Toch nog wat vragen om mijn toekomstige betta een goed leventje te geven


R

Rieterpieter

Guest
Beste forumleden,

Mijn naam is Jules en ik ben 22 jaar oud en studeer momenteel in Sittard. Na een hele lange tijd afwezig te zijn geweest op het forum ben ik voornemens om de draad weer op te pakken. Sinds kort kriebelt het om een aquarium op te starten. Nu heb ik een Lido 120 van Juwel op het oog. Hier wil ik gaandeweg het volgende visbestand in plaatsen:

- Bette Splendens
- Rasbora Galaxy
- Corydoras habrosus of panda

Nu hoop ik dat het inlezen toch allemaal goed is gegaan en dat ik een een leuke selectie vissen heb om in het aquarium te plaatsen (die ook met elkaar kunnen leven).

Ik vraag mij af of het standaard filter van het aquarium voldoende is? Verder zijn tips en trics natuurlijk altijd welkom. Ik ben namelijk ergens ook bang dat ik belangrijke zaken over het hoofd zie. Ook vraag ik me af hoe jullie denken over een voedingsbodem en raadt iedereen me dit aan of juist af als beginnend aquariaan?

Ik zie uit naar jullie reacties!

Groetjes,

Jules
 
Visbestand is redelijk lijkt me.
Ik ben geen voorstander van een voedingsbodem. Gewoon fijn grind of zand (Hornbach we love you) is voldoende, en eventueel wat kleibolletjes met voeding bij de wortels steken.

Als je met een voedingsbodem wat rommelt met je planten, dan vliegt dat door de hele bak.
 
Visbestand ziet er goed uit en met dit bestand zou het standaard filter het ook voldoende moeten trekken. Ik ben qua onderhoud geen fan van interne filters en heb op al mijn aquaria een externe filter staan, maar dat is persoonlijk.

Voedingsbodem zou ik niet doen, werkt snel uit, kan gaan rotten en is voor de meeste planten niet nodig. Met Corydoras zou ik voor een filterzand bodem gaan. Te koop bij Hornbach of Wildkamp.
 
Hai Jules, wat leuk dat je met een aquarium gaat beginnen :)

Een Lido 120 is een erg leuke bak vind ik. We hebben er zelf ook 1.

Wij liepen wel tegen een paar dingen aan.
Het led-licht dat standaard op het aquarium zit is vrij fel. Dat is logisch want het moet ook best diep naar beneden.

Als je planten veel licht geeft, willen ze ook snel groeien. Om dat te doen hebben ze vaak voeding en co2 in gasvorm nodig.

Als je dat van plan bent om te geven is dat prima en dan kan je je aardig uitleven wat betreft je keuze in planten :)

Als je dat niet wil (er komen dan natuurlijk wel kosten bij voor zowel co2 als voeding), dan zou je kunnen overwegen het licht te dempen middels drijfplantjes. Ook de meeste vissen zullen dat enorm waarderen. Drijvende bamboe is daar erg geschikt voor omdat je het overal kan vastmaken waar je het wil hebben.
Als je hiervoor kiest dan ben je wel gebonden aan planten die zich prettig voelen bij minder licht. Standaard kom je dan uit bij bijvoorbeeld anubias en java-varen, maar als je wat beter kijkt zal je zien dat er best veel keuze is.

Het interne filter voldeed hier beslist niet.
Ik zou voor dit aquarium minimaal een eheim classic 350 nemen of een jbl 902.
Als je dat combineert met een stroming via een spraybar vanaf de achterruit naar de voorruit dan krijg je het water ondanks de hoogte goed rond. Wij hebben zelf nog wat meer filtratie er op, maar dat zal waarschijnlijk door de meeste mensen als overdreven worden gezien :) ligt ook aan wat de vissen die je neemt willen aan stroming.

Wij hebben een betta in de lido gehad, een langvinnige (half moon) en dat zou ik nu niet meer doen. De stroming die nodig was gaf teveel stress en vermoeidheid (denk aan zwemmen met kleding aan, erg vermoeiend). Onze betta kreeg vinrot en hebben we uiteindelijk ondanks een andere betere bak en behandeling niet kunnen redden.
Een kortvinnige betta, vrouw of man plakat, zou misschien kunnen maar er zijn hier vast mensen die daar meer van weten.

