Thermometer andere °C dan verwarmingselement


variatietip

Well-known member
Lid geworden
2 augustus 2013
Berichten
123
Vandaag heb ik voor het eerst een goedkope thermometer gekocht. In de winkel gaven alle thermometertjes 24 graden aan. Dit lijkt mij wel aannemelijk. In de 'aquariumkamer' gaf mijn nieuwe aanwinst 21 graden aan. Hij lijkt dus gewoon goed zijn werk te doen. Toen ik hem echter in het aquarium zette, gaf hij 27,5 graden aan. Dit terwijl ik het verwarmingselement op 23 graden heb staan. Ik heb al die tijd aangenomen dat dit mijn aquariumtemperatuur was; ik had zelfs een keer de temperatuur opgeschroefd naar 30 graden (dus zo'n 34,5 graden) toen ik dacht dat ik witte stip zag.

Ik had de thermometer trouwens eerst naast de verwarming geplaatst, daarna aan de andere kant van het aquarium. Aan beide kanten 27,5 graden.

Iemand tips?
 
Heb je een koortsthermometer in huis?
 
Helaas niet. Wel een thermometer in mijn klok (maar die kostte 5 euro). Die geeft steevast een absurde temperatuur aan. Nu is het zogenaamd 24 graden... Maar ik ging er eigenlijk van uit dat dit nieuwe thermometertje het doet. :p
 
Ik zou gewoon even een andere thermometer opzoeken waarvan je zeker weet dat hij het doet en even hiermee je water temperatuur checken.
Als deze ook 27.5 aangeeft weet je ieder geval zeker dat de thermometer het goed doet.

Het kan natuurlijk ook zijn dat je verwarmingselement defect is. Zelf heb ik dit 2 weken geleden ook meegemaakt,kon iedere temperatuur instellen op het verwarmingselement wat ik wou maar hij bleef op 28 graden hangen. Nieuwe er in probleem opgelost :)
 
Die verwarmingselementen kloppen vaker niet heb ik het idee. Zelf heb ik er ook eentje welke ik op 30 graden moet zetten om het water op 26/27 graden te krijgen.
 
Ludger zei:
Zelf heb ik er ook eentje welke ik op 30 graden moet zetten om het water op 26/27 graden te krijgen.
En dat ligt niet aan de stroming? Gekke vraag misschien, maar we hebben hier meegemaakt dat het een wezelijk verschil maakt.

variatietip zei:
Toen ik hem echter in het aquarium zette, gaf hij 27,5 graden aan. Dit terwijl ik het verwarmingselement op 23 graden heb staan.
Hoeveel watt verlichting heb je boven hoeveel liter water hangen?

~ Ivo
 
mijn ervaring is dat de goedkope thermometers het vaak goed weergeven maar de verwarming vaak niet.....

Heb ook een digitale thermometer van juwel en dat is echt een belachelijk ding, geeft 3 graden warmer aan. Dus in het vervolg hou ik het maar gewoon bij de simpele en goedkope metertjes.
 
@Sun Glow 15W T8 46cm. Mijn bak is 60x30x30cm.

Ik ga dit weekend naar mijn ouders. Ik kan de thermometer naast een duurdere weerthermometer leggen... Er zou toch geen verschil mogen zijn met 'temperatuur meten in lucht of juist in water'?

Misschien een rare vraag. Hoe voelt 23 graden aan in aquariumwater? Tot nu toe dacht ik dat het als lauw water voelde met een warme gloed. Vannacht heb ik het verwarmingselement uitgedaan, en de thermometer is 3,5 graden gezakt (hij zegt nu 24 graden). Het water voelt goed koel aan.
 
variatietip zei:
Er zou toch geen verschil mogen zijn met 'temperatuur meten in lucht of juist in water'?
Heb je goed gezien, juiste redenering.

variatietip zei:
Misschien een rare vraag. Hoe voelt 23 graden aan in aquariumwater?
Ik zou zeggen 'koud'. Onze 27 en 28 graden bakken noem ik veel eerder aangenaam dan iets van rond de 23.

~ Ivo
 
Mijn 'ouderwetse' thermometer (niet digitaal) geeft ook 25 aan terwijl het verwarmingselement op 27 staat. Maar dat instelmechanisme neem ik niet al te serieus, ik kan de bovenkant sowieso een stukje draaien zonder dat je weerstand voelt, dus dan verandert er al niets. In de handleiding stond ook dat je de eerste weken zelf de temperatuur moest controleren.

Kortom: koop een ouderwets thermometertje en je weet waar je aan toe bent. En persoonlijk vind ik die ook mooier dan die digitale dingen, maar dat is smaak.
 
ik kan de bovenkant sowieso een stukje draaien zonder dat je weerstand voelt??
Klopt,maar je drukt,of lost wel het bimetaal.
Dus hij warmt op,of laat het water afkoelen.
 
Je moet niet op een graden kijken, geen enkele temperatuurmeter met alcohol is nauwkeurig, zullen allemaal ongeveer de temperatuur aangeven, heeft dus helemaal geen nut om je druk te maken om 1 of 2 graden want dat is minimaal de foutmarge wat die dingen hebben. Kijk er dus niet vanop dat ene thermometer graden meer of minder aangeeft.

En vissen zullen ook niet ineens loodje leggen als het graden warmer of kouder is dan thermometer aangeeft, als dat geval is zit je al veel te ver bij het randje.

Digitale kunnen nauwkeuriger zijn, let vooral op kunnen, die goedkoper meters vaak niet, maar koop je beetje degelijk meter zal die <1c nauwkeurig zijn of zelfs 0.5c.

Edit
Thermostaat zijn vaak ook niet al te nauwkeurig, dingen in verwarmingselement al helemaal, zie het meer als grove indicatie en meet het na met goed temperatuurmeter en zorg voor voldoende stroming zodat warme water goed door bak geen gaat.


Edit/2
Mensen kunnen geen temperatuur voelen, inschatten hoe warm iets is is zeer lastig, als je koude handen hebt voelt 20 graden warm aan, heb je warmen handen voelt 20 garden koud aan.
 
Bertus zei:
ik kan de bovenkant sowieso een stukje draaien zonder dat je weerstand voelt??
Klopt,maar je drukt,of lost wel het bimetaal.
Dus hij warmt op,of laat het water afkoelen.

Niet eens. Er zit een klein beetje mechanische speling op waardoor je de knop 0.5 - 1 graden kunt draaien zonder dat dat ook maar enige invloed op het element heeft. Zal met de kwaliteit van het element te maken hebben, maar daardoor is 'ie dus per definitie al onnauwkeurig.
 

Terug
Bovenaan