tips voor garnalenbak, filter etc?


G

Goldie83

Guest
Ik heb inmiddels mijn 6 hoekige bak binnen gekregen, en hij is groter dan verwacht! En wat een zwaar ding! Inhoud rond de 60 liter denk ik.
Nu wil ik er waarschijnlijk blue fairy's in houden of oranje rilli's..... ben er nog niet helemaal over uit.
Er zit een aquaflow 50 bij, die lijkt me veel te klein. Had in mijn aqua 30 bak een aquaflow 100....

Maar welk filter is nou het beste voor garnalen:
- een aquaflow? welke sterkte?
- een sponsfilter, hoe werkt dit precies? Met een luchtpomp? Zag ook een aquael pat mini filter, daar hoeft geloof ik geen luchtpompje bij??
- een bodemfilter?

Graag advies en ervaringen mbt het beste filter.

En dan de bodem, heb geen ph verlagende bodem nodig. Maar wat is nou een goede en mooie bodem? Liefst donker van kleur.

En hoe vaak moet een garnalenbak ververst worden en hoeveel water? Ik deed in mijn aqua 30 wekelijks ongeveer 10% en hevelde de bodem nooit af.... Moet de bodem wel afgeheveld worden? Deze bak is natuurlijk wel een stuk groter...

Alle advies en hulp is welkom.
 
Qua filtering voor garnalenbakken is een sponsfilter (werkt inderdaad op lucht) naar mijn mening de meest ideale oplossing, het nadeel van andere filters is dat ze je bak niet stabiel kunnen houden wegens te klein volume (dit is puur op mijn eigen ervaringen) en dan zou je al snel aan een grotere pomp waarin je dan ook biologisch filtermateriaal kan doen, moeten denken.
 
Renate,kan je een buitenfilter kwijt?
zitten er sparingen in de kap?
Dan anders 2 sponsfilters. 1 hoog,1 laag.
En de aquaflow er ook in. voor biologisch materiaal.
 
Goldie83 zei:
En dan de bodem, heb geen ph verlagende bodem nodig. Maar wat is nou een goede en mooie bodem? Liefst donker van kleur.
Zwart zand van de Hornbach? mooi spul!

~ Ivo
 
Ik zou inderdaad voor een sponsfilter kiezen of het xl hoekfilter van dennerle.
Zo'n fijne grijze quartz grindbodem staat altijd wel mooi in combinatie met gekleurde garnalen maar is ook persoonlijk natuurlijk wat smaak betreft.
Normaal gesproken hoef je de bodem in een garnalenbak niet schoon te maken want is een ideale voedselbron voor de garnalen,zeker voor de hele kleintjes.
De hoeveelheid van verversen is ook een beetje afhankelijk van het aantal bewoners maar met 20% zit je gemiddeld wel goed.
 
Bedankt voor jullie reacties!

Er zit een kleine uitsparing bovenaan de bak. Ik wil liever geen buitenfilter aangezien ik die niet netjes kan verstoppen. En ook bang dat de garnalen worden opgezogen.
twee sponsfilters en een aquaflow?!? Is dat niet een beetje veel? En hoe doe ik er twee sponsfilters in? Met twee luchtpompen? Heb nog nooit een luchtpomp gebruikt, dus geen verstand van... En wil de bak misschien in mijn slaapkamer, dus liefst niet teveel lawaai....

Dat hoekfilter ziet er ook wel geschikt uit, staat op veilig voor garnalen.

Zwart zand is wel mooi, maar is dat wel handig voor garnalen, volgens mij is fijn grind verstandiger?...
 
Binnenfilter, http://www.aquaplantsonline.nl/p/6485:c ... ilter-500/
Je kan, maar hoeft niet met filtermateriaal gebruiken, kan ook alleen met spons.

Buitenfilter van dennerle zijn ook goed, met spons bij de inlaat.

Fijne grind of zand, maakt niet uit,
Heb fijne grind gehad, zand doen ze ook goed op.

Wat mos en een stuk hout is meer dan genoeg
 
Voor op de slaapkamer zou ik echt zo'n hoekfilter nemen die zijn geruisloos want met een sponsfilter zou je je best weleens kunnen gaan ergeren aan het gebubbel en luchtpompje zelf.
 
@ littlebigworld dat filter ziet er ook erg goed uit! En bij de beoordeling staat geruisloos! En misschien domme vraag, maar dat is gewoon een kant en klare pomp, heb ik dus geen luchtpompje voor nodig toch? Deze heeft een hogere capaciteit als het hoekfilter.... en het is best een flinke bak.

Bodem maakt dus niet zoveel uit, wordt in ieder geval donker. Mosbal heb ik nog in mijn grote bak, dan nog klein stukje hout, mos en paar plantjes en klaar!

Maar duurt nog wel even. Zit vanwege vakantie nog een week in mijn ouders huis, dus het opstarten duurt nog een tijdje voor ik ermee begin.

Alweer dank!
 
