Tijgerlotus sterft af - nieuwe knol?


C

Coos

Guest
Hallo mensen,

Sinds enkele weken gaan er steeds meer bladeren dood van mijn rode tijgerlotus. Het begint met een deel van het blad, en na een paar dagen de stengel die hele maal slap wordt - zie foto:
811385_0_82_160412__afstervende_tijgerlotus.jpg


Zo onderhand houd ik bijna geen blaadjes meer over.
Sinds enkele maanden heeft deze lotus geen knol meer trouwens, die liet toen los. En nu viel mij vandaag op dat de plant onderaan een donkere bruine kleur heeft, wat me doet denken aan een knol:
893744_0_82_160412__tijgerlotus_nieuwe_knol.jpg


Zou dit een nieuwe knol kunnen zijn?
En is dit hoe dit proces normaal verloopt?

Hoor het graag!


PS. Hoe kun je een staande foto ook op die manier in het forum weer geven? De foto die ik heb ge�pload had ik van te voren in Windows al gedraaid, maar dat heeft zo te zien niets uitgehaald...
 
Of dit een knol is weet ik niet. De mijne heeft ook de knol verloren zeg maar maar de plant groeide toch wel door en maakte ook kleine nieuwe planten aan op de n duur.
Heb je ook wat voeding in de bodem en bemest je verder voldoende?
 
Je hebt dezelfde bodem als ik, daar kan het al niet aan liggen :)

Wat voor aquarium heb je ? Welke verlichting zit er in ? Wat zijn je waterwaardes en temperatuur ? Voeg je co2 en andere plantenbemesting toe ?
 
Staat de plant wel voldoende in het licht??
 
Ik was in eerste instantie idd bang dat het aan gebrek aan voeding lag omdat het al even geleden was dat ik wat in de bodem had gestopt. Dus heb ik begin vorige week snel wat nieuwe klei bolletjes gekocht, gemaakt en erbij gestoken.Maar nu zag ik vandaag dus deze bruinige onderkant, vandaar mijn vraag.

Waterwaarden zijn ok.
Wel is de temperatuur 19 a 20 graden, vanwege de winterperiode. Weet niet of dat een probleem kan zijn?
 
jessicapilon zei:
Staat de plant wel voldoende in het licht??
Wat is voldoende? Hij krijgt de laatste weken wel iets minder licht ivm de Hygroryza aristata die daar nu schuin boven groeit...
Ook heb ik niet heel veel licht: 2x T8 38watt.
Maar mijn Ludwigia glandulosa, wat mij toch een moeilijker plantje lijkt, staat er naast en groeit redelijk tot goed. Al moet ik toegeven dat enkele stekken daarvan ook wat vreemd gedrag vertonen; de toppen van enkele stengels groeien niet meer goed/ blijven klein, en die stengels maken zijscheuten aan. Maar of dit met elkaar te maken heeft...?
 
jessicapilon zei:
http://www.aquarium-planten.com/shop/5/voor-midden-beplanting/14/rode-tijgerlotus/1297

Hier hebben ze het over 22-25 graden en ik heb hem op rond de 23 graden.
Of het kouder kan weet ik niet uit eigen ervaring dus.

Ik vraag me daarom ook af of de lage temperatuur misschien een oorzaak is dat hij een knol gaat aanmaken, maar heb geen idee hoe dat normaal gesproken gaat.

Hoe gaat dat bij jou?
 
Ik heb het hier wat warmer in de bakken dus over de lage temp kan ik weinig zeggen.
 
jessicapilon zei:
Ik heb het hier wat warmer in de bakken dus over de lage temp kan ik weinig zeggen.
Ik bedoel: maakt hij bij jou ook nieuwe knol(len) aan?
Hoe maakt hij nieuwe plantjes aan?
 
Een tijgerlotus groeit het best bij een temperatuur zo tussen de 22 en 28 graden. Bij jou is het dus nogal koud.
Verder valt jet mij op dat je knol helemaal in de bodem zit. Als je een tijgerlotus nieuw plant moet je de knol half boven de grond houden. Belangrijk ook nog; de plant "doet" het wel in hard water maar prefereert toch wat zachter water. 't Ja, en wat meer licht wordt ook gevraagd. Een tijgerlotus vormt nieuwe plantjes aan uitlopers. Daarvoor moet de moederplant wel eerst stevig wortelen.


