Tenso


janjdk

Well-known member
Lid geworden
11 juli 2019
Berichten
1,403
Locatie
Zuid limburg
Ik had Tenso aangeschaft, aangemaakt conform beschrijving en toegevoegd aan het aqaurium.
Geen idee of het normaal is, maar de syporax kleurde gewoon oranje, de Kaldnes wieltjes ( kunstof) in de sump eveneens.
Het filtervlies van de theiling rollermat werd helemaal oranje tot bruin.

Normaal kan dat toch niet zijn? wie heeft die ervaring ook?

Heb de tenso vervangen door aquarebel Ferro.....die doet dat dus niet.
Maar met de JBL FE bepaling krijg ik geen enkele indicatie op ijzer nadat ik conform beschrijving de correcte hoeveelheid had toegevoegd.
is die test soms niet echt geweldig ?
 
Niemand anders ervaring met Tenso van aquariumbemesting ?
 
Ik weet dat Dirk het heeft gebruikt maar die is dacht ik gestopt vanwege het koper wat erin zit.
 
Ik had Tenso aangeschaft, aangemaakt conform beschrijving en toegevoegd aan het aqaurium.
Geen idee of het normaal is, maar de syporax kleurde gewoon oranje, de Kaldnes wieltjes ( kunstof) in de sump eveneens.
Het filtervlies van de theiling rollermat werd helemaal oranje tot bruin.

Normaal kan dat toch niet zijn? wie heeft die ervaring ook?

Heb de tenso vervangen door aquarebel Ferro.....die doet dat dus niet.
Maar met de JBL FE bepaling krijg ik geen enkele indicatie op ijzer nadat ik conform beschrijving de correcte hoeveelheid had toegevoegd.
is die test soms niet echt geweldig ?

Je hebt de Tenso vervangen door aquarebel Ferro? Maar dat zijn twee totaal verschillende producten met verschillende doelstellingen? Aquarebel Ferro is toch alleen een ijzertoevoeging? Of gebruik je toch Aquarebel Basic wat ook bestaat?
Tenso is plantenbemesting, die ik overigens ook gebruik. Het bevat wel ijzer, zie het onderstaande. Of mijn biologische massa aan kleurt weet ik niet. Ik gebruik een JBL 1501 waar ik eigenlijk alleen de sponjes van reinig. Bij biologische massa kom ik nauwelijks aan en zit in bruin water dus van een aankelring is niet wat te zien.
 
Aquarebel basic Ferro:




Tenso:
B - Borium0.014 mg/l
Ca - Calcium0.068
Cu - Koper0.014
Fe - Ijzer0.101
K - Kalium1.010
Mg - Magnesium0.520
Mn - Mangaan0.068
Mo - Molybdeen0.003
S - Sulfaat1.1
Zn - Zink0.014
10 ml Mikro Basic Eisenvolldünger per 100L aquariumwater voegt de de volgende voedingsstoffen toe:
K1,00 mg/l
Mg0,40 mg/l
Fe0,10 mg/l
Mn0,0475 mg/l
Cu0,006 mg/l
B0,004 mg/l
Zn0,002 mg/l
Mo0,004 mg/l
 
Zo te zien ongeveer gelijkwaardig.
de tweede kolom is Aquarebel Ferro basic.
en daar zou dan zelfs minder Cu koper inzitten 0.006 tov tenso met 0.014
er is wel verschil in de gebruikte chelaten voor het ijzer, in Aquarebel zit chelatoren EDTA, DTPA en HEEDTA
Tenso : chelaatvormer EDTA: 0.53%, ijzer (Fe) chelaatvomer EDTA: 2.10%, ijzer (Fe) chelaatvomer DTPA: 1.74%,
 

Terug
Bovenaan