Temperatuur Pseudepyplatus Annulatus


Lecturer in Recent Runes

Well-known member
Lid geworden
27 november 2011
Berichten
1,266
Locatie
Assen
Even een check voor alle zekerheid: Ik ben een killi-bakje voor A. Australe aan het opzetten en daarvoor is mij kamertemperatuur/ongeveer 19-20 graden geadviseerd. Nu heb ik in mijn krabbenbak een paar E. Annulatus rondzwemmen op ruim 24 graden en ik vroeg me af of dat niet veel te warm is. Ik heb van deze visjes wel jongen gehad, maar het valt me op dat ze snel opgroeien en niet heel oud worden. Kan ik deze visjes beter ook koeler zetten?
 
Epiplatus annulatus temp. 23-25 *C. PH <6.8 dGH 3-5. Turf toevoeging is zeer wenselijk.
Als deze visjes niet oud worden, komt dat omdat je VAAK (2-3 x per week) 10% vers water in de juiste samenstelling dient te wisselen. Ook drukke andere visjes veroorzaken vaak stress, waardoor de E. annulatus erg makkelijk ziek wordt en doodgaat.
Een ander probleem is het voedsel. Ze hebben het liefst LEVEND en fijn voer en daar is lang niet altijd aan te komen.

In elk geval niet kouder gaan houden, dat is echt niet goed voor deze soort!

Greetzz Bigsmoke
 
Ik heb dus begrepen dat deze juist worden gevonden in gebieden waar het 's nachts behoorlijk kan afkoelen (kustgebieden). Dat zou juist pleiten voor het onverwarmd houden.
Vervolgens heb ik een boekje "keeping killifish" waar men het heeft over 'around 23 degrees Celsius".
En op een killi-website geeft 50% aan de soort te kweken bij 20-23C en 50% bij 24-27. Dat, wetende dat voor de kweek de tempratuur geregeld wat verhoogd wordt.

Ik vind het maar verwarrend.

~ Ivo
 
Precies, dat vond ik nou ook zo verwarrend. En als je dan ziet dat m.b.t. de A. Australe hier wordt geadviseerd om hem op 19/20 te houden, Keeping Killifish aangeeft 20-26 en Seriously Fish zelfs tot 32 gaat... Dan weet ik het ook niet meer. Ik heb dan toch de neiging om aan de lage kant te gaan zitten, ook wetende dat er vaak wordt genoemd dat killi's bij iets lagere temperaturen langer zouden leven.
 
Ja kan van koel tot heel warm. Maar heel warm betekent dat de vissen binnen notime op zijn. Kamertemperatuur rond de 19/20 graden is meer dan genoeg. Sites op internet zijn negen van de tien keer waardeloos. Killi-literatuur is beter voor informatie.
 
Ok, dan zet ik deze ook wat lager. Wat voor killi-literatuur zou je me aanraden? Ik heb het e-book inmiddels gedownload, maar is er nog meer?
 

Terug
Bovenaan