The A-team ~ Een nieuw begin


Wat een klus zal dat geweest zijn.

Heel veel plezier met je nieuwe vijver (y)
 
Wat een superleuk project is dit toch, ik ben heel benieuwd naar je overzichtsfotoā€™s straksšŸ˜
 
Iedereen was happy en zelfs Atreus begon uit zijn schulp te kruipen zodat ik een groepsfoto kon maken van de goudvissen! De eerste in een lange reeks!

20211004_125031.jpg
20211004_154515.jpg


20211005_095021.jpg

Na 2 weken zonder veel noemenswaardigheden (behalve dat het water weigert helder te trekken) is de afgelopen week chaos ontstaan. Eerst begonnen de vissen raar gedrag te vertonen. Ik weet niet hoe ik het uit moet leggen, maar mn spidey-fish-senses sloegen op hol. "Het klopt niet met wat ze normaal doen". Plotselinge nitriet-piek! De teststrip sloeg fel roze uit, bijna 50% van het aquarium ververst om middernacht, een halve fles filterbacterien erin gemikt en met hoop op een goede afloop naar bed gegaan, want iets anders kan je niet rond die tijd. Ja, de luchtpomp aanzetten in de bakjes met geextrudeerde kleikorrels en hopen dat de bacterien dat als leuk extra filter zien...

De volgende dag een teststrip erin (geen nitriet, wel nitraat) weer 10% water gewisseld om de nitraat een beetje te verdunnen, en een flesje meegenomen naar de LFS (bijna geen nitriet, wel nog steeds wat nitraat). Er was vrij weinig aan de hand, behalve dat ik ze niet zoveel kon voeren als eerst. Boze blikken, vissen met een temper-tantrum... Je maakt nog eens wat mee met een nieuw aquarium! Iedere dag gaan er 2 teststrips in (1 in de ochtend en 1 in de avond) en iedere dag komt er ongeveer hetzelfde uit: We hebben de nitriet onder controle en ook de nitraat lijkt met de dagelijkse 10% wissels en de handenvol planten redelijk onder de duim. Iedere dag krijgen ze 1 keer een beetje voer zodat ze wat te doen hebben, op een plek waar ik goed kan zien of ze het opeten, en voor de rest mogen ze zich vermaken met de plantjes. Vooral het javamos is dikke favoriet om op te eten en van het gras is niets meer over.

20211006_080750.jpg

^ Standaard teststrip de laatste paar dagen

Gisteren begon het rare gedrag... Of nee, eigenlijk al vlak na de nitrietpiek. D'Artagnan en Ahn zwommen op en neer, constant, over de lange zijde, en niet met de meest misselijke snelheden. Als volleerde wedstrijdzwemmers naar de wand, naar beneden, draaien, en terug naar boven naar de andere kant. Als ik voor het glas ging staan hielden ze ermee op en keken me verwachtingsvol aan. Kunnen goudvissen aandacht leren trekken? D'Artagnan speelt graag met de uitstroom van de pomp, en zodra ik omkijk (ik werk voor het aquarium) vertrekt hij en doet alsof hij niet glas-tegen-glas aan het tikken was. Meestal na 10 minuten staren of ik opsta en voer pak, zwemt hij terug naar de uitloop en begint daar weer aan te rommelen. Hij lijkt ook te begrijpen dat ik naar het aquarium loop als hij als een bezete heen en weer zwemt. Dus dan twijfel je... is er iets aan de hand? Hij stop immers met zijn gedrag als ik in de buurt kom. Athos ligt veel op de bodem, maar die is blind, en het zand is veel comfortabeler dan het grind wat ze eerst hadden, dus ergens snap ik dat wel... Er klopt nog steeds iets niet, maar wat?!