Een betta kan agressief en dominant en territoriaal zijn naar andere vissen. Vooral gelijk/bont gekleurde vissen en vissen met lange vinnen. Ook drukke vissen houden ze niet van.
Andersom zijn betta's door hun langzame zwemmen en bodemslapen en lange vinnen ook zeer kwetsbaar voor andere vissen.
Wij hielden onze betta met corydorassen en dat ging perfect. Met garnalen ook, maar wanneer je kleine garnaaltjes hebt als vuurgarnalen of citroengarnalen bijvoorbeeld, moet je er geen moeite mee hebben dat de betta er af en toe wat opsnoept. Vooral de jonkies. Grote Japonica-garnalen zijn meestal veilig (en erg nuttig in het aquarium.

De galaxy visjes waar je het over hebt heb ik geen ervaring mee. Wel over gelezen. Mijn mening is dus betrekkelijk.
Ik heb gelezen dat het bijzonder verlegen visjes zijn. Het beste kan je ze nemen in een groep van 20 of meer. Met hoe meer ze zijn, hoe prettiger en veiliger ze zich voelen. Dat is qua plek weinig, maar qua geld best veel want ik heb begrepen dat ze verhoudingsgewijs duur zijn.
Ook eten kan een probleem zijn. Vooral in het begin. Ze zijn niet altijd gewend aan vlokvoer etc. Dat betekent dat je ze vooral in het begin met bijvoorbeeld levend voer in leven moet houden. De betta lust dat ook graag en is daarmee een concurrent voor de galaxy's. Ik heb begrepen dat die daar heel slecht mee om kunnen gaan (voedselconcurrentie, te verlegen) en dat het goed kan zijn dat ze daardoor doodgaan van de honger.

Met die informatie zou ik deze combinatie zeker niet aanraden.

Ik zou kiezen voor of de betta met corydorassen, of de galaxy's met corydorassen.

Een voedingsbodem zou ik zeker niet doen. Alleen al omdat het duur is en, tenzij je de ph-verlagende eigenschappen wil gebruiken, onnodig.

Filterzand werkt super. Filterzand is een afgeronde korrel wat goed werkt in een aquarium en wat fijn is voor bodembewoners.
Veel mensen raden een korrel van 0,4 tot 0,8mm aan. Ik heb voorkeur voor 0,7-1,2mm. Makkelijker met planten en met onderhoud.
Het is beide ook in zwart verkrijgbaar (o.a. Hornbach) , maar dan is het een stukje duurder.

Een heel verhaal, sorry, maar pak er maar uit waar je, wat aan hebt :)
Veel succes en plezier met je aquarium.
 
Heel erg bedankt voor de snelle reacties. Met het oog op de reactie betreffende de betta en galaxy zou ik daar nog zeker even over nadenken. Is natuurlijk ook geen wereldramp aangezien de bak toch ingedraaid moet worden. Fijn dat ik er nu zeker van overtuigd ben dat de voedingsbodem overbodig is. Nu enkel nog het vraagstuk om de externe filter.

Is een c02 installatie wel een beetje gebruiksvriendelijk gezien het feit dat ik alleen ervaring heb met goudvissen en die volgens mij echt de wereld aankunnen haha. Dit overweeg ik omdat ik de plantjes in een aquarium altijd heel erg mooi vind en ervoor zorgt dat het aquarium erg levendig uitziet.

Ik merk ook; er komt steeds weer een vraag naar boven nadat ik een antwoord heb gekegen :')

Heel erg bedankt voor de informatie!

Groetjes,

Jules
 
Co2 gebruiksvriendelijk,dat ligt aan het systeem dat je gebruikt.

Co2 zit altijd in het kraanwater. Maar in hogere hoeveelheden is het beter voor de planten en slechter voor overige bewoners. Het is de kunst om de veilige plek op te zoeken waar beide kanten zich prettig bij voelen.

