Temperatuur controller


Ronald_J

Well-known member
Lid geworden
12 september 2021
Berichten
1,276
Leeftijd
46
Hallo Allemaal,

De schaalverdeling van mijn klassieke verwarming klopt voor gene meter. Als ik 22 graden instel dan krijg ik 25 graden. Ook zie ik dat er ongeveer 2 graden verschil zitten in de temperatuur. zo'n temperatuurcontroller lijkt me wel interessant. Ik bleef wel met wat vragen zitten.

Ik heb de volgende types gezien:

Aquamedic T controller
DD duo temperatuur controller
Aqua light
Inkbird

Die eerste drie lijken veel op elkaar. Die Inkbird is wat uitgebreider en luxer.

wie heeft ervaring met deze controllers? Ik weet niet of ik de luxe opties van de Inkbird echt nodig heb. Wat doet die 2e sensor? Is die om de eerste sensor te controleren, of gebruikt hij echt beiden om te regelen?
Wat doe je met die sensoren? Aan een kant denk ik dat je hem niet te dicht bij de verwarming wilt omdat je dan eerder de verwarming meet dan het water. Van de andere kant hebben eigenlijk alle klassieke verwarmingen de thermostaat gewoon vlakbij de verwarming. Misschien als ik de sensor aan de andere kant van de hang dat het daar mooi op temperatuur is en rond de verwarming erg warm. Eigenlijk, als je genoeg stroming hebt zou het niet uit moeten maken. Maar ik blijf dan toch een beetje bang om het verkeerd te doen.
En maakt de hoogte nog uit? Ergens bovenin het water zou ik esthetisch mooi vinden.

Kun je die controllers ook uitschakelen voor tijdens de waterwisseL? Of moet je dan echt de stekker trekken of de temperatuur tijdelijk heel laag instellen?
 
Ik heb een inkbird die (net als de aquamedic) kan verwarmen en koelen en die bevalt mij beter dan de aquamedic.
Zou denk ik niet snel nog wat anders kopen
 
Ik heb de AquaLight TC - 320 incombinatie met de Aqua-Medic titanium verwarmer sinds 2 jaar . Leuke prijs voor 42 euro en bevalt me goed De verwarming aan de re kant en de sensor aan de li kant. Bij een waterwissel trek ik de stekker er uit
 
Ik heb ze van wish.com, enige wat bij alle (ook de duurdere die in NL verkriijgbaar zijn) is dat de sensor zelf op een gegeven moment kapot gaat (merk je vanzelf want dan gaat je temperatuurweergave ineens op hol terwijl in werkelijkheid de temperatuur gewoon goed is. Dit komt omdat die sensors niet 100% waterdicht zijn, een nieuwe sensor kost 1,- op wish.com dus dat zijn de kosten niet
 
Lees nu net de handleiding van de inkbird. Die is wel een stuk uitgebreider dan die andere 3. Er is ook een optie voor andere temperaturen voor dag en nacht. Gebruikt iemand die ook?

Ik heb wel ergens gelezen dat altijd dezelfde temperatuur ook niet goed is voor vissen. Maar het was me niet duidelijk of dat dan een verschil tussen zomer en winter moet zijn of dag en nacht.
 
Inkbird hier.
En ze heben van inkbird nu ook waterdichte zwarte knunstof sensors. Speciaal voor het aquarium.

Ik heb sinds kort bodemverwarming en die staat 24/7 aan.
Overdag wordt het met de lichten aan 26 graden max.
En in de vroege ochtend is het 24-25 graden. Dus dag nacht ritme heb ik nu ook. En dat zonder controller.
 

Bijlagen

  • Screenshot 2021-12-03 at 19-51-40 NICREW Digitale temperatuurregelaar met NTC-sensor, verwarme...png
    Screenshot 2021-12-03 at 19-51-40 NICREW Digitale temperatuurregelaar met NTC-sensor, verwarme...png
    270.5 KB · Weergaven: 104
Ik heb de Inkbird WLAN ITC-306A in combinatie met de Schego titanium 600w en zou niet meer anders willen.
 
