Tips tav pvc leidingwerk met potfilters


Tirroj

Well-known member
Lid geworden
9 oktober 2021
Berichten
295
Leeftijd
45
Hoi allemaal,

Volgende week komt mijn 200*60*60 cm. Een mooi formaat aquarium. Ik zal t.z.t. een volg topic openen van de opbouw. Nu even een vraag over het leidingwerk.

Ik ga werken met eerst 1 potfilter ( biomaster 850 thermo). Later zal ik een tweede bijplaatsen ( later om de kosten te spreiden). Ik kies nu bewust niet voor een bioloog, wellicht komt dat in later stadium nog eens.
Ik wil e.e.a. zo makkelijk mogelijk maken en het leidingwerk aanleggen d.m.v. druk pvc. Ook de waterwissel wil ik graag via deze leidingen doen. Hierover ontvang ik graag tips. Ik heb een foro gemaakt van een schets zoals ik het in gedachten heb.

Het plan, zie ook foto:

- In de bodem van de bak zitten uitvoeren. Deze wil ik gebruiken voor de invoer van de pomp, de aanzuig dus. Op die manier heb ik dicht bij de bodem uiteindelijk 2 aanzuigpunten;
- ik laat de uitstroom van elke filter aan tegenovergestelde zijde de bak inkomen. Ik kies voor 2 aparte leidingen zodat er geen problemen ontstaan omdat een van de filters leeg getrokken wordt;
- Ik maak aan elke kant een aftap ( A) en inloop ( I ) punt tbv waterwissel. Aan twee kanten omdat leidingwerk dan afwisselend doorgepompt wordt tijdens de waterwissel. Deze punten zullen voor het filter komen, zodat de filter niet belast wordt. Hiervoor zal ik voldoende kranen plaatsen. Bij de aftap en inloop denk ik aan gardena punten zodat ik de slang er makkelijk op klik.

Vragen die ik nu heb:

- welke maat leiding adviseren jullie. 16/22 mm? Dit is ook de maat van het filter. Is groter mogelijk i.v.m. snellere afvoer van het water? Of is dit niet wenselijk;
- Geen knietjes i.v.m. mogelijk vuil en gevaar op verstopping;
-

Graag ontvang ik jullie tips en aandachtspuntjes. Zodat ik uiteindelijk een zo goed mogelijk werkend leidingwerk heb onder mijn bak :). Zie hieronder een schets van het plan tot zover.

IMG_8740.jpg
 
@biljoenblik heeft er een mooi bouwverslag van in z’n foto album.
Dacht dat @Fozzy ook een mooie verzameling foto’s had van zijn creatie.

Zou gaan voor buis 25 en idd overal bochten of 45 graden knie
 
Thnks @tuinkabouter.

Waarom raad je buis 25 aan? En wat maakt dat 16/22 niet handig zou zijn? :S
 
Pvc word genoteerd in buitendiameter.
Buis 25 komt qua diameter het dichtste bij en is het meeste voor te krijgen.
Buis 20 word alweer schaarser
 
Bij gebruik van buis 25mm maken die 90 graden knietjes ook niet veel meer uit.
Die buis heeft genoeg overcapaciteit voor een potfilter.

Ik zou je nog maar een goed gaan inlezen over de biomaster 600 en 850. Zowel NL als internationale topics.

Deze filters hebben veel problemen als je er andere vullingen in stopt.
De standaard spons remt zoveel, dat het filter geen problemen geeft.
Maar als je de spons vervangt door siporax, biohome oid. Dan neemt de doorstroming erg toe, dat deze lucht gaat trekken door de afdichtingen.
De pomp is te krachtig voor het interne leidingwerk van het filter zelf.

Dat komt omdat Oase voor de hele reeks dezelfde leidingen gebruikt.
Dus het water van de 250 en de 850 moet door hetzelfde gaatje.

Laatst heel gesprek met de eigenaar van mijn lfs gehad.
Mijn filter is naar het laboratorium van Oase gestuurd.
En daar zijn bovenstaande bevindingen bevestigd.
Hij vertelde mij ook, dat hij inmiddels een hoop 600 en 850 filters terug heeft gekregen van klanten.

Off topic. De verlichtings controller van Oase schijnt ook een bug te hebben.
Licht gaat knipperen. Moet je deze resetten na een maand.
 
