TL-balken vervangen voor LED (juwel vision 180)


crossfittom

Member
Lid geworden
24 oktober 2022
Berichten
24
Leeftijd
38
Welke led verlichting raden jullie aan om mijn TL-balken in mijn juwel vision 180 te vervangen?
 
Je kan niet zomaar ledbalken erin doen, dan zal je de starter eruit moeten halen en dat blijkt bij de meeste Juwelbakken onmogelijk
 
ok, dus overstappen naar Led gaat niet bij een juwel bak?
 
wat voor buizen heb je?
 
Je kunt ook een los juwel led armatuur kopen dat past precies tussen de kleppen van de bak.
Ook voor nog meer geld regelbaar/dimbaar prijzig maar makkelijk😀
 
Je kunt ook een los juwel led armatuur kopen dat past precies tussen de kleppen van de bak.
Ook voor nog meer geld regelbaar/dimbaar prijzig maar makkelijk😀
Dat klinkt goed Edwin! Welke raad je aan? Ik ga vanmiddag mijn aquarium ophalen, dus dan weet ik precies de staat van het aquarium :giggle:
 
De laatste is de RGB multilux, ik heb dan de helialux maar die is erg hel wit hoog in kelvin dus.
Zoek maar zelf ff verder op het net , er zijn grote prijsverschillen en misschien alweer verbeterde versies juwel ledverlichting is de zoekterm.
 
ok, dus overstappen naar Led gaat niet bij een juwel bak?
Jawel, natuurlijk wel. Je vraagt om vervanging van je TL verlichting en dat is mogelijk. Maar je zult dan wel alles moeten vervangen. Een ledbuis past niet zondermeer in een TL fitting. Er zijn verschillende merken die goed zijn. Zelf had ik boven mijn Juwel bak JBM een kwalitatief hoogstaand merk. Maar ook HVP is prima. Juwel heeft ook haar eigen led systemen waar ik trouwens minder van gecharmeerd was. Maar dat is een persoonlijke mening. Je kan natuurlijk ook googelen.
 
Je kan niet zomaar ledbalken erin doen, dan zal je de starter eruit moeten halen en dat blijkt bij de meeste Juwelbakken onmogelijk
Je kan de starter vervangen als je dat wilt.
Je moet dan alleen het dichtgelijmde compartiment waar deze inzit vanaf de bovenzijde open snijden of zagen.
dat is prima te doen in het verleden een keer een defecte starter gehad. die dingen kosten een paar euro en een nieuwe kap toe iets van 45,-

zou ik de kap echter heel houden
de tl armentuur uit de kap halen en een losse led balk er in monteren waarvan je de voeding in de onderkast plaatst.
 
juwel-helialux-spectrum-led-600-29-w-plus-smart-co.png
 
Jawel, natuurlijk wel. Je vraagt om vervanging van je TL verlichting en dat is mogelijk. Maar je zult dan wel alles moeten vervangen. Een ledbuis past niet zondermeer in een TL fitting. Er zijn verschillende merken die goed zijn. Zelf had ik boven mijn Juwel bak JBM een kwalitatief hoogstaand merk. Maar ook HVP is prima. Juwel heeft ook haar eigen led systemen waar ik trouwens minder van gecharmeerd was. Maar dat is een persoonlijke mening. Je kan natuurlijk ook googelen.
Waarom ben je niet zo gecharmeerd van de Juwel? Is wel mooi systeem toch om die balken te vervangen?
 
Maar bij die juwelledlamp met veel kleuren kun de de ledjes met een te hoge kelvinwaarde simpelweg dimmen of uitzetten.
En later als de planten heeel hard groeien dan kun je ze weer compacter laten groeien dmv de hogere kelvinwaarde opteschroeven
 
Ik kan maar één advies geven: wanneer je toch moet vervangen ga inderdaad voor een systeem dat je de lichtsterkte kan aanpassen. Ik kocht deze zomer een Juwel 180 en in de LFS werd er niet gesproken over dimmen. Heb dan sinds de opstart flink zitten sukkelen met de planten en ook alg. Ik kan het licht dus niet dimmen/aanpassen. Heb nu uiteindelijk drijvers toegevoegd en daarmee lijkt het beter onder controle te zijn… maar leuk is dat niet als dat geen bewuste keuze is. Overweeg nog om er een ander systeem op te plaatsen zodat ik kan dimmen… Maar dat zijn een beetje zotte kosten vind ik (voor het moment): de verlichting erboven is net nieuw.
 
Mijn juweldimmer kostte me een paar jaar geleden250+ en de 150ledbalk hetzelfde dus voor ruim500 en ik ben niet handig met het instellen
16667940989221279151681.jpg

Je kunt ermee van 5%lichtsterkte tot 100% mee varieeren.
Ik dan alleen met wit en blauw maar met die nieuwere met meer verschillende kleuren daarmee kun je als je dat regelt met zo een ding bijna precies de juiste lichtsterkte gedurende je dag, en ook de juiste kelvinwaarden eroplos laten schijnen😀
 
Mijn lfs zei dat hij lampen had met koppelstukjes waardoor je wel van je tl een led kon maken bestaat zo iets niet dan? Ik heb laatst een lamp gekocht online die je op je glas kan plakken van het aquarium. Het stoort me eigenlijk niet en je kan ze ook onder de drijfplanten plaatsen. This wel goedkope prul uit china maar led is led dacht ik zo😄
 
Maar bij die juwelledlamp met veel kleuren kun de de ledjes met een te hoge kelvinwaarde simpelweg dimmen of uitzetten.
En later als de planten heeel hard groeien dan kun je ze weer compacter laten groeien dmv de hogere kelvinwaarde opteschroeven
Dat hangt er van af. De Juwel Helialux Spectrum heeft een Kelvinwaarde 9000/6500 kelvin. Afhankelijk van de gekozen instelling dus. (Opgave van Juwel zelf.) Voor een goede plantenbak heeft mijn voorkeur een kelvin waarde zo ongeveer tot 5000 Kelvin maximaal.
 