Klopt, geen extra luchtpomp nodig.
Alleen filter met spons is het slechts 14cm lang.
En veel power voor zo een kleine pompje
 
en de keramieken pijpjes zorgen weer voor een goede bacteriecultuur. Denk dat dat em gaat worden!
 
Hoeveel grind zou ik nodig hebben? Een zak van 5 kg of 10 kg? Voor het gemak laten we zeggen dat de bodem een cirkel is van 40cm......

Filter is besteld!
 
5 kg moet genoeg zijn.

Heb je dat turbofilter besteld?
 
ja idd dat lijkt me een perfect filter! Ok� dus 5 kg, denk dat het zwart afgerond grind wordt van dennerle kristal.... of toch zand? sansibar zwart? Wat is beter?
 
Voor een garnalenbakje maakt het niks uit dus kies wat je het mooiste vindt om zelf naar te kijken.
 
Als je voor grind gaat neem dan wel de afgeronde korrel.
Garnalen vinden het gewone ( scherpe) grind niet zo fijn.
En de hoeveelheid grind/zand hangt er vanaf of je planten IN de bodem wilt planten.
Heb je alleen maar een stuk hout en daar mossen op of mossen op gaasjes hoeft de dikte van de bodem niet zoveel te zijn.
 
Ik wil er wel een aantal planten in, het is een vrij grote bak, denk dat het anders erg kaal gaat lijken.
Het wordt dus afgerond zwart grind of zwart zand, ik zal de prijzen eens vergelijken laat ik het daar van af hangen.

Kijk net even bij jou bakje, en daar staan ook niet veel planten in en lijkt toch mooi! Ik dacht dat garnalen graag planten hadden om in te schuilen of is dit alleen nodig als er ook vissen in komen (gebeurt niet).

Misschien hou ik het dan wel gewoon bij hout en mos...... ik zal er nog eens over nadenken.
 
Ik heb mijn garnalenbal als volgt:

54 liter bak met een dubbel sponsfilter / zand op de bodem met wat torenslakjes die boel luchtig en open houden / 3 stukken hout / achterwand begroeid met .... naam kwijt ...

Gaat al jaren prima temp = 22 graden
 
Bedankt! Die torenslakjes zijn ook een goed idee voor de bodem. Ik denk dat ik voor het zwarte zand van de hornbach ga. Zal ook op zoek naar een mooi stuk hout.
 
Als je bij 3 stukjes hout hebt die wa grillig zijn kun je ze ook stapelen / op een hoopje gooien.
 
Martin vd V zei:
Ik heb mijn garnalenbal als volgt:

54 liter bak met een dubbel sponsfilter / zand op de bodem met wat torenslakjes die boel luchtig en open houden / 3 stukken hout / achterwand begroeid met .... naam kwijt ...

Gaat al jaren prima temp = 22 graden

Hahaha naam kwijt! je hebt ook geen album? anubias, mos, javavaren, bolbitus heudeloti?
 
inmiddels het zwarte colorsand van de hornbach gekocht. Alleen nu nog overwegen of is deze bak ga gebruiken of toch een andere ivm de krassen..... BALEN!!
 
Ja die heb ik ook besteld...
 
Ben je er al uit wat je precies gaat doen of heb je het bakje al ingericht?
 
nee nog steeds een beetje aan het twijfelen, vind het model echt super leuk. Ben pas volgende week weer in mijn eigen huis dus kan dan pas beginnen met inrichten, snuffel ook nog een beetje op marktplaats... of er nog zo'n soort bak te vinden is....
 
Ok op die manier,ja is lastig maar je kent jezelf het beste! ;)
Ik weet van mezelf dat ik me er elke keer aan zal gaan ergeren bv want je zit er toch met je neus steeds bovenop,zou anders zijn als je er alleen maar van een afstandje naar kijkt want dan zal het niet zo opvallen.
 
heb de bak wel op marktplaats gezet, vandaag voor 15 euro. Heb ik wel 10 euro verlies maar ok�. Denk ook dat ik me er aan ga irriteren.

Zit ook te twijfelen of ik niet gewoon een hele nieuwe bak zal kopen, aqua 65 oid....
 
Niet te snel happen wie weet wordt er nog hoger geboden!
Is wel heel mooi een nieuwe bak,tja lastig allemaal ;)
 
Hmm ik zie een aqua 40 wit, nieuw voor 56 euro. Dat is ook nog wel mooi!
 
VaN SUPERFISH, ik dacht dat een aqua 40, 40 liter was maar dat is dus helemaal niet zo.....
Ja die 60cm bakken zijn niet zo duur, maar ik wil liever een wat compacter model en dus geen 60cm.


een 6 hoekige bak: maten 33x28x43 is toch meer dan 20 liter (dat bakje van petsplace)
 
Klopt een aqua40 is net iets meer dan de helft aan liters maar een witte kende ik nog niet trouwens.
Ik krijg morgen als het goed is een aqua30 expert van superfish binnen en zit tegen de 40 liter aan,met led verlichting.
Is wel gewoon vierkant maar ziet er wel heel mooi strak uit met de lage kap vind ik.
 

Terug
Bovenaan