Toch een buitenfilter?


Noadekat

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
19 november 2023
Berichten
96
Leeftijd
29
Locatie
Enschede
Dag allemaal,

Mijn lido 120 is nu 2 weken aan het indraaien. Vandaag heb ik de standaard lampen eruit gehaald en de helialux geïnstalleerd. Het standaard binnenfilter zit er nu in, maar ik heb het gevoel dat deze niet afdoende is. De stroming lijkt niet door de hele bak te gaan en ik krijg ook steeds een kleine kaamlaag. Ik vraag me af of het wellicht toch beter is om een nieuw buitenfilter aan te schaffen. Aangezien ik de afgelopen tijd behoorlijk wat geld heb uitgegeven om alles nieuw te kopen, vraag ik me af of dit het echt waard is. Zo ja, dan heb ik het er graag voor over.

Lang verhaal kort; welk filter zouden jullie mij aanraden en wat doe je hierin? Ik ben een leek op dit gebied namelijk.

En 2e vraag; ik ben natuurlijk al 2 weken aan het indraaien en wil het liefst niet weer opnieuw beginnen. Zou het passen om zolang het oude filter te laten meedraaien? Of moet ik bijv. het filtermateriaal toevoegen aan het eventuele nieuwe filter?

Nou bedankt alvast voor het lezen en de hulp!

Groetjes Lissa
 
Een kaamlaag na 2 weken is normaal hoor, dit kun je met buitenfilter ook hebben.
Ik kies op dit moment bewust voor behoud van de binnenfilter in combinatie met skimmer. Heeft ook zn voordelen vind ik.
 
Je moet uitgaan bij een filter dat je netto de helft overhoudt van wat ze opgeven. Met een bak van 1290 liter kun je denken aan een capaciteit van bruto rond de 500 liter minimaal.
JBL 702 is ook een leuke maat denk ik.
 
Ik hen ook een Lido 120 draaien en heb er direct een Eheim Classic opgezet. De Eheim 2213 Plus, dus gelijk met dubbele kranen, handig bij schoonmaken.


@jessicapilon 1290 liter is wel veel hoor voor een jbl702. :)
 
Het hangt ook af van de bezetting. Als je een lichte bezetting hebt is het binnenfilter waarschijnlijk prima afdoende, ga je wat zwaardere vervuilers houden dan komt de filtering mogelijk in het gedrang. Qua stroming zou ik me niet direct teveel zorgen maken, de planten hoeven niet door de bak te vliegen. Wat is de reden dat je denkt te weinig stroming te hebben? Ten slotte is het geen enkel probleem om een eventueel nieuw filter tegelijk te laten draaien met het binnenfilter om hem zo in te draaien.
 
Wat gaat de bezetting worden?

Groet Sjaak.
 
Ik heb twee Jewels (400 liter en 450 liter) en het eerste wat ik na aanschaf heb gedaan, is die binnenfilters verwijderen. Jewel heeft zo'n leuk motto 'al het water blijft in het aquarium' en daar is natuurlijk wat voor te zeggen, maar ... de binnenfilters die ze monteren hebben een veel te kleine capaciteit (en ik bedoel echt veel te klein) en bovendien nemen ze erg veel nuttige ruimte in beslag. Dus als je toch nog geld aan het uitgeven bent, bijt dan maar door de zure appel heen en schaf een buitenfilter aan. Zelf heb ik onlangs twee SunSuns gekocht en ik moet eerlijk zeggen dat het, vergeleken met Eheim en JBL, mijn favoriete filters zijn qua capaciteit, bediening, gebruiksgemak en kwaliteit van de aansluitmaterialen (slangen, skimmer, inlaat en uitstroompijpen).
 
Ik zou ook voor extern gaan. Hier op de lido (handtekening) een oase biomaster 250 staan. Hele fijne filters, met name door het voorfilter wat erin zit. Eventueel ook met heater aan te schaffen, scheelt je die techniek ook weer in de bak.
 
Bedankt voor jullie reacties! Ik ben niet van plan om een heel groot visbestand te houden, dus daar maak ik me niet zoveel zorgen over. Qua stroming zie ik gewoon amper to geen plant bewegen, zelfs de drijfplantjes blijven in het midden van de bak stil drijven.. als ik voor de uitstroom voel dan komt er wel wat uit maar gewoon erg weinig naar mijn idee.

Ik zie veel filters voorbij komen, ik ben dan geneigd om eerder een wat krachtigere te halen dan wat nodig is. Gewoon om het zeker te weten. Levert dat problemen op?
 