Ik heb via marktplaats een Inkbird kunnen kopen voor weinig. Ziet er leuk uit. Van het weekend maar eens erin hangen en dan kijken of alles mooi werkt.
Wat doen die 2 stopcontacten? Is dat allebei verwarming? Ik heb het in de handleiding niet kunnen vinden.
 
Welke inkbird heb je? De blauwe versie is meestal 2x heatcontrol en groene is 1 heat 1 coolcontrol
 
De ITC-306A. Wat bedoel je met blauw en groen? Het kastje is grijs en het frontje grijs met blauw.
 
De ITC-306A. Wat bedoel je met blauw en groen? Het kastje is grijs en het frontje grijs met blauw.
Volgens mij is dit allebei verwarming.
Goeie keus, ik heb 'm ook en het bevalt erg goed (icm schego 300W). Vind de app ook erg handig. Geeft mooi inzicht in wanneer en hoe lang de heater heat.
 
Ik heb hem vandaag geïnstalleerd, de ITC-306A Verwarming links, de twee sensoren rechts. T1 op 23 en T2 op 24 graden.

Als ik de handleiding goed begrijp moet hij dan de verwarming inschakelen bij 23 en uitschakelen bij 24 graden. Na de waterwissel had ik 23.4 graden. Daarna ging hij omhoog naar 24. Hij staat nu al uren op precies 24.
Dat snap ik niet helemaal. Heb ik verkeerd begrepen hoe het zou moeten werken?

Links meet ik nu 25 graden met de klassieke thermometer en rechts met de inkbird 24.Is dat normaal dat er een graad verschil is? De bak staat niet met een van beide zijden tegen een buitenmuur.
Eerder heb ik al eens een andere sensor erbij gehangen. Die gaf dan dezelfde waarde aan. Dus beide sensoren zouden accuraat moeten zijn.
 
Als ik de handleiding goed begrijp moet hij dan de verwarming inschakelen bij 23 en uitschakelen bij 24 graden. Na de waterwissel had ik 23.4 graden. Daarna ging hij omhoog naar 24. Hij staat nu al uren op precies 24.
Dat snap ik niet helemaal. Heb ik verkeerd begrepen hoe het zou moeten werken?
Als je de app opent, staat er dan 'heating'? Dan is ie nu aan het verwarmen. Zo niet, dan zou hij nu langzaam moeten afkoelen tot de 23 graden. Je kan ook even in de grafiek kijken of daar iets gedaald is of niet de afgelopen tijd.
Wat voor heater heb je er aan zitten? Heeft deze ook een eigen thermostaat? In principe is de inkbird leidend, want die dicteert of je heater stroom krijgt (en dus kan heaten). Enige waar dit ruzie zou kunnen opleveren is als je heater zelf zo ingesteld staat dat hij stopt met heaten omdat hij detecteert dat het warm genoeg is, terwijl de inkbird nog niet registreert dat hij op de piektemperatuur zit, en zodoende stroom blijft geven. Dat kan je tegengaan door de thermostaat op je heater helemaal open te zetten.

Links meet ik nu 25 graden met de klassieke thermometer en rechts met de inkbird 24.Is dat normaal dat er een graad verschil is? De bak staat niet met een van beide zijden tegen een buitenmuur.
Eerder heb ik al eens een andere sensor erbij gehangen. Die gaf dan dezelfde waarde aan. Dus beide sensoren zouden accuraat moeten zijn.
Ik meet zelf ook een verschil van ongeveer een graad, waarbij inkbird warmer geeft dan m'n losse analoge thermometers. Kan me niet herinneren dat ik iets gekalibreerd heb though, dus @tuinkabouter dank voor de reminder :DD
 
Het is de standaard verwarming van de aquatlantis volga. Zo'n glazen verwarmer met mechanische thermostaat. Die heb ik hoger gezet voordat de inkbird eraan ging. Hij verwarmt niet. Niet volgens inkbird en ook het lampje op de verwarming blijft uit. Blijkbaar duurt het afkoelen gewoon veel langer dan ik dacht. Hij geeft nu 23.9 aan, dus hij is denk ik langzaam, heel langzaam, op weg naar beneden.
 
