Temperatuur in de avond / nacht omlaag.


Ik heb na het starten van dit topic ook de dacht/nacht temperatuur ingevoerd (ook met de Inkbird ITC-306T) en mijn ervaringen zijn goed te noemen. Het te snel opwarmen waar ik bang voor was is bij mijn 200W verwarming niet aan de orde, het duurt zeker een uur voor de bak van 24c in de nacht weer naar 26c overdag is gestegen.

Ook ik doe dit niet voor stroombesparing, ik vermoed dat je weinig tot niets bespaard want in de ochtend gebruik je weer een hoop vermogen om het terug te verwarmen. Ik doe dit omdat om dezelfde reden als @sschot , ik vind een vaste temperatuur te onnatuurlijk. Ik zie geen negatieve effecten in mijn aquarium, of er positieve effecten echt zichtbaar zijn durf ik ook niet te beweren. Het voelt in ieder geval goed.

je verwarming heeft een vast vermogen, en aangezien de energie die je avonds verliest door afkoeling (en dus niet constant door de verwarming hoeft worden aangevuld) en de energie die je ochtends nodig hebt om weer op te warmen gelijk is aan elkaar, kun je die tegen elkaar wegstrepen. Per saldo is de gemiddelde temperatuur lager en dus hoef je minder energie in je bak te pompen.

1 graad minder op 100 liter bespaart al zo'n 6-7 dubbeltjes per dag aan elektriciteit. keer 300 (zonder de hete zomerdagen) is dat toch een leuk bedrag op jaar basis.
 
1 graad minder op 100 liter bespaart al zo'n 6-7 dubbeltjes per dag aan elektriciteit. keer 300 (zonder de hete zomerdagen) is dat toch een leuk bedrag op jaar basis.

x 500 liter is dat best leuk. Maar er staat tegenover dat ik soms een warmtekuur doe, waarbij de temperatuur naar de 34,5 graad gaat. Doe dit wel in de zomer (maar als het nodig is ook in de winter) dus dan zal dat besparen ook ongeveer wel opgeheven worden haha, maar nogmaals dat is ook niet de primaire reden
 
Het lijkt me vreemd dat 1 graad verschil op 100l al zou gaan over 60ct per dag.
Met 60ct koop je 2.5kWh, en dat is genoeg om een verwarmingselement van 200W gedurende 12,5h te laten werken.

In een bak van 100l zet je meestal slechts 100W, het zou me verwonderen dat je dat 24h/24 moet laten stoken om de temperatuur op peil te houden.
 
Het lijkt me vreemd dat 1 graad verschil op 100l al zou gaan over 60ct per dag.
Met 60ct koop je 2.5kWh, en dat is genoeg om een verwarmingselement van 200W gedurende 12,5h te laten werken.

In een bak van 100l zet je meestal slechts 100W, het zou me verwonderen dat je dat 24h/24 moet laten stoken om de temperatuur op peil te houden.

ja je hebt gelijk, ik ging iets te snel. my bad.
 
Je zou ook iets met een tijdklok kunnen doen.

Ja, daar zit ik ook aan te denken ?

Stel, mijn thermostaat staat op 22 graden ( de digitale thermometer geeft 22,3 aan) en ik zou bijvoorbeeld om 8 uur savonds de schakelklok, waar de thermostaat op zit, uitschakelen. En dan de volgende morgen, zeg 8 uur, weer aanschakelen, zou dan in die 12 uur dat de thermo uit staat, de temperatuur met een graadje of.... ? gedaald zijn ? Of zet dit geen zoden aan de dijk..... ?

Oh ja, wij hebben een 190 liter bak.... ;)
 
Klopt, als je dat meet, dan heb je een heel goed idee over het warmteverlies.

Best is dan natuurlijk een thermometer die echt tot op 0,1 meet.
Als je dan 's morgens nog eens zou kunnen kijken hoe lang je staaf moet verwarmen, dan weet je ineens hoeveel energie je echt verliest.

Als een staaf van 200W gedurende een uur moet verwarmen, dan is dat 0,2 kWh en circa 5ct aan stroomkosten.
 
