The Crash Cowboy - 450 liter Junglescape 'The Lion Sleeps Tonight'

Een klein experiment met een wit stuk papier en een lamp er achter. Hm. Ik ben niet tevreden. En dan let ik nog niet eens op de aanslag op de achterruit.

FB9E67DB-1208-4774-A52A-E17641BBA629_zpsodjnnt9u.jpg


484545B7-DEC8-402D-B7A1-B0FB71EEA775_zpsvux8napr.jpg
 
Ik besef dat de naam van dit topic wijst naar mijn nieuwe 450 liter aquarium, maar jullie (en ik) moeten het voorlopig nog even doen met mijn Rio 125 ...

Twee lampen aan:
21E7A441-84B5-40B4-8A08-B783074EB745_zps0lhr29ug.jpg


E�n lamp aan:
1B21FCE4-1D51-4B34-97A6-456CF3B0C836_zpspicm9p8r.jpg


Links, twee lampen:
64A64CEF-CBDB-45C8-812C-FBE029CC6667_zpshzntmaap.jpg


Rechts:
50F97792-126D-4C64-B7FD-BF038F128D67_zpshelfqskw.jpg
 
Als het meubel klaar is .. Maar dat gaat langzaam. Ik las een onderstel in elkaar op een lascursus; dat is iedere twee weken maar 2 uur dat ik er aan kan werken. Als dat klaar is moet ik het houtwerk (zij- en achterkanten, deurtjes) nog doen. Ik hoop ergens in januari klaar te zijn. Duurt me wel veel te lang, maar ik kon de nieuwe bak (met meubel) voordelig tweedehands kopen, dus dat staat er allemaal al. Voor dat geld kon ik hem niet laten staan, ook omdat ie precies de goeie maat heeft: het aquarium staat in een nis in mijn woonkamer. Met zand en stenen zou de bak te zwaar zijn om hem op het nieuwe meubel te tillen.

Tot die tijd kan ik (gespreid) nog wat aankopen doen; ik heb al verlichting gekocht en een JBL filter. Er moet nog een filter bij (Eheim 2217 ?), en dan zijn de voornaamste aankopen die nog komen: hardscape incl. bodem, planten en vissen. CO2 met DIY diffusor heb ik al.

In de Rio 125 probeer ik tot die tijd een paar dingen uit, o.a. werken met de Estimate Index, en een paar plantjes die ik in de toekomst wil gebruiken.
 
Grappig voorval vandaag: in de Rio 125 zitten al jaren een stuk of vijf Japonica garnaaltjes, die ik al een hele tijd (maanden) niet heb gezien. Vandaag maakte ik de stukken hout schoon, in de gootsteen, en toen zag ik daar ineens een garnaaltje springen. Ja echt springen ! Dat kunnen ze dus.
Even later ging ik de tak terugplaatsen, en toen sprongen er nog twee op de grond v��r het aquarium. Ik heb ze alledrie teruggezet, en zag ze een tijdje zwemmen. Nu zie ik ze weer nergens. Taaie rakkertjes ! Ik denk (en hoop) dat ze zelfs dit weer overleven.
 
Dank je, Astrid. Net jouw bak nog eens zitten bekijken ... Ik moet nog een hoop leren ! Schitterend !
 
Ik heb w��r een nieuwe truc geleerd. Ik vond hem 'ergens' op Internet. Ik vind hem erg handig, omdat ik naar alle waarschijnlijkheid een flinke rotspartij in mijn nieuwe bak ga maken. Komt ie:

Vroeger maakten aquaristen bij het inrichten van aquariums gebruik van zakken zand of grind (door een stuk nylon kous er mee te vullen en dicht te knopen) om hoogtes en terrassen mee te maken of op te vullen. Ik zou dan een hoop 'zandzakken' kunnen plaatsen op de plek waar een rotswand moet komen, en v��r/tegen die zakken en er boven op de rotswand met keien kunnen bouwen. De zandzakken zitten dus niet in het zicht. In de ruimtes die over blijven en waar ik planten wil kan ik het substraat storten dat ook op de bodem van mijn aquarium komt. Voordelen die ik zelf al zie:

- met 'zakken' zand is de vorm van het terras of de 'berg' veel beter te maken, en op te vullen
- niet te veel stenen die op de bodem-glasplaat drukken; minder gewicht
- stevige constructie; minder risico dat stenen omvallen
- g��n loze ruimtes tussen stenen in het rotsgedeelte
- goedkoper, want minder (duur) substraat nodig om de hele ruimte achter en tussen de stenen te vullen met duur substraat
- makkelijk te verwijderen bij een eventuele herinrichting: gewoon de zandzakken weghalen

Ik zou de zandzakken dan willen vullen met (niet te fijn; verstikking !) grind dat zo weinig mogelijk invloed heeft op het water; er komen toch geen planten/wortels in dat grind. Die staan in de laag substraat er boven op, dat eventueel nog gesteund wordt door 'substrate supports'. Ik heb daarvoor puur neutraal grind nodig. Tips daarvoor ?

Wat denken jullie van deze aanpak ? Heeft iemand er misschien ervaring mee ?
 
Zwits zei:
als alles wat ik zie in de bak staat, staat er iemand met een camera in de bak, een lamp en je andere aquarium ook :p

beetje reflectie :D
Hahaha ! Het is ook verwarrend, in ��n topic twee aquariums laten zien ... Soms drijft er een gitaar in het water. ;)
 
Ik ben nu ongeveer twee weken bezig met toevoegen van een overschot plantenvoeding (EasyLife Nitro, Fosfo en Profito). Ik heb afgelopen zaterdag gesnoeid, en ik zie veel gebeuren in de Rio. Veel assimilatie; penseelalg us aan het verdwijnen; draadalg is zo goed als weg. Wel nog groene aanslag op de ruiten, die snel terug komt.

De verschillende planten reageren allemaal een beetje anders:

Echinodorus ozelot groeit goed, nieuwe bladeren en verdwijnende baardalg
1BA1F9CE-1983-43C7-BA79-B59A0B4CD00A_zpsc4iev7gq.jpg


Mayaca ??? Rotala ??? groeit bijna niet, maar helemaal g��n alg
50AB30EC-F8B6-482F-AF93-27320908B690_zpsfvfbtekn.jpg


Glossostigma gesnoeid; groeit een beetje, en weinig nieuwe alg
32AB782D-3F15-4E72-A15D-F1BA2975BD20_zpswtwffkjt.jpg


Hemianthus groeit omhoog, en in de plantjes zat na snoeien relatief veel alg
8959366D-61ED-47A2-A7EE-29A860590C37_zpsvdj6fxqp.jpg


Javavaren: taai, doet het altijd !
8F367E4F-2253-4A84-96A7-59101B8BB3C4_zpsjjc8eieb.jpg


En waar zou ik zijn zonder Vallisneria ???
B2732603-E3EE-4B31-93A4-74E116443CDC_zpsmqtwc2eh.jpg
 
En bijna vergeten, omdat ze eerst helemaal weg waren (Cryptocorynerot ?) en nu terugkrabbelen: een paar Cryptocorynes die het moeilijk blijven hebben. Ze krijgen binnenkort wat kleiballetjes !

B8A4F3A8-23FE-4DCA-98B0-5C8C189FA4DD_zpsszmvqebe.jpg
 
Intussen is DIT een bak die ik wel zou willen namaken ...

84F9A364-868A-4363-9052-CB3034D7E940_zps5wa8fwav.jpg


Dit staat er allemaal in:


Anubias barteri
Anubias barteri var. nana
Anubias nana ''golden''
Bolbitis heudelotii
Cryptocoryne usteriana
Cryptocoryne wendtii ''green''
Flame Moss - Taxiphyllum sp.
Giant Moss - Taxiphyllum sp.
Hygrophila pinnatifida
Limnophila sp. (Guinea)
Marsilea hirsuta
Micranthemum sp.
Microsorum ''narrow''
Microsorum pteropus 'Windelov'
Vesicularia sp.


Allemaal langzame groeiers ... Ik moet nog een hoop huiswerk doen !

