Testen met PO4. Wie het weet mag het zeggen!


Jeronimos

Well-known member
Lid geworden
30 december 2019
Berichten
65
Leeftijd
51
Ik wil het PO4 gehalte in het aquarium omhoog brengen met een stockoplossing maar dat lukt niet.
Mijn hypothese is dat de KHPO4 stockpoeder geen PO4 bevat.
Ik heb daarvoor de volgende test uitgevoerd die dit volgens mij bevestigd.
Wat zie ik over het hoofd?

Start
Ik weet dat je een te hoge PO4 concentratie niet kan meten (elders in dit forum)
Mijn Salifert test bevestigd dat met de stikker op de verpakking: "0.03 - 3 ppm"!
Mijn aquariumwater met 0,2 ppm
Mijn kraanwater met 0,25 ppm
Mijns stockoplossing (van Aquariumbemesting) heeft 4 gram PO4 op 500ml water (volgens doseervoorschrift)

Experiment:
Ik meet mijn aquariumwater dus 0,2 ppm PO4. Dat kan de juiste meetwaarde zijn (situatie A). Of misschien is de echte aquariumwaarde wel veel hoger en geeft de meting een valse uitslag (situatie B).

Falsificering B

Ik meet kraanwater 0,25 ppm. Ik ga ervan uit dat dit klopt.
Verdunnen van het monster aquariumwater in het cuvet met kraanwater zou het fosfaatgehalte binnen de meetgrens van van 0.03 -3 ppm moeten kunnen brengen.
Ik voeg stapsgewijs aquariumwater met de veronderstelde hoge concentratie PO4 toe aan het monster.

Effect: ik krijg in alle gevallen geen hogere meetwaarden. Kleur blijft ongeveer hetzelfde.
Conclusie: het aquariumwater zit waarschijnlijk binnen de meetbare grens en is waarschijnlijk idd 0,2 ppm zoals de testset aangeeft.


Test met A en stockoplossing

Aanname: meting geeft de juiste weergave. Enkele druppels stockoplossing (4gr PO4 op 500ml volgens doseervoorschrift) toevoegen aan 10ml aquariumwater in het cuvet zou dan tot een donkerere kleur moeten leiden. Dus eerst 1 druppel stock toevoegen. Daarna nog 1. Net zo lang tot 50% aquariumwater / 50% stock.

Effect: kleur wordt niet donkerder.
Conclusie: Stockoplossing in verschillende hoeveelheden toevoegen aan aquariumwater leid niet tot een hogere PO4 waarde.
Conclusie: Stock oplossing bevat geen PO4, de poeder dus ook niet.

Of zie ik iets over het hoofd?


Verzoek

Zou jij mijn test kunnen herhalen met de andere leveranciers? Dus water met een lage PO4 waarde pakken (ik weet niet hoeveel jouw aquarium water of kraanwater is, wellicht gedestilleerd water pakken?)

En dan druppelsgewijs stockoplossing in de cuvet toevoegen. Dat zou dan toch een donkerere kleur moeten geven lijkt me.



Mvg



Jeroen
 
Of eens iets langer wachten dan de normale reactietijd , gewoon de cuvet een tijd laten staan .
Heb iets soortgelijks ook wel eens voorgehad met een stockoplossing dat ik het even niet meer snapte .
 
Ben je zeker dat je de test op de juiste manier uitvoert?
Ben je zeker dat de houdbaarheid van de test niet overschreden is?
Lees je op de juiste manier af?
Ben je zeker dat je de stockoplossing niet per ongeluk met KNO3 (bijv) gemaakt hebt?
 
Als jij 4 gram Kaliumfosfaat oplost in een 500ml fles en je doseert daarvan 10ml op 100 liter aquariumwater zou je 0.56ppm fosfaat moeten meten.
Klopt dit?
 
Dit is best wel apart. Ik had dit met KNO3. Bij mij was het NO3 testen dan telkens weer te laag.
 
Wat voor test gebruik je? Ik heb de druppeltest van JBL en daar voeg je eerst deel 1 toe (poeder) en daarna 10 druppels. Als ik hierna dus nog testwater zou toevoegen voer ik de meting dus verkeerd uit. Als je KHPO4 poeder hebt lijkt het mij niet dat er geen fosfaat inzit, hoewel het natuurlijk altijd kan. Evt dat je je water en stockoplossing even kan laten testen bij de LFS om te zien of het aan je test ligt.

Gr
Stefan
 
Ik had een Salifert test met een range meetwaarde 0-3 ppm. Ik heb nu een Sera test gepakt met een range 0-10ppm. En wat blijkt? Het aquariumwater is zelfs meer dan 10 ppm. Ca 12 of 15 zou ik zeggen met extra verdunning. De Salifert wist er absoluut geen raad mee en gaf nauwelijks kleur. Door de grotere range van Sera kwam ik er achter. Mysterie volgens mij opgelost! En ik moet gaan water wisselen! Bedankt voor het meedenken!!!
 
Toch staat Salifert wel goed aangeschreven maar ja het is opgelost.
 

Terug
Bovenaan