Test strips of test kit?


Rgs018

Well-known member
Lid geworden
20 mei 2009
Berichten
137
Locatie
A'dam
Hallo,

Ik ben sinds een maandje weer begonnen met een aquarium en heb voor het onderhoud een buisje JBL easy 7-in-1 strips gekocht. Nu vind ik het erg lastig om precies te lezen wat mijn water waardes nou zijn. Het is nu vooral gokwerk voor mij en hopen dat het goed zit.

Zijn er kits/methodes/tools waarmee ik makkelijk en nauwkeurig mijn waterwaarde kan inzien?
 
Hallo,

Ik ben sinds een maandje weer begonnen met een aquarium en heb voor het onderhoud een buisje JBL easy 7-in-1 strips gekocht. Nu vind ik het erg lastig om precies te lezen wat mijn water waardes nou zijn. Het is nu vooral gokwerk voor mij en hopen dat het goed zit.

Zijn er kits/methodes/tools waarmee ik makkelijk en nauwkeurig mijn waterwaarde kan inzien?
De colombo testlab is relatief nauwkeurig en daarmee kun je druppeltest de kleur aflezen en de waarde bepalen.
 
De colombo testlab is relatief nauwkeurig en daarmee kun je druppeltest de kleur aflezen en de waarde bepalen.
Ik zat namelijk te kijken naar de JBL proscan of Colombo Quickscan zodat ik mijn smartphone kan gebruiken om zo de waardes op te halen. Ik weet alleen niet hoe nauwkeurig dat is
 
Ik zat namelijk te kijken naar de JBL proscan of Colombo Quickscan zodat ik mijn smartphone kan gebruiken om zo de waardes op te halen. Ik weet alleen niet hoe nauwkeurig dat is
Die zijn net zo nauwkeurig als een glazen bol maar verkopen wel leuk omdat het een gadget is en die sticker verkoopt
 
Ik zat namelijk te kijken naar de JBL proscan of Colombo Quickscan zodat ik mijn smartphone kan gebruiken om zo de waardes op te halen. Ik weet alleen niet hoe nauwkeurig dat is
op zich leuk bedacht maar door de verschillende camera's op de telefoons en de licht inval is het niet echt nauwkeurig (eigenlijk is het niet meer als een veredelde test strip):sorry:
Beter een druppel test kopen van jbl of colombo om maar een paar merken te noemen.
 
op zich leuk bedacht maar door de verschillende camera's op de telefoons en de licht inval is het niet echt nauwkeurig (eigenlijk is het niet meer als een veredelde test strip):sorry:

Eigenlijk geldt dit ook voor druppeltesten natuurlijk, ook afhankelijk van lichtinval en je eigen kijk vermogen :))
Maar in algemene zin zijn druppeltesten een stuk nauwkeuriger inderdaad :deal:
 
Eigenlijk geldt dit ook voor druppeltesten natuurlijk, ook afhankelijk van lichtinval en je eigen kijk vermogen :))
Heb je absoluut gelijk in maar dat geld voor alle tests met kleur vergelijking
voordeel van druppel test dat je de zaak nog enigszins zelf onder controle hebt met zon strip is dat een stuk moeilijker even de strip er te lang er in en je al een probleem.
 
Ik zou het ook bij druppels houden en Colombo is een goed merk.
 
Teststrips zijn een goede indicator of er iets mis is of niet.
Hoe mis kun je eigenlijk alleen met druppels bepalen.
Vind je die te duur om aan te schaffen ga dan met een beetje aquariumwater naar je aquariumboer.
 
Ik zat namelijk te kijken naar de JBL proscan of Colombo Quickscan zodat ik mijn smartphone kan gebruiken om zo de waardes op te halen. Ik weet alleen niet hoe nauwkeurig dat is
Wanneer je telefoon nu een oordeel geeft over een bepaalde kleur of jijzelf van een strip maakt in de nauwkeurigheid geen verschil, wel in prijs...
Maar een druppeltest voldoet beter om je meetwaardes te beoordelen. Mijn advies zou zijn: Koop een Colombo druppel set.
 
Ik zat namelijk te kijken naar de JBL proscan of Colombo Quickscan zodat ik mijn smartphone kan gebruiken om zo de waardes op te halen. Ik weet alleen niet hoe nauwkeurig dat is
JBL proscan geeft een goede en snelle indicatie, behalve voor de kH. Waarden zijn niet heel veel anders dan dat ik met een druppeltest meet . kH moet je meten met een druppeltest.
 
