tremazol


A

astrid j

Guest
Hallo forum mensen.
Ik zie 1 worm op een tetra, de rest van mijn vissen zijn schoon.
Kan een worm alleen zich voortplanten?
Zo ja, moet ik behandelen, en ik heb het spul ( tremazol] vandaag binnen gekregen.
Het weerhoud mij ervan te gebruiken omdat het spul na 6 uur of eerder met een waterverversing van 80% er weer uit gehaald moet worden.
Ik vind dat best heftig eigenlijk, en dat voor 1 worm.
Zou ik het toch gebruiken ( dat moet dan op een vrije dag) of is die ene worm te verwaarlozen.
Geen van mijn vissen hebben verder wat.
Om die ene tetra uit te vangen , moet de hele bak net zo goed op de schop, anders krijg ik hem nooit te pakken.
Wat is wijsheid?
 
Misschien een domme vraag maar weet je heel zeker dat het een worm is?
Heb zelf ooit een enkele zieke vis uit m'n bak gedaan en afgemaakt omdat ik zelf het eventuele verdere nadelige risico van medicijnen groter vond dan het leven van die ene vis.
Achteraf geen spijt van want ook al is er niks te zien aan de andere vissen blijft het toch een gok.
 
Ja, ik weet zeker dat het een worm is, omdat ik 2 tetra's verwijderd heb toen de bak op de schop ging, ( 2 weken geleden) en die hadden ook 1 of 2 wormen, maar er zat er 1 op de staart van een zalmpje, deze is eraf en zit nu op die tetra ( veranderd van gastheer)
Maar de rest is schoon, geen worm te bekennen.
Maar kan 1 worm zich voortplanten zonder anderen?
Zou ik het nog even afwachten, zijn er meerdere zie ik dat vanzelf natuurlijk en kan ik altijd bestrijden.
 
Meestal zijn wormen tweeslachtig en kunnen zich gewoon voortplanten idd.
Is een persoonlijke afweging die je moet maken met elk z'n voor en nadeel maar visjes laten zwemmen met een worm in hoop dat ze vanzelf weggaan lijkt me geen goed plan.
Visje zal uiteindelijk zo zwak worden dat deze sterft en de worm weer een andere gastheer zoekt natuurlijk.

Persoonlijk zou ik of de visjes met wormen uit de bak halen of de kuur gebruiken.
 
Heb je een idee,wat voor worm Astrid?
 
Ok, ik denk ik donderdag op jacht ga, ik haal liever mijn planten eruit en haal hem eruit, dan dat de hele cultuur verpest wordt door 1 worm.
Ik heb echt een uur voor de bak gezeten, en alles is verder schoon.
Dus dan maak ik die ene tetra dood, ik denk beter dan behandelen, best veel werk, maar ja, wat moet, moet.
Met 2 netjes en manlief die helpt moet het te doen zijn, die andere 2 hadden we ook zo gevangen samen.
Bedankt John :thumbs:
 
Het is een huidworm, wit, klein, maar wel zichtbaar, dus geen anker of kieuwworm., bij die anderen zaten ze echt helemaal op de huid, en deze zit nog steeds meer op een vinnetje, niet nog op de huid
Donderdag bekijk ik het weer, en maak dan een beslissing, ik zie verder een schone bak, dus het is echt nog niet aan de orde dat ik nu kan zeggen ze hebben wormen, het is 1 tetra die ik niet vertrouw, maar ja, ik zit er bovenop, en doe geen overhaaste dingen.
Zitten er meedere moet ik dat toch vroeg of laat op de vissen gaan zien, en kan ik altijd nog behandelen toch?
 
Ja,huidwormen zijn niet direct dodelijk. Overweeg mijn tip nog eens,dactycid. Makkelijk met waterverversen.
 
Ja, doe ik, maar ik ben nu al met verzendkosten 20 euro kwijt aan die tremazol, hier in petshops en dierenwinkels hebben ze het niet eens, dus om nou weer 20 euro uit te geven vind ik wel duur.
Maar wat is duurder, ik laat mijn vissen natuurlijk niet dood gaan, ook dat is een hele investering.
Ik kijk het nog even aan.
Ik snap ook niet hoe ik eraan kom, geen nieuwe planten, geen levend voer,toen nog geen nieuwe vissen wel diepvries voer, dus ik snap er niks van.
 