Ik zou ook voor extern gaan. Hier op de lido (handtekening) een oase biomaster 250 staan. Hele fijne filters, met name door het voorfilter wat erin zit. Eventueel ook met heater aan te schaffen, scheelt je die techniek ook weer in de bak.

Die lijkt me wel wat. Weet je het verschil tussen de thermo versie en de normale?

Edit: ik zie het al, de heater.. ik denk er nog 5 minuutjes over na en dan bestel ij hem. 😝
 
Laatst bewerkt:
:DD
 

Bijlagen

  • 20231205_161349.jpg
    20231205_161349.jpg
    1.7 MB · Weergaven: 39
Mooi filter.

Ik heb de 850 gehad. Jammer dat deze lucht aan bleef zuigen.
Daar hebben de kleinere modellen geen last van.
Erg prettig filter. En het voorfilter is heel makkelijk.
Als je vind dat de filters te snel verstopt gaan, kun je er ook wat grovere voor kopen.
 
Thanks voor de tip!

Ik blijf mezelf verbazen maar ik denk dat alles goed is geïnstalleerd :DD. Nu maar even 4 weekjes met 2 filters draaien en hopelijk dan over 2 weekjes vissen erin
 
Geduld is een schone zaak Noa en misschien heb je hier iets aan;)

 
Mooi filter.

Ik heb de 850 gehad. Jammer dat deze lucht aan bleef zuigen.
Daar hebben de kleinere modellen geen last van.
Erg prettig filter. En het voorfilter is heel makkelijk.
Als je vind dat de filters te snel verstopt gaan, kun je er ook wat grovere voor kopen.
Hier in alle 4 idd overgegaan op de rood/bruine, wat grovere sponzen ipv de blauwe die meegeleverd zijn vanwege het (te) snel dichtslibben vh voorfilter
 
Ik heb twee Jewels (400 liter en 450 liter) en het eerste wat ik na aanschaf heb gedaan, is die binnenfilters verwijderen. Jewel heeft zo'n leuk motto 'al het water blijft in het aquarium' en daar is natuurlijk wat voor te zeggen, maar ... de binnenfilters die ze monteren hebben een veel te kleine capaciteit (en ik bedoel echt veel te klein) en bovendien nemen ze erg veel nuttige ruimte in beslag. Dus als je toch nog geld aan het uitgeven bent, bijt dan maar door de zure appel heen en schaf een buitenfilter aan. Zelf heb ik onlangs twee SunSuns gekocht en ik moet eerlijk zeggen dat het, vergeleken met Eheim en JBL, mijn favoriete filters zijn qua capaciteit, bediening, gebruiksgemak en kwaliteit van de aansluitmaterialen (slangen, skimmer, inlaat en uitstroompijpen).
En wat doet dat qua stroomverbruik tov jbl/oase/eheim?
 
Maximum verbruik is 30W bij 3000 l/u. In zes stappen regelbaar. Laagst mogelijke verbruik is 10W.
 
Dat is niet gek inderdaad, en wat doet die qua geluid, en gebruiksvriendelijkheid?
 
Fluisterstil, zo mogelijk stiller dan de Eheim. Digitaal display voor instellen van pompsnelheid en aantal uren UV. Aansluitmaterialen beter dan Eheim. Dubbele O-ringen, in- en uitlaat bij het filter af te sluiten, etc.. Gewoon top; ik zou mijn Eheim en JBL er graag voor inruilen.
 
Ik heb mijn Lido120 ook in eerste instantie opgestart met het interne filter, maar deze na een jaar toch vervangen door een externe filter (Biomaster 250 Thermo), nooit spijt van gehad. Vrijwel alle apparatuur uit het aquarium, dus veel meer ruimte, erg tevreden mee.

Ik heb mijn filter geheel gevuld met sponzen en deze werken inmiddels als biologisch filter, ik maak ze nooit schoon. Ik reinig alleen eens per 1-2 weken het voorfilter.
 
Binnenfilter laten zitten en een zwaardere binnen pomp erop zetten zoals de redseamax interne pomp, die zou als het goed is moeten passen.
 
Zelf lostte ik het tekort aan stroming op in mijn Lido 120 door in het interne filter een Juwel Eccoflow 600 pomp te plaatsen omdat de Eccoflow 500 waar ‘ie mee kwam niet voldeed. In de zomer met erge warmte op de uitstroompijp een O2 diffusor oxyplus
geplaatst om meer zuurstof, stroming en rimpeling in het water te krijgen. Werkte voor mijn bak uitstekend. De Corydorasjes en garnalen hadden er duidelijk baat bij.
 

Terug
Bovenaan