Ik zou je nog maar een goed gaan inlezen over de biomaster 600 en 850. Zowel NL als internationale topics.
Heb ik gedaan. Ik gok er voor het eerste filter maar op. Tweede filter kan ik altijd nog van ander merk kiezen.

Krijg je met 25 mm wel een beetje stroming?
 
Pvc word genoteerd in buitendiameter.
Buis 25 komt qua diameter het dichtste bij en is het meeste voor te krijgen.
Buis 20 word alweer schaarser
Ah helder. Dank je.
 
Heb ik gedaan. Ik gok er voor het eerste filter maar op. Tweede filter kan ik altijd nog van ander merk kiezen.

Krijg je met 25 mm wel een beetje stroming?
Met buis 25 krijg je geen restrictie of verstopping.
De uitstroom in de bak heb ik verdeeld over 2x 20mm met daarin een verloop naar 16mm.
Dat geeft wat meer kracht.
Heb er nu 2x breedstraal opgezet.

25 mm buis zorgt ervoor dat je knietjes kunt gebruiken zonder teveel weerstand te geven.
Ook kan er wat aanslag in de buizen komen, zonder dat dit negatief werkt op de stroming.
 
Met buis 25 krijg je geen restrictie of verstopping.
De uitstroom in de bak heb ik verdeeld over 2x 20mm met daarin een verloop naar 16mm.
Dat geeft wat meer kracht.
Heb er nu 2x breedstraal opgezet.

25 mm buis zorgt ervoor dat je knietjes kunt gebruiken zonder teveel weerstand te geven.
Ook kan er wat aanslag in de buizen komen, zonder dat dit negatief werkt op de stroming.
Ah top. Dus hij verloopt bij binnenkomst in je bak naar 20 en dan nog naar 16? Ik zal je topic ff doorspitten haha. Kan ik mee een beeld vormen.

Wat denk jij over de aanzuig en instroom tegenovergesteld plaatsen tbv extra circulatie in de bak?
 
Ah top. Dus hij verloopt bij binnenkomst in je bak naar 20 en dan nog naar 16? Ik zal je topic ff doorspitten haha. Kan ik mee een beeld vormen.

Wat denk jij over de aanzuig en instroom tegenovergesteld plaatsen tbv extra circulatie in de bak?
2 delig.

Je krijgt natuurlijk wel een menging van de 2 helften.

Maar aan de andere kant. Als alle neuzen dezelfde kant op staan. Loopt het ook beter.

Ik denk dat ikzelf 1 aanzuigpunt zou maken, en 2 uitstroompunten. Die dezelfde kant op gaan.

Of een spraybar over de lengte van de achterkant. Maar dat vind ikzelf niet mooi. Maar werkt wel goed zeggen ze.
 
Ik denk dat ikzelf 1 aanzuigpunt zou maken, en 2 uitstroompunten. Die dezelfde kant op gaan.

Met 2 filters een aanzuigpunt? Of per filter 1?
 
Met 2 filters een aanzuigpunt? Of per filter 1?
Een aanzuig. Is ook mooier.
Maar misschien zijn 2 zware filters iets teveel voor 1 buis.
De grootste Eheim heeft ook 2 aanzuigpunten…
Zal denk ik ook niet echt heel veel verschil maken. Maar voor de beste stroming is het beter om op 1 punt aan te zuigen
Water moet dan door heel de bak.
 
Een aanzuig. Is ook mooier.
Maar misschien zijn 2 zware filters iets teveel voor 1 buis.
De grootste Eheim heeft ook 2 aanzuigpunten…
Zal denk ik ook niet echt heel veel verschil maken. Maar voor de beste stroming is het beter om op 1 punt aan te zuigen
Water moet dan door heel de bak.

Eens maar met twee potten is een aanzuig wat lastiger. Er zitten doorvoeren in de bodem. Daar wil ik de aanzuigkorfen op plaatsen zeg maar. Dan zie je ze dus niet in de bak, als het goed is....
 
Eens maar met twee potten is een aanzuig wat lastiger. Er zitten doorvoeren in de bodem. Daar wil ik de aanzuigkorfen op plaatsen zeg maar. Dan zie je ze dus niet in de bak, als het goed is....
Hoe groot zijn je doorvoeren?
 