Wij voegen op 3 bakken (180ltr, 90ltr en 30ltr) bio-co2 toe. Dat doen we omdat we het leuk vinden en omdat het betrekkelijk goedkoop is. Het heeft ook mogelijke nadelen.

Voor onze lido 120 gebruiken we een co2 set van co2art, met een 2kg hervulbare co2 - fles.

Zo'n set heb je bij elkaar voor rond de 200 euro.

Er zijn ook goedkopere mogelijkheden en er is 2ehands op de marktplaats.

Ik vind zelf het belangrijkste dat iemand voor hij co2 gaat toedienen, zichzelf gaat verdiepen in wat co2 doet in een aquarium en waarom. Alleen dan kan je denk ik goede keuzes maken en het zo veilig mogelijk houden.
 
Dankjewel voor je reactie GCJ. Ik heb besloten om voor nu nog geen co2 toe te passen, dat is wellicht iets voor de toekomst.

Aankomende dinsdag ga ik het aquarium ophalen. Heeft iemand nog goede bruikbare tips voor het goed opstarten van het aquarium? Hiermee doel ik voornamelijk op het checken van waterwaardes, het licht en voeding voor de planten?

Alvast heel erg bedankt voor de reacties!

Groetjes,

Jules
 
De eerste 2 weken hoef je niets te testen want een nitrietpiek zie je vaak as in week 2 of 3 en soms meet je die helemaal niet. het is wel altijd handig om waterwaarden te kunnen meten en voor 3 tientjes heb je al een leuke koffer hiervoor bij Wesdijk van hun eigen merk.
 
Mijn tip: Zorg dat je ook 'afval' toevoegt vanaf het begin zodat de opstart direct kan beginnen. Denk aan regelmatig een beetje voer verkruimelen en erin gooien zodat dit kan gaan ontbinden en ammonia afgeeft.
 
Thanks voor de tips! Ik ga er zeker mijn voordeel mee doen :)
 
Kleine aanvulling van mijn kant, ik las inmiddels hier op het forum een bijdrage van iemand die galaxy's en een betta succesvol bij elkaar houdt. Het kan dus blijkbaar wel.
 
Bij een betta is het zo verschillend. De ene vis kan echt helemaal niks bij, de ander zwemt rustig in een gezelschapsaquarium. Geen peil op te trekken je moet het echt per vis bekijken.
 
Een lido is geen geschikte bak voor een betta.
De waterkolom is te hoog, de stroming van de bijgeleverde filter te sterk, de verlichting te sterk en er liggen geen dekruiten tussen water en licht.
Zelfs ledlicht geeft nog redelijk wat warmte vrij welks onder een gesloten lichtbak kan oplopen (en weer afkoelen) welks voor gezondheidsproblemen kan zorgen.
 
Een lido is geen geschikte bak voor een betta.
De waterkolom is te hoog, de stroming van de bijgeleverde filter te sterk, de verlichting te sterk

helemaal mee eens de lido is veel te hoog voor een betta
een betta houd je het beste solitair in een bakje met minimale stroming anders zal deze veel in een hoekje terug getrokken zitten waar de stroming minimaal is en zul je hem weinig zien

als je een betta wil combineren met andere vissen kies voor vissen die niet fel van kleur zijn geen sluierstaart hebben en rustig van karakter paracheirodons zijn over het algemeen geschikt als medebewoner evenals corydoras

Zelfs ledlicht geeft nog redelijk wat warmte vrij welks onder een gesloten lichtbak kan oplopen (en weer afkoelen) welks voor gezondheidsproblemen kan zorgen.

niet geheel mee eens zolang de bak gesloten is zal dit geen problemen opleveren de warmte van de led zal namelijk ook het water in de bovenlaag verwarmen wamrte geeft vaak geen probleem de verschillen tussen warm water en koude lucht geeft problemen.

over het algemeen vind ik persoonlijk de lido geen fijne bak
1 hij is hoog
2 qua bodem oppervlak kun je minder met je planten spelen als in een 80 cm bv
 
Een lido is geen geschikte bak voor een betta.
De waterkolom is te hoog, de stroming van de bijgeleverde filter te sterk, de verlichting te sterk en er liggen geen dekruiten tussen water en licht.
helemaal mee eens de lido is veel te hoog voor een betta
een betta houd je het beste solitair in een bakje met minimale stroming anders zal deze veel in een hoekje terug getrokken zitten waar de stroming minimaal is en zul je hem weinig zien