Dat is een goed teken denk ik! Want dat scheelt stroomkosten :DD.

Ter vergelijking. Bij mij (rio 450) doet ie er ongeveer 7,5 uur over om van 25 graden naar 24 te gaan in een woonkamer van 18,5 graden, aquarium staat in de hoek aan twee buitenmuren.
 
Inderdaad zeg. Het werkt gewoon prima. De schakelcycli duren gewoon veel langer dan ik dacht. Je kunt het nu mooi zien aan het grafiekje. Het duurt ongeveer 7 tot 8 uur om die ene graad op te warmen en dan weer af te koelen.
Die mechanische thermostaat schakelde veel vaker. Maar als je erover nadenkt is dat eigenlijk logisch. Die zit in de verwarming en zag dus ook de warmte van het verwarmingselement. Hij was dus eigenlijk eerder het verwarmingselement zelf op temperatuur aan het houden dan de bak.

Misschien is het dan ook niet nodig om een hele graad verschil in de stellen tussen aan en uit. Met een halve graad zou een schakelcyclus ongeveer 3 uur duren.
 
Inderdaad zeg. Het werkt gewoon prima. De schakelcycli duren gewoon veel langer dan ik dacht. Je kunt het nu mooi zien aan het grafiekje. Het duurt ongeveer 7 tot 8 uur om die ene graad op te warmen en dan weer af te koelen.
Die mechanische thermostaat schakelde veel vaker. Maar als je erover nadenkt is dat eigenlijk logisch. Die zit in de verwarming en zag dus ook de warmte van het verwarmingselement. Hij was dus eigenlijk eerder het verwarmingselement zelf op temperatuur aan het houden dan de bak.

Misschien is het dan ook niet nodig om een hele graad verschil in de stellen tussen aan en uit. Met een halve graad zou een schakelcyclus ongeveer 3 uur duren.
Ik lees even mee. Overweeg ook inkbird aan te schaffen.
Zou je kunnen stellen dat de inkbird dan ook kosten besparend zou werken? Hij schakelt dus alleen in bij nood aan noodzakelijk opwarmen…
 
Nee, dat dan weer niet. Je wilt je bak op een bepaalde temperatuur hebben. Hoe groter het verschil tussen de temperatuur in de bak en die in de omgeving, hoe meer warmte er weglekt. Dat is een vast gegeven.

Wel wordt er duidelijk minder vaak geschakeld, wat slijtage aan de thermostaat voorkomt. Eigenlijk regel je met de inkbird de temperatuur van de bak en met een klassieke verwarming de temperuur van het verwarmingselement. Maar omdat water een goede warmtegeleider is volgt de bak snel
 
Volgens mij is dit allebei verwarming.
Goeie keus, ik heb 'm ook en het bevalt erg goed (icm schego 300W). Vind de app ook erg handig. Geeft mooi inzicht in wanneer en hoe lang de heater heat.
Even op inhaken. Want ik kan dit in de handleiding niet vinden.

Kun je aan de 2 stekkers ook een aparte schakeltemperatuur programmeren.
Dus 1 gaat uit bij 24 graden, de ander bij 26 graden bijvoorbeeld.

Want dat zou wel handig zijn bij bodemverwarming, icm een staafverwarmer.

Ik zag wel allerlei tijdklokken erin. Maar dat hoefd niet.
 
Even op inhaken. Want ik kan dit in de handleiding niet vinden.