Op buis 32 kan je denk ik wel 2 pot filters kwijt kan
 
Op buis 32 kan je denk ik wel 2 pot filters kwijt kan
Dus dan zou je theoretisch 2 filters op 1 uitstroom kunnen zetten? Filters moeten dan wel zelfde capaciteit hebben lijkt me?

2 aparte leiding netwerken is dat niet veiliger?
 
Uitstroom zou ik ieder filter z’n eigen buis geven, instroom is niet zo’n probleem
 
Uitstroom zou ik ieder filter z’n eigen buis geven, instroom is niet zo’n probleem
Ik denk dat ik voor elke pomp een aparte leiding maak voor zowel uit - als instroom. Lijkt me meest veilig. Zeker ook omdat de tweede filter pas later komt.

Nog tips voor de afvoer van t water? Zelfde maat buis?
Welke kranen zijn t meest gangbaar?
 
Zelfde als je filters, ga je (veel) groter loopt je aquarium ook met een noodvaart leeg.
Ben je wel lekker snel klaar, maar niet handig als je de wissel gebruikt om vuil af te voeren wat je tussen je planten enzo uit wappert
 
Zelfde als je filters, ga je (veel) groter loopt je aquarium ook met een noodvaart leeg.
Ben je wel lekker snel klaar, maar niet handig als je de wissel gebruikt om vuil af te voeren wat je tussen je planten enzo uit wappert
Goeie haha. Te snel is niet goed :cool:.

25 mm buis dus. Of 32 als t 1 instroom wordt...
ik vind t maar lastig bepalen wat dan t beste is qua stroming etc haha. Ach ja ga t maar gewoon ervaren :)
 
Toch nog een vraag mensen.

Ik twijfel tussen beide filters op een leiding aan te sluiten of dus voor elke filter aparte aanzuig en invoer... Wat is het handigst en ook het best voor de filtering volgens jullie?
 
Ik heb 2 filters op 2 aanzuig en, nu op 2 uitstroom beide in de hoek links en rechts in de bak.
heb een tijdje 1 uitstroombuis over de lengte achterin gehad met 3 uitstroompunten, en ook een tijdje een spraybar. Maar die vondt ik te opvallend in beeld.
 
Ik heb 2 filters op 2 aanzuig en, nu op 2 uitstroom beide in de hoek links en rechts in de bak.
heb een tijdje 1 uitstroombuis over de lengte achterin gehad met 3 uitstroompunten, en ook een tijdje een spraybar. Maar die vondt ik te opvallend in beeld.
Daar neig ik ook naar. Op 2 meter lijkt me dat ook het meest effectief, volgens mij benut ik dan de filters het beste...
Overigens toffe bak heb je :D
 
Toch nog een vraagje mensen, dubbelcheck.

Wat denken jullie wat beter is voor circulatie… ene pomp links aan zuigen en rechts invoeren? De andere tegenovergestelde… of de ene pomp aanzuig en invoer links en de andere rechts?
 
Goed, mijn bak is geleverd ( topic aangemaakt in fotoalbum). Hierboven uitgebreid een plan ebschreven en gefinetuned met jullie tips.

Nu blijkt de bak aan elke zijde 2 bodemdoorvoeren te hebben, zie foto:

IMG_8777.jpg


Nu moet het plan dus even anders. Twee filters blijft hetzelfde. Ik denk er nu over om aan elke kant een invoer en uitvoer te maken. Dus in de bak een buis omhoog en daar laten uitstromen met beweegbare knietjes zodat de stroming gestuurd kan worden. Onder in de kast eea aanleggen met PVC en kranen. Wat denken jullie? Andere ideeën?
 
Oh zal je topic ff doorspitten… staan vast foto’s van?
Erg handig idd…

Nog vraagje, de pvc buis die als opvoer in aquarium komt, lijm je die gewoon op de doorvoer of mag dat niet ivm giftige stoffen van de lijm?
 
Erg handig idd…

Nog vraagje, de pvc buis die als opvoer in aquarium komt, lijm je die gewoon op de doorvoer of mag dat niet ivm giftige stoffen van de lijm?
Ik heb witlof doorvoeren gebruikt die lijm je niet.
De buizen van de pompen terug de de bak in zijn wel verlijmd, alleen het laatste stuk niet zodat ik die kan bewegen
 

Terug
Bovenaan