Tegenvallende groei normaal?


Rene B

Well-known member
Lid geworden
14 juni 2009
Berichten
9,758
Locatie
Roden
3 weken geleden mijn nieuwe bak opgestart met het idee om nu eens een mooie plantenbak te maken. Heb hier zo weinig ervaring mee dat ik toch een beetje bang ben dat het alweer de verkeerde kant op gaat.

Mijn naaldgras groeit als een gek. Veel uitlopers, mooie frisgroene kleur en heb het al een keer moeten snoeien. Crypto's doen het prima, de meeste dwerg javavarens ook en de bucephalandra maakt ook gigantisch veel mooie nieuwe wortels aan.

Maar er zijn een paar planten waar ik me zorgen om maak:
- Microsorum trident. Bladeren werden zwart en ziet er gewoon sneu uit. Zie ook niet echt nieuwe wortels. De lelijkste bladeren heb ik weggehaald, maar het ziet er niet uit (zie foto 1)
- Reineckii mini. Deze staat op 2 plekken, beide krijgen evenveel licht en stroming. Het ene groepje is echt volledig verslijmd. Het andere groepje begint nu ook te verslijmen. Wel zie ik daar redelijk wat gezonde luchtwortels. Zie foto 2
- De achtergrondplanten: Rotala rotundifolia, Pogostemon erectus en Mayaca vandelli. Groeit allemaal echt heel traag. De Rotala ging de eerste 2 weken vrij rap en heb ik gesnoeid, gaat nu heel langzaam. Verder weinig bladverlies en bladeren zien er ook wel gezond uit, als in geen gaten of gekke kleurtjes.

Ik heb een ondergrond van vijveraarde met een juten zak eroverheen, daar overheen een laag grind. Afwisselend elke dag 10 ml Tenso cocktail met toegevoegd magnesium en 10 ml van elk KNO3 en KH2PO4 oplossingen. CO2 gaat 2 uur van te voren aan en dropchecker is groen-geel tegen de tijd dat het licht aan gaat. Alle planten bewegen rustig mee in de stroming, 7,5 uur licht per dag (elke week half uur extra licht, begonnen met 6 uur dus).

Daarnaast ververs ik 2x per week 25%.

Nou moet ik wel zeggen dat de CO2 niet heel constant is geweest sinds het begin, omdat ik wat stromingsproblemen had.

Is dat wat ik zie normaal of niet? Ik weet dat planten tijd nodig hebben om zich aan te passen, maar de planten waarvan ik verwachtte dat die het snelste aan zouden slaan, doen er juist het langste over.

Ook even water laten testen, helaas niet de volledige lijst gekregen, dus ga vandaag weer even langs:
pH 6,8
KH 8
NO2 0
NO3 50
PO4 0,8
Fe 0,5

20190529_111627.jpg


20190529_111755.jpg


20190529_111712.jpg
 
Wat me opvalt is met 50% verversen per week dat de nitraat vrij hoog zit en die zou ik wat lager doen en de po4 wat hoger. Waarom ga je niet de EI hanteren als je toch al de helft ververst? Ik weet ook niet of een jutezak invloed kan hebben.Om hoeveel liter gaat het en hoeveel licht heb je erboven?
 
Nitraat 50 is hoog. 10-20 is normaal.

Denk dat je er ook teveel voedsel in gooi.
plus nog co2.
 
Wat me opvalt is met 50% verversen per week dat de nitraat vrij hoog zit en die zou ik wat lager doen en de po4 wat hoger. Waarom ga je niet de EI hanteren als je toch al de helft ververst? Ik weet ook niet of een jutezak invloed kan hebben.Om hoeveel liter gaat het en hoeveel licht heb je erboven?
Volgens mij doe ik dat al. Ik bestel mijn spul altijd bij aquariumbemesting.nl en ik hanteer hun concentraties. De doseringen zijn mij op een ander forum aangeraden.

Maar kan best zijn dat ik dit ook helemaal verkeerd doe, want zoals je zelf al zegt zit ik met nitraat altijd heel hoog en fosfaat heel laag. Zal dus ergens wel fout gaan.