Kun je aan de 2 stekkers ook een aparte schakeltemperatuur programmeren.
Dus 1 gaat uit bij 24 graden, de ander bij 26 graden bijvoorbeeld.

Want dat zou wel handig zijn bij bodemverwarming, icm een staafverwarmer.

Ik zag wel allerlei tijdklokken erin. Maar dat hoefd niet.
Daar heeft Dennerle toch een mooie controller voor?
 
Even op inhaken. Want ik kan dit in de handleiding niet vinden.

Kun je aan de 2 stekkers ook een aparte schakeltemperatuur programmeren.
Dus 1 gaat uit bij 24 graden, de ander bij 26 graden bijvoorbeeld.

Want dat zou wel handig zijn bij bodemverwarming, icm een staafverwarmer.

Ik zag wel allerlei tijdklokken erin. Maar dat hoefd niet.
Nouja, als je er twee heaters aan hebt hangen, waarvan één met thermostaat, dan kan die autonoom bepalen om eerder af te slaan omdat de ingestelde temperatuur die de heater zelf detecteert, is bereikt.
Dus dan zou je theoretisch de situatie kunnen creëren waarin je de ene heater in stelt op die 24 graden, terwijl je de inkbird in stelt op 26. Die ene heater zal dus stoppen met heaten als 24 graden bereikt is. Dan krijgt ie van de inkbird nog steeds stroom, maar dat maakt niet uit, want die werkt dan feitelijk gewoon als een stopcontact. Het enige wat die inkbird doet is aan het stopcontact vertellen wanneer hij stroom krijgt, en wanneer niet. Die inkbird zal dat blokje van stroom blijven voorzien zolang de 26 graden nog niet bereikt is. Dus wat daar aan gekoppeld zit 'zonder eigen wil' zal dus blijven heaten tot de inkbird de stroom af sluit.

Het zal nauw luisteren wel om dit op te zetten denk ik, want zoals @Ronald_J op merkt zal de sensor in je heater mogelijk iets anders 24 graden vinden dan de sensoren van je inkbird. Maar theoretisch zou dit moeten kunnen.

Misschien is het dan ook niet nodig om een hele graad verschil in de stellen tussen aan en uit. Met een halve graad zou een schakelcyclus ongeveer 3 uur duren.
Dit is een interessante vraag. Ik ben benieuwd wat hier uit komt. Als hij meer tijd nodig blijkt te hebben voor die halve graad is het dus zuiniger om een hele graad als interval in te stellen. Als hij er minder tijd voor nodig heeft, kun je juist beter een halve graad instellen.
Zelfde vraagstuk voor twee heaters in plaats van één. Met twee heaters zou het dubbel zo snel moeten opwarmen allemaal. Blijkt dit niet het geval, en duurt het bijvoorbeeld langer, dan is het dus zuiniger om één heater te hebben in plaats van twee.

Zou je kunnen stellen dat de inkbird dan ook kosten besparend zou werken? Hij schakelt dus alleen in bij nood aan noodzakelijk opwarmen…
Zou kunnen, in het geval de sensor op je thermostaat niet helemaal goed meer is, en je heater onnodig aan blijft staan.
In ieder geval geeft het inzicht in wat de heater allemaal aan het doen is, in het geval je variant neemt met wifi. Je krijgt een melding als je heater langer dan X tijd aan staat (kun je instellen), bij grenswaarden (als de temperatuur te hoog of te laag wordt), en je kan zo ongeveer overal ter wereld lezen wat ie aan het doen is.
 
Zou kunnen, in het geval de sensor op je thermostaat niet helemaal goed meer is, en je heater onnodig aan blijft staan.
In ieder geval geeft het inzicht in wat de heater allemaal aan het doen is, in het geval je variant neemt met wifi. Je krijgt een melding als je heater langer dan X tijd aan staat (kun je instellen), bij grenswaarden (als de temperatuur te hoog of te laag wordt), en je kan zo ongeveer overal ter wereld lezen wat ie aan het doen is.

