Temperatuurcontroller om te koelen, iemand tips?


Barwaz

Well-known member
Lid geworden
25 december 2020
Berichten
1,198
Ik heb hier een bak met twee sluiers, die de neiging heeft om nogal warm te worden op de warme dagen. Daarom ben ik op zoek naar een temperatuurcontroller waar ik een cooler op aan kan sluiten.

Heb daarbij een paar dingen die ik belangrijk vind:
- Ik wil watertemperatuur op afstand kunnen uitlezen, via m'n telefoon bijvoorbeeld
- Het gaat me hoofdzakelijk om koelen. Een heater aan sluiten hoeft niet per se.

Ik heb al een inkbird 306A wifi op m'n andere bak. Zodoende kwam ik in eerste instantie uit bij de inkbird 308 WIFI. Die heeft die koelfunctie. Lijkt me ook een prima optie.

Maar ik was benieuwd of iemand nog een andere optie weet, of specifiek kan aanbevelen. Ik lees het graag!

En uiteraard lees ik ook graag coole(r) kooptips!

Dank vast!
 
Ik gebruik coolers op de zeewaterbak en bestel gewoon de goedkope bij Aliexpres. Ik heb er hier een 4 fan boven hangen dacht ik.
 
Ik heb een aquamedic gehad en nu een inkbird.
Beide “domme” apparaten zonder WiFi maar vind de inkbird prettiger werken.
 
Ik heb de inkbird 308 met WiFi. Heb er geen klachten over een de interface voor op je telefoon is makkelijk en gebruiksvriendelijk. Zowel via het apparaat alles in te stellen als via de telefoon.
 
Dank allen, voor de reacties. Heel fijn!

Die inkbird bevalt mij ook goed. Ik heb de 'slimme' 306A nu inmiddels al een poos draaien, en ik neem aan dat die 308 ongeveer hetzelfde werkt, alleen dan met de mogelijkheid om de boel af te koelen.

Nu we het toch hebben over de 308. Van wat ik begrijp zijn daar nu drie versies van:
- ITC 308
- ITC 308s
- ITC 308 WIFI

Die 308s kom ik niet tegen op de site van inkbird zelf. Maar wel elders zoals hier.
Het verschil tussen de 308 en de 308s lijkt hem te zitten in de probe? Iemand ervaring met beide versies?

Klopt het trouwens dat de inkbird 308 WIFI de enige 'smart' optie is om de boel te koelen?
Het op afstand kunnen uitlezen is voor mij wel iets wat ik graag wil kunnen doen. Als die 308 WIFI de enige controller is die dit kan, dan wordt dat 'm waarschijnlijk, maar ik was benieuwd naar alternatieven.
 
Dank allen, voor de reacties. Heel fijn!

Die inkbird bevalt mij ook goed. Ik heb de 'slimme' 306A nu inmiddels al een poos draaien, en ik neem aan dat die 308 ongeveer hetzelfde werkt, alleen dan met de mogelijkheid om de boel af te koelen.

Nu we het toch hebben over de 308. Van wat ik begrijp zijn daar nu drie versies van:
- ITC 308
- ITC 308s
- ITC 308 WIFI

Die 308s kom ik niet tegen op de site van inkbird zelf. Maar wel elders zoals hier.
Het verschil tussen de 308 en de 308s lijkt hem te zitten in de probe? Iemand ervaring met beide versies?

Klopt het trouwens dat de inkbird 308 WIFI de enige 'smart' optie is om de boel te koelen?
Het op afstand kunnen uitlezen is voor mij wel iets wat ik graag wil kunnen doen. Als die 308 WIFI de enige controller is die dit kan, dan wordt dat 'm waarschijnlijk, maar ik was benieuwd naar alternatieven.
Ik weet dat inkbird probes gebruikt die niet altijd even waterdicht zijn.
Dat zou wellicht de S kunnen zijn met de probe die beter water dicht is
 
Ik weet dat inkbird probes gebruikt die niet altijd even waterdicht zijn.
Dat zou wellicht de S kunnen zijn met de probe die beter water dicht is
Interesting. Dank je!