Bij mijn vorige reacties helemaal overheen gekeken maar jullie hebben zeker een punt, de Lido is niet echt geschikt als Betta aquarium.

over het algemeen vind ik persoonlijk de lido geen fijne bak
Tsja de Lido is apart inderdaad. Vaak wordt deze juist gekozen voor de minimale breedte maar toch een relatief groot volume i.v.m. ruimtegebrek. En in zo'n geval doe je er natuurlijk niet veel aan. Behalve je visbestand aanpassen ;)
 
Dus als ik het zo goed begrijp zou de lido geen goed aquarium zijn om een betta in te huisvesten. Als dat zo is dan ga ik uit van het oog van de experts die op dit topic hebben gereageerd. Wel jammer aangezien de betta voor mij de hoofdreden was om een aquarium aan te schaffen... Dan weet ik zo nu even niet wat ik voor een visbestand wil hebben. In elk geval bedankt voor jullie reacties!
 
Ik heb een betta in een aquarium zitten van 50cm hoog en het beestje heeft echt 0 moeite met de hoogte. Is wel een plakat, met korte vinnen dus. Een langvinnige variant zou ik er niet inzetten, maar een plakat moet naar mijn mening prima kunnen.
 
Onze betta zit in de Rio 180 en dat gaat uitstekend. Hij gaat de gele bak door maar wel op z'n gemak. Wel de standaard filter eruit gehaald. En een Eheim geplaatst. Stroming is minimaal nu.
 
Ik zou ook even goed kijken naar over wat voor betta mensen het hebben, en wat jij wil. Mijn eerste betta had echt heel lange vinnen, ik heb nu een plakat. Enorm verschil qua hoe ze zwemmen. En sowieso is de ene betta de ander niet qua karakter, zoals ook al vaker geschreven.
 
Onze betta zit in de Rio 180 en dat gaat uitstekend. Hij gaat de gele bak door maar wel op z'n gemak. Wel de standaard filter eruit gehaald. En een Eheim geplaatst. Stroming is minimaal nu.
Hoe lang zit die er al in?
 
Al ruim een maand en dat gaat uitstekend, maar dat kan ook aan de betta liggen natuurlijk. Het zijn vreemde vissen....
 
Al ruim een maand en dat gaat uitstekend, maar dat kan ook aan de betta liggen natuurlijk. Het zijn vreemde vissen....
Laten we binnen 11 maand nog eens praten.
'k ben vrij zeker dat hij tegen dan dood is. Letterlijk opgebrand, z' n batterij uitgeput van het continue zwemmen.
 
Ik hoop het niet. Hij heeft het iig wel naar z'n zin. Hij heeft ook even in een 50 liter bak gezeten, maar daar werd hij letterlijk depressief van, zwom niet, wilde niet eten. Dus leek het ons het beste hem weer z'n vertrouwde bak terug te geven.
 
Ik hoop het niet. Hij heeft het iig wel naar z'n zin. Hij heeft ook even in een 50 liter bak gezeten, maar daar werd hij letterlijk depressief van, zwom niet, wilde niet eten. Dus leek het ons het beste hem weer z'n vertrouwde bak terug te geven.
Een betta kan ook veel rondzwemmen omdat hij nergens de rust vind die hij nodig heeft.
 
Nu heb ik een Lido 120 van Juwel op het oog
Als je perse een Betta wilt dan kan je beter een lagere bredere bak nemen, beter voor de Betta maar ook mooier in te richten dan een smalle hoge bak (vind ik persoonlijk) plus dat je niet zo ver met je arm in het water hoeft :D
Wil je een mooie bak met planten dan heb je toch wel wat stroming nodig, in dat geval kan je het beste een Plakat Betta nemen, die heb ik hier ook in mijn meterbak samen met drie vrouwen en dat gaat erg goed.

