Tijgergarnalen


I

Ischzjebel

Guest
Hallo allemaal,

Tot mijn vreugd heb ik nog een cube van 30x30x35 staan. Het leek mij leuk om hier tijgergarnalen in te houden. Ik heb nog 2 andere bakken met garnalen, een met vuurtjes en een kreeft, de ander met CB/CR/TB.
Mijn grootste vraag wat betreft tijgers zijn de waterwaardes. De een houdt ze op een ph verlagende bodem met osmose en de ander op grind en kraanwater. Ligt dat per soort tijgergarnaal anders?

Hoe zit het verder qua kruisingen, kan je mengvormen krijgen of krijg je altijd iets dat lijkt op een van de twee ouders? Ik kies waarschijnlijk voor de tangerines, maar later zou ik ook nog wel blauwe of een andere variant erbij willen houden.
 
Water waardes zijn ook afhankelijk waar ze koopt. Net als de rest van je vragen:D dat kan echt overal verschillen.
 
Ja dat snap ik ook wel, maar ik bedoel meer wat de algemene waardes zijn waar ze op gehouden worden. Waar doen ze het het best op? Wat betreft de kruisingen lijkt me dat redelijk vaststaan en niet afhankelijk van waar ik ze koop ;)
 
De algemene waarden lees je in de link die ik heb gepost maar je kan het beste zo dicht mogelijk op de waarden van de kweker gaan zitten.
 
Als ik die zo lees denk ik dat een ph verlagende bodem wel handig is. Is het verstandig om die samen met kraanwater te gebruiken om de ph niet al te laag te laten worden of is (deels) osmose water beter? Hier in Almere hebben we redelijk zacht water.
 
Wat zijn de waterwaarden van jouw kraanwater?

Wat zijn de waarden van het water waar de tijgergarnalen op gehouden worden bij de kweker?

Als je dat weet kun je kijken of de verschillen wel of niet te groot zijn en hoe dit eventueel op te lossen.
 
Zelf heb ik altijd wat turf in een panty in de bak gehangen om de ph iets te laten zakken maar zoals Sanne al zegt zou ik eerst info inwinnen.
 
Ik heb al een mail gestuurd naar de verkoper, maar nog geen reactie.
Waardes uit de kraan gemeten met een strip, dus slechts als indicatie. Heb (nog) geen budget voor druppels
PH: 7,0
KH: 5
GH: 3
 
Zelf heb ik altijd wat turf in een panty in de bak gehangen om de ph iets te laten zakken maar zoals Sanne al zegt zou ik eerst info inwinnen.
 
Mail terug gehad van de kweker. Zij kweken ze op kraanwater, maar zijn ook goed te houden op osmose en ph verlagende bodem. Is de combinatie ph verlagende bodem en kraanwater aan te raden, of gaat dat teveel schommelen? Qua kruisingen ben ik niet veel snuggerder geworden...:stom:
 
Je PH verlagende bodem is snelle uitgewerkt als je die met kraanwater combineert, en je PH wordt waarschijnlijk ook niet echt heel laag, althans, dat is mijn persoonlijke ervaring.
 
Klopt wat Carlijn aangeeft en kan ook zijn dat de bodem de gh teveel verlaagt van het kraanwater waardoor er problemen komen met het verschalen van de garnalen bv.
Maar zou ze zelf gewoon enkel op kraanwater houden met een gewone bodem en niet lastiger maken dan nodig is!
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat ik dan gewoon voor de normale bodem en kraanwater ga, ik kan het later altijd nog veranderen als ik er niet tevreden mee ben.
 
Ik ga meteen een ph verlagende bodem doen. Scheelt in de kosten uiteindelijk.
 

Terug
Bovenaan