Titanium verwarmingselement


Asr1977

Well-known member
Lid geworden
25 februari 2019
Berichten
82
Leeftijd
46
Hallo, ik heb weer een vraagje voor jullie.

Ik zag op internet dat er ook titanium verwarmingselementen worden verkocht met interne thermostaat. Anders worden ze heel duur zonder.

Is een titanium verwarmingselement beter dan een gewone?

Andere vraag.

Ik heb een 120x50x70 cm aquarium, Wat raden jullie aan 2 van xxx watt of een enkele met het dubbele wattage?

Hoeveel watt is aan te raden?

Ik wil mijn stromingspomp langs het verwarmingselement laten stromen.

Bedankt
 
Een titanium verwarming gaat wat minder makkelijk kapot (als in stukslaan/kapotspringen). Dat zou je een voordeel kunnen noemen. Ander voordeeltje is dat ze vaak met een externe thermostaat + sensor werken; dat is meestal betrouwbaarder qua metingen dan een ingebouwde.

Het zwakke punt van verwarmingen is het interne schakelmechanisme. Door het continu aan-en uitspringen gaat dat onderdeel slijten, met het risico dat hij op een zeker moment "vast blijft zitten" en niet meer uitschakelt...

Wat veel mensen doen is een externe temperatuurregelaar/temperatuurslot erop zetten zoals een Inkbird. Als het dan eens zou gebeuren dat een thermostaat kaduuk gaat, dan heb je nog die controller als back-up.

Kort gezegd moet je voor jezelf bepalen of je een titanium verwarming het extra geld waard vindt. Met een interne thermostaat functioneert hij min of meer hetzelfde als een normale verwarming.

Het benodigde wattage hangt o.a. af van het verschil in temperatuur tussen de omgeving en de beoogde waarde voor je bak. Hier zijn rekentools voor te vinden op het internet. :)

Als je het mij vraagt worden temperatuureisen in deze hobby wat overdreven, dus als je *ongeveer* voldoende hebt zul je geen problemen zien lijkt me.

Het is verder net wat veiliger om i.p.v. één grote verwarming, twee kleinere te nemen. Als er dan één verwarming kapot gaat, betekent dat niet gelijk dat je vissensoep krijgt. ;) Maar goed, je kunt dus ook zo'n temperatuurcontroller aanschaffen, dan is het risico al een stuk minder.
 
Bedankt.

Is deze goed genoeg (inkbird itc-308) of is de 310 stukken beter?. Wifi hoef ik niet.

Kan je op die 2 stopcontacten 2 verwarmingselement aansluiten of is er 1 stopcontact voor koeling?

Bij 2 verwarmingselementen aansluiten, werken ze dan beide gelijktijdig of maar 1 verwarmingselement?

Ik ben echt een newby op dit vlak.

Kan ik met die inkbird nog wel een verwarmingselement gebruiken met interne thermostaat?

Welke verwarmingselement(en) zijn goed is in combinatie met inkbird?

Bedankt!
 
Eerlijk gezegd weet ik maar weinig af van die Inkbirds; ik heb ze nooit gehad. (Ik heb alleen bakken zonder verwarming.) Bij deze dus een oproep aan de Inkbirders op dit forum (onder wie @janjdk bijv, als hij dit leest) om jou verder te helpen. ^^

Met de zoekfunctie kun je wellicht alvast wat topics vinden met nuttige info: https://aquaforum.nl/search/641446/?q=Inkbird&c[title_only]=1&o=date

En youtube is ook altijd handig voor een uitleg: https://m.youtube.com/results?sp=mAEA&search_query=Inkbird+how+to

👍
 
De 308 heeft een stopcontact voor verwarmen en een koeling.
De 306 heeft twee stopcontacten voor verwarmen en die gaan tegelijk aan.

Op de 306 had ik twee maal 600w samen 1200w wat tegelijk aan ging.

Ik heb dat nu verdeeld over twee maal een 308 met elk een 600w. De ene heb ik iets warmer afgesteld zodat in de regel maar 1x een 600w aan springt.
Pas als het echt nodig is omdat het plots te koud wordt springt ook de tweede 308 aan.

In mijn kweekrek heb ik op elke bak een 308 met staven van 250 tot 300w.

Ik denk dat 300w voldoende is op jouw bak omdat je niet hele hoge temperaturen nodig hebt.
 
Ik heb 2 inkbirds voor 2 heaters op 1 bak.

Persoonlijk heb ik de schego 300watt heater 2x.

Maar op jouw bak is 300w ruim zat.

Je hebt de inkbird itc 308 dat is 1 voor heater en 1 voor coolen. Kan je een aqua ventilator op aansluiten.

Kan je de graden instellen. Als je de bak bv op 25 graden wilt houden.

Kan je zeggen als ie 0.5 zakt dan gaat ie heaten tot 25 of als ie 0.5 stijgt dat ie automatisch gaat coolen naar 25graden.

Ideaal ding.
 
En ja een staaf net ingebouwde thermostaat kan ook op een inkbird.
Degene van de twee die het koudste staat zorgt er dan voor dat ie uit slaat.
Stel je zet je staaf op 27 en de inkbird op 25 dan slaat het geheel dus af bij 25 graden.
Andersom zet je de staaf op 25 en de inkbird op 27 dan blijft de inkbird stroom geven naar de staaf maar die blijft dus uit als de 25 graden is gehaald.
 