JBL proscan geeft een goede en snelle indicatie, behalve voor de kH. Waarden zijn niet heel veel anders dan dat ik met een druppeltest meet . kH moet je meten met een druppeltest.
Toch heb ik vaak hier gelezen dat je bij meerdere metingen steeds een andere uitslag krijgt.
 
ik ben de jbl proscan gaan testen, nadat ik op t forum las dat deze steeds andere testuitslagen geeft. Ik krijg andere testuitslagen vanwege het licht. Het luistert nogal nauw. Vroeg in de ochtend, avond of bij bewolkt weer heb je minder licht dan bijvoorbeeld in de zon of midden op de dag. Mijn truc is nu dat ik altijd op dezelfde plaats onder een goede ledlamp test zonder schaduw van de telefoon op de test. En ik leg een wit vel onder de test. Daardoor is het licht altijd hetzelfde en zijn de testuitslagen vergelijkbaar. Mogelijk zijn de testuitslagen niet zo nauwkeurig als een druppeltest, maar dat vind ik geen probleem. Ik heb een vast ww beleid.
 
Ik zat namelijk te kijken naar de JBL proscan of Colombo Quickscan zodat ik mijn smartphone kan gebruiken om zo de waardes op te halen. Ik weet alleen niet hoe nauwkeurig dat is
zoals gezegd is je smartphone helemaal niet geschikt om teststrips af te lezen, deze strips zijn ook niet anders dan de normale 6 of 7 in 1 strips. Die strips zijn opzich OK maar de schaalverdeling is weinig precies.

Nou vind ik druppeltesten ook ruk, en zou er nooit een koffer vol van aanschaffen.

Belangrijkste is welke waarden wil je testen?

Wil je weten of je aquariumwater veilig is voor het plaatsen van vis dan is ammoniak en nitriet test nodig, Druppeltesten zijn dan een prima, betaalbare en algemeen beschikbare optie. Je hoeft ook niet heel precies de kleur te interperteren, het moet beide 0 zijn. speciale strips zijn er ook, vind je online in labwinkels wel, tis meer wat je zelf fijn vind.

wil je de pH en hardheid van je water verlagen met osmose of verhogen voor bepaalde vissen dan is een pH, KH en in sommige gevallen GH test nuttig. Gebruik je gewoon kraantjes water met vissen die dat goed verdragen dan is het testen van de hardheid niet nodig, hooguit af en toe de pH om te checken of alles "normaal" is. Voor de pH vind ik pH strips erg fijn werken, zijn goedkoop, snel, gemakkelijker uit te voeren en af te lezen dan een druppeltest. Ik heb die van Pehanon, daarmee kun je ook gekleurd water testen. wat erg fijn is bij zwartwater bakken. Daarvoor heb ik wel stripjes voor lage pH waarden uiteraard. Digitale pH pennen zijn er ook maar moet je bewaren in bewaarvloeistof en regelmatig ijken wil je echt betrouwbare uitslagen. Een goede is niet heel goedkoop in de aanschaf en het heeft dus ook nog wel wat gebruikskosten.

wil je plantenvoeding doseren op bepaalde waarden dan kun je druppeltesten voor bijv nitraat en fosfaat aanschaffen. In mijn ervaring zijn dat de minst betrouwbare druppeltesten. Er zijn topics zat op het forum over mensen die met verschillende testen totaal andere waarden meten. Er zijn goede teststrips voor, maar die zijn duurder en moeilijker te krijgen. Photometers zijn ws de nauwkeurigste manier maar die zijn prijzig in aanschaf en gebruik. Eigenlijk zou ik vooral aanraden gewoon te bemesten en niet al te veel waarde te hechten aan gehaltes of verhoudingen. Dan hoef je ook niet te meten.

In mijn ogen bestaat een goede water test uitrusting uit het volgende:

1, ammoniak en nitriet druppeltest om te checken of het water veilig is voor je vissen toevoegt en bij problemen.
2 pH papier of strips, (of eventueel een druppeltest of digitale meter) afhankelijk van hoe precies je wilt. Om snel te checken of de pH binnen de grenzen zit van wat normaal en wenselijk is voor jouw aquarium. Als er iets anders afwijkt (bijv een sterke afwijking in CO2 of KH) dan pik je dat met een pH test ook meteen op. De oplossing is vrijwel altijd techniek controleren en waterwissel uitvoeren.
3 een digitale TDS-meter, ook de goedkope zijn redelijk betrouwbaar en het geeft snel en gemakkelijk een goede indicatie van hoe schoon je aquarium-water is. Als de TDS flink oploopt is dat bijv een indicatie dat je meer of vaker moet verversen. Een tds meter meet het totaal aan opgeloste zouten in het aquarium.

Andere tests kunnen onder sommige omstandigheden nuttig zijn.
 

Terug
Bovenaan