Waar 1 worm is, zijn er zeker nog heel veel meer !

Er is maar 1 goede manier en dat is je hele bak kuren.
Gewoon met de tremazol of dactycid, en gewoon na de voorgeschreven tijd de verversing.

Je vis gaat voor ...


Trouwens, beide middelen laten je bacterie cultuur met rust, het zijn tenslotte ook geen medicijnen maar parasitaire bestrijdingsmiddelen.
Een parasiet is ook geen ziekte !

Komt trouwens gewoon mee met je diepvriesvoer :)
 
Echt waar????? Dus ook bevroren voer kan wormen geven, maar ja, je moet ze toch regelmatig dat voer geven, maar bedankt, ik ben blij te horen dat het de bacterie cultuur met rust laat, staat ook bij dat het de biologische filter met rust laat, maar wel 80% verversen.
Ik ga het dan maar toch op mijn vrije dag doen, aangezien je het binnen 6 uur moet verversen.
 
Ik heb net zitten googelen, maar volgens meerdere sites is het niet mogelijk parasieten d.m.v. diepvriesvoer in je bak te krijgen, ze zijn doodgevroren.
 
Vergeet dat gerust,diepvries is niet heilig. Alles valt en staat met de tijd van invriezen,dooi etc.
 
Je zou denken dat het zo bevroren is, dat alles wel dood is en niks overleefd, maar ja, ik heb een worm, dus tja, toch mogelijk dan.
Vreemd, maar misschien dat bepaalde parasieten de vrieskou van - 20 overleven.
 
Van Marcje zou ik graag wel willen weten: ik hoor vaker dat veel visjes toch altijd wel iets van een ziekteverwekkertje/parasiet met zich mee dragen, maar dat het eigenlijk pas is bij een verzwakt diertje dat dit tot uiting komt. Is dat juist? Zo ja: acht je de kans dat dit aan de hand is kleiner dan dat het met diepvriesvoer mee komt?

~ Ivo
 
Als ik nu mee denk met je vraag Ivo, zwakke vissen zijn idd vatbaar voor parasieten en ziekte, maar parasieten moeten toch eerst in je bak komen, voor ze zich gaan settelen op een vis.
Ik heb deze groep al bijna 10 maanden, niks veranderd aan planten en vissen, en ineens 2 tetra;s met huidworm.
Wil je nu zeggen dat die wormen altijd al aanwezig waren maar omdat ze misschien zwak zijn ineens tevoorschijn komen?
 
Mascha&Ivo zei:
Van Marcje zou ik graag wel willen weten: ik hoor vaker dat veel visjes toch altijd wel iets van een ziekteverwekkertje/parasiet met zich mee dragen, maar dat het eigenlijk pas is bij een verzwakt diertje dat dit tot uiting komt. Is dat juist? Zo ja: acht je de kans dat dit aan de hand is kleiner dan dat het met diepvriesvoer mee komt?

~ Ivo

Er zijn best wel wat vissoorten die latent een parasiet bij zich dragen.
En ja, als het dier verzwakt gaan zij zich massaal vermeerderen.
Maar een dier wat wel schoon is, zal nooit last van parasieten krijgen als de omgeving en het voer ook schoon zijn.

Maarja, dat voer :)

Wil je parasietvrij voer, zul je het moeten bestralen met microgolven.
En dat is stervens duur :)

In de discuswereld zie je hier wat meer voorbeelden van.

Ik lees soms ook wel eens dat voer diepvriezen onder de 40 graden wel werkt, maar dat is niet onderbouwd door wetenschappelijke studie's.
Het muggenlarveverhaal is mij door producenten van diepvries voer bevestigd.
 
Nou Marsje, ik heb weer wat geleerd, wat ik dus echt niet wist.
Altijd gedacht dat diepvriesvoer wel veilig zou zijn, wat jammer eigenlijk dat dat niet zo is.
Dat betekend eigenlijk dat het risico op parasieten d.m.v. diepvriesvoer altijd aanwezig blijft.
Goed om dat spul tegen wormen dan maar in huis te hebben.
Heel hartelijk dank voor jullie bijdragen !
 