Ik kan maar één advies geven: wanneer je toch moet vervangen ga inderdaad voor een systeem dat je de lichtsterkte kan aanpassen. Ik kocht deze zomer een Juwel 180 en in de LFS werd er niet gesproken over dimmen. Heb dan sinds de opstart flink zitten sukkelen met de planten en ook alg. Ik kan het licht dus niet dimmen/aanpassen. Heb nu uiteindelijk drijvers toegevoegd en daarmee lijkt het beter onder controle te zijn… maar leuk is dat niet als dat geen bewuste keuze is. Overweeg nog om er een ander systeem op te plaatsen zodat ik kan dimmen… Maar dat zijn een beetje zotte kosten vind ik (voor het moment): de verlichting erboven is net nieuw.
Eigenlijk is dit wel een mooi voorbeeld van hoe verlichting eigenlijk gezien wordt. Verlichting is een van de meest belangrijke onderdelen van een aquarium. Zeker bij beginners wordt dit niet gezien. Je hoort en ziet ook vaak als er al iets nieuws gekocht wordt dat dit vaak op prijs wordt gedaan. Naar mijn idee moet er nooit bezuinigd worden op verlichting én... ook moet er gekozen worden voor "overwaarde". Ook hier lees ik nog wel eens; "ik kies toch voor makkelijke plantjes en mijn budget is niet zo groot". Maar.. morgen blijkt toch alles anders, juist daarom die overwaarde. Later ziet men bijvoorbeeld een prachtige bak met die mooie planten die voor de huidige verlichting onbereikbaar blijken. Dan moet er toch weer iets gekocht worden wat het uiteindelijk allemaal veel duurde maakt als eerder gedacht.
 
Mijn lfs zei dat hij lampen had met koppelstukjes waardoor je wel van je tl een led kon maken bestaat zo iets niet dan? Ik heb laatst een lamp gekocht online die je op je glas kan plakken van het aquarium. Het stoort me eigenlijk niet en je kan ze ook onder de drijfplanten plaatsen. This wel goedkope prul uit china maar led is led dacht ik zo😄
Waarschijnlijk doelde je Lfs op de stukjes waarmee je een ledlamp in een TL fitting kan hangen. Maar verder gaat dit niet, de stroomvoorziening van TL verlichting is onbruikbaar voor leds.
 
Tja op die manier kan het dus niet, die domme juwel toch ook.
Als je boven 5000k belicht zul je de mist ingaan.😀🤔
Maar met de laatste ontwerpen kun je bv kiezen voor 100%rood licht en dan met een beetje wit of blauw erbij dan kom je uiteindelijk toch tot een warmer of qua lager kelvinwaarde licht?
 
Waarschijnlijk doelde je Lfs op de stukjes waarmee je een ledlamp in een TL fitting kan hangen. Maar verder gaat dit niet, de stroomvoorziening van TL verlichting is onbruikbaar voor leds.
Jaa zo iets inderdaad, maar dan moet je dus de starter en alles kunnen verwijderen wat bij juwel dus niet kan begrijp ik het dan goed 😄
 
Welke led verlichting raden jullie aan om mijn TL-balken in mijn juwel vision 180 te vervangen?
Je zal eerst moeten gaan bepalen welke planten je wil gaan houden.
Kies je voor "moeilijke" planten, dan zal je veel en kwalitatief goed licht nodig hebben in combinatie met CO2.
Beperk je je tot makkelijke planten dan heb je wat minder licht nodig, maar nog steeds van goede kwaliteit. om je planten goed te kunnen laten groeien.
Ik gebruik zelf Daytime Matrix. Bij dit systeem kan je eenvoudig de lichtsterkte en kleur aanpassen door er een module bij te plaatsen.
Het kost wat maar het stroomverbruik is gering en de kwaliteit is uitstekend.
 
Waarschijnlijk doelde je Lfs op de stukjes waarmee je een ledlamp in een TL fitting kan hangen. Maar verder gaat dit niet, de stroomvoorziening van TL verlichting is onbruikbaar voor leds.
Er bestaan wel degelijk ledtlbuizen die je zo in de fitting kan zetten voor t5 let wel op of je t8 of t5 lampen vervangt.
er is dan geen aparte voeding nodig

willekeurig voorbeeld

Persoonlijk zou ik dat echter niet doen en de verlichtingsarmatuur vervangen bij overschakeling op led.
 
Er bestaan wel degelijk ledtlbuizen die je zo in de fitting kan zetten voor t5 let wel op of je t8 of t5 lampen vervangt.
er is dan geen aparte voeding nodig

willekeurig voorbeeld

Persoonlijk zou ik dat echter niet doen en de verlichtingsarmatuur vervangen bij overschakeling op led.
Je moet dan nog steeds de starter van een VSA vervangen door een ledstarter. Dit zijn bovendien lampen van 60 cm zeker niet bedoelt om vlak boven het water te hangen en daardoor ongeschikt voor een aquarium. In een Juwel passen ze sowieso niet.
 
Ik heb in mijn juwel de lamp vervangen voor superfish ledlamp met de bijgeleverde doppen zo te monteren ben er tevreden over
 
Welke van Superfish heb je Willemina?
Ik heb in mijn juwel de lamp vervangen voor superfish ledlamp met de bijgeleverde doppen zo te monteren ben er tevreden over
 

Terug
Bovenaan