Co2 is niet perse nodig, zolang je maar niet te lang en te sterk belicht, en daar je planten uiteraard op aanpast, er is voldoende keuze in die groep planten, Javarens, Cryptocorynes en Anubiassen sowieso, plaats daar wat Belgisch groen en Limnophila sessiliflora bij en je hebt een leuke maar vooral makkelijke plantenbak, en een drijver mag uiteraard ook niet ontbreken voor de Betta, denk aan drijfbamboe of Hydrocotyle leucocephala, beide makkelijke planten, en die laatste kan gewoon in de bodem waarbij je hem door laat groeien en zo doende als drijver gaat dienen.

En als je de bak opstart begin direct met complete plantenvoeding, scheelt veel opstart ellende.
 
Heel erg bedankt allemaal voor de reacties! Erg fijn ter ondersteuning :)
De bak draait nu een een week. Ook de tropica app gedownload omdat ik hier de soil van gebruik. Ook netjes volgens dit schema de verversingen gedaan. Verder gebruik ik een keer in de week de geadviseerde dosering fertilizer. Het ziet er allemaal vrij netjes uit naar mijn mening, alleen het hout dat wat schimmelt en de, voor iedereen zo bekende, opstart- bruinalg op de plantjes.
Ook wat foto’s toegevoegd omdat ik er toch wel erg blij mee ben :)

Groetjes,
Jules
 

Bijlagen

  • 8FBD9C9B-54BF-4312-82FF-D165C2BB68D8.jpeg
    8FBD9C9B-54BF-4312-82FF-D165C2BB68D8.jpeg
    129.4 KB · Weergaven: 154
  • 5E87886C-5789-455F-929E-334A2D418F4B.jpeg
    5E87886C-5789-455F-929E-334A2D418F4B.jpeg
    169.8 KB · Weergaven: 142
Ziet er mooi gescaped uit !!! Je zou eventueel de dunne takken kunnen afknippen. De bèta kan daar aan blijven hangen en zn vinnen verliezen. Succes met wachten....
 
Ziet er mooi gescaped uit !!! Je zou eventueel de dunne takken kunnen afknippen. De bèta kan daar aan blijven hangen en zn vinnen verliezen. Succes met wachten....
Dat is wel een goeie tip ja! Nog niet aan gedacht
Vanavond ga ik de eerste keer de waterwaardes meten...
 
Ziet er goed uit, een Betta heeft wel graag wat drijfplantjes.
 
Ziet er goed uit, een Betta heeft wel graag wat drijfplantjes.
De drijfplantjes haal ik samen met de betta, wil wel graag plakat. Daar ben ik dan wel uit :)
 
Daar zal je veel plezier van hebben, erg beweeglijke Betta.
 
Update:

De bak draait nu 1,5 week en ergens begin ik me toch een klein beetje zorgen te maken of dit allemaal wel goed gaat komen.
Ik heb het idee dat ik ook een beginnende ‘slakkenplaag’ te pakken heb. Ik heb wat foto’s bijgevoegd, hopelijk dat iemand me of gerust kan stellen of me weet te vertellen hoe ik het een en ander het beste aan kan pakken?
De bedoeling is; zodra de waterwaardes goed zijn voor japonica garnalen wil ik er een stuk of 15 toevoegen voor het wegruimen van algen.

Ik hoor het wel!
Groetjes,

Jules
 

Bijlagen

  • 295D6D54-48C7-4AE7-A858-379C959F71DF.jpeg
    295D6D54-48C7-4AE7-A858-379C959F71DF.jpeg
    89.5 KB · Weergaven: 127
  • 692794F5-2303-4A8B-81B3-D62BAC9FFD11.jpeg
    692794F5-2303-4A8B-81B3-D62BAC9FFD11.jpeg
    151.3 KB · Weergaven: 125
  • 0AAEF67B-DECD-441E-A254-64F35F4D4210.jpeg
    0AAEF67B-DECD-441E-A254-64F35F4D4210.jpeg
    123.2 KB · Weergaven: 136
Ik zie niks verontrustends, allemaal opstartperikelen (hoort er dus bij)

Bedankt voor je reactie! Ik weet in theorie wel wat ik moet verwachten, het ziet er echter in de praktijk altijd anders uit.
 

Terug
Bovenaan