Te weinig nitraat/ te veel fosfaat, hoeveel Kalium?


Lysia

Well-known member
Lid geworden
1 januari 2021
Berichten
3,206
Leeftijd
51
Locatie
Roermond
Net als https://aquaforum.nl/threads/te-wei...hulp-bij-plan-van-aanpak.178516/#post-2393049 heb ik in mijn bakken te weinig nitraat en (zeker in verhouding) te veel fosfaat.
Nu heb ik 3 stockoplossingen gemaakt: NO3, KH2PO4 en K2SO4, zodat ik alles individueel kan doseren.
Ik kan met mijn Colombo druppeltest NO3 en PO4 meten, maar K niet. Hoe weet ik hoeveel K ik dan moet doseren? Kun je aan je planten zien of ze kalium nodig hebben of uit andere metingen je kalium gehalte afleiden op een niet al te ingewikkelde manier? Of moet ik 'op de gok' net zoveel kalium toevoegen als nitraat?
 
Volgens mij kun je op aquariumbemesting.nl zien hoeveel kalium je toevoegt met de kno3 en de kaliumfosfaat. Volgens mij zat dat rond de 13 mg als je 20/2 toevoegt.
 
Net als https://aquaforum.nl/threads/te-wei...hulp-bij-plan-van-aanpak.178516/#post-2393049 heb ik in mijn bakken te weinig nitraat en (zeker in verhouding) te veel fosfaat.
Nu heb ik 3 stockoplossingen gemaakt: NO3, KH2PO4 en K2SO4, zodat ik alles individueel kan doseren.
Ik kan met mijn Colombo druppeltest NO3 en PO4 meten, maar K niet. Hoe weet ik hoeveel K ik dan moet doseren? Kun je aan je planten zien of ze kalium nodig hebben of uit andere metingen je kalium gehalte afleiden op een niet al te ingewikkelde manier? Of moet ik 'op de gok' net zoveel kalium toevoegen als nitraat?
In een Colombo test koffer zit ook een druppeltest voor Kh.

 
In een Colombo test koffer zit ook een druppeltest voor Kh.

De kh is iets anders dan de hoeveelheid kalium dacht ik Ben.
 
De kh is iets anders dan de hoeveelheid kalium dacht ik Ben.
K is Kalium en Kh is Kaliumhydride maar wanneer je, en TS wil dit, je nitraat en fosfaat wilt meten gebruik je toch Kh?
pH-KH-CO2-tabel[1].jpg
 
ja KH test is alkaliniteit, voor kalium heb je een K test nodig, die bestaan.

een redelijke K waarde is 1 op 1 met NO3 maar ietsje meer of minder maakt niet uit. Sowieso zijn verhoudingen niet heel relevant zolang er niet 1 of een beperkt aantal heel sterk uitspringen. ( dat kan leiden tot verdringing/beperkte opname van een andere stof)
 
Wanneer je, en TS wil dit, je nitraat en fosfaat wilt meten gebruik je Kh.
Bekijk bijlage 348860
Ik snap er niet van want die tabel is voor de co2 die je vast kan stellen aan de hand van de ph en de kh. Maar volgens mij ging het over de hoeveelheid kalium maar goed misschien sla ik de plank mis.
 
Citaatje van internet van de Velda site:

KH waarde​

De carbonaathardheid of KH waarde, is een belangrijke pijler in het vijvermilieu. De KH-waarde wordt wel tijdelijke hardheid genoemd. Ook wordt wel gesproken van het zuurbindende vermogen.
Carbonaat ontstaat door binding van vrij koolzuur (CO2) aan calcium en of magnesium. Het vormt daarmee een koolzuur (CO2)-bron voor waterplanten en algen. Wanneer het milieu (micro-organismen) voldoende CO2 vrijgeeft om de behoefte te dekken voor de plantengroei, zal de KH-waarde stabiel blijven. Wanneer echter de behoefte van de planten aan CO2 hoger is dan het aanbod, zal de CO2-bron uit het carbonaat worden aangesproken en daalt de KH-waarde. Een goede KH-waarde ligt tussen 6° en 10°dH. Met een eenvoudige test is ook deze waarde te bepalen.
Wanneer de ontwikkeling van het vijvermilieu stagneert, zal de KH-waarde dalen wat gepaard gaat met een oplopende pH waarde. Bij toename van het vrije koolzuur zal daarentegen de KH-waarde toenemen en de pH afnemen. Dit zien we vooral in het najaar en de winter als de groei van de waterplanten afneemt of stilstaat. Er is dan immers een verminderende afname van C02. Dit natuurlijke proces van koolzuurbinding voorkomt verzuring van het milieu en zorgt ervoor dat er geen zuurstofgebrek kan optreden. Overigens kan het koolzuur zich alleen maar binden indien de GH-waarde voldoende hoog is, boven de 8 °dH.
In nieuwe vijvers, maar ook in stagnerende vijvers, kan het nodig zijn de carbonaathardheid te verhogen. Hiervoor zijn speciale middelen verkrijgbaar die langdurig de carbonaathardheid verhogen.