Wat ik niet goed begrijp; die 308s wordt op de site van inkbird zelf helemaal niet vermeld. Die bestaat daar niet:

inkbirdcontrollers.jpg


Voor zover ik kan zien heeft de 308s de mogelijkheid om de probe te vervangen, waar de 308 normaal dat niet heeft:

308(normaal)).jpg

Dit is de 308

308S.jpg

En dit de 308S
 
Maar beide met de “stalen” probe.
Dacht dat juist die stalen kon gaan lekken en de volledig plastic probe niet.
Zijn hier ook leden geweest die dat hebben uitgezocht en hebben toegelicht.
Wie en wanneer weet ik niet meer, daarvoor zou je de zoekfunctie moeten gebruiken
 
Maar beide met de “stalen” probe.
Dacht dat juist die stalen kon gaan lekken en de volledig plastic probe niet.
Zijn hier ook leden geweest die dat hebben uitgezocht en hebben toegelicht.
Wie en wanneer weet ik niet meer, daarvoor zou je de zoekfunctie moeten gebruiken
Dank je, volgens mij is dat dit topic:


Van wat ik lees schijnen de stalen eerder stuk te gaan, en kun je bij de 308S makkelijker de probe vervangen omdat je hem in prikt, en niet de controller zelf open hoeft te schroeven om er een nieuwe probe op te solderen.
 
inkbird zorgt niet direct dat het koelt maar die zet simpelweg een schakelaar om waardoor een fan het koelt.ik heb de normale 308 en de 308 wifi beide goed over te spreken!
 
inkbird zorgt niet direct dat het koelt maar die zet simpelweg een schakelaar om waardoor een fan het koelt.ik heb de normale 308 en de 308 wifi beide goed over te spreken!
Nee precies, ik zat al na te denken of er een manier zou kunnen zijn om de 306A zo in te stellen dat ie stroom geeft wanneer de temperatuur boven een bepaalde waarde komt, dan heb ik hetzelfde resultaat eigenlijk, aangezien ik niet hoef te verwarmen op deze bak.
Maar dat is, voor zover ik kan overdenken, niet zo praktisch, want het punt waarop de heater dan zou moeten stoppen met heaten vindt nooit plaats, omdat ik ga koelen, en niet verwarmen. Dus dat zet ie de cooler wel aan, maar nooit meer uit. Zou ik handmatig kunnen doen natuurlijk wel in de app, dat uitzetten. Dan stel ik de onder-grenswaarde in dat ie me waarschuwt wanneer het water koel genoeg is.

Die 308 WIFI komt dan weer niet met de aquatische probe, dus dan zou ik dat ding moeten open maken en er een andere probe op moeten solderen. Kan wel, heb ik daar zin in, hmmm ;).

De 308S wel een leuk ding, alleen geen WIFI, wel de aquatische probe, maar slechts eentje (de 306A heeft er twee).

Keuzes, keuzes! :DD
 
Nee precies, ik zat al na te denken of er een manier zou kunnen zijn om de 306A zo in te stellen dat ie stroom geeft wanneer de temperatuur boven een bepaalde waarde komt, dan heb ik hetzelfde resultaat eigenlijk, aangezien ik niet hoef te verwarmen op deze bak.
Maar dat is, voor zover ik kan overdenken, niet zo praktisch, want het punt waarop de heater dan zou moeten stoppen met heaten vindt nooit plaats, omdat ik ga koelen, en niet verwarmen. Dus dat zet ie de cooler wel aan, maar nooit meer uit. Zou ik handmatig kunnen doen natuurlijk wel in de app, dat uitzetten. Dan stel ik de onder-grenswaarde in dat ie me waarschuwt wanneer het water koel genoeg is.

Die 308 WIFI komt dan weer niet met de aquatische probe, dus dan zou ik dat ding moeten open maken en er een andere probe op moeten solderen. Kan wel, heb ik daar zin in, hmmm ;).

De 308S wel een leuk ding, alleen geen WIFI, wel de aquatische probe, maar slechts eentje (de 306A heeft er twee).