Gaat om netto 100 liter met een Aquamedic Qube 50 Plant er boven. Die staat op ongeveer 40% intensiteit.
 
Vervelend als je het idee hebt dat je aquarium niet lekker loopt en je planten niet goed groeien of verslijmen.
Qua waterwaarde zie ik zo 1,2,3 niet iets bijzonders.
Je PO4 zou iets hoger mogen zijn, volgens mij rond de 1,5-2 ppm.
Volgends de tabel voeg je net wat te veel Co2 toe, echter als je dieren hier geen problemen mee hebben dan zou ik dit zo laten.

Over het algemeen genomen komt het wel goed als je er niet te veel mee bezig bent, maar hier eventueel wat tips/feiten die je kunnen helpen.

Wat betreft de javavaren:
- zit de wortelstok niet in de bodem? zorgt namelijk voor slechte groei van deze plant.
- Het is een langzaam groeiende plant, dus geduld hebben is belangrijk.
- bladeren met zwarte stukken mogen verwijderd worden bij de wortelstok.
- houdt van normale tot zwakke belichting.

Reineckii mini:
- verslijmd snel als de watersamenstelling veranderd (hij heeft dus een overgangsperiode nodig, hierom koop ik deze altijd in vitro zodat ze gelijk goed groeien en niet verslijmen).
- Geef het dus wat tijd en ze groeien wel weer terug, moet de verslijkingen wel eruit halen.

De andere 3 stengelplanten:
- Ze hebben na een snoeibeurt wat meer tijd nodig om te "genezen", zorg voor voldoende voeding, CO2 en licht (alles naar verhouding natuurlijk).
- Op de foto zie je ook wat bruinalg op je plant zitten, probeer dit eraf te wrijven voor je de water wissel doet.

Ik denk dat uiteindelijk geduld in jou geval de belangrijkste tip is.
Hoop dat je er wat aan hebt!
 
Volgens mij doe ik dat al. Ik bestel mijn spul altijd bij aquariumbemesting.nl en ik hanteer hun concentraties. De doseringen zijn mij op een ander forum aangeraden.

Maar kan best zijn dat ik dit ook helemaal verkeerd doe, want zoals je zelf al zegt zit ik met nitraat altijd heel hoog en fosfaat heel laag. Zal dus ergens wel fout gaan.

Gaat om netto 100 liter met een Aquamedic Qube 50 Plant er boven. Die staat op ongeveer 40% intensiteit.

Gebruik je de poeders want dan moet je van de fosfaat 8 gram oplossen in 500 ml water en dan 20 ml van de oplossing toevoegen om met 2 mg te verhogen (per 100 liter).
Nitraat 83 gram oplossen in 500 ml en ook 20 ml toevoegen om met 20mg te verhogen.
 
Bertus heeft gelijk! Naast dat je verhouding NO3 en PO4 niet goed is, zelf zou ik kiezen voor een verhouding 10:1, is je CO2 niveau veel te hoog. Bij een KH van 8 zou ik kiezen voor een PH van rond de 7. Je kan natuurlijk ook proberen om je KH waarde wat omlaag te krijgen. Overigens is het wel van belang dat je het CO2 niveau zo stabiel mogelijk houdt.
 
Met 35 mg co2 zit je inderdaad vrij hoog Rene maar zover ik weet gaan de meeste planten pas last krijgen van minder fotosynthese door veel co2 bij een gehalte van boven de 40-41 mg. Dat wil niet zeggen dat ze bij hogere concentraties niet groeien maar ze zullen minder fotosynthese hebben.
 
