Tips voor zelfbouw aquarium meubel


W

*Willem

Guest
Hallo iedereen,

Ik zal even in het kort een verhaaltje doen:
Onlangs zijn we verhuist en in ons nieuwe huis is er een berging/schuur aanwezig.
We zijn van plan om volgend jaar in het voorjaar deze te gaan opknappen.
Daarbij komt mijn plan direct kijken, namelijk het maken van een zelfbouw aquarium.
Het idee is namelijk om een volglas 1,50 m aquarium te gaan kopen en de rest volledig zelf te gaan maken.
Wat ook een optie is dat ik een aquarium met lichtkap aanschaf maar daar kom ik zo op terug.

Ik ben namelijk zelf niet een heel erg handig iemand ( heb wel handige familieleden en vrienden ) dus kan eigenlijk alle tips en informatie goed gebruiken!
Laat ik allereerst eens een foto laten zien van wat ik ongeveer wil en hoop te bereiken :
5J4Kzuy7_nUoIe69SohId14EfFY17J5W.jpeg

5J4Kzuy7_nUoIe69SohId14EfFY17J5W.jpeg


Is het een optie mocht ik een aquarium met lichtkap kopen, ik alsnog ''ombouw'' ?

Voor de rest is het eigenlijk simpel ;
- Wat zijn geschikte materialen?
- Wat zijn geen geschikte materialen?
- Ik las dat lijmen zeer aangeraden is, klopt dat ( D4-D5 ) ?
- De verlichting zelf in elkaar knutselen wordt een erg lastig verhaal, zijn er enkele kant en klare opties voor de verlichting in de kap? Of enigszins makkelijke opties?
- Waarmee moet je precies de binnenkant van de lichtkap bewerken?
- Ik zag op enkele foto's ventilator's in de lichtkap, is dit ten alle tijden nodig?

Veel vragen, maar zonder vragen kom ik nergens natuurlijk!
Brand los :)
 
Valt me een beetje tegen qua reacties :)

Dan zelf maar even wat dingen die ik alvast op een rijtje heb gezet.
Het frame gaat namelijk bestaan uit balken van vuren hout ( werk in de bouw en daar is vaak genoeg vurenhout [badding] )
Ik ga ze schroeven en verlijmen met D3 houtlijm.
De naadjes ga ik netjes afkitten, en vervolgens gaat al het hout in de grondverf (2x-3x ) om vervolgens een wit kleurtje te krijgen ( ook 2x )

Nu zit ik alleen nog met de lichtkap, hier zit ik toch nog wel een beetje mee.
Hulp gezocht hiervoor graag!

Ps. een erg uitgebreide (foto) verslag van het maken van een lichtkap is zeer welkom!
 
Willem,

Persoonlijk zou ik voor een dergelijk formaat aquarium,niet voor vuren hout gaan.
Maar voor een stalen of rvs frame en deze bekleden met meubel platen of hout.

Wat de lichtkap betreft deze heb ik ooit kant en klaar besteld maar ik denk dat er genoeg forum leden zijn die je daar goede tips voor kunnen geven.
 
Ik weet dat een stalen frame bij deze maat de voorkeur heeft.
Maar qua prijs en mogelijkheden ben ik toch aangewezen op vuren hout.
En als het goed is moet het kunnen zolang je maar een goede constructie hebt.

En met kant en klaar bedoel je zelfbouw, of echt kant en klaar winkel ?
Bedankt voor je antwoord in ieder geval!
 
wat voor verlichting wil je?
mischien een idee om alvast vantevoren een vis bestand te gaan bedenken?

op deze maat zou ik zoiezo voor een bioloog + stalen frame gaan..
ga je potfilters gebruiken, dan kan je prima vurenhout gebruiken..

staal frame kost geen drol trouwens, en weet niet of je je bak al hebt?

mijn 125x50x60 met gecoat frame, en bioloog van 80x35x35 werd aan huis bezorgd incl alles (dus ook overloop en gat geboord) voor 330 euro aan huis..
dus als je nog geen kale bak heb besteld, kan je daar altijd over na denken.

verlichting zou ik lekker led pakken, deze bak kost geld, waarom dan niet dat kleine beetje extra uitgeven en voor led gaan?

http://www.aquariaveldhuis.nl/index.php ... =385&nop=1

jmb maakt 120 cm balken in een hoop kleuren, ik heb deze ook boven mijn zeebak gedeeltelijk, mijn trofis 120cm dichte zeebak heeft er ook 2.
ga eens ergens kijken welke kleuren jee het mooiste vind, deze kan je gewoon op de trekstrips leggen , of eventueel tegen de kap schroeven
 
@mini-fred

De reden dat ik voor hout kies is eigenlijk simpel: ik kan het hout voor niks krijgen, wellicht dat ik wat mdf platen moet halen maar de rest kan ik zo krijgen.
Daarbij wil ik gewoon gebruik maken van een filter(s).
Dus voor mij valt het stalen frame gewoonweg af.

Visbestand is nog niet helemaal compleet maar er komen in ieder geval maanvissen in.

Qua verlichting zat ik of aan gewoon t5 te denken of aan LED.
Maar dit ligt ook aan de prijs, wellicht tips? ( ook met oog op zelfbouw lichtkap )
Ik had sowieso al kant en klare TL-armaturen gezien die ook nog eens spuitwater bestendig waren.
 

Terug
Bovenaan