Heb de laatste tijd een aantal keer de witte wormpjes voorbij zien komen.
In ��n geval waren deze zeer extreem en hebben meerdere kuren niet geholpen (zie topic http://www.nederlandsecichlidenforum.nl ... hilit=worm ) Het enige medicijn waarop deze witte wormpjes reageerden was dacticyd, of het heeft geholpen is mij nog niet bekend.

Wellicht heb je er iets aan... foto's in dat topic zijn niet allen even prettig om te zien!
 
Ja, de meningen in dat topic zijn verdeeld meksjoef, de ene zweert bij tremazol, de ander bij dactycid, ik weet nog niet of ik ga kuren, ik ga er nog even goed over nadenken, voor nu is het niet ernstig, en aangezien ik blijf observeren is de kuur zo toegediend en zijn ze binnen 6 uur dood met tremazol, ik heb het nog nooit bij de hand gehad, voor mij zijn wormen nieuw..
Ik heb 2 vissen verwijderd, en nu zie ik eigenlijk niks meer, ook die ene zie ik nu over het hoofd, of die is dood , maar ik ga pas behandelen als ik er meer als 1 zie.
Maar ik zit er bovenop, neem dat van me aan, en als nodig , gaat er een kuur in natuurlijk, bedankt nogmaals ;)
 
Ik had zelf voor Tremazol gekozen, omdat op de gebruiksaanwijzing staat dat het goed verdragen wordt door zowel de vissen zelf, maar ook de garnalen en slakken.Voor mij niet geheel onbelangrijk! Heb zelf geen nadelige gevolgen ondervonden van het middel. Heb de filters gewoon aangelaten en verder geen problemen mee gehad.

Als je veel slakken hebt zou ik die Dactycid sowieso niet gebruiken (aangezien op de gebruiksaanwijzing staat dat het schadelijk is voor slakken).
 
Ok, we zijn vandaag 10 februari en ik had wormen ontdekt op 2 tetra's die ik verwijderd heb.
Dus een goeie maand geleden.
Daarna niks meer gezien, en vandaag weer 1 tetra met 1 worm.
Nu ben ik geneigd wederom de vis uit te vangen, omdat er best een tijd tussen zit eer ik weer 1 worm zag.
Het diepvriesvoer die het veroorzaakt zou kunnen hebben is gisteren op gegaan, dus best kans dat er 1 worm tot leven is gekomen.
Ik heb geen idee hoe lang het duurt eer je er meerdere gaat zien, maar zelf denk ik korter dan een maand, want ik denk dat ik het opgelost heb door die 2 vorige keer te verwijderen, en dat die ene met het diepvriesvoer is meegekomen
Wat vinden jullie, die ene vis wederom uitvangen ten bate van de rest, en het verder afwachten, of toch behandelen?
Weet iemand hoe lang het duurt voor huidwormen om zich uit te breiden?
 
Dactycid is beter,bestrijd meerdere wormen.Weet je zeker dat het huidwormen zijn?
 
Ik heb Levamisole gegeven toen ik wormen had en dat werkte perfect, maar is alleen bij de dierenarts te verkrijgen.
Ook andere leden zoals Prullenbak hebben dit met succes gebruikt.
 
Wil je parasietvrij voer, zul je het moeten bestralen met microgolven.???
Magnetron ontdooien?
 
ik zie 1 wit wormachtig dun dingetje die een beetje krom is op zijn buikvin zitten, ze zitten nu te ver in de planten om er een foto van te maken, maar het lijkt echt op een wormpje, vin ziet er verder goed uit, maar er zit een klein wit wormpje op gesetteld volgens mij, wat zou het anders kunnen zijn, schimmel ziet er heel anders uit.
 