Klinkt goed. Thnks voor je uitleg. Maar mij lijkt ook, dat hoe minder hij aanspringt, hoe minder energie nodig is… In ieder geval veilig idee dat er niks mis kan gaan…
 
Klinkt goed. Thnks voor je uitleg. Maar mij lijkt ook, dat hoe minder hij aanspringt, hoe minder energie nodig is… In ieder geval veilig idee dat er niks mis kan gaan…
Dat inderdaad ook. Hoe langer hij aan staat, des te meer stroom verbruikt hij.
Ik heb 'm gekocht omdat ik een heater had die niet helemaal goed werkte; tot twee keer toe ineens een watertemperatuur van 32 graden. Zo'n inkbird ondervangt dat risico. Er zijn er ook waar je een koeler op kan aansluiten geloof ik. Vind zelf de versie met wifi vanwege het inzicht erg handig, volgens mij is dat de 306A die ik heb en was de 308 dacht ik met koeleroptie zo uit m'n hoofd.
 
Daar heeft Dennerle toch een mooie controller voor?
Lees: Daar HAD Dennerle een hele mooie controller voor.

Dennerle heeft het bodemverwarming gebeuren de deur uit gedaan. Niet omdat het niet werkt. Maar omdat het te weinig wordt verkocht.
 
Nouja, als je er twee heaters aan hebt hangen, waarvan één met thermostaat, dan kan die autonoom bepalen om eerder af te slaan omdat de ingestelde temperatuur die de heater zelf detecteert, is bereikt.
Dus dan zou je theoretisch de situatie kunnen creëren waarin je de ene heater in stelt op die 24 graden, terwijl je de inkbird in stelt op 26. Die ene heater zal dus stoppen met heaten als 24 graden bereikt is. Dan krijgt ie van de inkbird nog steeds stroom, maar dat maakt niet uit, want die werkt dan feitelijk gewoon als een stopcontact. Het enige wat die inkbird doet is aan het stopcontact vertellen wanneer hij stroom krijgt, en wanneer niet. Die inkbird zal dat blokje van stroom blijven voorzien zolang de 26 graden nog niet bereikt is. Dus wat daar aan gekoppeld zit 'zonder eigen wil' zal dus blijven heaten tot de inkbird de stroom af sluit.

Het zal nauw luisteren wel om dit op te zetten denk ik, want zoals @Ronald_J op merkt zal de sensor in je heater mogelijk iets anders 24 graden vinden dan de sensoren van je inkbird. Maar theoretisch zou dit moeten kunnen.


Dit is een interessante vraag. Ik ben benieuwd wat hier uit komt. Als hij meer tijd nodig blijkt te hebben voor die halve graad is het dus zuiniger om een hele graad als interval in te stellen. Als hij er minder tijd voor nodig heeft, kun je juist beter een halve graad instellen.
Zelfde vraagstuk voor twee heaters in plaats van één. Met twee heaters zou het dubbel zo snel moeten opwarmen allemaal. Blijkt dit niet het geval, en duurt het bijvoorbeeld langer, dan is het dus zuiniger om één heater te hebben in plaats van twee.


Zou kunnen, in het geval de sensor op je thermostaat niet helemaal goed meer is, en je heater onnodig aan blijft staan.
In ieder geval geeft het inzicht in wat de heater allemaal aan het doen is, in het geval je variant neemt met wifi. Je krijgt een melding als je heater langer dan X tijd aan staat (kun je instellen), bij grenswaarden (als de temperatuur te hoog of te laag wordt), en je kan zo ongeveer overal ter wereld lezen wat ie aan het doen is.
Nu heb ik volgens mij nog steeds geen antwoord op een voor mij gezien simpele vraag……..

Maar blijkbaar kan die dat dus niet.
 
Nu heb ik volgens mij nog steeds geen antwoord op een voor mij gezien simpele vraag……..