Even een stukje van Cornelius gecopieerd hier:

Even kopieren en plakken:


Bij pH 8, zelfs bij extreem hoge alkaliteit van 28 ° dKH in water, slechts 8,5 mg / ℓ vrij CO 2 . Daar treedt geen groeiremming op
Bij pH 7,0, de snelheid van fotosynthese (groei) van het maximale (kritieke niveau) in een concentratie van 4,26 mg / ℓ vrije bereikt CO 2 (overeenkomend met de alkaliteit van 8,6 ° dH).
Bij pH 6,5 bereikt de fotosynthese-snelheid zijn maximum bij 41,8 mg / ℓ vrij CO 2 (overeenkomend met 4,3 ° dKH-alkaliteit)
Bij pH 6,0 bereikt de fotosynthese-snelheid zijn maximum bij 41,8 mg / ℓ vrij CO 2 (equivalent met 1,4 ° dKH)
 
Wat betreft de javavaren:
- zit de wortelstok niet in de bodem? zorgt namelijk voor slechte groei van deze plant.
- Het is een langzaam groeiende plant, dus geduld hebben is belangrijk.
- bladeren met zwarte stukken mogen verwijderd worden bij de wortelstok.
- houdt van normale tot zwakke belichting.
Nee, alle varens zitten op het hout. De trident staat lager dan de dwergvarens, maar doet het dus wel het slechtste.

Reineckii mini:
- verslijmd snel als de watersamenstelling veranderd (hij heeft dus een overgangsperiode nodig, hierom koop ik deze altijd in vitro zodat ze gelijk goed groeien en niet verslijmen).
- Geef het dus wat tijd en ze groeien wel weer terug, moet de verslijkingen wel eruit halen.
Ik heb de reineckii's ook als vitro cupjes gekocht, maar zal het gaan aanzien met deze plantjes ;)

Gebruik je de poeders want dan moet je van de fosfaat 8 gram oplossen in 500 ml water en dan 20 ml van de oplossing toevoegen om met 2 mg te verhogen (per 100 liter).
Nitraat 83 gram oplossen in 500 ml en ook 20 ml toevoegen om met 20mg te verhogen.
Ik gebruik poeders ja, maar heb alles juist gehalveerd. 41 gram nitraat in 500 ml en 4 gram fosfaat in 500 ml, zoals het op de beschrijving van de verpakking staat. Die concentraties moeten dus beide sterker?

Wat betreft het CO2 gehalte dat te hoog is: dat weet ik, kies ik bewust voor omdat ik het bij mijn dropchecker lastig vind om de kleur te bepalen. Hij kleurt ofwel donkerblauw, bijna zwart, ofwel donkergroen, bijna zwart, of groen/donker oranje. Dit is echter puur luiigheid, omdat ik geen zin heb om hem elke keer uit het water te halen en vlak onder het licht te houden om de kleur goed te kunnen zien. Zorg er natuurlijk wel voor dat vissen en garnalen er geen last van hebben. Daarin heb ik genoeg ervaring om gelijk door te hebben zodra ze ergens last van krijgen. Maar beter dus om dat niveau wat omlaag te brengen of de KH wat naar beneden te brengen (ivm verversen zal CO2 omlaag makkelijker en stabieler zijn lijkt me)?
 
zelf zou ik kiezen voor een verhouding 10:1

Ik gooi er nog een stukje van Cornelius in als je het niet erg vindt:

Idd de verhouding NPK 10:1:10 is absoluut niet leidend, en dat maakt het allemaal zo ingewikkeld.
En stamt nog uit de tijd van spijkers in het filter, dikke T5 balken, grind, zand en daaronder een humusrijke bodem. (waar ze trouwens prima resultaten mee behaalden)

Tegenwoordig is het allemaal meer gespecialiseerd omdat we te maken hebben met meer variabelen dan 50 jaar geleden.
De meest gebruikte verhouding is natuurlijk de 10:1:10, ookwel aangeduid met een rich-dose benadering.
 
Ik gebruik poeders ja, maar heb alles juist gehalveerd. 41 gram nitraat in 500 ml en 4 gram fosfaat in 500 ml, zoals het op de beschrijving van de verpakking staat. Die concentraties moeten dus beide sterker?

Ik zie dat je de nitraat hebt gehalveerd en dat kan prima als je maar als dosering op die 20mg uitkomt voor de EI. Als je de hoeveelheid oplossing niet aanpast dan zal je minder toevoegen. Als je de hoeveelheden neemt die ik eerder noemde dan doseer je wekelijks zo n 20/2 mg per 100 liter.
 
