Temperatuur


quando

Member
Lid geworden
18 februari 2009
Berichten
23
Locatie
Hoogezand
Hoi ik heb de volgende vraag, er hangen nu inmiddels als proef 4 thermometers in mijn bak en geen 1 van de thermometers geeft een gelijke temperatuur aan. Hoe kan je nu weten wat de juiste temperatuur is.
 
Ja dat zie je vaak als je meerdere gebruikt en het is dan ook meer een indicatie vindt ik.
 
Hoi ik heb de volgende vraag, er hangen nu inmiddels als proef 4 thermometers in mijn bak en geen 1 van de thermometers geeft een gelijke temperatuur aan. Hoe kan je nu weten wat de juiste temperatuur is.
Door één goede temperatuurmeter te gebruiken. Temperatuurmeters zijn niet erg nauwkeurig en verschillen altijd.
 
Hier 1x als test 10 digitale thermometers in 1 bak gehangen, verschil varieerde tot 6 graden, er zijn gewoon geen goede thermometers.

Zelf gebruiken wij temperatuurcontrolers 2 stuks (1 staat aangesloten dat de thermostaten controleert, de andere hangt enkel met de sensor in de bak ter controle of d etemperatuurweergave van beide klopt, en die klopt
 
Ik gebruik al jarenlang thermometers van ADA. Dat kost even twee tientjes, maar dan heb je ook wel wat. De vloeistof reageert binnen seconden (watertemperatuur vs. luchttemperatuur vs. vingertemperatuur) en de weergegeven temperatuur matcht die van mijn jaren '70 kamerthermometer. Of ze moeten er allebei naast zitten :)
 
16472834633181990321533.jpg
16472835683111342785038.jpg

Ik heb deze in gebruik om de rest ermee te vergelijken.
Als dan de ene tempmeter op23 en een andere op28 bv dan zie ik 25 als de betere""" meter meter dat aangeeft en vervolgens is de lage 25 en de hoge ook 25.
Hou gewoon nadien rekekening met een afwijking.
Ik heb recentelijk ook een paar verwarmingstaven met temperatuurvermelding erop aangegeven lekkere luxe maar van de drie is er ook maar een redelijk in de temperatuuraangave
 
Ik gebruik geëikte thermometers voor mijn terraria, en die zijn altijd haarscherp accuraat. Ik ga er van uit dat dit bij waterthermometers ook prima te doen moet zijn, maar daar leg je dan wel wat centen voor neer.
 
In m'n rio 180 heb ik zo'n beetje de allergoedkoopste analoge thermometers hangen, en ze geven allebei hetzelfde weer.
In m'n 450L inkbird + allergoedkoopste analoge thermometer, en die geven ook dezelfde temperatuur weer.
Ik ben tevreden ;).
 
Je kunt na lezing van dit item twee kanten op bewegen: Of een zo nauwkeurig mogelijke thermometer/thermostaat/thermocontroller aanschaffen of ervan uitgaan dat in de natuur de vissen ook niet steeds in exact de juiste temperatuur zitten. Ik snap heel goed dat (hobby)kwekers of mensen met heel gevoelige vissen voor de eerste optie gaan. Met mijn bakje van 70 liter in een normaal verwarmde huiskamer kies ik voor de tweede benadering.
 

Terug
Bovenaan