Keuzes, keuzes! :DD
Die zijn er wel dat je en een thermostaat en een koeler kan aansluiten, aliexpres heeft ze
 
Dank allen, voor de reacties. Heel fijn!

Die inkbird bevalt mij ook goed. Ik heb de 'slimme' 306A nu inmiddels al een poos draaien, en ik neem aan dat die 308 ongeveer hetzelfde werkt, alleen dan met de mogelijkheid om de boel af te koelen.

Nu we het toch hebben over de 308. Van wat ik begrijp zijn daar nu drie versies van:
- ITC 308
- ITC 308s
- ITC 308 WIFI

Die 308s kom ik niet tegen op de site van inkbird zelf. Maar wel elders zoals hier.
Het verschil tussen de 308 en de 308s lijkt hem te zitten in de probe? Iemand ervaring met beide versies?

Klopt het trouwens dat de inkbird 308 WIFI de enige 'smart' optie is om de boel te koelen?
Het op afstand kunnen uitlezen is voor mij wel iets wat ik graag wil kunnen doen. Als die 308 WIFI de enige controller is die dit kan, dan wordt dat 'm waarschijnlijk, maar ik was benieuwd naar alternatieven.
Op de 380S kan de temperatuurvoeler afgenomen en/of vervangen worden.
 
Maar beide met de “stalen” probe.
Dacht dat juist die stalen kon gaan lekken en de volledig plastic probe niet.
Zijn hier ook leden geweest die dat hebben uitgezocht en hebben toegelicht.
Wie en wanneer weet ik niet meer, daarvoor zou je de zoekfunctie moeten gebruiken
Op mijn eigenbouw aquarium computer waarin ook een temperatuurmeting gebruikte ik een DS18B20 voeler. Ook met een metalen uiteinde. Al snel leerde ik dat die dingen op den duur gaan lekken wat echter eenvoudig voorkomen kan worden door er een krimpkousje je omheen te zetten. Helpt definitief!
 
Nee precies, ik zat al na te denken of er een manier zou kunnen zijn om de 306A zo in te stellen dat ie stroom geeft wanneer de temperatuur boven een bepaalde waarde komt, dan heb ik hetzelfde resultaat eigenlijk, aangezien ik niet hoef te verwarmen op deze bak.
Maar dat is, voor zover ik kan overdenken, niet zo praktisch, want het punt waarop de heater dan zou moeten stoppen met heaten vindt nooit plaats, omdat ik ga koelen, en niet verwarmen. Dus dat zet ie de cooler wel aan, maar nooit meer uit. Zou ik handmatig kunnen doen natuurlijk wel in de app, dat uitzetten. Dan stel ik de onder-grenswaarde in dat ie me waarschuwt wanneer het water koel genoeg is.

Die 308 WIFI komt dan weer niet met de aquatische probe, dus dan zou ik dat ding moeten open maken en er een andere probe op moeten solderen. Kan wel, heb ik daar zin in, hmmm ;).

De 308S wel een leuk ding, alleen geen WIFI, wel de aquatische probe, maar slechts eentje (de 306A heeft er twee).

Keuzes, keuzes! :DD
Ik heb die met die metaaltje.. doet zijn werk goed.
 
Op mijn eigenbouw aquarium computer waarin ook een temperatuurmeting gebruikte ik een DS18B20 voeler. Ook met een metalen uiteinde. Al snel leerde ik dat die dingen op den duur gaan lekken wat echter eenvoudig voorkomen kan worden door er een krimpkousje je omheen te zetten. Helpt definitief!
Ja dat is dus het gekke en kan me totaal niet vinden in die verhalen.
Ik heb al 5-6 jaar dezelfde DS18B20 zonder extra krimpkous in m’n aquarium hangen.
En m’n inkbird net zo, heb ik ruim 4 jaar in gebruik met zo’n stalen probe zonder problemen.
 
Die plastic probes gaan stuk in water.
Bij mijn 306 was die helemaal uit elkaar gevallen en moest ik een nieuwe erin solderen. Ik heb vier maal de 308 op mijn kweek stelling en allemaal met metalen probe. Dat gaat al jaren perfect.
Twee stuks met een stekker en twee stuks vastgesoldeerd.
Ik gebruik alleen de verwarming en een alarm voor te lage temperatuur.
Geen fan op aangesloten omdat het water bij mij gewoon warm moet blijven.
 
