me af of met een man of 8 we de boel kunnen optillen. Ik weet dat de boven plaat van het meubel vastgeschroefd zit op alle staanders, inclusief de twee achter platen. Haal de twee deurtjes eruit, om ook weer wat gewicht te besparen. Weet dat de bak alleen al iets van 125kg is en het meubel zal ongeveer een 100kg zijn. Over het oude laminaat kan ik nog wel schuiven, dat gaat er toch uit. Echter zal met terug zetten zal er toch getild moeten worden om van het oude naar het nieuwe laminaat over te gaan.
 
Is het niet mogelijk om van die verhuis wieltjes eronder te plaatsen. Dan bedoel ik die welke ook wel gebruikt worden om zware kasten te verplaatsen.

Dat noemen ze een meubeltransporter dacht ik.
 
Of je legt nieuwe laminaat aan rondom het aquarium.
Je hoeft dan geen aquarium te verplaatsen.
Wat denk je hierover?
 
Henk P. zei:
Of je legt nieuwe laminaat aan rondom het aquarium.
Je hoeft dan geen aquarium te verplaatsen.
Wat denk je hierover?

Loop je dan niet snel het risico dat er water onder het laminaat gaat komen als je met onderhoud wat morst??
Dat kan dan snel eronder komen denk ik, maar ik ben zeker geen techneut ;).
 
Ik dacht hetzelfde als Henk.P. mogelijk eerst verschuiven om de muur achter het aquarium te doen, terug schuiven en dan rondom leggen
Er zijn mooie apparaatjes welke je dat mooi strak rondom kan weghalen, zoals de Bosch multitool PMF 1900 E set
 
ben wel voorstander van wat Henk p aangeeft.
maar als je toch voor leeg halen gaat zou ik de vissen maar verdelen over bakken met de 45 liter water.
lijkt me gezonder voor ze als in zon 5-10 cm water te zitten zeker als je de planten en grind er uit gaat halen.

andere mogelijkheid.
als ik het goed heb staat je meubel op 10 van die plastic ronde poten.
als je daar nu eens een stukje vloerbedekking onder doet met de naar pool op je laminaat.
krast het niet meer tijdens het schuiven.
grind planten en vissen in zon ga 20 cm water laten staan meubel verschuiven laminaat leggen terug plaatsen water bij vullen en klaar.
zo heb ik het al meerdere keren gedaan bij mijn 150 bak.

groet

jaap
 
Pompwagen huren? Als je die er onder kunt schuiven. Dan beetje optillen, en weg trekken.

70 cm nieuw leggen, en weer terug.

Palletwagen.

WWW.Borent.nl 24 euro per dag.
Intern transport.
 
Zoals ik aangaf staat het meubel op een underlayment plaat van 18mm. Heb bewust toen die plaat eronder gedaan, omdat laminaat niet dik is en er een behoorlijk gewicht op staat. Pompwagen krijg je er niet onder, de lepels zijn te dik. :) Laminaat er omheen leggen had ik ook aan gedacht, maar wil ik niet. Ook omdat je het laminaat op de lange kant van de kamer gaat onderbreken, wil zoveel mogelijk 1 geheel in de vloer hebben.

Het aquarium moet inderdaad van de muur af eerst om de muur te kunnen doen. Stukadoor moet er ook bij kunnen. Ga eerst kijk hoe makkelijk of moeilijk het verschuiven zal gaan.
 
Dat is jammer.

Dan wordt het zover mogenlijk leeg,en schuiven,Lex.

Domp methode. stuk hout of stootijzer er achter en rustig trekken.

Dan met autokrik opzij draaien. telkens een stuk verder.
 
Vandaag maar eens kijken of ik de bak wat van de muur af kan krijgen, kan ik ieder geval daar klussen. Wil hem pas leeg maken als ik het laminaat ga leggen, zodat de bak dezelfde dag weer op zijn plek kan en de vissen terug. Wordt een grote klus. :D
 
Succes.
 
Gister prima gegaan om de bak een 70cm van de muur af te krijgen. Water tot een 15 cm laten zakken en met behulp van balken van de muur af gekregen. :) Zal als deze verder weg moet voor het nieuwe laminaat, de bodem eruit moeten halen wat een 90kg zal schelen.
 
Succes met het hele klusje :thumbs:
 
Met drie grote emmers grind eruit en de Ardenner breukstenen, kon de bak prima verder worden geschoven. Heb nu ruimte genoeg, om een groot deel van het laminaat te kunnen leggen. De bal zal helaas helemaal leeg moeten om deze op het nieuwe laminaat te kunnen plaatsen.
 
Als je de bal lek prikt dan loopt die snel leeg hoor ;)

Ja, je kan de bak niet op het nieuwe laminaat schuiven natuurlijk. Maar ja, als het allemaal klaar is dan kun je er met voldoening weer jaren naar kijken :thumbs:.
 
Bak opdompen, 2 stroken oud laminaat eronder, wat tegen de muur rust. mag niet schuiven.
andere kant, opdompen. strook eronder , dan minder weerstand, ,,, schuif de bak op zijn plaats, opdompen, strook weg. andere kant. klaar.

hoef je niets eruit te halen.
 
Valt niks op te dompen. Ligt een underlayment plaat onder en daar wil ik vilt tegels onderleggen, mocht ik de bak later nog van de muur af willen schuiven om te schilderen over een aantal jaar. ;)
 
Tja, dan Dat op dompen, en gelijk met ingespoten tegels met lijm eronder.
Zijn die droog zitten ze vast.

Ik denk met je mee,hoor.
 
Inmiddels is het al gelukt, zoals ik in mijn album heb aangegeven. Bak is 1 keer van het meubel af geweest, voor de rest enkel compleet verschoven.
 

Terug
Bovenaan