En nu ligt iedereen op de bodem. Ah wel, niet iedereen, de algeneters en Atreus hebben nergens last van en ook Alexander lijkt het meer te doen "omdat de rest het doet" dan omdat hij iets mankeert... Die is nog steeds haantje de voorste als hij denkt dat er voer in het spel is.
20211011_135559.jpg


20211011_142342.jpg
20211011_142332.jpg

D'Artagnan is niet uit zijn plantenbak te slaan. Met godsgratie komt hij eruit om te eten in de ochtend (ik moet met mijn vingers op het wateroppervlak tikken om hem ervan bewust te maken dat er eten is) en voor de rest ligt hij daar een beetje te simpen. Ook begint hij bloeduitstortingen op zijn staart te krijgen en ik maak me dik zorgen om hem. Hij ademt niet snel, maar ook niet extreem langzaam, en hij ligt er ook zo bij als hij slaapt, maar je kan me niet vertellen dat hij de hele dag slaapt...
Hij is gewoon... futloos. En ik maak me zorgen om die rode vlek aan de aanzet van zijn staart. Ondertussen is ook Ahn naar de bodem vertrokken en begint Alexander af en toe ineens als een idioot te zwemmen.

En Atreus zwemt lustig door alsof er niets aan de hand is... Hij vindt het eigenlijk zelfs wel prima dat de grote vissen out of order zijn, want dan kan hij zonder bang te zijn lekker door het hele glas rommelen.
Gezien dat het zich langzaam van groot naar klein lijkt te verspreiden denk ik toch dat het iets is met de waterwaarden, iets wat ik niet kan meten en de LFS niet op let. Iets dat de grote vissen als eerste pakt. De meest logische gedachte is dan "zuurstof". Grote dingen gebruiken daar meer van dan de kleintjes. De luchtpomp met de 4 stenen draait nu, maar het lijkt niet veel te doen. Terwijl ik dit schrijf schiet Ahn ineens van zijn plek en flitst door het aquarium, waarbij hij zijn flanken schuurt over het zand of tegen het piepschuim van het trickle...

Wat is er nieuw in het aquarium sinds de problemen? 2 kleine blokken drakensteen die eerst in kokendheet water gelegen hebben sinds dierendag en sinds 29 september zo'n 5 nieuwe planten.

Wat zegt internet? Nitriet/nitraat-piek of wormen. Ongedierte lijkt met het flitsen wel de meest logische keuze, maar hoe kom je erachter wat ze hebben?

Ik wil alleen maar dat ze zich beter voelen. Heeft iemand daar een wondermiddeltje voor (met mensen en dieren werkt knoflook, maar ik geloof dat dat giftig is voor vissen meen ik ergens gelezen te hebben) of is het echt gewoon doorgaan met waterwissels en afwachten? Voor de konijnen ken ik iedere kruidenremedie die er in de natuur te vinden is voor zo'n beetje iedere kwaal die ze hebben, maar vissen zijn redelijk nieuw voor me op dat gebied.

(ps: ik heb een fles KH+, aangezien dat te wensen overlaat, maar ik ben best terughoudend met het te proberen, aangezien ze hun hele leven al in dit water zitten, is dat een poging waard?)
 
Laatst bewerkt:
misschien is het handiger om je vraag in het ziekten topic te plaatsen, helaas kan ik je er niet mee helpen. Misschien @michelle1 ?
 
Balen dat het niet echt lekker gaat met de vissen maar ja de bak is nog niet rijp denk ik en alles moet in balans komen. Om te testen zou ik druppeltesten gebruiken want strips zijn niet echt betrouwbaar.

misschien is het handiger om je vraag in het ziekten topic te plaatsen, helaas kan ik je er niet mee helpen. Misschien @michelle1 ?
Dat verplaatsen we in de regel ook naar de sectie Goudvissen gelet op de expertise daar. Wel is een apart topic misschien een idee want dat lezen meer leden vaak dan een fotoalbum;)
 
Je hebt een nieuw ingerichte bak en de vissen er meteen ingezet, klopt dat? Het duurt natuurlijk altijd een aantal weken voor een bak ingedraaid is. Je ziet dan ook bacteriebloei optreden en een nitrietpiek. Vissen van dit formaat produceren nogal wat afvalstoffen, en dus is de hoeveelheid ammoniak en vervolgens nitriet erg groot. Het onrustige zwemmen kan ook te maken hebben met het nitrietniveau, je ziet ze dan ook nogal eens schuren etc. Ook het lusteloze gedrag van Dā€™Artagnan en zeker zijn bloeduitstortingen wijzen op nitrietproblemen. Wat voor filtering heb je nu op deze bak zitten? Je was destijds bezig met een ā€œtrickletowerā€ als ik me dat goed herinner. Voor nu zou ik iedere dag 50 % verversen en de poepjes opzuigen.
 
