TetraTec EasyCrystal FilterBox 300


Z

Zanziee

Guest
** Ik zie dat ik dit bericht in het verkeerde forum heb geplaatst, kan iemand dit verplaatsen voor mij? Ik ben te laat om het te verwijderen en opnieuw te plaatsen **

Hallo allen, ben mij eens aan het verdiepen in mijn aquarium en was vandaag even bezig met mijn filter in het aquarium.

De TetraTec EasyCrystal FilterBox 300, met daarin een een Tetra Easy Crystal Koolpack filter 300.

http://www.ranzijn.nl/nl-nl/catalog/vis ... 3godsFMAew

Nu zag ik dus dat er actieve kool in de filter zit. En het filter bestaat maar uit ��n geheel, zo'n grote spons (zie de link). Wat nou als ik het filter wil schoonmaken / vervangen? Moet ik dan de complete filter vervangen? Dan zijn toch al mijn goede bacteri�n kwijt? Tevens heb ik gelezen dat de actieve kool naar verloop van tijd zijn kracht verliest en het gefilterde weer loslaat in het aquarium.

Het aquarium is nog aan het indraaien en het water is in mijn ogen erg helder. Ik heb verschillende filters gezien, waarbij het filtermateriaal bestaat uit meerdere lagen (wat mij ook logischer lijkt?), is het niet handiger dat mijn filter ook zo zou werken? Of kan dit prima zo?

Ik ben een leek op dit gebied, dus misschien is het wel een stomme vraag, ik ben benieuwd naar jullie mening / idee�n hierover.

Groet Rick
 
Even via report post doen. Dan pakt een beheerder het wel op.
 
Dan haal je hem eruit,en doe er een ander in.
Beter nu dan later.
 
Bertus zei:
Dan haal je hem eruit,en doe er een ander in.
Beter nu dan later.

Ander filter (dat ding binnenin) erin doen? Of hoe bedoel je dat?
 
Je kunt hem gewoon schoonmaken, maar als hij vervangen moet worden moet je dus een nieuw filterpatroon aanschaffen (Welke je laat zien in je link). Overigens kunt je beter geen actieve kool gebruiken, dit haalt namelijk niet alleen de schadelijke stoffen uit het water maar bijvoorbeeld ook voedingsstoffen voor planten.
 
Ludger zei:
Je kunt hem gewoon schoonmaken, maar als hij vervangen moet worden moet je dus een nieuw filterpatroon aanschaffen (Welke je laat zien in je link). Overigens kunt je beter geen actieve kool gebruiken, dit haalt namelijk niet alleen de schadelijke stoffen uit het water maar bijvoorbeeld ook voedingsstoffen voor planten.

Ah ok, dus het is wel wat dit filter? Aangezien bij Jewel allemaal verschillende sponzen worden gebruikt.. Ik weet niet of dit veel verschil maakt (ben een leek op dit gebied).
 
Ja,maar dan zou ik voor een fijne spons kijken.

Houd meer bacterie vast.
 
Hmmm, even voor het idee, ik heb nu dit:

T702290_p06_a01_v001.png


Zou ik daar dan losse filterstukken in moeten leggen, zoiets als dit:

7r48.png
 
Net zoals er nu inzit.
Dus eruit,en de andere erin.
Die vierkante zijn voor Juwel.
 
Ja. Hoe groot is je bak?
 
60 liter (57x30x34)
 
Kan je ook eens aan een buitenfilter denken.
Als je daar plaats voor hebt. Eheim 2211.
Meer materiaal ,meer bacterie.
 
Dat klinkt inderdaad logisch. Dit filter zat bij het aquarium toen ik het kocht. Ik ben me aan het inlezen op de filters en zie als 'nadeel' van de filter die ik nu heb is wanneer ik het filter wil vervangen, ik al mijn bacteri�n kwijt ben (of begrijp ik dat nu verkeerd)?
 
