tl verlichting wat nodig


T

tommie1989

Guest
hallo mensen ik heb een vraag,
ik heb een aquarium rio 400 151x66x51
ik heb daar de helia lux in zullen met day night controller.
maar nou merk ik aan mijn planten dat ze meer licht vragen, dus ik wil er TL balken boven plaatsen die ik ook automatisch kan dimmen.

ik moet dan 1 lichtkap erboven maken waarschijnlijk.

wat heb ik daar allemaal voor nodig?
welke maat heb ik nodig?
welke lengte?
T5 of T8?
 
Hopelijk begrijp ik je vraagstelling goed: Je hebt nu Juwel Helia Lux ledverlichting boven je bak hangen die je aanstuurt met een controller? Beschrijf het even wat duidelijker als je kunt. Welke ledverlichting precies en welke controller.
Maar je wilt TL verlichting toevoegen?
Met een lichtkap erboven maken bedoel je, denk ik, een TL armatuur toevoegen?
Dat zou dan een armatuur met een dimbaar ESVA moeten zijn. Ze worden met 1-10 V gedimd. Maar ik ben er niet zeker van of je dit wel bedoeld. Er bestaan nl. ook led buizen.
Misschien is het goed om zo precies mogelijk te omschrijven wat je al hebt en wat je erbij zou willen.
 
dat kopt benvo. het is gewoon de helia lux 54 watt en day night controller,
ja ik wil TL verlichting toevoegen. om de groei te verbeteren van mijn planten.
klopt tl armatuur erboven maken

en wat zijn led buizen?

wat ik zou willen is dat mjin planten beter gaan groeien.. zodat er voldoende verlichting is
 
Een TL buis geeft licht, eenvoudig gezegd, door gas ontlading in een glazen buis. Er zit een laagje in zo'n buis dat de zaak omzet naar zichtbaar licht. (Versimpelde uitleg hoor.)
Er bestaan ook led buizen. Ze zien er uit als een TL buis maar in de glazen buis zitten leds.

Ik begrijp nu dat je TL buizen wilt toevoegen. Om die te kunnen dimmen ben je een dimbaar armatuur nodig waar een dimbaar ESVA inzit. Je bent daar ook weer een dimmer voor nodig. Die dingen worden met een 1-10V signaal gedimd. Ze gaan nooit helemaal uit. Ze blijven op zo'n 10% branden, je zou ze dan met een timer helemaal uit moeten schakelen.

Ik vraag me af of dit de beste oplossing voor je is. Misschien kan je beter een uitbreiding, als dit echt nodig is, van je al aanwezige systeem kiezen. Dus kiezen voor een extra ledbalk?
Je huidige systeem, is dit standaard geleverd bij je bak? Waarom denk je dat je planten te weinig licht hebben?
 

Terug
Bovenaan