Hier eens drakensteen toegevoegd aan een bak en een dag later alle baby-algeneters dood, steen eruit bak geheel schoongemaakt nooit nergens meer last van gehad
 
Je hebt een nieuw ingerichte bak en de vissen er meteen ingezet, klopt dat? Het duurt natuurlijk altijd een aantal weken voor een bak ingedraaid is. Je ziet dan ook bacteriebloei optreden en een nitrietpiek. Vissen van dit formaat produceren nogal wat afvalstoffen, en dus is de hoeveelheid ammoniak en vervolgens nitriet erg groot. Het onrustige zwemmen kan ook te maken hebben met het nitrietniveau, je ziet ze dan ook nogal eens schuren etc. Ook het lusteloze gedrag van Dā€™Artagnan en zeker zijn bloeduitstortingen wijzen op nitrietproblemen. Wat voor filtering heb je nu op deze bak zitten? Je was destijds bezig met een ā€œtrickletowerā€ als ik me dat goed herinner. Voor nu zou ik iedere dag 50 % verversen en de poepjes opzuigen.
Nee, de bak heeft 2 weken ingedraaid met het trickle die zo recht van t andere aquarium kwam (en ook ieder dag een kan oud water in het nieuwe aquarium om het filter "te voeren"). en ik heb ook regelmatig een teststrip erin geduwd om te zien hoe het ermee ging. Vervolgens is de grote pomp die op het oude aquarium meeverhuisd naar het nieuwe aquarium. Het had op zich geen haast ze over te zetten en met mijn hoofd dacht ik dat het wel ging werken met 2 ingedraaide filters. Nu begrijp ik dat 2 weken nog steeds naadje is geweest en ik alleen maar mazzel heb dat ik opmerk dat het niet helemaal lekker gaat. Veel verversen dus en zo min mogelijk voeren?

Filters: 4 trickletorens met grof en middel koi-matten in de bovenste bak, grove siphorax in de middelste en fijne siphorax en fijne matten in de onderste. Daar gaat 300l/u overheen (al kan daar een veel zwaardere pomp op als het moet, tot zo'n 1m3 per uur). Kan ik wel een foto van maken, drijven op een piepschuim vlot in de bak en er draait een Eheim Pro4+ 600l op volle kracht met een duo-aanzuiging (skimmer en onderwater lijn). De eheim zuigt rechts boven aan en gooit het linksboven terug de bak in, en de trickle in het midden links onderin de bak. en rechtsmidden voorin er weer uit.

Ik heb de luchtpomp weer aangezet, want blijkbaar houden de nitriet-verwerkende bacterien van beluchten?
 
Uit je verhaal denk ik ook het water dat irriteert, zo niet ziek makend is. Waarom 50% verversen? Trek hem eens voor 90% leeg dan weet je zeker dat wat er in zit grotendeels weg is.

Test strips............

Zeoliet is een crisis hulp middel bij slechte watertjes.

Piepschuim platen in het aquarium water. Zou hier wat mee aan de hand kunnen zijn? Een of ander chemisch stofje afgeven aan water. Of een van je andere tierelantijnen?
 
De vissen overgezet in een bakje fris helder water met bakthermometer (zolang ie piept is t water warm genoeg) onder de kraan (mam heeft zo 24 jaar een goudvis in leven gehouden) en het aquarium grotendeels leeggepompt en weer gevuld. Vingers gekruisd. Artie ging direct na terugzetten terug naar zijn hoek maar is er nu uit. Aquarium lijkt flink helderder dan het was. Vriend om hulp gevraagd om een druk-plaat te maken voor de trickle zodat er een 1m3 pomp op kan (die teruggezet kan worden naar 400l/u als alles een beetje draait).

Iedereen doet het gelukkig nog! Straks de kraan weer open zetten voor een wissel en dat volhouden tot ze zich beter gaan voelen!
 
Alles moet nog goed in balans komen Angela.
 
Je hebt het er maar druk mee...:DD

Ik zal wel weer een knuppel in het hoenderhok gooien, maar om nu

extra veel meer en grotere waterwissels te gaan doen???

