Tips tav pvc leidingwerk met potfilters


Ik heb witlof doorvoeren gebruikt die lijm je niet.
De buizen van de pompen terug de de bak in zijn wel verlijmd, alleen het laatste stuk niet zodat ik die kan bewegen
Ik bedoel ook idd de buiZen terug de bak in. Op de doorvoer komt in de bak een buis omhoog… dus onder water. Lijm ik die ook of maakt dat niks uit?
 
Maakt denk ik niks uit.
Als ie los schiet gaat ie drijven maar je filter is niet krachtig genoeg voor een waterballet
 
Nog een laatste vraag. Morgen ga ik m'n pvc halen, hoop deze week al keer te spoelen.

Onder de bak krijg ik links en rechts 2 pijpen elk met kraan om toevoer naar filter af te sluiten. Ik wil ook aftappunt en aanvoer punt maken via het pvc. Ik denk erover om op elke pijp een kraan te zetten zodat elke pijp op enig moment keer door gespoeld kan worden tijdens verversen. Wat denken jullie handig of niet?
 
Dubbel check voor ik ga lijmen.

Ik heb deze doorvoer:

711152.jpg


Onder de bak deze erop gedraaid zodat ik eea nog los kan koppelen, zitten twee afsluitrubbers in:

718546.jpg


Onder de bak zit dat zo:

IMG_8802.jpg


vanaf daar is het plan te gaan verlijmen. Volgens de winkel waterdicht. Wat is jullie mening?
 
Dubbel check voor ik ga lijmen.

Ik heb deze doorvoer:

Bekijk bijlage 333996

Onder de bak deze erop gedraaid zodat ik eea nog los kan koppelen, zitten twee afsluitrubbers in:

Bekijk bijlage 333997

Onder de bak zit dat zo:

Bekijk bijlage 333998

vanaf daar is het plan te gaan verlijmen. Volgens de winkel waterdicht. Wat is jullie mening?

Kan je de doorvoer er op die manier nog wel uitkrijgen indien nodig? oftwel past die koppeling door het gat van de doorvoer?
 
Kan je de doorvoer er op die manier nog wel uitkrijgen indien nodig? oftwel past die koppeling door het gat van de doorvoer?

Op de doorvoer zit een draaikoppeling, vanaf daar ga ik lijmen. Dus als het waterdicht zou moeten zijn ( die draaiverbinding) dan kan ik alles loskoppelen en de doorvoer verwijderen....
 
Op de doorvoer zit een draaikoppeling, vanaf daar ga ik lijmen. Dus als het waterdicht zou moeten zijn ( die draaiverbinding) dan kan ik alles loskoppelen en de doorvoer verwijderen....
De schroefdraad aan de onderzijde is voor zover ik weet niet bedoeld om een verloop op te schroeven. Heb dit ergens gelezen, maar weet zo even niet meer waar.
 
Waarom lijm je de buis niet in de doorvoer?
Zo heel duur zijn die nou ook weer niet mocht je het ooit op een dag anders willen doen
 
De schroefdraad aan de onderzijde is voor zover ik weet niet bedoeld om een verloop op te schroeven. Heb dit ergens gelezen, maar weet zo even niet meer waar.

Ok dat moet ik niet gaan testen dan ... lijmen dus.
 
Waarom lijm je de buis niet in de doorvoer?
Zo heel duur zijn die nou ook weer niet mocht je het ooit op een dag anders willen doen

Mja ga ik doen. Ik dacht als ik moet verhuizen dan kan ik het makkelijker los halen. Ik heb kranen met 1 wartel dus heb het stuk onder de wartel in een stuk nodig... Maar dan hoef ik dus alleen de doorvoeren te vervangen mocht het zover komen..... :d
 
Mja ga ik doen. Ik dacht als ik moet verhuizen dan kan ik het makkelijker los halen. Ik heb kranen met 1 wartel dus heb het stuk onder de wartel in een stuk nodig... Maar dan hoef ik dus alleen de doorvoeren te vervangen mocht het zover komen..... :d
Als je een stukje buis van 3-4 cm minimaal overlaat tussen je doorvoer en eerste hulpstuk (bocht, T, kraan etc) kan je daar altijd weer een nieuw stuk aan lijmen
 
Als je een stukje buis van 3-4 cm minimaal overlaat tussen je doorvoer en eerste hulpstuk (bocht, T, kraan etc) kan je daar altijd weer een nieuw stuk aan lijmen
Goeie... Zo wordt het dan ongeveer. Genoeg ruimte om nog een keer te lijmen... 👍

