terug van vakantie en 2 bakken ontregeld help

C

chris_2mx

Guest
hallo,
na een vakantie zijn mijn 2 bakken behoorlijk ontregeld.
ik heb een 80 cm bak met een zand bodem.
met extern filter, de uitstroom staat vlak onder het wateroperflakte gericht zodat die net wat golfjes veroorzaakt.
met 2 snelgroeiende planten. en 2 andere planten.
met daarin neontetra's, hokeysticks, corydoras panda's, guppen en een algeneter. en inmiddels een hoop slakjes.
er zitten 2 lampen die 10 uur branden en ik maak gebruik van bio co2 en snacht's heb ik een luchtpompje aanstaan en ik geef 2 ml plantenvoeding per dag. toen ik terug kwam van vakantie hadden mijn planten donkergroene harige alg. op het glas zitten hier en daar ook wat puntjes. mijn achterwand is bijna helemaal begroeid.
de zand bodem was geheel lichtgroen. met hier en daar een plukje donkere groene alg. ik heb merendeels weggehaald maar nou blijven er plukjes door mijn bak zweven en komt het best snel weer terug.
welke algensoort is het en wat kan ik er tegen doen.

de 2e bak is 60 cm extern filter die netzoals me andere bak staat gericht. hierin heb ik maar 1 lamp en ook met een zand bodem een stuk kienhout met planten 1 snelgroeiend en veel Java varen.
met pangio kuhlli's, 1 chinese algenetertje een een paar guppen.
nou stond het water een stuk lager, en zijn bijna alle planten verschrompeld lijkt het op. wat kan daar de oorzaak van zijn?
 
Wat denk je zelf,als jij hel de dag in de zon zit.
dan droog jij toch ook uit.
Nou,die planten ook.

En die alg>? eerst zorgen dat je goed kan filteren,om het losse sul uit te filteren.
En nu te terug bent,je bakken weer goed verzorgen.

Hoor niets over dode vissen,dus valt best mee.
 
ja is maar 1 overleden maar dat was pas de avond dat ik terug was, nadat ik al ververst had
 
en het uitdrogen hoe kan dat dan, de planten stonden nog onder water, en de lamp brand 10 uur zoals normaal
 
nou stond het water een stuk lager, en zijn bijna alle planten verschrompeld lijkt het op. wat kan daar de oorzaak van zijn?

Tja,dan verschrompelen ze.
Belangrijke plant? niet druk om maken, voor voor de prijs 1 pilsje heb je een nieuwe.

Dus,welke planten zijn het.
 
javavaren, maar die stonden nog onderwater, en de plant die het dichtste bij de lamp stond was nog goed, die had zelfs een nieuwe stek. dus vandaar. en nee maak me der niet heel druk over de planten maar wil wel graag de oorzaak weten zodat het volgende keer niet weer gebeurt.
 
Ik ben me nu idd ook aan het afvragen als ik van de zomer 12 dagen van huis ben hoe ik mijn aquarium dan het beste kan voorbereiden hierop?....
 
Terug
Bovenaan