Dan komt er toch nooit een soort van "evenwicht" in je bak :rolleyes:

Ja ik weet het, ik ben en blijf een "dwarsligger" en "anders denkende" :ROFLMAO:

---
 
Dan komt er toch nooit een soort van "evenwicht" in je bak
De goede bacterien zitten niet in je water maar in de bodem en filter. Enige nadeel is dat je met een grote verversing de voeding voor de goede baccies weghaalt waardoor de opstart wat langer zal duren in de regel.
 
De goede bacterien zitten niet in je water maar in de bodem en filter. Enige nadeel is dat je met een grote verversing de voeding voor de goede baccies weghaalt waardoor de opstart wat langer zal duren in de regel.

Bacteriƫn zitten ook in het water, alleen wel veel minder, maar juist ook het

feit wat jij noemt dat je voeding steeds weghaalt bij een verversing, dat bedoel ik.;)

---
 
Je hebt het er maar druk mee...:DD

Ik zal wel weer een knuppel in het hoenderhok gooien, maar om nu

extra veel meer en grotere waterwissels te gaan doen???

Dan komt er toch nooit een soort van "evenwicht" in je bak :rolleyes:

Ja ik weet het, ik ben en blijf een "dwarsligger" en "anders denkende" :ROFLMAO:

---
Als je de keus hebt tussen een bak vol nitriet waardoor je vissen lijden, of je opstart iets vertragen maar je vissen in goede gezondheid houden... Ja, dan lijkt waterwissel toch wel een goed idee.
 
Als je de keus hebt tussen een bak vol nitriet waardoor je vissen lijden, of je opstart iets vertragen maar je vissen in goede gezondheid houden... Ja, dan lijkt waterwissel toch wel een goed idee.
Maar ze heeft juist bijna geen nitriet in haar bak ;)

---
 
Als de bak niet helder is, betekent dat dat er meer organisch afval is dan waar je bacteriƫn voor hebt. De bacteriƫn die dat omzetten kunnen zich razendsnel vermenigvuldigen, en dat is dan de witte waas die je ziet. Die moeten alleen nog een plekje vinden in het filter of de bodem of waar dan ook.

In die zin ben ik het met Musketier eens. En ik heb begrepen dat zo'n 7% van de bacterien vrij in het water zweven. Dat is niet veel, maar ook niet verwaarloosbaar.

Maar, wanneer er iets niet goed is in het water, en het is mogelijk dat dat ammoniak en/of nitriet is, en ik heb geen zeoliet of ander middel voor een noodgreep in huis, dan zou ik ook kiezen voor een grootscheepse waterwissel.

Ammoniak en nitriet kunnen veel schade aanrichten. Het kan direct dodelijk zijn, maar ook schade geven waar de vis na weken nog dood aan gaat, of de rest van zijn leven zwakker maakt.

De ellende is wat mij betreft, zeker met zulke grote afvalmakers, dat je nu in een ingewikkelde dans terecht komt van langzaam de bacteriƫn voor zowel de mineralisatie als de nitrificatie in evenwicht laten komen met het aanbod van afval.

Ik denk dat je niet ontkomt aan het toepassen van iets als zeoliet, dat je na verloop van tijd heel langzaam gaat afbouwen.

En dan moet je nog hopen dat dat het probleem was.

Maar dat is wat ik nu zou doen.

Ik denk dat iets als zeoliet standaard bij elke aquariumhouder in het kastje zou moeten staan. Het is typisch iets dat je nodig hebt wanneer de winkels dicht zijn.
 
Angela kent haar vissen het beste en zij ziet dat het niet pluis is in het vissenhuis. Dan is het alleen maar dom om af te wachten dat een of ander misschien wel in evenwicht komt met vissen die erin rond zwemmen.

NO3 hebben de vissen geheel niet nodig.

Een fikse of een 100% verversing kan nooit en te nimmer kwaad mits je de temperatuur in de gaten hou. Zo gauw de sluiers weer terug zijn krijgen de bacties meteen meer dan genoeg voeding. De uitstoot via de kieuwen en poeper is dermate groot dat bacties echt geen kans krijgen te verhongeren.

Er zijn teveel onzekere factoren wat er met het watertje loos is dus verversen, verversen en verversen en de verdachte tierelantijnen eruit die je langzaam weer ga toevoegen zodat je eventuele nare chemische reacties kunt monitoren. Dit meet je niet met de test.

