Testje goedkope TDS-meters


homines

Well-known member
Lid geworden
6 april 2011
Berichten
567
Locatie
omgeving Kampen
Ik heb via Ebay en een andere Chinese site drie goedkope TDS-meters aangeschaft. Vervolgens heb ik ze op hetzelfde moment in hetzelfde water getest. Zie hier het resultaat:

146211homines_0_85_camer.jpg
 
Dat is erg veel verschil ja. Ik heb er hier 2 en de en geeft en 260 en de ander ruim 20 punten meer.
 
Zo heel gek is dat niet.

Dit zijn TdS meters. En geen EC meters.
Een EC meter meet de electrische geleidbaarheid van een oplossing.
Een TDS meter meet de geleidbaarheid van de oplossing, maar zet deze rekenkundig om naar een Total Disolved Solids getal.
En daar gaat het mis. Wat is de factor om dat om te zetten. In de tuinderij ( lees ook hobby plantjes met geestveruimend effect) gebruikt men andere factoren, dan bijvoorbeel voor drinkwater en aquaristiek.
Er is een hele mooie site beschikbaar daarover. Maar kan deze zo snel niet vinden.

Maar de puurste vorm is dus een EC meter.

Verder kun je de meters controleren met een ijkvloeistof.

Ik heb zelf de meter van voltcraft en heb er een ijkvloeistof bij. Geeft dan de EC weer.
Ik ben nu wel benieuwd of mijn meter echt goed is, dus zal deze morgen eens testen op het werk.
 
Zo gezegd zo gedaan.

Meter gaf 2 uS teveel aan op 100 uS standaard oplossing.
Dus vind dit wel netjes.
 
Alleen die calibratie oplossing is niet zo handig. Want is bij 25 graden. Dus je moet alles op 25 graden hebben staan.
Misschien zomers calibreren dan.

Op mijn werk heb ik een 100 uS standaard. Met een tabel erbij. Met de werkelijke uS waarden per graden celcius.
Die standaarden zijn ook wel hier en daar te verkrijgen.
 

Terug
Bovenaan