Lees nu ook net dat de verlichting ook een bijdrage zou leveren aan de water temperatuur. Mijn verlichting ( LED) is zo'n 4 uur per dag, euh per nacht, echt uit.
De T5 lampen die ik nu nog heb, maar binnenkort worden vervangen voor een led versie, branden zo'n 4 uur per dag. De rest van de "lichturen" wordt geregeld middels 2 ledstrips ( W-W en RGB) middels een TC420 controller, en begint met opkomst zon tot ondergang zon....
 
Zo veel warmte geeft LED niet.
Boven mijn bak hangt 44W LED, en ik vermoed dat het meeste van de warmte gewoon bovenaan afgevoerd wordt. Ik laat ze dan nog maar op 80% branden.
 
Zo veel warmte geeft LED niet.
Boven mijn bak hangt 44W LED, en ik vermoed dat het meeste van de warmte gewoon bovenaan afgevoerd wordt. Ik laat ze dan nog maar op 80% branden.

Goed, er vanuit gaande dat de LED's dus niet van invloed zijn op de temperatuur, blijft mijn vraag of het 12 uur aan, 12 uur uit van de thermostaat wel voor een (kleine ? ) daling in de temperatuur zorgt. Niet vanwege de centen, maar om de natuur zo goed mogelijk na te bootsen.....
 
Dat is exact wat in de natuur dus ook gebeurt. Water warmt op door de zon, en koelt dus 's nachts af.
Als het een riviertje is dat vrij snel stroomt of vrij diep is, dan zal die afkoeling beperkt zijn.

Ik zou zeggen : probeer het gewoon eens. Je zal toch niet de eerste zijn waar een verwarmingselement defect gaat, en waar het pas na een paar dagen opgemerkt wordt zonder dat vissen allemaal op hun rug liggen.
 
TS weet jij of de Inkbird ITC-308 ook dat kan wat jij doet? of is dat echt simpel temp aanpassen hoe je het wilt en klaar?
 
Een aquarium houd ook s'nachts zijn warmte vast,door de verwarming in de avond uit te zetten lijkt het mij niet dat de temperatuur erg gaat zakken
 
Een aquarium houd ook s'nachts zijn warmte vast,door de verwarming in de avond uit te zetten lijkt het mij niet dat de temperatuur erg gaat zakken

Hoeft natuurlijk ook niet met X aantal graden te zakken, 1 a 2 graad / graden lijkt me al voldoende. Of zou het in de (tropische) wateren waar onze vissen vandaan komen, sneller gaan ? Het gaat mij er om om wat natuur getrouwer om te gaan met de temp in de bak. Absoluut niet voor een eventuele besparing in kosten, die zullen pinuts zijn. Maar als het geen wezenlijke invloed op de leefomstandigheden van de vissen IN de bak heeft, dan kan ik het net zo goed niet doen. Een beetje fatsoenlijke digitale schakelklok kost ook gauw 10 euro..... :deal:
 
Het lijkt mij dat de temperatuur in de natuurlijke omgeving niet echt veel zakt,daar is het enorme watervollume in de oorspronkelijke omgeving natuurlijk veel te groot en enorm in watervolume
 
Al met al dus eigenlijk niet de "moeite waard" om het te proberen en er mee te experimenteren. :stop:
Dus ik doe het maar niet, Ik denk trouwens dat het, zeker nu het herfst en winter is en wordt, de temperatuur in huis, s avonds voor het slapen gaan, gaat de CV ook 1 of 2 graadjes lager, misschien ook nog van enige invloed is..... :S
 
TS weet jij of de Inkbird ITC-308 ook dat kan wat jij doet? of is dat echt simpel temp aanpassen hoe je het wilt en klaar?
De ITC-308 kan helaas niet twee verschillende temperatuurinstellingen op een bepaalde tijd schakelen, die is alleen geschikt voor 1 temperatuur. De 308 kan wel weer koelen als de temperatuur boven de ingestelde waarde komt (zitten dus uitgangen voor verwarmen en koelen op) en dat kan de 306T weer niet.
 
