Tijdelijke huisvesting Maanvissen


Martin R

Active member
Lid geworden
10 maart 2020
Berichten
38
Leeftijd
37
hoi,

ik ben van plan om in de nabije toekomst mijn Rio 350 opnieuw in te richten. Nieuwe bodem, hardscape en plantjes ed. Ik wil mijn huidig visbestand gewoon houden en zal deze dus tijdelijk onderbrengen in een tweetal 60 cm bakken. Deze zijn momenteel aan het indraaien. Ik heb ook een vijftal mooie volwassen maanvissen en twijfel eigenlijk of deze wel tijdelijk in de 60 cm kunnen.

Heeft iemand hier ervaring mee/ tips voor mij?

Groetjes Martin
20220204_191913.jpg
 
Laatst bewerkt:
hoe lang gaat het ombouwen duren dan?
als je dat in 1 of 2 dagen red dan kan je de vissen gewoon tijdelijk overzetten, bakken hoeven niet eens ingedraaid te zijn als je het water maar even in de gaten houdt.
Ga je echt weken bezig zijn dan is het wel krap voor ze, ingedraaid of niet het gaat een probleem worden.
 
Bedankt voor je reactie Rjoemman! Voordeel is dat ik twee bakken heb dus kan de groep verdelen over de twee. Er zit een bewezen paar bij dus dan krijgen ze een hotelovernachting op kosten van de baas ;)

Plan is om mijn filter gewoon draaiende te houden op 1 van de 60 cm bakken tijdens het ombouwen. Dus een deel van mijn bacteriecultuur zal behouden blijven. Het opnieuw inrichten zal inderdaad hooguit enkele dagen in beslag nemen. Er zal wel een nieuwe bodem inkomen waarvan een gedeelte (achterste helft) soil zal zijn. ADA of Tropica, ben er nog niet helemaal uit. Ik heb op dit forum wel eens gelezen dat zón bodem wel eens voor ammonia/ nitriet pieken kan zorgen in de eerste twee week? ik heb eheim prof 3e 450 draaien. Zal deze de pieken onder controle kunnen houden? Of valt dat sowieso wel mee? Compleet andere vraag, ik weet het maar er is veel ervaring op dit forum.


20220204_195141.jpg
 
Zou wellicht eens kijken naar een bak of speciekuip. Ga je, vooral qua hoogte denk ik, je vissen meer plezier mee doen. Kosten volgens mij ook niet de wereld
 
Waarom geen gewone bodem want de genoemde heven denk ik nh3/4 af en dan moet je de eerste tijd veel verversen en ik denk niet dat die nh3/4 de eerste tijd de vissen ten goede komt.
 
Waarom geen gewone bodem want de genoemde heven denk ik nh3/4 af en dan moet je de eerste tijd veel verversen en ik denk niet dat die nh3/4 de eerste tijd de vissen ten goede komt.
ja inderdaad, dat is precies mijn vraag. Of mijn filter zoiets onder controle kan houden... Maar Killerfish heeft een goede opmerking. Ik ga een grote speciebak of iets dergelijks aanschaffen waar de maanvissen iets langer in kunnen verblijven. Bij de action hebben ze ook vaak van die grote bakken te koop.

iedereen bedankt voor het meedenken!
 
ja inderdaad, dat is precies mijn vraag. Of mijn filter zoiets onder controle kan houden... Maar Killerfish heeft een goede opmerking. Ik ga een grote speciebak of iets dergelijks aanschaffen waar de maanvissen iets langer in kunnen verblijven. Bij de action hebben ze ook vaak van die grote bakken te koop.

iedereen bedankt voor het meedenken!

Je kan eens kijken op voertonnen.nl.
Veel keus in stevige bakken, rond en rechthoek, vaak ook geschikt voor water, met inhoud tot vele honderden liters. En de prijzen vallen in veel gevallen erg mee.
 
Met de bakken van de Action toch even oppassen hoor.
Hier staan ze helemaal bol als ik ze vol gooi en inmiddels is er al eentje gaan lekken.
Voor een paar uurtjes is zo'n bak prima maar niet voor meerdere dagen.
Ook oppassen met de heater want dat plastic van die bakken kan gaan smelten.
 