Klopt niet, die bacteri�n zitten vooral in de bolletjes onder de pomp. Een andere patroon gaat er trouwens niet in passen. Op zich een prima intern filter, hield mijn vorige 60 literbak altijd kraakhelder. Ik denk dat je dezelfde hebt. AquaArt 60? Tetra adviseert overigens het spul maandelijks te vervangen, maar dat is onzin. Je kunt best een paar keer het patroon uit elkaar halen en uitspoelen. Neem dan ook het filtertje wat er voor zit even mee, maar laat de ballen onderin gewoon zitten.
 
Ah, bedankt voor dat!

Ik ga morgen eens kijken of ik gewoon filtermateriaal zonder de actieve kool kan vinden bij de LFS, denk dat ze dat wel hebben.
Zo'n buitenfilter ga ik ook wel eens bekijken hoe het eruit ziet (ze hebben dat volgens mij gewoon staan), echter vrees ik dat ik volgens mij mijn complete aquarium moet verbouwen (in ieder geval de deksel moet slopen, omdat de slangen anders nooit naar binnen kunnen gaan volgens mij). Iets om over na te denken :)
 
Ik zou met dit aquarium me wel twee keer bedenken voordat ik aan een buitenfilter begon. De kap is daarvoor een drama (vond het �berhaupt een onding) en het filtermateriaal is ook zonder kool prima verkrijgbaar. Komt bij dat je filter op zich gewoon een uitstekend ding is, alleen (vind ik) wat erg massief aanwezig op de achterwand.
 
IK weet niet welke bak hij heeft.
Ook niet welke kap.
 
Tetra AquaArt Aquarium 60 liter heb ik.

http://bit.ly/1dnUquI met een aantal foto's (via Google gewoon), staat de klep ook tussen.
 
Dat gaat dan inderdaad niet nee,met die vlakke kap.
Dan met volle overgave op de oude.
 
Ik ga het mij allemaal eens rustig bekijken, nu eerst rusten! ;)
 
Groot gelijk.
Welterusten.
 
Heb een nieuw filter erin gedaan, ook even gekeken voor het buitenfilter, maar dan zou ik de gehele klep moeten 'slopen'. Dat ben ik niet van plan, dus voorlopig houden we het bij deze binnenfilter. Moet ik nu weer twee weken wachten op het complete bacteriebestand / 'gifaanval' ?
 
De bacteriecultuur moet zich nu weer opbouwen en in balans komen wat waarschijnlijk in combinatie met een piek zal gaan van de no2 maar hoeft niet gevaarlijk hoog te zijn omdat de bodem ook bacteri�n bevat.
Misschien een optie om voor een ander binnenfilter te kijken met beter filtermateriaal wat ook handiger te onderhouden is.
 
Misschien is dat wel een optie, in de LFS gaven ze aan dat het filter makkelijk schoon te houden was en niet zo heel vaak vervangen hoeft te worden.
Voorlopig laat ik het zo even draaien. Er zit nog geen vis/garnaal in, dus niets aan het handje.
 
Natuurlijk is het filter makkelijk schoon te houden,dit is met elk filter het geval in principe maar is wel noodzakelijk dat tijdens onderhoud van het filter de bacteriecultuur zoveel mogelijk intact blijft om zo het aquarium in balans te houden.
Lijkt me ook geen ideaal filter in combinatie met garnalen trouwens want zo aan de tekening te zien kunnen ze via de gleuven zo bij het draaiende gedeelte van het filter komen met dodelijke afloop en is misschien ook iets om over na te denken.
 
Het bestaat uit een box waar het verwarmingselement en het filter inzit.