Je kent je vissen en je zie wel aan hun gedrag of het weer ok is of niet.

Succes in ieder geval en ik hoop dat je gauw met wat minder hard werken kunt genieten van je aquarium (y)
 
En ik heb begrepen dat zo'n 7% van de bacterien vrij in het water zweven. Dat is niet veel, maar ook niet verwaarloosbaar
Zover ik weet gaan zowel de heterotrofe als de nitrificerende zich nestelen in de bodem en je filter dus als de bak stabiel is dan zullen hier weinig van vrij in het water zich bevinden. Die 7% heb ik ook wel gehoord maar goed ik weet niet of dat nu veel helpt bij het opnieuw opstarten en in de regel lees je toch dat het eigenlijk "zinloos" is.
 
Net terug van werk (zonder te werken, dat is nog eens een kunst!). Een fikse bak water van gisteren voor het wisselen afgeleverd om door collega's van Scheikunde te gebruiken om te laten testen op giftige stofjes (je weet wel, degene die door slecht Chinees plastic, verf en piepschuim afgegeven kunnen worden, om gericht te zoeken) en er zit niets raars in, en door naar bio voor de bevestiging wat Michelle al vermoedde: nare hoeveelheden ammoniak en nitriet, maar schijnbaar toch ook veel bacterietjes (waarschijnlijk uit de flessen filter-medium). Met de weinig flateuze vraag welke boeren sloot ik het water uit getrokken had... En bedankt hĆØ jongens!

Bij thuiskomst zijn de vissen rustig. Nieuwsgierig ook. Niet zo lethargisch als gisteren, maar ook niet "yaaaay!". Zo komen uit zichzelf voor voer, en druipen teleurgesteld af als ik sta te koeren dat ik ze niet dood wil hebben en dat voer voorlopig off limits is. Begrijpelijk, je bent als mens ook wel snel een week van de leg als je CO vergiftiging hebt, en op voer-restrictie gezet worden, worden we zelf ook niet blij van.

Course of action:
- 2x daags 10% verversen (per keer), dus de slang ligt nu even permanent door het huis. Het idee hierachter is dat je de golven in waterwaarden minder groot maakt. Dit vooral omdat gisteren zo'n 80% van de bak leeg gegaan is, anders had ik op 20% per keer gezeten.
- Niet voeren (ze ademen al ammoniak uit zonder voer, en de extra belasting van per ongeluk begraven voer hebben ze niet nodig). Er zijn ook genoeg planten om aan te knabbelen als ze echt honger krijgen. De sluiers zijn iig alvast flink op hun staart getrapt dat ze niets krijgen.
- De pompen op volle kracht laten draaien en een lange adem hebben, dan moet ik snel een balans krijgen tussen het steeds verdunnen van de nitriet en het aanleggen van bacterien zonder dat mijn vissen het begeven.
- Met de waarschuwing dat zodra ze weer suffer worden dat er per direct meer water uit moet en ik het op moet schroeven naar desnoods 3x 20% per dag.

D'Artagnan zijn bloeduitstortingen beginnen weg te trekken, dus ik denk dat ik hem 1x daags een kwartiertje onder de kraan zet in zijn transportbakje tot het wat beter met hem gaat. Leek hij gisteren na de initiele schrik dat hij weer in dat bakje zat wel heel fijn te vinden: Hij nam diepe ademteugen, zijn kieuwen gingen wijd open en hij leefde helemaal op zonder paniekerig te spartelen.

bedankt allemaal voor de goede adviezen!
 
Dat is nog eens handig een school waar je verschillende expert voor water onderzoek heb (y)

Gooi die strips in de klikko en maak andere prioriteiten bij aankopen.

Prioriteit hoort op plaats 1 dit.


Zo kun jezelf monitoren wat er aan verversing nodig is. 1x 10% of 2 x 30% is gewoon weg natte vinger werk. Bij een opbouw van NO2 0,4 en 10% verversen en de avond weer schiet echt niet op. De volgende dag is het 0,5% zo niet hoger.

Rode aders in staarten is stress teken.
 