Als ik het niet heel verkeerd begrijp, heeft KH dus niets met Kalium te maken.
Blijft de vraag: hoe weet ik of mijn planten genoeg kalium hebben? Is kalium in hoge dosering niet schadelijk voor vissen? Ik weet dat bij mensen een overdosis kalium o.a. hartritmestoornissen kan geven, dus ik vraag me af of het onschuldig is bij vissen?
 
Als ik het niet heel verkeerd begrijp, heeft KH dus niets met Kalium te maken.
Helemaal met je eens en volgens Corne kan de hoeveelheid K flink hoog zijn maar of hij daarmee bedoeld dat het ook voor vissen geen kwaad kan dat durf ik niet te zeggen.
 
Blijft de vraag: hoe weet ik hoeveel kalium ik in mijn water heb? Met NO3 voeg je in gelijke hoeveelheden Kalium toe (KNO3). Dus waarom zou ik dan ook nog K2SO4 toevoegen? Of heeft SO4- ook invloed op de planten? Want als ik K2SO4 in gelijke hoeveelheden doseer als KNO3, voeg ik 3x zoveel K toe...(1 x K uit KNO3 en 2xK uit de sulfaatoplossing).
 
Blijft de vraag: hoe weet ik hoeveel kalium ik in mijn water heb? Met NO3 voeg je in gelijke hoeveelheden Kalium toe (KNO3). Dus waarom zou ik dan ook nog K2SO4 toevoegen? Of heeft SO4- ook invloed op de planten? Want als ik K2SO4 in gelijke hoeveelheden doseer als KNO3, voeg ik 3x zoveel K toe...(1 x K uit KNO3 en 2xK uit de sulfaatoplossing).

Nee, KNO3 is niet 50% K 50% NO3

een molecuul KNO3 bestaat uit 1 atoom K, 1 atoom N en 3 atomen O Die atomen zijn niet allemaal even zwaar.
als je 1 gram KNO3 hebt is dat:

0,39 gram K
0,14 gram N
0,47 gram O
0,61 gram NO3

dus als je je NO3 verhoogt met 20 mg/l dat verhoog je Kalium met 12,8 mg/l

(20/0,61)x0,39=12,8
 
Nee, KNO3 is niet 50% K 50% NO3

een molecuul KNO3 bestaat uit 1 atoom K, 1 atoom N en 3 atomen O Die atomen zijn niet allemaal even zwaar.
als je 1 gram KNO3 hebt is dat:

0,39 gram K
0,14 gram N
0,47 gram O
0,61 gram NO3

dus als je je NO3 verhoogt met 20 mg/l dat verhoog je Kalium met 12,8 mg/l

(20/0,61)x0,39=12,8
Dat weet ik, het ging me erom dat er in de K2SO4 oplossing dubbel zoveel K zit als in de KNO3, grofweg gezegd. Natuurlijk is de atoommassa van SO4 niet gelijk aan NO3, maar per molecuul zitten er 2 K-tjes aan ipv 1, en dat maakt gewoon een factor verschil.
 
Dat weet ik, het ging me erom dat er in de K2SO4 oplossing dubbel zoveel K zit als in de KNO3, grofweg gezegd. Natuurlijk is de atoommassa van SO4 niet gelijk aan NO3, maar per molecuul zitten er 2 K-tjes aan ipv 1, en dat maakt gewoon een factor verschil.
verschil is niet zo heel groot,

KNO3 is 39% K
K2SO4 is 45% K

is maar 15% meer dus.
 
Over de hoeveelheid K zou ik mij niet zo druk maken. Het is idd de minst schadelijke stof en kan oplopen tot 120 ppm eer dat het schadelijk is voor je levende have. Overigens zullen wij dit nooit halen in de hobby, ben ik van overtuigd. In jou situatie zou ik meer Kalium nitraat toevoegen en je fosfaten minder gaan toevoegen. Ik denk zelf aan de verhouding 20/1 of misschien zels 30/1 voor de eerste maand. Daarna weer even kijken of je wat moet aanpassen.

Gr. Ed
 
Zolang alles voldoende voorhanden is zou ik me inderdaad niet te druk maken over de verhoudingen.
 

Terug
Bovenaan