Tips over het vangen van algeneters


B

beginner124

Guest
ik zou een paar algeneters gan het ene aquarium naar het andre willen zetten, makkelijk genoeg dacht ik, niet dus. Die dinge zijn ongelofelijk snel!
Hebben jullie eventueel tips over hoe je deze het makkelijkst vangt in een gezelschapaquarium vol planten en andere vissen?
 
Over wat voor algeneter gaat het?
 
Ik denk dat je doelt op corydoras, worden vaak onterecht als algeneter verkocht. Corydoras eten namelijk helemaal geen algen en ze zijn inderdaad best behendig!

Wat al helpt is de bak goed leeg laten lopen. En mijn ervaring is dat des te groter het net des te makkelijker. Afhankelijk van de afmetingen van je bak natuurlijk.
 
Voor Corydoras werkt dit uitmuntend. Zeker met wat diepvriesvoer erin zwemmen ze er gretig in.


 
met algeneter kan van alles bedoeld worden.

corydora, L nummers, oto´s, synodontis en ga zo maar door :D

maar als je 90% water eruit haalt moet het te doen zijn.
 
Voor Corydoras werkt dit uitmuntend. Zeker met wat diepvriesvoer erin zwemmen ze er gretig in.



Dit ga ik binnenkort ook nodig hebben in mijn vol beplante bak want de 4 goldstripe's moet ik er uit vangen en de 2 Betta vrouwtjes plus paar andere vissen die ik verkoop.
 
Betreft een siamese algeneter.
Dan vrees ik dat er weinig op zit en je de bak ver moet leeg trekken maar je zou het eens eerst met de vangklok kunnen proberen. Alleen zul je dan ook evt andere vissen vangen en zeker Cory's als je die hebt.

Kiep de vangklok dan leeg in een rechthoekige of vierkante bak, in een klein volume water zonder planten kun je hem makkelijker vangen en de andere vissen zet je dan weer gewoon terug. De bak wel vullen met aquariumwater.
 
Siamese algeneter wil ik ook graag aan mijn bestand toe voegen maar word door vele afgeraden,weet iemand de nadelen van dit diertje ? of dier want worden best wel groot.
 
Hangt naar het schijnt ook af van de soort. Er worden namelijk 2 soorten erkocht als Siamese algeneter:
Crossocheilus oblongus en Gyrinocheilus aymonier

Met de Gyrinocheilus aymonier heb ik zelf de ervaring dat deze andere vissen lastigvallen/aanvallen als ze groter worden. Verder is in beide gevallen de grootte inderdaad een belangrijk feit.

Edit.
Naar wat ik lees zouden beide soorten zich graag vastplakken aan vissen om van de slijmhuid te eten.
 
Leg twee korrels zout aan elke kant van de staart... Nee, dat is flauw. Wen ze aan een netje dat je wat langer in je bak laat hangen. Vaak blijkt dat je daarna, wanneer de vis in de buurt van het netje zwemt met een snelle beweging de vis wel vangt. Dit werkt bij mij altijd goed. Bovendien is het voor de overige bewoners wel zo fijn dat er niet langdurig heen en weer gewapperd wordt.
 
Leg twee korrels zout aan elke kant van de staart... Nee, dat is flauw. Wen ze aan een netje dat je wat langer in je bak laat hangen. Vaak blijkt dat je daarna, wanneer de vis in de buurt van het netje zwemt met een snelle beweging de vis wel vangt. Dit werkt bij mij altijd goed. Bovendien is het voor de overige bewoners wel zo fijn dat er niet langdurig heen en weer gewapperd wordt.
Ik heb 5 schepnetjes van klein naar groot dus als ik die er allemaal in hang dan moet het zeker lukken.
 
Ik maak nog wel eens gebruik van 2 netjes, de ene (grotere) hou je stil op de bodem, en met de andere (kleiner) drijf je de vissen in het stilstaande netje.
 
Ik maak nog wel eens gebruik van 2 netjes, de ene (grotere) hou je stil op de bodem, en met de andere (kleiner) drijf je de vissen in het stilstaande netje.
Als het trage zwemmers zijn dan lukt dat wel goed maar de snelle zwemmers die heel de bak door klieven das een ander verhaal en dan zal zo'n plastieken fles wel best zijn denk ik.
 

Terug
Bovenaan