Toevallig is mijn test-kit vandaag binnenkomen (ja, ik was zelf ook wel klaar met de strips)! Druk in de weer geweest met alle flesjes, timers, wachten (ADHD en wachten, geen goede combi...) en nog meer testjes draaien:
pH: 7 (leidingwater 8,5)
kH (dH): 4
NO2: <0,01
NH4: 6 :stom:
NO3: 3

Conclusie: Ergens gaat er iets heel erg mis. Er ligt geen vuil op de bodem, en de vissen hebben al 2 dagen niets te eten gehad, dus ik ben een beetje achter mijn oor aan het krabben waar dat vandaan komt. Gelukkig lijken de filters niet voor niets te draaien gezien de nitraat langzaam oploopt en de plantjes groeien als een bezetene.

Wat ik frappant blijf vinden is dat de sluierstaarten en oto's nergens last van lijken te hebben, en ook Athos is niet lethargischer dan normaal. Het lijkt vooral D'Artagnan en Ahn te beinvloeden.

Gewoon door blijven gaan met de waterwissels lijkt mij.
 
Ja flink verversen zou ik zeggen want 6 is best hoog. En flink monitoren en testen dus toch je geduld maar even op de proef stellen;)
 
NH4 zo hoog...meet het een uur of wat na de verversing nog eens?
 
Toevallig is mijn test-kit vandaag binnenkomen (ja, ik was zelf ook wel klaar met de strips)! Druk in de weer geweest met alle flesjes, timers, wachten (ADHD en wachten, geen goede combi...) en nog meer testjes draaien:
pH: 7 (leidingwater 8,5)
kH (dH): 4
NO2: <0,01
NH4: 6 :stom:
NO3: 3

Conclusie: Ergens gaat er iets heel erg mis. Er ligt geen vuil op de bodem, en de vissen hebben al 2 dagen niets te eten gehad, dus ik ben een beetje achter mijn oor aan het krabben waar dat vandaan komt. Gelukkig lijken de filters niet voor niets te draaien gezien de nitraat langzaam oploopt en de plantjes groeien als een bezetene.

Wat ik frappant blijf vinden is dat de sluierstaarten en oto's nergens last van lijken te hebben, en ook Athos is niet lethargischer dan normaal. Het lijkt vooral D'Artagnan en Ahn te beinvloeden.

Gewoon door blijven gaan met de waterwissels lijkt mij.
Ik denk inderdaad dat het systeem van waterwissels het beste werkt. Zoals je weet ververs ik iedere 3 dagen 60%, en haal daarnaast ook nog eens dagelijks de poepjes (en 8 liter water) uit de bak. De bodem zuig ik tegenwoordig tijdens de ww op de plek waar mijn beeldjes staan, ik zet het beeldje even opzij en zuig alles wat zwart is weg(anaerobe bacterien, ook wel ā€˜bodemrotā€™ genoemd). Ook ga ik even tussen de planten met mijn hevelklok om overtollige ā€œmullā€ weg te halen. Soms, als er plekken blauwgroen (van cyanobacterien) zitten op plekken waar de stroming minder is, doe ik een beetje waterstofperoxide ( ongeveer 20 ml per keer) op een sponsje en haal het weg. Ik denk dat dit helpt om de 4 vissen in mijn 200l bak in topconditie te houden. Het blijft altijd een beetje puzzelen wat de beste methode voor jouw bak isšŸ˜€
 
Oei, oei, NH 4 0.6 is dramatisch en geen NO2 dan zit je nog geheel in begin fase.

Dat ga je met verversen niet redden om dat laag te houden. Je heb ook een aardig pakket aan viezeriken rond zwemmen. Als je 90% eruit trek hou je nog veel over en ik ben bang dat je s avonds (na een paar uur) weer dik in het rood kom. Je heb onlangs al 90% eruit getrokken zo zie je dat het heel snel oploopt.

Ik heb ooit eens een koi bowl 300 liter met 4 volwassen exemplaren gehad waar ik s ochtends en s avond in het rood kwam met verversingen van 90%.

Flinke hoop zeoliet zal het naar beneden halen. In waszak/filterzak kun je gewoon ergens in de stroming leggen. Geen zout!!!
 