Een aquarium houd ook s'nachts zijn warmte vast,door de verwarming in de avond uit te zetten lijkt het mij niet dat de temperatuur erg gaat zakken

Blijkbaar wel een graad of 2,. is wel een verschil zo te zien Bert

Ik heb na het starten van dit topic ook de dacht/nacht temperatuur ingevoerd (ook met de Inkbird ITC-306T) en mijn ervaringen zijn goed te noemen. Het te snel opwarmen waar ik bang voor was is bij mijn 200W verwarming niet aan de orde, het duurt zeker een uur voor de bak van 24c in de nacht weer naar 26c overdag is gestegen.
 
De ITC-308 kan helaas niet twee verschillende temperatuurinstellingen op een bepaalde tijd schakelen, die is alleen geschikt voor 1 temperatuur. De 308 kan wel weer koelen als de temperatuur boven de ingestelde waarde komt (zitten dus uitgangen voor verwarmen en koelen op) en dat kan de 306T weer niet.
aha duidelijk. dan ga ik even nadenken wat handiger is.

ik denk dat ik voor de 308 wil gaan handig voor in de zomertijden
 
keesvd

Als de temperatuur op een ingesteld moment gaat/moet dalen dan moet de omgevingstemperatuur wel erg omlaag om een resultaat te bereiken,dit zou inhouden dat de nachttemperatuur in huis behoorllijk zou moeten zakken,daar is op zich helemaal niets mee mis om de verwarming s'nachts uit te zetten,maar ik heb mijn twijfels of ( nogmaals) of het aquarium wel iets of wat afkoeld.
Anders vraag ik mij af wat het eventuele positieve resultaat is wat we willen bereiken.
 
aha duidelijk. dan ga ik even nadenken wat handiger is.

ik denk dat ik voor de 308 wil gaan handig voor in de zomertijden
Ik heb zelf ook die afweging moeten maken en uiteindelijk gekozen voor de 306T, in de zomer was het plan om gewoon handmatig voor die paar weken een constructie met computerventilatoren in de half open bak te plaatsen maar dat is er nooit van gekomen. Natuurlijk is het leuk dat die vanzelf afslaat als de juiste temperatuur is bereikt al is dat ook weer niet echt nodig. In de zomer zal het water waarschijnlijk niet zover afkoelen dat de verwarming weer aan gaat dus die inkbird blijft dan altijd op koelen staan. Omdat je toch je ventilator handmatig zal moeten plaatsen heb ik er voor gekozen dan ook maar handmatig te starten. Al moet ik dat stukje nog maken, wellicht volgende zomer ;)
Als je echt voor een aquarium airco wil gaan dan is het natuurlijk wel handiger.

Over het snachts afkoelen.. Nu gaat het wel weer goed maar in de relatief warme nachten van deze zomer had het natuurlijk totaal geen nut en koelde het aquarium amper af. In de ruimte waar het aquarium staat kan het snachts in de winter wel behoorlijk koud worden, daar zal het natuurlijk vanaf hangen. Bij een omgevingstemperatuur van 15c zal de bak sneller koelen dan bij 20c.
 
En er zit natuurlijk ook een heel andere kijk op zoet en zoutwateraquaria
 
Ik zou niet weten waarom iedereen verwarming gebruikt.
Mijn 3 bakken hebben allemaal geen enkele verwarming, en zitten toch altijd op zo'n 27-28 in de zomer en 25-26 in de winter. Beter kan niet lijkt me.
 
Heb jij misschien onderburen die de boel lekker warm houden;)k
 
Zo veel warmte geeft LED niet.
Boven mijn bak hangt 44W LED, en ik vermoed dat het meeste van de warmte gewoon bovenaan afgevoerd wordt. Ik laat ze dan nog maar op 80% branden.
Toch wel. Leds stralen weliswaar geen warmte naar onder maar kunnen behoorlijk heet worden naar de bovenkant toe waardoor de omringende lucht verwarmt wordt. Je merkt dit pas goed in de zomer op die extra warme dagen. Alleen al door je kap open te zetten verlies je een paar graden. Mits dat het natuurlijk het koeler is in de omgeving waar de bak staat.
 
Ik zou niet weten waarom iedereen verwarming gebruikt.
Mijn 3 bakken hebben allemaal geen enkele verwarming, en zitten toch altijd op zo'n 27-28 in de zomer en 25-26 in de winter. Beter kan niet lijkt me.