astrid j zei:
Ok, we zijn vandaag 10 februari en ik had wormen ontdekt op 2 tetra's die ik verwijderd heb.
Dus een goeie maand geleden.
Daarna niks meer gezien, en vandaag weer 1 tetra met 1 worm.
Nu ben ik geneigd wederom de vis uit te vangen, omdat er best een tijd tussen zit eer ik weer 1 worm zag.
Het diepvriesvoer die het veroorzaakt zou kunnen hebben is gisteren op gegaan, dus best kans dat er 1 worm tot leven is gekomen.
Ik heb geen idee hoe lang het duurt eer je er meerdere gaat zien, maar zelf denk ik korter dan een maand, want ik denk dat ik het opgelost heb door die 2 vorige keer te verwijderen, en dat die ene met het diepvriesvoer is meegekomen
Wat vinden jullie, die ene vis wederom uitvangen ten bate van de rest, en het verder afwachten, of toch behandelen?
Weet iemand hoe lang het duurt voor huidwormen om zich uit te breiden?

Lief dat jullie mij verschillende behandelingen aanreiken, maar dat was niet mijn vraag. :rolleyes:
En na het antwoord van Bertus vraag ik me af of het kan om je diepvriesvoer te laten ontdooien in de magnatron, is dat voer dan nog goed, en zijn er die dat doen om zeker te zijn dat er geen wormen meekomen met dat voer :S
Mijn vermoeden is dus dat de parasiet in het diepvriesvoer zat waar ik gisteren de laatste blokjes van gegeven heb.
Dit zijn nog steeds de zelfde blokjes van een maand geleden.
Ik voer namelijk 1 blokje van een partij verschillende blokjes en een blokje rode muggenlarven, deze zijn nu op, en het volgende voer is nieuw, uit een andere winkel.
Ik zou dus graag antwoord krijgen op mijn vragen, niet op de evt behandeling, deze is me wel duidelijk ( evengoed bedankt ;))
 
Lijkt me toeval Astrid,het kan met diepvries mee komen.
Ik voer elke dag,meerdere malen diepvries en van wormen geen sprake.
 
Ik heb het in huis, het is er zo ingedaan, maaaaaaar, het is wederom maar 1 worm, eentje maar, dus ik ben nog niet overtuigt om te behandelen.
Als er maar 1 worm in dat diepvriesvoer zat, vind ik het zelf beter die ene tetra uit te vangen, ik ben namelijk niet overtuigd dat er meerdere zitten, de rest van mijn hele vissenbestand is schoon.
 
Ja Mondeo, ik zelf dacht ook dat diepvriesvoer veilig was, maar wormen komen toch niet zomaar in de bak toch?
Ik had er niks aan veranderd, al maanden het zelfde vissenbestand, geen nieuwe planten en in januari ineens 2 tetra's met wormen.
Deze verwijderd, en een dikke maand geen worm meer gezien en ook dat diepvriesvoer gevoerd.
Wormen ontstaan toch niet plotseling zonder aanwijzing in een bak?
Nu dus ook weer 1 worm aanwezig op een tetra, dat is toch vreemd?
 
Voordat de focus misschien wel (ik weet het niet) te veel op dat diepvriesvoer ligt:
Marcje1968 zei:
Mascha&Ivo zei:
Van Marcje zou ik graag wel willen weten: ik hoor vaker dat veel visjes toch altijd wel iets van een ziekteverwekkertje/parasiet met zich mee dragen, maar dat het eigenlijk pas is bij een verzwakt diertje dat dit tot uiting komt. Is dat juist? Zo ja: acht je de kans dat dit aan de hand is kleiner dan dat het met diepvriesvoer mee komt?

~ Ivo

Er zijn best wel wat vissoorten die latent een parasiet bij zich dragen.
En ja, als het dier verzwakt gaan zij zich massaal vermeerderen.
Maar een dier wat wel schoon is, zal nooit last van parasieten krijgen als de omgeving en het voer ook schoon zijn.
Paar weken geleden de rouwtetra's, wat daarvoor en wanneer?
 
Diepvries kan de oorzaak zijn,hoeft niet. Ook wormen maken eitjes,en die kunnen uitkomen.
Een zwakke vis is slachtoffer,zo werkt dat nu eenmaal.
 
Rouwtetra,s en baarsjes bijgezet idd. Ook een bron van eventuele infectie/stress.
 

Terug
Bovenaan