Dit visje zwemt er in, en dat vind ik zelf ook prachtig: de zwarte tetra ! Stel je voor: een school kardinalen en een school van deze :

D837145A-1CB3-4168-9C17-52F692821516_zpsi8gl922y.jpg
 
anoukguppylover zei:
Als dit je lukt word het zeker mijn favobak op het forum (op die van mij zelf na dan ;) )

Nou, ik hoop er een beetje in de buurt te komen ... Maar dat voorbeeld is van de 'wereldtop' en stond in 2013 in de Top10 > 320 liter in de AGA Aquascaping Contest.
Ik moet nog wel heel veel uitzoeken en bedenken ... Om te beginnen heb ik nu een zwarte achtergrond, maar dit soort bakken is mooier met een heldere achtergrond.
 
anoukguppylover zei:
Bedankt voor die link! Staan echt kwijlbakken bij!! :O

Haha ja vies he ! En moet je ze van 2014 eens zien ! Je kunt terugkijken in allerlei categori�n vanaf 2000 ! Voor als je nog idee�n nodig hebt ...
 
Staat volgens mijn zelfs een forum lid tussen en inderdaad zeer mooie staan er tussen.
 
Hihi, veel posts vandaag ... Wat vinden jullie nou eigenlijk van het zandzakken-idee (18 novemer, 13:08) hier boven ?
 
Crash Cowboy zei:
Hihi, veel posts vandaag ... Wat vinden jullie nou eigenlijk van het zandzakken-idee (18 novemer, 13:08) hier boven ?

Kan wel vuil in blijven zitten. Als ik bedenk dat ik eens on de zoveel tijd een gedeelte leeg maak en het grind tot op het glas schoonmaak. Oude wortels en ander vuil eruit. Lijkt het me lastig. Ook als je "berg" stijl is, kun je het grind niet fixeren met schotjes. (Greenmachine)
 
Crash zei:
Kan wel vuil in blijven zitten. Als ik bedenk dat ik eens on de zoveel tijd een gedeelte leeg maak en het grind tot op het glas schoonmaak. Oude wortels en ander vuil eruit. Lijkt het me lastig. Ook als je "berg" stijl is, kun je het grind niet fixeren met schotjes. (Greenmachine)

Ik vraag me af of het mogelijk is de 'loze ruimtes' met de zakken te vullen, met heel schoon grind. Daar komen wat mij betreft geen plantenwortels in, dus ik wil ze zo schoon mogelijk houden. Ik weet alleen niet of dat kan ... Er zal water in stil staan omdat er denk ik geen stroming is. Maar dat is in 'gewoon' zand, zonder dat het in zakken zit, ook zo.

Het grind reinigen is makkelijker: zakken er uit, zand uit de zakken, goed spoelen en nieuwe zakjes maken !

De steilte van de berg is denk ik makkelijker; de nylon kous houdt het grind bij elkaar, en het is makkelijker om dan een 'berg' te maken dan met los zand. Er moet wel nog een laag substraat op, dat dan tegengehouden wordt door stenen die er voor komen, en door de schotjes/substrate supports.

Of stel ik het me te makkelijk voor ?
 
In die uitslagen van de foto wedstrijden staat een oud lid. Was hier te vinden onder de naam HVA maar deed dacht ik mee met de naam Dutchy of Dutch.
 
Ik ben niet zo'n tekenwonder, maar dit is het idee:

zandzakken_zps04725d91.jpg


In het substraat (en aan de takken en keien) komen dat de plantjes.
 
jessicapilon zei:
In die uitslagen van de foto wedstrijden staat een oud lid. Was hier te vinden onder de naam HVA maar deed dacht ik mee met de naam Dutchy of Dutch.
jessicapilon zei:
Deze bedoel ik en dat is een hele mooie bak ook.

http://showcase.aquatic-gardeners.org/2012/show294.html
jessicapilon zei:
Pfff waar begin ik aan ... Ik voel me erg nederig ... Ik zal ze eens goed bestuderen ! Mooie bakken !
 
Terug
Bovenaan