Triple's aquarium


Foto nemen voor de snoei
Bekijk bijlage 373793
Heb de laatste weken na een tl lamp te breken boven de bak de voorste helft van de bodem een flinke reinigingsbeurt gegeven.
Heb iedere dag een plantengroep uitgetrokken en met een zelfgemaakt gevelklokje/slang 10jaar oude vuil en verpulverde akadama verwijderd.
Verder blijft dit een zorgeloze bak de planten zijn op kleur groeien traag en algarm.
Vissen en garnalen doen het goed.
Ramen om de 3 a 4 weken eens poetsen.
Fraai hoor Rinzo😊. Jij wisselt toch weinig water van jou bak? Als ik het goed onthouden heb 😅.
 
Fraai hoor Rinzo😊. Jij wisselt toch weinig water van jou bak? Als ik het goed onthouden heb 😅.
Idd normaal enkel verdampt of na de snoei bijvullen.
Nu heb ik een 10tal dagen 50l water na afgevelen vervangen.
Bijkomstigheid hierdoor is dat ik de TDS stuk verlaagd heb.

.
 
Bakje gaat stilaan in de zomer modus 20240426_093114.jpg
Zal komende weken nog eens een grote snoeibeurt geven , daarna gaat de rem erop.
 
Rem erop wil zeggen licht dimmen en minder voeding? Of ook lichtduur inkorten?
Vermoed dat ik net als vorige jaren amper of niets aan de verlichtingsduur of intensiteit zal aanpassen.
De grootste rem gebeurt door de N-stikstof voeding zwaar te remmen , heb enkele plantensoorten die hiervoor de perfecte indicators zijn.
 
N is nitraat? Krijg je dan geen algen problemen? Hoe pak je zo iets aan?
Ik vermoed dat triple van een hoge dosering overschakelt op een leandosing regime
Iets in die richting in de winter iets rijker dan leandosing 20240426_183235.jpg

In de zomer zal nitraat onmeetbaar zijn met de testsetje.
Dan is de didiplis diandra mijn indicator
20240426_185041.jpg
Ben vorige weken iets te zuinig geweest met de no3 toevoegingen en dan gaat deze plant diep oranje tot mooi bruin kleuren.
Leuk om te zien maar dat is net iets teveel geremd voor deze plant waardoor de groei volledig stil lijkt te vallen (ook na opschroeven van de no3 waarde )
Na 10 a 14 dagen krijg je dan verse uitschieters op de toppen20240426_190928.jpg
 
Er zal toch net voldoende bo3 aanwezig zijn voor de planten om niet het te begeven. Dat zal de bak dan zelf aanmaken denk ik.
 
De bak bij me maakt niet voldoende N-voeding aan maar krijgt 3 tot 5x per week een er zeer kleine dosis kaliumnitraat .
Vergelijk het een beetje met een vorm van dieet (proberen)voldoende voeding te hebben om maximaal te presteren.
De grens word wel dunner om (grote )tekorten te krijgen maar dan heb je minder nadelen van excessief plantenvoeding geven.
 
Ja ok dus je vult zelf minimaal aan. Tja dat kan ook prima denk ik want je bak ken je denk ik door en door na al die jaren.
 

Terug
Bovenaan