tetra soorten bij elkaar en hoeveel ?


S

stanley1949

Guest
aangeschaft een bak van 120x40x60 Er zit een dennerle amazon day en dennerle special plant T8 verlichting boven maar er zitten nog verschillende extra TL lampen bij zoals brilliant daylight , extra nog nieuwe special plant ,10000K lamp een
JBL Greenline E 901 buitenfilter en Tetra Proline 250 thermostaat en wil deze geheel aan tetra's wijden . Ben geen expert maar er zijn zoveel soorten dus wie kan mij een leidraad geven .
Op sites lees ik altijd van 1 soort 10-12 maar hoeveel vissen (soorten) mogen er dan in.

bedankt voor uw antwoord
 
Hallo Stanley,

Met tetra soorten bedoel je waarschijnlijk de vele verschillende Zuid-Amerikaanse,meestal kleine, scholenvisjes.

Eigenlijk is het juister om het dan over karperzalmpjes te hebben maar gaoed de meest eliefhebbers weten wel wat je bedoeld waarschijnlijk.

Het is echter wel een hele grote groep van vissen die onder die noemer vallen van Neon Tetra tot de beruchte Pirahna.

Veruit de meeste passen kwa formaat wel in jou bak gelukkig. Maar andere eisen kunnen onderling zeker verschillen.

Verschillende soorten karperzalmpjes in 1 bak wordt vaak niet aangeraden de reden is niet dat dat voor de visjes een slecht plan is, vele soorten kunnen prima samen leven in een aquarium.

De reden is voor de meeste liefhebbers, waaronder ondergetekende, dat dat al gauw een rommelige indruk gaat geven 1 grote school oogt gewoon veel mooier en rustiger in je bak dan 3 kleine.

Het is ook zeker niet onmogelijk of een probleem voor de diertjes zelf. Mits je het natuurlijk ook weer niet gaat overdrijven maar dat geld voor alles in het leven. Iets om bv ook rekening mee te houden is dat veel tetra soortjes in je bak dezelfde waterlagen willen gebruiken wat dan weer een gedrang kan worden.

Dus ja het kan en hoeft niet onverantwoord te zijn maar ik zou het niet aanraden.
 
Die 10 - 12 stuks van ��n soort zal ook gelden voor wat kleinere aquaria, bijvoorbeeld een 80cm brede.
Jouw 120cm brede bak kan al snel het dubbele aantal aan, van datzelfde scholenvisje.

En dat niet snel twee soorten tetra's gecombineerd worden komt inderdaad vooral doordat men het dan rommelig vindt ogen, want velen ervan zwemmen praktisch op dezelfde hoogte in het aquarium en hebben dan ook nog eens een vergelijkbare vorm en juist die twee dingen dragen bij aan dat rommelige. Dat betekent natuurlijk niet dat je het bij ��n soort visjes moet houden. Bij je tetra's naar keuze kun je met gemak een soortje houden dat vooral de bodem als terrein heeft en een soortje voor in de bovenlaag. En misschien wat eenlingen, een koppel of een trio ergens. Allemaal een beetje afhankelijk van de exacte combi. Zo kun je tot wat leuks komen, met zelfs niet alleen maar tetra's.

~ Ivo
 
In mijn 120cm zitten kardinalen en socolofi (bloedvlektetra). Socolofi scholen veel beter dan kardinalen, maar doordat er 2 soorten scholenvisjes in zitten, scholen de kardinalen beter. Ik vind de kardinalen zo veel leuker dan als ze als enige scholenvis er in zitten.
 
bedankt voor alle adviezen

zit nu op de volgende lijst (nog niet aangeschaft)

ivm ph enz bijna goed

Hyphessobrycon erythrostigma 8st

Corydoras Aeneus peru gold 6st

Paracheirodon axelrodi 16 st

Gymnocorymbus ternetzi 8 st

als iemand aanvulling of opmerking heeft lees ik dit graag
 
Volgens mij heb je nu drie scholen in 1 dezelfde waterlaag. Denk dat je beter dan voor 2 scholen kunt gaan.
De corydoras groep zou je kunnen uitbreiden naar 10.
 

Terug
Bovenaan