Alle waar is naar zn geld zei mn moeder altijd:DD
 
Met de bakken van de Action toch even oppassen hoor.
Hier staan ze helemaal bol als ik ze vol gooi en inmiddels is er al eentje gaan lekken.
Voor een paar uurtjes is zo'n bak prima maar niet voor meerdere dagen.
Ook oppassen met de heater want dat plastic van die bakken kan gaan smelten.
ja dat zou wat zijn hé, kom je ´s ochtends bij je tijdelijke bak en dan is die.......

thnx voor de tip!
 
Spannend en leuk, zo'n verbouwing! Ik denk zelf dat je het met goed vooruit plannen wel kunt redden in één werkdag. Het is mij zelf een paar maanden geleden gelukt binnen die tijd (Rio 450), en dat was inclusief binnenfilter uitsnijden en m'n opvoerpomp twee keer moeten repareren (zul je altijd zien, dat zoiets op zo'n moment stuk gaat ;) ).
Veel kun je van tevoren al klaarzetten. Wat in mijn ervaring vooral veel tijd kostte was het uitpompen van het water en het uitvangen van de vissen. Ornamenten en planten grijp je er zo uit, bodem heb ik zelf laten liggen maar is ook gewoon een kwestie van scheppen (met een (schoon, aquarium designated) blik van een stoffer en blik bijvoorbeeld). Binnenfilter als je dat gaat doen is wel even priegelen, en het makkelijkste als je de bak compleet leeg hebt, en vooral ook achter de bak kunt zien wat je aan het lossnijden bent. Broodmes en zagen werkte hier goed. Opletten dat je de kitrand niet aan snijdt.

Verdere 'tips'; ik was blij dat ik de vloer rond de bak had belegd met grote stukken karton. Dat zuigt het water op en wordt, in tegenstelling tot iets van plastic zeil, niet glad als er water op komt (en glijd je minder makkelijk uit). Dus dan is het ook niet zo'n issue als er iets drupt. En als je vissen een eindje moet transporteren van a naar b is het wijs om dat te doen met iets met een deksel, mocht er eentje besluiten om te willen springen. Duisternis werkt stressverlagend. Dus in je tijdelijke bakken zou ik zorgen voor wat beschutting, en het licht gewoon uitlaten. Misschien zelfs de zijkanten aan drie kanten even afdekken met een handdoek ofzo.

Lijkt me een prima plan om je externe filter op een van de twee 60cm bakken te zetten. Heb je/laat je het binnenfilter er nog in? Dan kan je overwegen om wat van je filtermateriaal ervan over te zetten naar je tijdelijke filter. Om vervuiling van de tijdelijke bak wat te counteren kun je de vissen een dag van tevoren laten vasten, zodat ze in hun 'hotel' wat minder uitstoten.

Als je die twee 60cm bakken al hebt, en naast de manen geen andere grote vissen, dan zou ik gewoon die 60cm gebruiken, want die heb je al en voor die paar uur dat ze er in zitten lijkt me dat een prima oplossing. Zijn die 60 cm een juwel primo met filterunit? Dan zou je ook nog, als je besluit de dieren in een grotere bak te zetten, die unit kunnen gebruiken omwille van de heater (laat je het filter uit, maar dan heb je een bekisting er omheen zitten die je gewoon tegen de zijkant van je opvangbak aan plakt).
Wil je zeker weten dat de opvangbak het houdt, en wil je er zelf ook nog iets aan hebben op een ander moment? Dan kan je nog een bath bucket overwegen. Kan ongeveer 180L in geloof ik, er zit een afvoer onderin, en het houdt gegarandeerd de vele liters die er in kunnen.

Heel veel succes met de werkzaamheden!
 