Ik gebruik al 7 jaar in 2 zoutwater bakken een sonoff th10 met DS18B20 met krimpkous welke een fan boven de bakken aansturen, werkt heel simpel en de temperatuur is via de app af te lezen.
 
Waarom moet alles via Wifi uit te lezen zijn eigenlijk? Ik heb dus een simpele controller van Ali maar daar zit geen Wifi op.
Natuurlijk kun je dan de temp uitlezen maar ja hoevaak doe je dat?
 
Ja ieder zn ding maar ik vindt het zonde van het geld al die luxe via Wifi. Overal waar techniek aanwezig is kan er iets misgaan en ook met een gewone verwarming in onze bakken kan iets fout gaan en soms hoor je dat een bak veel te heet werd maar ja dat hoort er een beetje bij denk ik.
 
Ik heb een daikin app. Voordeel, je blijft er zelf ook lekker koel bij.

D53C35A6-B484-4E2A-A52D-F9D7556DA180.jpg
 
Waarom moet alles via Wifi uit te lezen zijn eigenlijk? Ik heb dus een simpele controller van Ali maar daar zit geen Wifi op.
Natuurlijk kun je dan de temp uitlezen maar ja hoevaak doe je dat?
Ik snap dat ook niet hoor. Maar denk dat het iets is voor mensen die niets beters te doen hebben, dan heel de dag met hun telefoon spelen.

Het grote voordeel van iets automatiseren is juist, dat je er niet naar om hoeft te kijken.

Die airco heeft een app, maar gebruik die alleen maar om de buiten temperatuur te kunnen zien. En een afbeelding naar hier te sturen.
Ik bedien ze altijd met hun eigen afstandbediening. Is veel makkelijker.

Maar ik heb ook van iemand gehoord, dat je tegenwoordig stoomovens hebt, die op de wifi zitten……
 
Ik snap dat ook niet hoor. Maar denk dat het iets is voor mensen die niets beters te doen hebben, dan heel de dag met hun telefoon spelen.

Het grote voordeel van iets automatiseren is juist, dat je er niet naar om hoeft te kijken.

Die airco heeft een app, maar gebruik die alleen maar om de buiten temperatuur te kunnen zien. En een afbeelding naar hier te sturen.
Ik bedien ze altijd met hun eigen afstandbediening. Is veel makkelijker.

Maar ik heb ook van iemand gehoord, dat je tegenwoordig stoomovens hebt, die op de wifi zitten……
Koelkast, vrieskast, wasmachine, allemaal met wifi uitgerust tegenwoordig, tja naar mijn idee pure kolder want het maakt het gevoeliger voor kwaadwillenden die dan de boel compleet kunnen vern**ken en het voegt niks toe naar mijn mening, maarja mensen die gek zijn van gadgets betalen er grif voor
 
Dank voor jullie reacties!

Waarom moet alles via Wifi uit te lezen zijn eigenlijk?
Ik kan niet voor anderen spreken of bepalen waarom zij iets wel of niet op een bepaalde manier willen doen. Met of zonder wifi ;).
Ik weet wel dat ik in mijn eigen specifieke geval het best handig heb gevonden dat ik op afstand kon zien wat de watertemperatuur doet.

Die plastic probes gaan stuk in water.
Bij mijn 306 was die helemaal uit elkaar gevallen en moest ik een nieuwe erin solderen.
Goed om te weten. Dank je.
Ik heb zelf de 306 nu met 2x plastic er aan. Inkbird verkoopt deze als een specifieke aquarium-versie.
Als ik op amazon kijk verkopen ze twee versies van de 308s; eentje met metalen probe, en eentje met een 'waterproof' plastic probe.
Ik vind het verwarrend.

Andere vraag. Heeft iemand ervaring met de JBL protemp cool control (en eventueel bijbehorende cooler)?