Ik zit nog even te kijken naar de gebruiksaanwijzing van de zakjes. Bij de concentratie die ik nu heb zou met 10ml het nitraat met 5ppm en fosfaat met 0,5 ppm verhogen. Maandag, woensdag, vrijdag voeg ik beide toe, dus dan zou ik, als ik het goed begrijp maximaal 15 ppm nitraat en 1,5 ppm fosfaat moeten toevoegen over de gehele week toch?

Ga dan toch maar even nieuwe oplossingen maken denk ik, ik gok dat ik ergens iets fout heb gedaan met het mengen.

En als ik dan dus het volgende aanhoud:
8 gram KH2PO4 in 500 ml > 20 ml doseren
83 gram KNO3 in 500 ml > 20 ml doseren

Dan kom ik dus op een nitraat van 20 ppm en fosfaat van 2 ppm?
 
Ik gooi er nog een stukje van Cornelius in als je het niet erg vindt:

Idd de verhouding NPK 10:1:10 is absoluut niet leidend, en dat maakt het allemaal zo ingewikkeld.
En stamt nog uit de tijd van spijkers in het filter, dikke T5 balken, grind, zand en daaronder een humusrijke bodem. (waar ze trouwens prima resultaten mee behaalden)

Tegenwoordig is het allemaal meer gespecialiseerd omdat we te maken hebben met meer variabelen dan 50 jaar geleden.
De meest gebruikte verhouding is natuurlijk de 10:1:10, ookwel aangeduid met een rich-dose benadering.
Daarom schreef ik dan ook dat ik zelf die verhouding graag hanteer omdat deze in mijn plantenbak prima functioneert. Leidraden doe ik over het algemeen weinig mee, zo volg ik ook eigenlijk nooit bepaalde systemen als EI ed., wel ben ik tamelijk gefixeerd op reacties van mijn planten. Eigenlijk doe ik, en misschien is dat "wetenschappelijk" gezien helemaal fout, heel veel op (ervarings-)gevoel.
 
Daarom schreef ik dan ook dat ik zelf die verhouding graag hanteer omdat deze in mijn plantenbak prima functioneert. Leidraden doe ik over het algemeen weinig mee, zo volg ik ook eigenlijk nooit bepaalde systemen als EI ed., wel ben ik tamelijk gefixeerd op reacties van mijn planten. Eigenlijk doe ik, en misschien is dat "wetenschappelijk" gezien helemaal fout, heel veel op (ervarings-)gevoel.

Verstandig Ben en de ene bak is niet de andere bak natuurlijk. Je moet aanhouden dat waar jou planten het goed bij doen. Die 10:1 is inderdaad een richtlijn en die gaat niet op bij alle planten. Maar dat hoef ik jou vast niet te vertellen;)
 
Btw, je bent bijna mn buurman Rene en ik weet dat hier in het kraanwater niet erg veel nitraat zit dus dat kan deze waarde niet heel erg beinvloeden.
 
Klopt, nitraat is niet hoog in het kraanwater hier.
Ik voer echter ook niet veel, om de dag een beetje. Nitriet was niet meetbaar. Dat het door de vijveraarde zou komen lijkt me ook niet, ook dat is mij elders aangeraden waar het bij meerdere mensen geen problemen gaf met de waarden.

Ga zo nog een keer even water laten meten.

Inmiddels nieuwe oplossingen gemaakt met 8 gram fosfaat en 83 gram nitraat. Aangezien ik nog steeds dagelijks wil blijven doseren, kan ik die 20 ml gewoon verspreiden over 3 keer neem ik aan? Dus 2x 7 ml en 1x 6 ml. En blijft het nitraat hoog dan voeg ik wat minder nitraat toe.

Is het daarnaast nog noodzakelijk meer sporenmix toe te voegen? IJzer zat op 0,5.
 
Ja je kan het toevoegen zoals jij wil hoor. Ik doe het gewoon een keer per week maar je kan het verdelen. Ijzer lijkt me meer dan voldoende.
 

Terug
Bovenaan