Terrarium bouwen


jeftha de kruijf

New member
Lid geworden
10 juni 2023
Berichten
3
Leeftijd
14
Hallo,

Ik heb een baardagaam maar ben niet heel erg tevreden met het terrarium. wil ik een nieuw terrarium bouwen (en een achterwand) van 1,50m wie zal mij kunnen helpen?

Ik zie graag een reactie.

Groetjes,

Jeftha
 
Niemand met ervaring die Jeftha advies kan geven?
 
Wil je een glazen terrarium of eentje van hout? Indien hout, dan zou ik kiezen voor betonplex of osb. Betonplex is iets duurder, maar beter bestand tegen vocht, maar een baardagaam hoeft volgens mij geen hoge luchtvochtigheid of vochtige bodem hebben, dus is osb ook een optie. Ik ben niet handig, dus met bouwen kan ik je niet helpen.
 
Er zijn mensen/winkels die ze naar jouw wensen kunnen bouwen, tweedehands zijn er ook wel wat te koop, maar mijn ervaring is dat er weinig grote terraria aangeboden worden ( dan bedoel ik 150 m of meer). Je kan ook zoeken op internet, ik heb destijds eens drie osb-terraria besteld via een site die ze als bouwpakket aanbood (er zijn meerdere aanbieders). Gemakkelijk in elkaar te zetten, wel zelf de naden dichtkitten. Als je zo’n bouwpakket neemt, kijk dan van tevoren goed hoe het terrarium eruit ziet: ik vond destijds de ventilatiestrip veel te groot en heb dat toen zelf amateuristisch aangepast.
 
Ik heb vroeger terraria gebouwd. Ik gebruikte multiplex voor de wanden, goed afgelakt met jachtlak en aan de voorkant twee glasplaten die elkaar overlappen in een dubbele goot. Bovenaan ventilatiegaas. De hele boel netjes met schroeven vast zetten en afkitten met niet giftige kit, bijv. Aquariumkit.

Warmtelamp en uv lamp erin voor een baardagaam. Vochtig wordt t niet, want een baardagaam heeft een vrij droge omgeving nodig. Af en toe sproeien tast jachtlak niet aan, zeker niet met een ventilatierooster.

Bodembedekking erin zoals zand, wat decoratie en verstopplekken. Opletten met waar een baardagaam vanaf kan vallen, want klimmen kan hij redelijk, maar vallen kan hij beter.

Tja… wat wil je nog meer weten?

Bij de doe het zelfzaak koop je multiplex, dubbele goot, jachtlak, aquariumkit en timers voor de lampen.

Bij de glaswinkel het glas, bijv. 6 mm dik. Niet te dun, je wilt niet dat het breekt en niet te dik, want je wilt het nog wel kunnen schuiven.

Bij de terrariumwinkel koop je de lampen ( even uitrekenen of vragen hoeveel watt je nodig hebt), een metertje om de temperatuur en de luchtvochtigheid bij te houden, ventilatiegaas.

Zorg ervoor dat de baardagaam zich niet kan branden aan de lampen. Bij een goede terrariumzaak koop je daarvoor bescherming voor de lamp.

Met een achterwand heb ik geen ervaring. Ik vond een mooi afgelakte achterkant met jachtlak mooi genoeg.

Zo voldoende John? 😉
 
Laatst bewerkt:
Voor baardagaam gebruikte ik zelf piepschuim platen tot rotsen gesneden en wat cement erover. Werkte prima.
Je zou ook eventueel purschuim kunnen gebruiken denk ik.
 
Dank jullie voor de tips,

Maar ik wil dat terrarium ook graag omdat ik een extra baardagaam wil maar, ik weet niet goed of ik bij mijn volwassenen mannetje een volwassenen vrouwtje kan neer zetten, of dat het handiger is dat ik een koppeltje koop.
 
Baardagamen zijn in principe solitair levend en alleen bij elkaar in de paartijd. Soms gaat het goed, soms is het knokken en zoveel dat een van de twee de bak uitmoet of schade heeft en soms wil de man zoveel paren dat de vrouw geen rust krijgt.

Baardagamen zijn leuk met mensen maar meestal minder leuk met elkaar. Al kan het dus ook goed gaan. Omdat ze solitair leven bestaan er ook geen koppels zoals andere dieren wel hebben. In de natuur gaan ze na het paren ieder hun eigen weg.
 
Baardagamen zijn in principe solitair levend en alleen bij elkaar in de paartijd. Soms gaat het goed, soms is het knokken en zoveel dat een van de twee de bak uitmoet of schade heeft en soms wil de man zoveel paren dat de vrouw geen rust krijgt.

Baardagamen zijn leuk met mensen maar meestal minder leuk met elkaar. Al kan het dus ook goed gaan. Omdat ze solitair leven bestaan er ook geen koppels zoals andere dieren wel hebben. In de natuur gaan ze na het paren ieder hun eigen weg.
Zou ik wel nog een ander soort reptielen erbij kunnen zetten?
 
Dat zou ik niet weten. Hoe groot is je terrarium? Beesten kleiner dan henzelf eten ze waarschijnlijk op of vreten ze aan. Als ze trek hebben of als een dier in de weg zit. Beesten groter dan henzelf, die vreten waarschijnlijk hem op als t een vleeseter is. Als t een planteneter is kom je al gauw uit op iets wat niet dezelfde behoeften heeft als je baardagaam.

Baardagamen worden voor zover ik weet niet met andere reptielen gehouden. Niet in kleine bakjes van 1 a 1,5 meter.
 
Misschien is het leuker om je te richten op hem tam maken en daar je plezier uit halen? In plaats van kijken wat erbij kan. Baardagamen kunnen echt supertam worden als je er tijd insteekt.
 
Hoe is de huisvesting nu, hoe groot bv.
Exo terra verkoopt tot 90cm. Op zich hanteerbare bakken, wel met een prijskaart.
 
Ik wil niet lullig overkomen, maar misschien is het verstandig als je eerst wat meer informatie opzoekt over het houden van baardagamen?
 

Terug
Bovenaan