Ik gebruik al 7 jaar in 2 zoutwater bakken een sonoff th10 met DS18B20 met krimpkous welke een fan boven de bakken aansturen, werkt heel simpel en de temperatuur is via de app af te lezen.
Dank voor deze tip! Hier ga ik me nog even in verdiepen!
 
Ik heb niks beters te doen... dus....

Al mijn apparaten zijn kwetsbaar en betaal er goud geld voor.. maar hee ik kan het veroorloven zonder dat ik er krom voor moet liggen dus why not right. Je leeft te veel en ga maar 1x dood hoop ik
 
Ik heb voor de sonoff gekozen omdat ik deze voor een ander doel gekocht heb en het gewoon prima werkt waardoor ik er voor het andere aquarium 1 bijgekocht heb. Zeer goedkoop (zo'n €10) en doet wat het moet doen.

Om eerlijk te zijn kijk ik vrijwel nooit naar de temperatuur in de app. Doordat de temperatuur nu automatisch geregeld wordt is er ook geen noodzaak meer om dagelijks de app te openen en te zien dat de temperatuur nogsteeds stabiel op de ingestelde waarde staat, wel kijk ik zo nu en dan op de eenvoudige glazen thermometer die er ter controle ook in zit maar ook daarop zie ik altijd dezelfde waarde.

Een uitzondering is als we op vakantie zijn, dan is het voor mijn gevoel wel handig om te kunnen zien dat de temperatuur nog hetzelfde is. Maar dat is natuurlijk alleen voor mijn eigen gemoedsrust.

Voor mijn werk houdt ik mij al meer dan 20 jaar bezig met ict en de laatste jaren veel gericht op de beveiliging van systemen. Om eerlijk te zijn maak ik mij niet zo druk over de mogelijkheid dat een Rus of Chinees de temperatuur van mijn aquaria kan bekijken, ik maak mij bijvoorbeeld meer zorgen over de persoonlijke informatie die over mij hier op het forum te vinden is en wat kwaadwillende daar allemaal mee zouden kunnen doen.
 
Ik gebruik al 7 jaar in 2 zoutwater bakken een sonoff th10 met DS18B20 met krimpkous welke een fan boven de bakken aansturen, werkt heel simpel en de temperatuur is via de app af te lezen.
Allereerst veel dank voor je uitleg, ook in de post hierboven. Ik ben er inmiddels eens naar gaan kijken en dit is mogelijk een goede oplossing voor mijn situatie. Dus erg bedankt voor de tip!

Prijzen verschillen nogal, wanneer ik het typenummer en model aan Google voer. Heb je misschien advies voor me waar ik deze het beste aan zou kunnen schaffen? Maak het uit of ik zoiets via Ali bestel? Ik heb daar, wat dit soort dingen betreft, geen ervaring mee. Dank vast!
 
Allereerst veel dank voor je uitleg, ook in de post hierboven. Ik ben er inmiddels eens naar gaan kijken en dit is mogelijk een goede oplossing voor mijn situatie. Dus erg bedankt voor de tip!

Prijzen verschillen nogal, wanneer ik het typenummer en model aan Google voer. Heb je misschien advies voor me waar ik deze het beste aan zou kunnen schaffen? Maak het uit of ik zoiets via Ali bestel? Ik heb daar, wat dit soort dingen betreft, geen ervaring mee. Dank vast!

Ik heb ze bij Ali gekocht maar ik zie dat ze nu een nieuwer model hebben die rond de €28 kost als je hem vanuit Spanje of Frankrijk laat verzenden.
 
Allereerst veel dank voor je uitleg, ook in de post hierboven. Ik ben er inmiddels eens naar gaan kijken en dit is mogelijk een goede oplossing voor mijn situatie. Dus erg bedankt voor de tip!

Prijzen verschillen nogal, wanneer ik het typenummer en model aan Google voer. Heb je misschien advies voor me waar ik deze het beste aan zou kunnen schaffen? Maak het uit of ik zoiets via Ali bestel? Ik heb daar, wat dit soort dingen betreft, geen ervaring mee. Dank vast!
Je kunt deze spullen inderdaad gerust via Tante Ali bestellen.
 

Terug
Bovenaan