  • Leuk
Waarderingen: Drup
Oeps! Typfoutje, 0,6, voor ammonium. Ik had mam gisteren aan de telefoon die in mijn oor aan het tetteren was over ammoniak en dat alles dood zou gaan en ze heeft nu een stok om te slaan over het nieuwe aquarium waar ze het al niet mee eens was (dat heb ik in 3 dagen tijd iedere dag minstens 5 keer aan moeten horen) en ik was in volle paniekmodus en verkeerd gekeken, toen ook nog eens in de tabel dat met de pH op dat moment dingen omgezet gingen worden in ammoniak... Nog wat persoonlijke issues opstapelen, waaronder zo'n 350 uur slaaptekort in een jaar... :rolleyes: Sorry om jullie op de kast te jagen! Bijna huilend nog een set voor ammoniak gaan halen (rib uit je lijf)... Vannacht ook eindelijk eens 10 uur keihard doorgeslapen (blijkbaar heb je het nodig) en vanmorgen fris en fruitig met een nieuwe bak water uit het aquarium (mini-aquarium onderdompelen, een paar keer omspoelen in het aquarium zodat je een goed mengsel krijgt, mee naar de keuken) en aan de slag met het testset:

NO2: 0,01/0,025 (er zit nog een witte stip naast, maar de test slaat gelig uit, net iets geler dan 0,01, maar niet geel genoeg voor 0,025)
NH4: 0,4 (nog steeds dik in het rood maar het zakt)
NH3: 0
pH: 7,5
NO3: tussen 3 en 5
kH: 4

Het neemt langzaam af (ik sta nu 2 keer per dag te meten met mijn nieuwe set). Nitriet gemeten, alleen niet veel, nitraat kruipt heeeeeeel langzaam omhoog, maar ik moet ook zeggen dat er handenvol waterpest in het aquarium drijven, en de vlotvarentjes het ook prima naar hun zin hebben!

Gisteren kH plus er bij gemikt (in de hoop om de kH omhoog te krijgen voor stabieler water zei internet). Niets van te meten vandaag, maar de planten lijken groener en de mos is ineens aan een inhaalslag begonnen.

Athos ligt niet meer zoveel stil, die begint nu te zwemmen en te bedelen. Ahn en Artie hebben er nog steeds geen zin in, al liggen ze niet meer de hele dag op dezelfde plek. Ahn is hierbij toch weer iets enthousiaster dan Artie. Atreus scharrelt de hele bak af en met zijn half-zwarte oogjes kan hij heel chagrijnig kijken, Alexander lijkt de hoop op voer opgegeven te hebben en zich volledig gericht op het uitgraven van de kleikorrels. EEEEN de algeneters, by default de gevoeligste etterbakjes van het hele glas, hebben ogenschijnlijk nergens last van en sabbelen alles af.

De bloeduitstortingen zijn weg, de rode strepen door de vinnen en staart worden ook minder, de bak trekt langzaam helder... Ik ben voorzichtig positief op dat het goed gaat komen.
 
Nou ik zal voor je duimen dat het zo doorzet Angela.
 
Zal ik jou eens een paar kleine tips geven Angela [ als dat mag ?? ]...

Neem ten eerste eens een week lang de telefoon niet op als je moeder belt...

Ten tweede, test je water hoogstens Ć©Ć©n keer per week en niet twee keer per dag!!

Ten derde, koop niet elk "middeltje " voor een hoop geld wat ze maar aanbieden.

Maarrrrr-----kijk eens in een winkel of je een kilo " GEDULD " kan vinden en

besteed daar wat "geld" aan ;)

En nog wat, een beetje minder slapen als je jong bent is helemaal niet erg hoor ....

Toen ik nog werkte sliep ik niet meer dan 4 Ć” 5 uur per dag en dat heb ik ook

gewoon 20 jaar achter elkaar gedaan :cool:

Maar als jij jezelf een beetje minder laat stressen, heb je ook minder slaap nodig (y)

Het zal best wel helemaal goed komen met je bak !!

---
 
*dunduuuuuun* Na een jaar (op een paar dagen na) is ze terug!

Korte samenvatting: Er ging het een en ander mis.