Groet,
Ben.
 
Dat is wellicht geen knol Ben want die is losgeraakt kun je lezen ;).
 
jessicapilon zei:
Dat is wellicht geen knol Ben want die is losgeraakt kun je lezen ;).


Sorry, mijn fout!

Dan is natuurlijk de vraag of de plant al wortels heeft!
Een tijgerlotus leeft nl. aanvankelijk op het knolletje, bij de Lfs kunnen ze daarom de plantjes laten drijven en zitten ze niet in potjes. Als dat knolletje los is geraakt terwijl de lotus zich nog niet heeft kunnen wortelen begrijp ik dit probleem wel. Raadzaam is dan om gewoon af te wachten. Vaak sterven de bladeren af maar laat alles zitten mogelijkerwijs, zeker is dit niet, loopt de lotus toch nog uit.


Groet,
Ben.
 
De plant had/heeft zeker wel wortels, hij heeft het een tijd lang heel goed gedaan, ook zonder knol. Dat die knol is los geraakt is al weer 5 maanden geleden, dus als dat het probleem was, had ik vast eerder problemen gehad lijkt mij. De plant heb ik nu zo'n 9 maanden.
 
Ik denk dat hij te diep in de grond staat , trek hem iets omhoog zodat je net het begin van de wortels ziet

Groet John
 
Moet zeggen zeggen dat de mijne zonder knol zeker zo diep staat en ik heb daar geen problemen mee.
Weet wel dat de knol zelf wel anders problemen kan geven.
 
jessicapilon zei:
Moet zeggen zeggen dat de mijne zonder knol zeker zo diep staat en ik heb daar geen problemen mee.
Weet wel dat de knol zelf wel anders problemen kan geven.

Bij hem doet de tijgerlotus het slecht , dan moet je wat gaan proberen .
Daarom denk ik dat hij te diep staat .

Groet John
 
Proberen kan altijd natuurlijk ;).
Ik denk zelf eerder aan een lichttekort.
 
Die van mij staat midden-achteraan rechts met 2x T5 54 Watt verlichting die 9 uur per dag brandt, een temperatuur die fluctueert tussen de 23�C en 24,5�C, nu de laatste week met die warmere dagen is dat 23,5�C - 24,9�C.
Ph ligt rond de 7,5 (zonet gemeten), Gh = 12 en Kh = 6.

Als jouw waarden ongeveer hetzelfde zijn zou je lotus goed moeten groeien.
 
Bij een licht tekort zal hij snel naar de oppervlakte groeien , dat doet hij niet
Hij heeft korte stelen met geen kleine bladeren .
Ze hebben veel voeding bij de wortels nodig , kan ook een voeding tekort zijn
 
Bedankt voor het meedenken allemaal.

Ik zal morgen de plant nog wat verder omhoog trekken en kijken hoe het er uit ziet.
Verder zal het nog even afwachten zijn of de nieuw bijgeplaatste klei bollen hun vruchten nog gaan afwerpen...

Heeft iemand nog tips hoe ik de oude knol nieuw leven in kan blazen? Want die ligt al 5 maanden niks te doen...
 
Coos zei:
De plant had/heeft zeker wel wortels, hij heeft het een tijd lang heel goed gedaan, ook zonder knol. Dat die knol is los geraakt is al weer 5 maanden geleden, dus als dat het probleem was, had ik vast eerder problemen gehad lijkt mij. De plant heb ik nu zo'n 9 maanden.
Coos zei:
Ik was in eerste instantie idd bang dat het aan gebrek aan voeding lag omdat het al even geleden was dat ik wat in de bodem had gestopt. Dus heb ik begin vorige week snel wat nieuwe klei bolletjes gekocht, gemaakt en erbij gestoken.Maar nu zag ik vandaag dus deze bruinige onderkant, vandaar mijn vraag.

Waterwaarden zijn ok.
Wel is de temperatuur 19 a 20 graden, vanwege de winterperiode. Weet niet of dat een probleem kan zijn?

