Tips voor vijver!


Ruudster

New member
Lid geworden
11 augustus 2023
Berichten
3
Leeftijd
41
Goedendag allemaal,

Een jaar geleden hebben wij een ander huis gekocht, bij dit huis zit ook een vijver van 11x5 meter.
De vijver ligt door de bomen grotendeels in de schaduw. Zit geen pomp in, wel zuiverende planten zo ik heb begrepen van de vorige bewoonster.
Vorig jaar in de herfst veel rommel uit de vijver gehaald en een net geplaatst tegen de bladeren. Volgens de vorige bewoonster zat er geen vis (meer) in,
wij zagen echter vrij snel 1 oranje vis (mini variant van koi, geen idee exacte naam). Dit jaar zien we ook veel andere vissen, zie afbeelding hieronder.
20230729_152750 (1).jpg
20230811_164951.jpg

Snel geteld tellen we dr een stuk of 40. Lijkt op een rietvoorn???

Aangezien ik het afgelopen jaar en komende jaar nog wel bezig ben met het renoveren van het huis heb ik dus geen tijd voor onderhoud aan de vijver.

Waar hallen de vissen hun voedsel vandaan? Zit er genoeg in het water?

Ruud
 
Jazeker. Zitten genoeg algen en dergelijke in een vijver. Dus in principe kunnen vissen, als ze zich zelf zonder onderhoud ook hebben voortgeplant, het zelf prima redden!
 
Jazeker. Zitten genoeg algen en dergelijke in een vijver. Dus in principe kunnen vissen, als ze zich zelf zonder onderhoud ook hebben voortgeplant, het zelf prima redden!
Dankje Hidde.

Ik zat er aan te denken om van die vijverkorrels te halen maar als ik daar eenmaal mee begin moet ik ook door blijven voeren denk ik?
 
En waarom ik zou voeren? Om de vissen wat naar de oppervlakte te lokken... Nu gooi ik er wel eens een klein stukje brood in.
 
Ze zijn ook ijverig bezig met het bestrijden van muggen en andere kleine beestjes die in het water vallen of daarin leven. Op zich is een redelijk formaat vijver 'self-supporting'.
 
Ik heb geen verstand van vijvers dus ga je geen tips geven maar wel een super leuke verassing dat je een stabiel draaiende vijver hebt met een 40-tal vissen. Geniet ervan!
 
De vissen zijn gewone goudvissen die over de generaties heen zijn teruggekweekt naar wildkleur. Voorns hebben een veel kleinere rugvin. Als je niet van de vissen af wil kan je hen gewoon lekker hun gang laten gaan. 11x5m is meer dan groot genoeg voor een zelfondersteunend ecosysteem waar je niet bij hoeft in te grijpen.

Wil je wél van de vissen af, dan is de boel dempen de goedkoopste oplossing. Zorg dan wel voor een goed onderkomen voor de vis, of maak deze af. De goudvis is een invasieve soort in Europa die we niet in de waterwegen willen.
 

Terug
Bovenaan