Ik ben ook toe aan vervanging voor 2 oude staafheaters van 300w (Eheim) om een aquarium van 100x100x50 op 26,5 graden te houden. Kamertemperatuur is overdag 20graden, bij koude nachten rond de 17graden aquarium staat tegen een binnenmuur.
Mijn oog viel op de "Aqua Medic Titanium Heater 300 W", als ik deze tabel mag geloven zou dit ruim voldoende watage zijn voor mijn aquarium:
200W - For aquariums up to 500 liters. And is 28 cm long.
300W - For aquariums up to 1000 liters. And is 30 cm long.
500W - For aquariums up to 1500 liters. And is 32 cm long.

Wat is jullie ervaring met deze heater, ik schrik wel van de aanbevolen aantal liters tegenover de watage. Dit lijkt een een stuk zuiniger in energie tov mijn huidige setup.

Nog ter info: ik heb reeds een Tunze 7028 temp controller dus deze zou ik graag blijven gebruiken.
 
Vermogen in kW nodig = Volume water * 4,2 * temperatuurverschil * 1/tijd in seconden (vereenvoudigde formule, houdt geen rekening met efficiency, isolatie, stenen, hout in je bak etc)
Dus bijvoorbeeld: ik wil 200 liter water in 6 uur tijd met 5 graden in temperatuur verhogen : 200 * 4,2 * 5 * 1/21600 = 200 watt
Maar je wilt niet verhogen, maar alleen de temperatuur constant houden. Dan is alles afhankelijk van de isolatie van je aquarium, de dikte van het glas, hoeveel ventilatie op je wateroppervlakte enz enz
M.a.w.: aan antwoord is niet makkelijk te geven.....
Ik handhaaf als vuistregel 0,5 watt per liter om een temperatuurverschil van 5 graden te kunnen handhaven. In jouw geval dus 0,5 * 500 * 9,5/5 = 475 Watt Dus komt aardig overeen met wat je al had.
Met 200watt zakt je temperatuur een beetje 's nachts. Is misschien ook niet zo erg trouwens.
 
Ik ben ook toe aan vervanging voor 2 oude staafheaters van 300w (Eheim) om een aquarium van 100x100x50 op 26,5 graden te houden. Kamertemperatuur is overdag 20graden, bij koude nachten rond de 17graden aquarium staat tegen een binnenmuur.
Mijn oog viel op de "Aqua Medic Titanium Heater 300 W", als ik deze tabel mag geloven zou dit ruim voldoende watage zijn voor mijn aquarium:
200W - For aquariums up to 500 liters. And is 28 cm long.
300W - For aquariums up to 1000 liters. And is 30 cm long.
500W - For aquariums up to 1500 liters. And is 32 cm long.

Wat is jullie ervaring met deze heater, ik schrik wel van de aanbevolen aantal liters tegenover de watage. Dit lijkt een een stuk zuiniger in energie tov mijn huidige setup.

Nog ter info: ik heb reeds een Tunze 7028 temp controller dus deze zou ik graag blijven gebruiken.
Ik zou als ik jou was voor Schego gaan. ik hoorde wel van aqua medic dat die wat kwetsbaarder waren.

Schego incombinatie met Inkbird dan
 

Goedkoopste wat ik zo gevonden heb.
 

Goedkoopste wat ik zo gevonden heb.
Deze heb ik een poosje terug ook gekocht (bij deze webshop) en ben er zeer tevreden over (300W, 450L, + inkbird 306A).
 
Wat is jullie ervaring met deze heater, ik schrik wel van de aanbevolen aantal liters tegenover de watage. Dit lijkt een een stuk zuiniger in energie tov mijn huidige setup.
Om een bepaalde hoeveelheid water warm te houden bij bepaalde omstandigheden heb je een vaste hoeveelheid energie nodig. Elke verwarmingselement maakt van de elektrische energie 100% warmte, dus in die zin maakt het niet uit.

Wat wel kan verschillen is de efficiëntie waarmee warmte aan het water overgedragen wordt. Een klassieke verwarmer is een verwarmingselement in een glazen buis. De warmte moet dan van het element naar de buis en van daaruit naar het water. Hoe minder goed deze geleiding is hoe meer warmte op het element blijft zitten. Hij kan zijn warmte dan dus niet kwijt. De thermostaat zit ook binnen de buis en schakelt af omdat de buis van binnen de gewenste temperatuur heeft. Hij geeft dus per saldo minder warmte af dan het element zou kunnen leveren.

Dit effect wordt minder naarmate je een fysiek grotere verwarming hebt. Je hebt dan meer oppervlak voor warmteoverdracht. Vandaar dat er dan grotere verwarmingen worden aangeraden dan strikt noodzakelijk.
De titanium producten kunnen hun warmte beter kwijt en daardoor zou het kunnen dat een kleinere ook werkt.

Maar de hoeveelheid energie uit het stopcontact blijft gelijk. Dat is gewoon een natuurwet.
 

Terug
Bovenaan