IMG_8803.jpg
 
Ziet er netjes uit:) zou eerst alles plaatsen, nadenken of alles klopt, dan alles herschikken, nog een keer nadenken en dan verlijmen....spreek uit eigen ervaring;)
 
Ziet er netjes uit:) zou eerst alles plaatsen, nadenken of alles klopt, dan alles herschikken, nog een keer nadenken en dan verlijmen....spreek uit eigen ervaring;)
Goeie tip.... Wilde vanavond verlijmen..... maar wijselijk doe ik dat morgen of overmorgen 😬
 
Ok de laatste hoop ik in dit topic, dan over naar het fotoalbum. Zo wordt het....

Links ( tappunt op instroom voor vuilwater afvoer):

IMG_8804.jpg


Rechts ( tappunt op instroom voor schoonwater toevoer):

IMG_8805.jpg


In de knietjes komen de tules voor aansluiten vd filterslang.

Dank voor jullie hulp 🙏
 
Net een test gedaan... Helaas lekt een vd doorvoeren.. Lijmverbindingen lijken allemaal in orde. Doorvoer is dus er dus zo een:
711152.jpg


Wat kan dat zijn? Wat vuil? Net alles leeggehaald en weer vast gedraaid. Nu durf ik hem niet te vullen haha... Iemand een idee nog?
 
100% een vuiltje.
Iets als een korrel zand kan al lekken veroorzaken
 
Yup, ff goed schoonmaken en alles ff nalopen op vuil of dingetjes
 
Yup, ff goed schoonmaken en alles ff nalopen op vuil of dingetjes
Thnks... Was er maar een andere manier om te testen of het verholpen is zonder eerst de bak een deel te vullen... Veul water is dat ;)....
 
Ivm lekkende doorvoer.
Bak is nu leeg op een restantje/ plasje na. Doorvoer is nog nat en komt nog vocht onder door lijkt het. Moet het geheel altijd droog geplaatst worden? Ik zie geen vuil meer iig... dus dan zou het goed moeten zijn toch?
 
Ik heb de mijne wel helemaal gedroogd voor de montage
hm ok, vocht betekend lekken waarschijnlijk ? Dan zal ik nog paar dagen moeten wachten voor volgende test... Vocht krijg ik niet makkelijk weg, zit onder styrodur plaat ...:br:
 
Ff met de föhn aan de gang :p

Maar of het MOET weet ik niet, ik heb het wel gedaan
 
Rubber ring moet in het aquarium (natte kant) en de witte ring buiten het aquarium (droge kant).

En heel belangrijk! Niet te vast aandraaien. Dan pers je de rubber ring eruit. En gaat dan lekken.
 
Rubber ring moet in het aquarium (natte kant) en de witte ring buiten het aquarium (droge kant).

En heel belangrijk! Niet te vast aandraaien. Dan pers je de rubber ring eruit. En gaat dan lekken.
Thnks. De ringen idd zo geplaatst…
Aandraaien zal ik op letten ook…
Op hoop van zegen straks maar eens proberen weer…
 
Goed.. watertest 2 inmiddels.... Nu een kleine laag water. Was net een enkele druppel. Na wat voorzichtig aandraaien lijkt het nu niet meer te druppen....
Staat nu aan laagje in ( zie foto)... Zou meer water du smeer druk verschil gaan maken voor de test?


unnamed.jpg
 
Ik heb zelf altijd de doorvoer iets aan moeten draaien met een waterpomptang om m waterdicht te krijgen, handvast is bij mij net niet voldoende.
 
Ik heb zelf altijd de doorvoer iets aan moeten draaien met een waterpomptang om m waterdicht te krijgen, handvast is bij mij net niet voldoende.
na mn aandraai actie lijkt het nu niet meer te druppen... Maar wat water erbij en kijken of dat lukt :D
 
Idem.
Ook 1x de fout gemaakt vaseline ertussen te stoppen xD
Nou hier ist ook steeds beetje aandraaien... Komt nog minuscuul wat water langs de schroefdraad... balen! En wat me dan toch bezighoudt is, waarom de andere3 doorvoeren dan gewoon lekker droog blijven ...
 
Laatst bewerkt:
Na wat gedraai aan de doorvoer lijkt ie nu droog. Aquarium volledig gevuld..... Nu maar nachtje laten staan...

unnamed (1).jpg
 

Terug
Bovenaan