U heeft de lotus dus al negen maanden, dus ruim een half jaar voor de zogenoemde 'winterperiode' en toen deed hij het goed.
Afgaande op mijn kennis van planten (tuin en huis) is het zeer normaal dat planten hun bladeren laten vallen als de temperatuur zakt. De plant denk immers dat de winter eraan komt.

Daarnaast houden wij een lotus niet zoals de lotus in het wild groeid. In het wilt laat de lotus de bladeren drijven aan het oppervlak. Maar wij houden alleen de jonge kleine bladeren, want dat is mooier.
Dus de plant maakt nu geen jonge bladeren meer aan, want als de winter in aantocht is, heeft dat geen zin.

Wat de rede ook moge zijn dat u uw bak in een soort van winter stadium wilt brengen, zal ook dit een logisch een gevolg kunnen zijn.
 
Ik denk dat Marcel daar weleens een punt kan hebben zeg.
 
Coos zei:
Bedankt voor het meedenken allemaal.

Heeft iemand nog tips hoe ik de oude knol nieuw leven in kan blazen? Want die ligt al 5 maanden niks te doen...

Tot 2001 was daar wel een oplossing voor. Maar nu heelaas niet meer. Gewoon weggooien.

Voor 2001:
Kon je de knol in een bakje water leggen. En deze zondagmorgen voor de luidspreker zetten.
Op radio Noordzee verzorgde Jomanda daar instralings sessies. Dit zou genezende werking hebben.
 
Grapjas :D maar voor de rest kan ik de logica van je verhaal wel volgen.
Al heb ik nog steeds de vraag of hij nu dan een nieuwe knol aan het vormen is (wat ik niet gek zou vinden, om dat dat ook wel in het verhaal past), maar kennelijk heeft niemand daar ervaring mee...

Ik zal het wel even laten weten.
De laatste 2 bladeren zijn nu trouwens ook afgestorven...

Maar dat een losgeraakte knol nooit meer iets gaat doen vind ik wel vreemd!
Niemand met een oplossing daarvoor?
 
Ik denk dat je de lotus even met rust moet laten.
Als je de temperatuur weer gaat verhogen, zal deze wel weer beginnen uitlopen. Tenminste dat is mijn verwachting.

Bij mijn weten maakt een lotus geen knollen in het aquarium.

Knollen zijn doorgaans een manier om overtollig voedsel op te slaan voor slechte tijden.
Dus voor een winterperiode zou dit kunnen.
 
Zover ik weet vermeerderd de Lotus zich dus door de uitlopers. Deze zie ik hier nu ook om de "moederplant" verschijnen.
 
Een groene �n een rode tijgerlotus, de knollen zijn er al lang af...


622711_0_82_cimg2151.jpg


619861_0_82_cimg2144.jpg



Groet,

Ben.
 
biljoenblik zei:
Bij mijn weten maakt een lotus geen knollen in het aquarium..
Wij wisten het ook niet, maar dat doen ze dus w�l!

En sterker nog, als ze de smaak te pakken hebben kan het ook nog eens hard gaan. Van twee oorspronkelijke lotus en in onze 'Rimboe' hebben we op een jaar tijd minstens 10 kleine knolletjes met plant gehad en ook uit onze Afrika bak haalden we (minder frequent - want minder bodemvoeding ?) knolletjes met een plantje eraan. Staat zelfs nog een foto van op het forum ergens.
 
Mooi om te horen dat ze het wel doen.
Inmiddels zelf ook die ervaring, al is het dan onder iets andere omstandigheden.
Alle bladeren zijn bij mij nu afgestorven, en ik heb het restant uit de bodem gehaald en blijkt idd een knolletje te zijn. Geen wortels meer te bekennen ook.

Ik zit nu dus met 2 knollen zonder blad of wortels :(
Maar goed, ik ga maar eens experimenteren met pogingen er weer nieuw leven in te blazen! ;)
Mocht dat lukken dan laat ik dat hier wel even weten...

Iemand ervaringen met lotus knollen in de koelkast voor een echte winterperiode?
 

Terug
Bovenaan