Maar blijkbaar kan die dat dus niet.
De 306A kan het niet. Hoe het zit voor andere modellen, geen idee.
Je zou inkbird kunnen mailen met deze vraag, die kunnen het je waarschijnlijk wel vertellen.
 
Uit"Barwaz, post: 2335162, member: 31343"]
Dit is een interessante vraag. Ik ben benieuwd wat hier uit komt. Als hij meer tijd nodig blijkt te hebben voor die halve graad is het dus zuiniger om een hele graad als interval in te stellen. Als hij er minder tijd voor nodig heeft, kun je juist beter een halve graad instellen.
Zelfde vraagstuk voor twee heaters in plaats van één. Met twee heaters zou het dubbel zo snel moeten opwarmen allemaal. Blijkt dit niet het geval, en duurt het bijvoorbeeld langer, dan is het dus zuiniger om één heater te hebben in plaats van twee
[/QUOTE]

Uiteindelijk verwarm je toch om te compenseren voor je warmteverlies, wat dan weer een vast gegeven is. Als de verwarming korter aan is bij dezelfde hoeveelheid water dan heb je dus of een krachtigere verwarmer, of een kleine temperatuur stijging. De enige manieren om echt energie te besparen zijn:
- temperatuur lager instellen
- bak isoleren ( met kap, piepschuim oud.)
Minder vaak schakelen zou wel de levensduur van jethermostaat kunnen verlengen. Wat vooral relevant is als je zo'n mechanische thermostaat hebt.
 
Ik ben niet zozeer op zoek naar een controler, maar naar een logger. Zelfde moeizame zoektocht. Heb ik er eindelijk eentje gevonden die precies zou doen wat ik graag wil, de Elitech rcw-600. Voor de zekerheid stuur ik nog een mailtje naar de leverancier over continue gebruik onder water. Krijg ik als antwoord dat de sensors wel geschikt zijn voor onder water gebruik, maar verder vragen leverde op dat ze NIET bedoelen zout water. Dat is corrosive, en ze garanderen niet dat de sensor daar tegen kan.

Geloven jullie dat ? Ziet er toch robuust uit in rubber gegoten voelertje toch? Zou dat echt niet gaan of heb ik , met alle respect hoor, een meisje van de marketing afdeling gesproken die het zekere voor het onzekere neemt omdat ze dat gewoon niet weet.

 
@Mark D
Je kunt dat voelertje natuurlijk altijd nog in een pvc buis steken met de onderkant van die buis dicht. Je vult die buis dan met zoetwater. En kit de bovenkant eventueel dicht.
Dan steek je die buis onderwater.
En met pvc buis bedoel ik de dunste die je kunt kopen.

Je krijgt als het ware een soort dompelbuis. Wordt bij boilers ook gebruikt.
 
@Mark D
Je kunt dat voelertje natuurlijk altijd nog in een pvc buis steken met de onderkant van die buis dicht. Je vult die buis dan met zoetwater. En kit de bovenkant eventueel dicht.
Dan steek je die buis onderwater.
En met pvc buis bedoel ik de dunste die je kunt kopen.

Je krijgt als het ware een soort dompelbuis. Wordt bij boilers ook gebruikt.

Dat kan natuurlijk ook nog. goeie tip. tnx.

Maar ik geloof de waarschuwing sowieso niet hoor. Als ik kijk wat er aan gaar spul in de bak hangt of heeft gehangen, metertjes van nog geen twee tientjes met dunne draadjes met bloot metaal, dan zie je wat meuk er soms aanzitten, dat veeg je er zo weer af. Volgens mij duurt het tijden voordat er iets volledig is weggecorrodeerd. en precies deze zit volledig in rubber gesealed. Ik ga er nog eens over denken, maar ik denk da'k de gok wel aandurf.

fijn weekend !!

Mark
 
Met de inkbird kun je trouwens ook loggen. En die is geloof ik wel voor zeewater geschikt.
 

Terug
Bovenaan