Dan moet je of niet meer in de tropen gaan wonen of je verwarming thuis wat lager zetten? Bij een normaal verwarmde kamer, laten we zeggen zo'n 20, 21 graden, zal de temperatuur in je bak zonder verwarming onmogelijk 25 tot 26 graden in de winter zijn!
 
Ik zou niet weten waarom iedereen verwarming gebruikt.
Mijn 3 bakken hebben allemaal geen enkele verwarming, en zitten toch altijd op zo'n 27-28 in de zomer en 25-26 in de winter. Beter kan niet lijkt me.
Als jouw stabiele wintertemperatuur 25a26 graden is, dan is dat prima natuurlijk. Geen idee hoe je dat zonder verwarming doet, tenzij je binnen ook minimaal 24 graden stookt. Ik hou de kamer meestal zo rond de 20 graden overdag dus dan haal ik die temperaturen echt niet.
 
Om 18:00 27,8 en thermostaat omlaag. Om 20:10 27,4 graden. Dus in een uur ongeveer 0,2 graad, in mijn situatie

Hoe kleiner het verschil met de omgeving, hoe langzamer, denk ik
 
Dat is logisch.
Maar jouw manier van meten is niet echt betrouwbaar. Je thermometer heeft een nauwkeurigheidstolerantie van waarschijnlijk 0,1 graad. En je meet een verschil van 0,2.
Meet eens over 4 of 5 uur zodat je en verschil van minstens 1 graad krijgt. Dan pas weet je iets.
 
Hah dat staat dus precies in het stuk wat je niet quote..

Je thermometer heeft een nauwkeurigheidstolerantie van waarschijnlijk 0,1 graad. En je meet een verschil van 0,2.
Als de nauwkeurigheid tolerantie 0,1 graad is en je meet 0,2 graden verschil kun je er dus zomaar 50% naast zitten. Het had namelijk ook 0,1 of 0,3 kunnen zijn. Daarom over een iets langere tijd meten om te zien wat het werkelijke verschil is.
 
Hah dat staat dus precies in het stuk wat je niet quote..

De beide meters, geijkt en niet geijkt, hebben inderdaad een resolutie van 0,1 graad. Blijft staan dat over het gemeten tijdsbestek van 2 uur de fout kleiner is, maar ik zal vanavond ook nog even na nog enkele extra uren kijken. Echter vind ik dat ten diepste minder interessant, het grove temperatuurverloop voor mijn situatie is, dat opwarmen sneller gaat als afkoelen, waarbij dit verschil in de winter met een koudere woonkamertemperatuur weer kleiner zal zijn.
 
Dan moet je of niet meer in de tropen gaan wonen of je verwarming thuis wat lager zetten? Bij een normaal verwarmde kamer, laten we zeggen zo'n 20, 21 graden, zal de temperatuur in je bak zonder verwarming onmogelijk 25 tot 26 graden in de winter zijn!
Als jouw stabiele wintertemperatuur 25a26 graden is, dan is dat prima natuurlijk. Geen idee hoe je dat zonder verwarming doet, tenzij je binnen ook minimaal 24 graden stookt. Ik hou de kamer meestal zo rond de 20 graden overdag dus dan haal ik die temperaturen echt niet.
De temperatuur in huis is 24 graden, en de warmte die van de verlichting en de pomp komt blijkt voldoende te zijn om nog een graad of 2 te stijgen.
 
De temperatuur in huis is 24 graden, en de warmte die van de verlichting en de pomp komt blijkt voldoende te zijn om nog een graad of 2 te stijgen.

Inderdaad dan zou een verwarming overbodig zijn, feitelijk heb je dan al een externe verwarming. Omdat een omgevingstemperatuur normaal veelal zo rond de 20, 21 graden zal zijn verbaasde ons je aanvankelijke reactie.
 
Inderdaad dan zou een verwarming overbodig zijn, feitelijk heb je dan al een externe verwarming. Omdat een omgevingstemperatuur normaal veelal zo rond de 20, 21 graden zal zijn verbaasde ons je aanvankelijke reactie.
Klopt, 24 lijkt veel maar de openhaard geeft nogal wat warmte, en dan alleen in de woonkamer dus dat loopt wel op dan.
 

Terug
Bovenaan