De sleuven aan de buitenkant zitten voor het verwarmingselement, hier wordt het water door naar binnen gaat, heb er even een plaatje bij gezocht:
oaZEkReW3rR-OxGS7LAUWXNJz3231C7L.jpeg


In deze bak wordt een apart filter gezet, hier wordt het water in beweging gezet, ook een plaatje van gevonden:

full11409120.jpg


Hier kan ik eventueel iets van een panty omheen doen, zodat de garnalen daar niet in kunnen komen. Het pompgedeelte is dan 'afgeschermd' lijkt mij.

Ik zou ook om de hele box een panty of iets dergelijks kunnen trekken, maar dat ziet er misschien niet zo mooi uit?
 
Een panty zit zo dicht door vuil en is niet handig natuurlijk.
Ik vind het persoonlijk maar een waardeloos filter en zou echt voor een andere kijken.
 
Wat voor een andere filters zou je kunnen aanraden ? Buitenfilter is niet te doen, mits ik mijn kap sloop, dat wil ik niet.
 
Bij mij deed hij het, ook met vuurgarnalen, probleemloos. Natuurlijk kruipen ze er in, maar dan moeten ze al aardig doorkruipen om bij de rotor te komen. Ik kwam ze ook wel helemaal onderin tegen en dat was geen probleem. Ze kunnen er namelijk makkelijk aan alle kanten weer uit.

Je hoeft je ook echt niet druk te maken om die piek, want je vervangt alleen het voorfilter, niet het biologische deel. Je bacteri�n blijven dus voor het overgrote deel gewoon in de balletjes onderin het filter zitten. Als je daar niet aan komt is er niks aan de hand.
 
Aha, je hebt ervaring met het filter en garnaaltjes. Nou dan laat ik het gewoon voorlopig zitten. Ben echt te onervaren om hier goed over te kunnen oordelen.

Ik heb de balletjes laten zitten (dit is dus het biologische gedeelte? En niet het groen/witte filter? *stomme vraag misschien*)

*edit*

Ik zie dat je dat gisteren ook al verteld had dat grotendeels van de bacteri�n in de balletjes blijven zitten *overheen gelezen vrees ik*
 
Ik neem aan dat de afbeelding niet helemaal compleet is dan want zie verder geen ander filtermateriaal zitten,



797699_0_82_t702290_p06_a01_v001.jpg
 
Inderdaad ja, stom van mij.. :stars:

Even ander plaatje gezocht (de ballen zitten in de 'buitenbak') :

141829zanziee_0_82_tetra.jpg


Even een beschrijving zoals die in het boekje staat:

Tetratec� EasyCrystal� FilterBox
A. Tetratec� EasyCrystal� FilterBox 300
B. Tetratec� EasyCrystal� Filter 250
C. Houder met zuignappen voor alle andere aquariums dan die van Tetra AquaArt�
D. Filterpatroon � EasyCrystal� FilterPack
E. Filterspons � EasyCrystal� Filter BioFoam
F. Filtermand incl. Bio-Filterballetjes
G. Tetratec� Verwarmer HT50*
H. Pomp
I. Motorbehuizing
J. Pompbehuizing
K. Waaier
 
Dat is hem inderdaad. Jonge garnalen kunnen er wel in komen, maar volwassenen eigenlijk alleen door er in te klimmen. Maar goed, je weet het nooit, ik heb ook wel eens springrage neontetra's gehad die er in kwamen. Kun je oplossen door een stukje horregaas oid over het deel waar de verwarming in zit te doen. Panty werkt niet, want te snel verstopt. Mocht je er een heel specifieke garnalenbak van willen maken dan zou ik je het filter niet aanraden, maar dan kun je sowieso beter voor een sponsluchtfilter kiezen.

Het enige waar je wel even op moet letten is de aansluiting op een eventuele achterwand. Die was bij mij niet goed en dan kunnen kleine visjes er achter komen.
 
Kijk eens aan...nu snap ik het ballen verhaal! ;)
Zou dan gewoon het actieve kool uit het filterpatroon halen en dan enkel wanneer de rondstroming minder is dat filterspul uitknijpen.
 

Terug
Bovenaan