Nadat ik de vissen in een noodgreep in het oude aquarium in de badkamer gezet had zodat ik ze kon spoelen met vers water en medicatie toe kon voegen, ging het langzaam bergafwaards met Aramis. Mijn oude blinde ventje trok het allemaal niet en lag de volgende dag dood op de bodem van het aquarium. De anderen daarentegen zijn erdoor getrokken! Bij D'Artagnan is niets meer te zien van de vinrot waar ze een jaar geleden last van hadden, en ook Ahn zijn staart groeit mooi aan. Niet lang daarna bleek mijn konijnenmeisje Meiyo kanker te hebben en na 2 dagen beseften we dat het een enorm agressieve variant was en hebben we haar met veel verdriet in laten slapen. Ondertussen zat ik vast in een relatie met een enorm egocentrisch persoon waar ik best van in de knoop raakte met mezelf. Hij zou het een en ander maken voor het aquarium (onder de CNC leggen, de bestanden en materiaal had ik al lang aangeleverd) en toen hij na 3 maanden weer met een rotsmoes kwam waarom hij het niet gedaan had, ben ik een beetje geimplodeerd. Ik was er ineens helemaal klaar mee na een rampzalige vakantie en maanden van geniepig gedrag en heb hem duidelijk verteld wat ik van hem vond in niet mis te verstaan woorden. Mam brak d'r heup, daarnaast ben ik het afgelopen jaar naar zo'n 12 begrafenissen geweest... Covid, kanker en zelfdoding, noem maar op... Het liet niet op. Het ging op zijn zachts gezegd niet helemaal lekker, zeggen we dan. Er ging van alles en nog wat mis met de verbouwing hier in de flat.

Kortom. Algehele misere.
IMG-20220703-WA0033.jpeg
IMG-20220703-WA0035.jpeg

En ik besloot mijn aandacht en energie te richten op de dingen die op dat moment belangrijk waren: Mijn mannetje Makoto die ineens alleen over was na 8 jaar altijd Meiyo om zich heen gehad te hebben. De vissen en hun water. Mijn eigen mentale gezondheid.

Inmiddels heeft Makoto een nieuw vriendinnetje, Daria (fotos volgen nog), is kleine Atreus niet zo klein meer (en ook niet meer zwart ondertussen), blijkt Alexander een Alexandra, zijn de planten uit het aquarium opnieuw en opnieuw opgevreten, ben ik nog steeds nieuwe planten aan het testen welke wel tegen twee enorme slopers kunnen (want de sluierstaarten zijn hartstikke braaf, het zijn Ahn en Artie die de zooi terroriseren) en heb ik het water in het aquarium eindelijk stabiel gekregen met... jawel, CO2! Was een fikse investering, maar de waterpest, de javavarens en de vedervarens hebben het hartstikke naar hun zin nu en vreten de voedingsstoffen gestaagd op.
IMG-20220703-WA0037.jpeg

Er hangen nu 3 Monstera's in het aquarium, er komt er nog 1 bij, ik sta op het punt het tricklefilter eindelijk onder handen te nemen nu ik zelf met een bovenfrees de benodigde onderdelen gemaakt heb en er staan nog wat andere leuke projecten op stapel! Waaronder een mini-garnalenbakje.

Met het idee naar het Vivarium te gaan herinnerde ik me dat ik hier al heel lang niet geweest was... En toen bleek de bus niet meer te rijden in het weekend, dus ik zit me nu af te vragen of het het waard is een uur te lopen vanaf Rosmalen Station. Iemand een mening daarover die wel al eens naar het Vivarium geweest is?
 
balen dat er zo veel mis is gegaan , maar goed dat je nu om jezelf denkt. Benieuwd naar de verdere ontwikkelingen
 
En toen bleek de bus niet meer te rijden in het weekend, dus ik zit me nu af te vragen of het het waard is een uur te lopen vanaf Rosmalen Station. Iemand een mening daarover die wel al eens naar het Vivarium geweest is?
Nou het is altijd wel leuk maar goed het meeste op de beurs heeft de lfs ook wel te koop en ik zou er zelf geen uur voor gaan lopen maar ja dat is persoonlijk.
Leuk dat je nog actief bent en weer online dus:thumbs:
 
Wat fijn je hier weer te zien! Ik heb je verhaal helemaal doorgelezen. Het heeft je de afgelopen periode niet meegezeten inderdaad. Maar gelukkig ook weer veel mooie dingen. Fijn dat je voor Makoto een nieuw vriendinnetje hebt gevonden, zal hij blij mee zijn. Ahn is prachtig geworden, en die andere Sluiers ook! Ben benieuwd naar een totaaltje van je bak!
 

Terug
Bovenaan