Spannend en leuk, zo'n verbouwing! Ik denk zelf dat je het met goed vooruit plannen wel kunt redden in één werkdag. Het is mij zelf een paar maanden geleden gelukt binnen die tijd (Rio 450), en dat was inclusief binnenfilter uitsnijden en m'n opvoerpomp twee keer moeten repareren (zul je altijd zien, dat zoiets op zo'n moment stuk gaat ;) ).
Veel kun je van tevoren al klaarzetten. Wat in mijn ervaring vooral veel tijd kostte was het uitpompen van het water en het uitvangen van de vissen. Ornamenten en planten grijp je er zo uit, bodem heb ik zelf laten liggen maar is ook gewoon een kwestie van scheppen (met een (schoon, aquarium designated) blik van een stoffer en blik bijvoorbeeld). Binnenfilter als je dat gaat doen is wel even priegelen, en het makkelijkste als je de bak compleet leeg hebt, en vooral ook achter de bak kunt zien wat je aan het lossnijden bent. Broodmes en zagen werkte hier goed. Opletten dat je de kitrand niet aan snijdt.

Verdere 'tips'; ik was blij dat ik de vloer rond de bak had belegd met grote stukken karton. Dat zuigt het water op en wordt, in tegenstelling tot iets van plastic zeil, niet glad als er water op komt (en glijd je minder makkelijk uit). Dus dan is het ook niet zo'n issue als er iets drupt. En als je vissen een eindje moet transporteren van a naar b is het wijs om dat te doen met iets met een deksel, mocht er eentje besluiten om te willen springen. Duisternis werkt stressverlagend. Dus in je tijdelijke bakken zou ik zorgen voor wat beschutting, en het licht gewoon uitlaten. Misschien zelfs de zijkanten aan drie kanten even afdekken met een handdoek ofzo.

Lijkt me een prima plan om je externe filter op een van de twee 60cm bakken te zetten. Heb je/laat je het binnenfilter er nog in? Dan kan je overwegen om wat van je filtermateriaal ervan over te zetten naar je tijdelijke filter. Om vervuiling van de tijdelijke bak wat te counteren kun je de vissen een dag van tevoren laten vasten, zodat ze in hun 'hotel' wat minder uitstoten.

Als je die twee 60cm bakken al hebt, en naast de manen geen andere grote vissen, dan zou ik gewoon die 60cm gebruiken, want die heb je al en voor die paar uur dat ze er in zitten lijkt me dat een prima oplossing. Zijn die 60 cm een juwel primo met filterunit? Dan zou je ook nog, als je besluit de dieren in een grotere bak te zetten, die unit kunnen gebruiken omwille van de heater (laat je het filter uit, maar dan heb je een bekisting er omheen zitten die je gewoon tegen de zijkant van je opvangbak aan plakt).
Wil je zeker weten dat de opvangbak het houdt, en wil je er zelf ook nog iets aan hebben op een ander moment? Dan kan je nog een bath bucket overwegen. Kan ongeveer 180L in geloof ik, er zit een afvoer onderin, en het houdt gegarandeerd de vele liters die er in kunnen.

Heel veel succes met de werkzaamheden!
Wow, bedankt voor het delen van je verhaal. Zitten zeker bruikbare tips bij! Heb geen intern filter meer. Maar wel een achterwand die er uit gaat. Ik heb mijn idee gebaseerd op een bak welke ik op YouTube tegen kwam.



Het voorbereiden is veel werk maar ook leuk om te doen.

Zal wel een foto posten van het resultaat.
 
Leuk dat je een foto wilt posten van het resultaat! Ben heel benieuwd!

Ook tof dat je de link post van je inspiratie. Ziet er goed uit!
Heb de video (nog) niet helemaal bekeken, dus misschien zit het er al ergens in. Maar wat betreft het bevestigen van planten en hout heb ik gemerkt dat je daar prima aquariumzuignapjes met haak voor kunt gebruiken. Op die manier heb ik zelf een soort houten 'afdakje' gemaakt voor m'n manen, door het hout horizontaal aan drie punten aan de ruit vast te plakken (gaat om een lichtere houtsoort), wat door de dieren erg gewaardeerd wordt. Al m'n anubias (die met de wortels vrij moeten) zitten op deze manier ook vastgeplakt tegen de achterwand, die zwart is, dus de haken zijn niet te zien, en de planten zitten wel goed vast. Ze zijn van de gebruikelijke merken te koop, maar ook in 'bulk' via de grotere webshops. Bijkomend voordeel is dat er goed mee te schuiven valt/ te vervangen als er eens een plant wat lelijk wordt, zonder dat er iets vast gelijmd zit.
 

Terug
Bovenaan